Nieuw paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:25

Ah ja, want een kind blijft altijd een kind en mag vooral geen eigen mening vormen en deze uitdragen naar diens ouders.

TS, ik vind dat je de beschaafder gedraagt dan ik zou doen in jouw situatie. Ik had gedacht zoek het maar uit allemaal met je stalgeld, klusjes en beperkt rijden :+

Zoals anderen hebben gezegd; op een rustige manier het gesprek in gaan, aangeven dat de afspraken die er nu liggen niet zijn zoals je had verwacht. Het kan zomaar zijn dat je broertje na een paar keer afhaakt, het is natuurlijk veel paard voor iemand van 7. En bij je moeder kan dat ook heel goed gaan gebeuren, maar het kan ook zomaar zijn dat zij nog meer wil gaan rijden, dus dan is het handig dat het nu gelijk al besproken wordt. Schrijf zo nodig de afspraken op, maak een "contract", en berg ieder een kopie hiervan op.

Je hebt echt een heel leuk paard, veel plezier met haar!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:25

Maar little_gift wat wil je dan met je opvoedplan?
Dat je je kinderen leert om maar te slikken als iemand je een naaistreek lapt? Want eerlijk is eerlijk - als het verhaal van TS klopt dat is het dat gewoon.

Tuurlijk is een gesprek de eerste stap. Maar als dat niet werkt - ja dan moeten er oplossingen zijn. En in dat geval is paard weg en voor dat bedrag een ander leasen idd een mogelijke en realistische optie.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:30

Met mijn opvoedplan wil ik helemaal niks. Die is niet van toepassing op ts namelijk.

Ik wou hier duidelijk maken dat TS door velen in een gevaarlijke richting geduwd wordt en dat mensen daar wel eerst eens over na mogen denken.

Nooit oordelen waar je zelf niet bij geweest bent.

En Denisesilver, neen een kind is niet een kind en blijft een kind maar de wereld en alles wat gezegd en gecommuniceerd wordt, is net allemaal net iets intenser en heftiger als je 16 bent...
Misconclusies, onbegrip, de wereld is oneerlijk etc, dat zijn geen abnormale gevoelens als 16 jarige en om daar dan op mee te liften als volwassenen op een forum, dat is fout.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:31

Sorry little_gift, maar de meeste mensen zeggen ga met je moeder praten, en doe dat op een rustige volwassen manier. Hoe is dat slecht advies? De meeste dingen die je noemt werden genoemd als iets dat TS kan noemen als optie in overleg, niet dat ze dit eenzijdig moet gaan uitvoeren... Of er staan teksten bij die al aangeven dat je het eigenlijk niet zo moet willen doen...

Nee ik zou als volwassene in deze situatie niet flexibel zijn. Ik heb afspraken gemaakt voor X. Dat er een keer wat is en het anders loopt snap ik helemaal. En in overleg kan er heel veel, ook andere afspraken in mijn nadeel. Ook voor lange termijn. Maar permanent het eenzijdig in mijn nadeel veranderen maar dezelfde bijdrage blijven vragen? Nee, echt niet. Maar als volwassene heb ik de "macht" gelijk te zijn aan de andere partij en teken ik een contract waar ik op terug kan vallen (en de ander ook). Als kind sta je al achter, en moet je er anders mee om gaan. Ik vind dat TS dat heel netjes doet.

En ja, het kan altijd anders zijn. Het is maar 1 kant van het verhaal. Maar ik denk dat iedereen inclusief TS snapt dat als je halve waarheden post, de antwoorden ook niet kloppen met de realiteit. Maar als we er nu vanuit moeten gaan dat iedereen op Bokt niet de waarheid spreekt, kunnen we de site wel opdoeken want dan valt er vrijwel niks meer te bespreken... Dus laten we gewoon uitgaan van de casus die TS beschrijft aub.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 18-08-24 19:37, in het totaal 5 keer bewerkt

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:31

Little_Gift schreef:
TS is 16... Hoezo moet zij zelf weten wat zij met die info doet... ?
Kantje boord en in zie hier meerdere kantje boord opmerkingen als ik "niet meer meebetalen", "zadel wegnemen" etc etc...

