Ervaringen hoefschoenen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: Ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 19:24

Oh wauw, zelfs mijn eerste set floating boots zien er niet zo uit en die worden binnenkort 5 jaar.

Ik zou als ik jou was eens de zwarte zolen versie proberen

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 19:43

Hmmm dat zou ook nog wel een optie zijn ja! :j

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 20:29

Narcissa schreef:
Mijn Flexboots gingen welgeteld 40km (in 3 ritten) mee voordat er gaten in de zool zaten... Duur experimentje. Door een passer van Equischoen aangemeten dus de goede maat

Ik heb ook flexboots maar de mijne gaan al ruim 3 jaar mee. En die gebruik ik toch echt veel op het asfalt en ze draagt ze ook met regelmaat een nacht op de verharde paddock. Ik heb zelfs de meeste onderdelen al een keer moeten vervangen vanwege kapot trappen maar de zolen zijn behalve normale slijtage nog steeds goed. Balen dat ze het bij jou niet goed deden.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 21:11

ik men met tweespan grote shetlanders. ik heb hoefschoenen sinds 2014. altijd de equine fusions gehad.
o.a. de active. we rijden tussen de 2500 tot 3000 km per jaar. en ik heb deze schoenen gemiddeld 3 jaar. bij 1 pony zelfs 4 jaar. nu heb ik ook scootboots, ook super fijne schoen. en voor een c-pony heb ik renegades gehad. geweldige schoenen die heel goed pasten bij deze pony. ik heb nooit dat de schoenen uit zijn gegaan. niet bij crossen, losse zand of water.
ik ben wel vanaf de eerste schoenen deze ter plaatse gaan passen / aanmeten bij hoofwear en de eerste bij lennart denkhaus.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:55

Ik heb antwoord gekregen van de verkoopster en helaas kan ik de schoenen niet retourneren want het is geen materiaalfout, ondanks dat Floating zelf aan geeft dat ze 1200 km mee zouden moeten gaan. Kreeg een beetje een bla bla bla antwoord, kwam er op neer dat ze denkt dat mijn paard niet in balans loopt of scheef afslijt. Maar beide schoenen zijn evenveel en ontzettend gelijkmatig versleten, netjes over de hele hoef en niet alleen op de teen zoals zij aanhaalde in de mail, en mijn paard heeft ook een correcte hoefvorm volgens mijn hoefsmid. Er zijn natuurlijk zo ontzettend veel meningen daar over, maar ik vertrouw mijn hoefsmid daar op die mijn paard kent en in real life ziet. Ik heb nu dus voor een periode van 5 maanden, 500 eur aan schoenen uitgegeven 8)7 Ik heb helaas op dit moment niet echt de mogelijkheid om nog eens 250 eur uit te geven aan de zwarte endurance schoenen (de voor schoenen zijn nog piekfijn). Omdat ik niks tegen ijzers heb, en mijn paard het werk verrassend goed oppakt na haar spat diagnose van vorig jaar (de rede dat ik de ijzers er af heb gehaald) gaat ze waarschijnlijk weer terug op ijzers en houd ik de schoenen voor als ze er een ijzer af trapt of ik haar bijv in de herfst vaak een periode zonder ijzers heb staan. We gaan binnenkort ook verhuizen naar een omgeving waar er meer sneeuw & ijs ligt, en dan is het ook fijn om studs onder de ijzers te kunnen zetten ipv dat ze bijv 24/7 met schoenen met studs aan zou moeten lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:57

@Piekosjj: ik zou de verkoopster links laten liggen en direct de fabrikant aanschrijven én er bij vermelden dat je bij de verkoopster geen gehoor vond.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:52

Lenexa, ik vraag me ook oprecht af of het een productiefout was... Maar net als piekosjj kreeg ik te horen dat het vast aan mijn paard zou liggen. Ik kreeg de helft vergoed maar dat was pure goodwill van hun kant want ik had nergens recht op, en daar mocht ik héél blij mee zijn...

Piekosjj, hier hetzelfde verhaal dus. Geen hoefschoenen meer voor mij, rondom ijzers is goedkoper dan zo snel door schoenen heenslijten en een pak minder gedoe ook.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:06

Jeetje Narcissa dat is al helemaal slecht. Als ik verkoper was geweest had ik zeker een nieuw paar meegegeven, je weet nooit of je toch een maandag-ochtend product heb verkocht, zeker als ze maar drie ritten meegaan. Ik had me kapot geschaamd als verkoper :o Zo heb ik zelfs eens nieuwe hardloopschoenen gekregen omdat die na 250 km opeens op een hele rare plek ingescheurd waren. Helaas scheurde het tweede paar op precies dezelfde plek ook kapot, dus ze pasten gewoon niet bij mijn voeten maar dan weet je dat in ieder geval.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:51

Over het algemeen lijkt me ook dat die schoenen langer mee moeten kunnen gaan dan dit, maar als je er natuurlijk naar kijkt vanuit het oogpunt dat dit paard achterijzers in 4 weken doorslijt is dat wel een indicatie dat er extreme slijtage plaatsvindt. Een ijzer is over het algemeen toch nog een stukje steviger dan een plastic schoen, dus hoe realistisch zouden schoenen in deze situatie dan zijn?

Neemt niet weg dat het echt heel erg balen is en hopelijk kun je via de fabrikant nog wat regelen.

GekOpFjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:59

Ik heb via equischoen de EVO Boots gevonden.

Veel meten en passen en 3 weken verder maar heel fijn geholpen.

Advies voor scoot boot, explora en Evo
Ik koos voor fitkits van explora en evo.
Daarna beide modellen in de juiste maat als huur/testschoen
Met de hielstrap kreeg ik de explora niet aan en de Evo zat wel goed.
Vandaag getest en alles bleef goed zitten.
Superblij met de service

Afbeelding

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 02:37

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervaringen zijn omtrent de koten van de paarden. Ik heb een pony die in het verleden van 45 min een rubberen springschoen omhebben tijdens het rijden zijn koot al tot bloedens toe open had. Springschoenen met een bont randje of zacht neopreen geven hem geen problemen, maar zitten denk ik toch minder strak dan hoefschoenen? Of moet elk goed passende hoefschoen geen problemen geven, ongeacht materiaal?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 07:59

Echt om de koten zitten ze niet maar snap wat je bedoelt hoor. Ik heb het gebruik rustig opgebouwd en toevallig van de week m’n eerste buitenrit gemaakt met flinke stukken draf. Daarvoor had ie ze aan op de paddock of met op t erf stappen. Wondjes was bij een grote zorg want mn paard is erg gevoelig voor wondjes en heeft een gevoelige huid. Ik twijfelde om van die speciale ‘sokken’ te kopen maar was blij verrast na de buitenrit want er zat geen haartje scheef. Denk dat ook daarvoor geldt; goed passend is essentieel.
Wat me wel opviel met de draf hoorde ik de schoenen wel behoorlijk, is dat herkenbaar voor jullie? Paard heeft de cavallo’s

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 09:29

Helaas ben ik daar zeker mee bekend.
Goed passen is echt heel belangrijk. Daarnaast maak ik gebruik van "sokken" als mel ze een paar dagen achter elkaar moet dragen... Het is een lapje van een fleece bandage. Dat werkt voor ons iig. Afbeelding
Maar mel krijgt geen plekken van een buitenrit op schoenen, het is alleen nodig met dag en nacht dragen

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 09:52

Toen bij mij de ijzers eraf gingen twee jaar geleden kreeg ze eerst equine fusion. Ondanks dat deze wel netjes aan haar voeten zaten ging een holte kapot door de hoefschoen. Toen kort flexboots gehad. Daar liep ze goed op, maar door verandering van hoef paste deze niet meer en een maat groter was te groot. Toen hebben dik een jaar floating boots gehad. Liep ze goed op, maar ik had er steeds ruzie mee met bevestiging. Nu loopt ze weer op flexboots. En juiste maat. Zij blij ik blij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:14

Toen ik nog de Old Mac's gebruikte moest er in de kootholte wel een stukje schaap, later heb ik daar 'sokjes' voor aangeschaft. En met de Easy Boots heb ik nooit ergens last van gehad. Dus het kan per merk erg verkeren.

Als een paard echt de voorkoten kapot heeft daar kontakt met de achtervoeten kán soms een andere manier van bekappen ook wel helpen.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:32

Ibbel schreef:
De gaiters bij de Scoot Boots zijn bedoeld om te gebruiken bij het 'inlopen'. Als je paard eenmaal aan de schoenen gewend is, kan je die gaiters weg mieteren.
Ik men met mijn draver met Scoot Boots en heb die gaiters zelfs nooit gebruikt.

Ideale dingen die scoot boots blijven perfect zitten maar wat een vreselijke dingen om aan en uit te doen. Heb ze gekocht en paar keer gebruikt maar ben t eigenlijk alweer zat. Zit te denken ze weer te verkopen.

M’n stalgenoot daarentegen heeft er geen last van om ze uit te doen. Dat gaat super makkelijk

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:36

Ik trok ze ook altijd in een paar tellen aan. Hoeven krabber voor de sluitingen en hoppa het zat. Zonder hoeven krabber lukte het me ook niet zo makkelijk. Ik had trouwens geen mud straps, die zijn wat meer priegelen.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 11:35

Ik meld mij ook even in dit topic. Hier komt donderdag iemand van Hoofwear een passessie doen. Ik heb het topic doorgelezen en zie dat niet iedereen tevreden is met ze, maar deze passer is mij door meerdere aangeraden (ook stalgenootjes en mijn hoefsmid) dus ben benieuwd! Ik heb stiekem voorkeur voor Renegades, ik vind die er fijn uitzien. Het is puur voor steentjes/dennenappels/wortels in het bos. Grindpaden probeerde ik al te vermijden. Als hij op een dennenappel staat bijv zakt hij compleet door z’n benen heen zo sneu. Hopelijk komt er iets passends uit!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 11:52

Grappig, volgens mij zit ik samen met jou in een Instagram groep want dit komt me erg bekend voor.

Hopelijk krijg je fijne schoenen en kunnen jullie straks zorgeloos op pad over alle steentjes en dennenappels. :D

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:11

Celebi schreef:
Grappig, volgens mij zit ik samen met jou in een Instagram groep want dit komt me erg bekend voor.

Hopelijk krijg je fijne schoenen en kunnen jullie straks zorgeloos op pad over alle steentjes en dennenappels. :D

Grappig, inderdaad ik volg jouw account ook :)