Knolselder schreef:Ik snap wat je bedoelt hoor. Vroeger zou ik een gat in de lucht gesprongen hebben als mijn moeder samen met mij een eigen paard gekocht zou hebben.
Hiermee wil ik niet zeggen dat TS misschien niet dankbaar is.
Maar het verbaast me wel hoe heftig er gereageerd wordt op een moeder die ook wel eens wil rijden op het paard dat zij gekocht heeft en het grootste deel van de kosten voor betaalt. Misschien is dat altijd al wel de intentie geweest, maar was dit niet duidelijk genoeg naar TS. Misschien ook omdat ze het vanzelfsprekend vond. Er is sprake van een hoede band met de moeder. Dan zou ik mijn moeder die kriebels krijgt om terug te rijden dat niet willen afnemen om te kunnen rijden op het paard dat er mede dankzij haar is gekomen.
€150 is peanuts in vergelijking met het totale kostenplaatje van een paard op stalling met alle kosten die erbij komen ook nog. Welke kosten schieten er nog over? Aankoop, deel stalgeld, voer, hoefsmid, veearts (vaste kosten en onverwachte kosten), ontworming,… hoeveel bedraagt dat?
Als je samen een paard koopt, deel je de kosten. Ik neem aan (correct me if i’m wrong TS) dat het delen in de kosten wel op voorhand besproken was met elkaar. En dat je dat goed vond.
Een eigen paard is altijd duurder dan een bijrijdpaard. Dit paard is geen bijrijdpaard. Het is een paard dat samen gekocht is.
Ook als je een paard alleen voor jezelf hebt, rij je misschien maar 2x in de week. En dan zijn de kosten vele malen hoger. Jij hebt school, toetsen, examens,… Je moeder werk, een huishouden, kinderen om voor te zorgen,… in de praktijk loopt alles waarschijnlijk anders dan dat je denkt.
Ik snap enisgzins ook de reacties van anderen. Vooral omdat het blijkbaar niet duidelijk gecommuniceerd was op voorhand.
Maar de adviezen om je handen terug te trekken en dergelijke, je weet inderdaad niet wat je ermee veroorzaakt. Als het op voorhand is afgesproken dat je moeder een paard koopt als je bijdraagt in de kosten, is dat ook niet iets wat je zomaar kan doen. Want net daardoor is het paard gekocht.
Het kan evengoed zijn dat TS iets verkeerd geïnterpreteerd heeft waardoor ze andere verwachtingen had dan wat haar moeder bedoelde.
Daarom aan tafel gaan zitten voor een open gesprek zonder beschuldigingen en dergelijke zal wel belangrijk zijn.
dat dus! Dank je, jij verwoordt het beter!