Straks zegt moeders "goed, paard weg, bijdrage opgelost en geen gezeik meer"... Gaan alle mensen die TS hier dan zo aanspoorden, hun eigen paard ter beschikking stellen?

Straks zegt moeders 'goh, ik had dit helemaal niet door maar je hebt wel gelijk. Laten we het zo en zo doen'.

Wat overdrijf jij zeg. TS heeft al aangegeven dat ze gewoon een gesprek aan gaat. Als dat dan uitloopt op het 'ergste' scenario dat paard weg moet dan kan TS van haar dure centjes lekker een paard leasen. Kan ze er nog meer mee doen dan nu met haar 'eigen' paard ook.

Bovendien is TS ook niet jouw kind en heeft ze als 16 jarige die zo'n bijdrage doet al het recht om een eigen observatie te maken. Wat je verder met je posts zegt over de wereld en wereldproblemen en gevaarlijke richting in duwen geen idee. Volgens mij zoek je gewoon een rel ofzo.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:33

Er zijn hier tig posts waarin men zegt tegen ts om het zadel weg te houden want door haar betaald, om moeder geen bijdrage meer te betalen want ze kan niet genoeg rijden...

Dat bedoel ik met gevaarlijke richting opduwen.

Ik heb letterlijk zélf geschreven dat het enige juiste advies is om hier geen uitspraken over te doen richting ts en haar als advies te geven een gesprek aan te gaan eventueel met begeleider erbij...

Bovendien houdt TS van dit paard, niet van een leasepaard of willen we kinderen de dag van vandaag meegeven dat iedereen en alles vervangbaar is want hé, dit paard weg is netjes opgelost, kun je een ander gaan leasen, lekker makkelijk... Kom op nou, wat voor boodschap is dat dan?

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:35

Begeleider? Ze kan toch gewoon met haar moeder praten? Het is geen levensveranderend gesprek hoor.

Little_Gift

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:35

Op jouw leeftijd niet... Als 16 jarige misschien net wel... En dat... Was nou eigenlijk mijn ganse standpunt

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:40

Little_Gift schreef:
Bovendien houdt TS van dit paard, niet van een leasepaard of willen we kinderen de dag van vandaag meegeven dat iedereen en alles vervangbaar is want hé, dit paard weg is netjes opgelost, kun je een ander gaan leasen, lekker makkelijk... Kom op nou, wat voor boodschap is dat dan?

Jij hebt het de hele tijd over volwassen leven en moeilijke wereld. Daar hoort afscheid nemen ook bij. Maar zover is het nog totaal niet, 'kom op nou'. :')

En nee, ik denk dat voor deze 16 jarige dit geen levensveranderend gesprek is. Te merken aan haar volwassen reacties. Volwassener dan sommige echte volwassene. Als je punt was dat dit moeilijk kan zijn voor een tiener dan heb je die behoorlijk raar opgeschreven.

Edit; andere reactie te vroeg gepost.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:42

Mijn punt was dat we geen tiener moeten aanraden om zadels achter te houden of deel stalgeld niet meer te betalen omwille van moeder confronteren en dwingen haar meer te laten rijden...

Dat heb ik heus niet zo moeilijk opgeschreven toch?

Dat is, in alle posts die ik in dit topic maakte, telkens de rode draad geweest namelijk.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:43

Little_Gift schreef:

Een scenario met moeders die meteen zegt ‘gedaan met het gezeik, paard weg’ zoals je zelf opperde valt hier niet onder?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:46

Nou als moeder zo onfair is zoals iedereen hier oordeelt dat ze ts zelfs aan raden om zadel af te pakken en ook haar deel van de afspraak (het meebetalen) niet meer na te komen, dan zou dat toch geen ondenkbaar vervolg kunnen zijn hé...

Het gaat twee kanten op hé, als moeder dan toch zo afgeschilderd wordt door enkelen hier dat ze oneerlijk is en haar kind benadeelt, dan moeten jullie de lijn wel willen doortrekken ook hé en is het net dan cruciaal wat jullie TS aanraden te doen...

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:49

Little_Gift schreef:
Waar is de tijd dat kinderen dankbaar waren als ze een paard het hunne konden noemen hé...

En wat is er mis met 150 euro moeten meebetalen en maar 2x kunnen rijden?
Als je later volwassen bent en het is je eigen paard van jou alleen, kan het zomaar zijn dat je de volle mep stalgeld mag betalen voor een paard waar je medisch gezien nooit meer op kan rijden...

Dat heet nu eenmaal kennismaken met de echte wereld en het volwassen worden...
Het leven is nu eenmaal niet eerlijk dus neen, ik denk dat hier heeeeeel veel nuances en redenen niet door TS gekend zijn maar wel door de volwassen ouders.

Om hier dan ts een beetje op te lopen stoken tegen haar ouders door te zeggen dat haar moeder niet fair is of zelfs egoïstisch of dat TS dit of dat moet doen (zoals zadel ontzeggen) om haar moeder te dwingen TS meer te laten rijden, vind ik eigenlijk niet kunnen.

Je weet nooit wat je daarmee allemaal veroorzaakt!

Ik snap wat je bedoelt hoor. Vroeger zou ik een gat in de lucht gesprongen hebben als mijn moeder samen met mij een eigen paard gekocht zou hebben.

Hiermee wil ik niet zeggen dat TS misschien niet dankbaar is.
Maar het verbaast me wel hoe heftig er gereageerd wordt op een moeder die ook wel eens wil rijden op het paard dat zij gekocht heeft en het grootste deel van de kosten voor betaalt. Misschien is dat altijd al wel de intentie geweest, maar was dit niet duidelijk genoeg naar TS. Misschien ook omdat ze het vanzelfsprekend vond. Er is sprake van een hoede band met de moeder. Dan zou ik mijn moeder die kriebels krijgt om terug te rijden dat niet willen afnemen om te kunnen rijden op het paard dat er mede dankzij haar is gekomen.

€150 is peanuts in vergelijking met het totale kostenplaatje van een paard op stalling met alle kosten die erbij komen ook nog. Welke kosten schieten er nog over? Aankoop, deel stalgeld, voer, hoefsmid, veearts (vaste kosten en onverwachte kosten), ontworming,… hoeveel bedraagt dat?
Als je samen een paard koopt, deel je de kosten. Ik neem aan (correct me if i’m wrong TS) dat het delen in de kosten wel op voorhand besproken was met elkaar. En dat je dat goed vond.
Een eigen paard is altijd duurder dan een bijrijdpaard. Dit paard is geen bijrijdpaard. Het is een paard dat samen gekocht is.
Ook als je een paard alleen voor jezelf hebt, rij je misschien maar 2x in de week. En dan zijn de kosten vele malen hoger. Jij hebt school, toetsen, examens,… Je moeder werk, een huishouden, kinderen om voor te zorgen,… in de praktijk loopt alles waarschijnlijk anders dan dat je denkt.

Ik snap enisgzins ook de reacties van anderen. Vooral omdat het blijkbaar niet duidelijk gecommuniceerd was op voorhand.

Maar de adviezen om je handen terug te trekken en dergelijke, je weet inderdaad niet wat je ermee veroorzaakt. Als het op voorhand is afgesproken dat je moeder een paard koopt als je bijdraagt in de kosten, is dat ook niet iets wat je zomaar kan doen. Want net daardoor is het paard gekocht.

Het kan evengoed zijn dat TS iets verkeerd geïnterpreteerd heeft waardoor ze andere verwachtingen had dan wat haar moeder bedoelde.

Daarom aan tafel gaan zitten voor een open gesprek zonder beschuldigingen en dergelijke zal wel belangrijk zijn.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:52

Knolselder schreef:
Ik snap wat je bedoelt hoor. Vroeger zou ik een gat in de lucht gesprongen hebben als mijn moeder samen met mij een eigen paard gekocht zou hebben.

Hiermee wil ik niet zeggen dat TS misschien niet dankbaar is.
Maar het verbaast me wel hoe heftig er gereageerd wordt op een moeder die ook wel eens wil rijden op het paard dat zij gekocht heeft en het grootste deel van de kosten voor betaalt. Misschien is dat altijd al wel de intentie geweest, maar was dit niet duidelijk genoeg naar TS. Misschien ook omdat ze het vanzelfsprekend vond. Er is sprake van een hoede band met de moeder. Dan zou ik mijn moeder die kriebels krijgt om terug te rijden dat niet willen afnemen om te kunnen rijden op het paard dat er mede dankzij haar is gekomen.

€150 is peanuts in vergelijking met het totale kostenplaatje van een paard op stalling met alle kosten die erbij komen ook nog. Welke kosten schieten er nog over? Aankoop, deel stalgeld, voer, hoefsmid, veearts (vaste kosten en onverwachte kosten), ontworming,… hoeveel bedraagt dat?
Als je samen een paard koopt, deel je de kosten. Ik neem aan (correct me if i’m wrong TS) dat het delen in de kosten wel op voorhand besproken was met elkaar. En dat je dat goed vond.
Een eigen paard is altijd duurder dan een bijrijdpaard. Dit paard is geen bijrijdpaard. Het is een paard dat samen gekocht is.
Ook als je een paard alleen voor jezelf hebt, rij je misschien maar 2x in de week. En dan zijn de kosten vele malen hoger. Jij hebt school, toetsen, examens,… Je moeder werk, een huishouden, kinderen om voor te zorgen,… in de praktijk loopt alles waarschijnlijk anders dan dat je denkt.

Ik snap enisgzins ook de reacties van anderen. Vooral omdat het blijkbaar niet duidelijk gecommuniceerd was op voorhand.

Maar de adviezen om je handen terug te trekken en dergelijke, je weet inderdaad niet wat je ermee veroorzaakt. Als het op voorhand is afgesproken dat je moeder een paard koopt als je bijdraagt in de kosten, is dat ook niet iets wat je zomaar kan doen. Want net daardoor is het paard gekocht.

Het kan evengoed zijn dat TS iets verkeerd geïnterpreteerd heeft waardoor ze andere verwachtingen had dan wat haar moeder bedoelde.

Daarom aan tafel gaan zitten voor een open gesprek zonder beschuldigingen en dergelijke zal wel belangrijk zijn.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ dat dus! Dank je, jij verwoordt het beter! _/-\o_

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:00

@little_gift ik vind ook dat je echt een goed punt hebt hoor.

Het gaat niet om de reactie waarin gezegd wordt ga rustig met je moeder in gesprek maar om een boel andere, minder genuanceerde opmerkingen. Ik verbaasde mij daar ook over.

Ik vind dat ts verstandig overkomt. Natuurlijk is het een teleurstelling, maar ik zou echt niet aanraden hard tegen hard te gaan of een grote mond geven en dat is wel hoe sommige posts overkomen.

Ts, je bent 16. Je moeder heeft het paard gekocht. Ga in gesprek over hoe jij 't graag zou willen en hou rekening met een compromis.

Uiteindelijk is je moeders degene die bepaalt, maar je kunt zeker je gevoel uiten en je mening geven.

Probeer het bij jezelf te houden hoe het voor jou is, ipv je broertje of moeder de schuld te geven. Jullie hebben samen een paard, dus is het fijner naast elkaar te staan, te overleggen, ipv tegenover elkaar. Ik hoop dat jullie tot een oplossing komen waar iedereen blij mee is.

Ik vind het een super mooi paard en denk dat het een heel fijn huisje heeft bij jullie, in elk geval met veel liefde en aandacht waarbij ook wordt gekeken naar wat fijn is voor het paard.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:02

flavlip schreef:

Het gaat niet om de reactie waarin gezegd wordt ga rustig met je moeder in gesprek maar om een boel andere, minder genuanceerde opmerkingen. Ik verbaasde mij daar ook over.

Ik vind dat ts verstandig overkomt. Natuurlijk is het een teleurstelling, maar ik zou echt niet aanraden hard tegen hard te gaan of een grote mond geven en dat is wel hoe sommige posts overkomen.

Ts, je bent 16. Je moeder heeft het paard gekocht. Ga in gesprek over hoe jij 't graag zou willen en hou rekening met een compromis.

Uiteindelijk is je moeders degene die bepaalt, maar je kunt zeker je gevoel uiten en je mening geven.

Probeer het bij jezelf te houden hoe het voor jou is, ipv je broertje of moeder de schuld te geven. Jullie hebben samen een paard, dus is het fijner naast elkaar te staan, te overleggen, ipv tegenover elkaar. Ik hoop dat jullie tot een oplossing komen waar iedereen blij mee is.

Ik vind het een super mooi paard en denk dat het een heel fijn huisje heeft bij jullie, in elk geval met veel liefde en aandacht waarbij ook wordt gekeken naar wat fijn is voor het paard.

Hier heb ik echt niks meer aan toe te voegen... Zo kan het dus ook!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:18

flavlip schreef:

Mooie reactie.

Ik wens je in elk geval veel succes TS! Het is een mooi paard en ze klinkt als een speldje in een hooiberg. Hopelijk kunnen jullie er straks zonder vervelende smaak ik de mond gewoon rustig van genieten.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 22:25

K ben het ook wel eens met little_gift hoor. Niet alles gelezen maar er gebeurd geen ramp als je moet delen. En dat je op 16jarige leeftijd zelf werkt voor/kosten maakt voor een hobby is toch heel normaal?

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 22:26

flavlip schreef:

Perfect omschreven

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 23:25

Hoewel ik het eerste bericht van little_gift best wel fel vond, begrijp ik wel wat ze wil zeggen en ben ik het er ook wel mee eens. Het is inderdaad tricky om TS aan te moedigen om zadel achter te houden, niet meer uit te mesten, moeder te vertellen dat ze maar minder moet rijden of dat broertje niet mag rijden. TS en moeder hebben geen gelijke positie en TS is nog afhankelijk van moeder. TS kan met moeder praten, al dan niet met een andere volwassene erbij, maar wat moeder doet, daar hebben wij geen invloed op en je weet inderdaad niet hoe er gereageerd zal worden als TS moeder even de les gaat lezen…
Ik betaalde toen ik 16 was +- evenveel voor mijn pony. Inderdaad vanuit het idee: leren omgaan met geld. Ik heb dat nooit als unfair beschouwd en ben zelfs blij dat dat op die manier aangepakt is. Ik heb van jongsafaan leren omgaan met geld, de waarde van geld geleerd, leren vooruitdenken met geld (maanden met meer uitgaven voorbereiden door andere maanden wat te sparen).
Naast een deel van het stalgeld, betaalde ik ook dierenarts, hoefsmid, materiaal en lessen zelf. En dat is vrij snel geëvolueerd naar alles zelf betalen voor mijn pony.
Moest ik dan verder reageren zoals sommigen suggereren, dan was wellicht het volgende geweest dat pony dan maar verkocht werd of zo… net in situaties waarin je met je ouders te maken hebt, is het inderdaad erg delicaat.
Het is ontzettend vervelend dat moeder bij aanvang iets anders gecommuniceerd heeft dan ze nu doet en tuurlijk mag TS zich daar rot bij voelen. Maar zoals Little_gift zegt kan je wel serieus in de problemen raken als je daar vol tegenin gaat. Ik moest zoiets echt niet proberen, ook niet toen ik al volwassen was.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 23:44

Maar de meesten reageren juist niet zo maar geven aan dat ze in gesprek moet gaan. Dan kan je wel de knuppel in het hoenderhok gooien Maar daar heeft niemand iets aan.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 03:41

Ja… anderzijds geeft TS aan dat ze al geprobeerd heeft met moeder te praten en dat moeder over een aantal dingen anders denkt (bv over het aantal rustdagen). Het lijkt mij voor TS fijn te horen dat er velen zijn die redeneren zoals zij. Maar tegelijk denk ik dat het ook heel frustrerend is dat moeder er een andere mening op nahoudt en ze niet op andere gedachten te brengen is.
Behalve “wie rijdt, moet uitmesten”, “jij hebt betaald voor het zadel dus neem het zadel weg als je zelf niet gaat rijden” en “stop met zoveel bij te dragen”, lees ik ook veel: moeder moet maar een dag afstaan aan broertje, broertje moet maar uitstappen, moeder moet… dat kunnen wij best vinden, maar dat meenemen in gesprek met moeder is - zeker als je nog maar 16 en dus nog afhankelijk bent - echt verre van evident.
Ik heb soortgelijke gesprekken gevoerd toen ik al volwassen was, samen met een professional en dat had echt een averechts effect. Natuurlijk hoeft dat bij TS niet zo te zijn, maar het is wel een mogelijkheid en ik spreek uit ondervinding…

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 06:36

Toch vind ik het ook een soort egoïsme uitstralen: ik betaal mee dus ik heb allerlei rechten om te eisen. Wees blij dat jullie een gezamenlijke hobby hebben. Met delen is niks mis, misschien heeft moeder ook stiekem wel een droom/ambitie met het paard. Dan doen jullie er allemaal iets langer over. De weg naar Rome is niet in 1 dag gebouwd

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:06

Het heeft gewoon te maken met fatsoen.
Inderdaad wordt het verhaal vanuit een inzicht verteld.
Als 16 jarige eisen stellen, spullen achter houden en hulp met de verzorging stoppen is te raar voor woorden.

Als de TS samen met moeder een paard heeft gekocht en het pakt voor haar gevoel zo uit dan is er slecht gecommuniceerd.
Dit is een beetje als mosterd na de maaltijd.
Ik blijf het overigens een raar verhaal vinden.

Als moeder en dochter samen een paard kopen moet je er vanuit kunnen gaan dat de verhouding tussen beiden goed is.
Dan zou in principe ook alles gezegd moeten kunnen worden in geval van het hebben van een ander verwachtingspatroon.

Hoe volwassen de reacties van de TS ook mogen zijn vind ik het opmerkelijk te noemen dat de TS zich niet tot de moeder wend maar tot bokt.

En eens te meer een reminder dat je nooit een paard moet kopen als je deze niet alleen kan betalen.
Niet als vriendinnen, maar dus ook niet met een ouder.
Daar komt gedoe van.

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:12

7ofhearts schreef:
Hoe volwassen de reacties van de TS ook mogen zijn vind ik het opmerkelijk te noemen dat de TS zich niet tot de moeder wend maar tot bokt.

Soms kan het ook heel lekker zijn om in je woede/teleurstelling te horen dat er gelijkgestemden zijn. Zoals ik het lees heeft TS echt al wel met moeder gepraat, is dat gebotst en wil ze nu haar verhaal ergens kwijt.

Sommige adviezen zijn inderdaad wat fanatiek, maar ik denk niet dat TS ook maar 1 risico zal nemen om überhaupt geen paard meer te hebben. Al kan ik me voorstellen dat het lekker is om even haar teleurstelling over de hele situatie kwijt te kunnen zonder onbegrip van de ontvanger(s).