Paard gekocht en opgelicht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Paard gekocht en opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 22:21

door de eerste eigenaar ja..maar waarom zal die dan nu tegen de ts zeggen dat het geen buitenrit paard is?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 22:29

Popstra schreef:
door de eerste eigenaar ja..maar waarom zal die dan nu tegen de ts zeggen dat het geen buitenrit paard is?

Er zit nogal verschil tussen buiten rijden op een goede bodem of buiten willen rijden door zwaar duinzand. Want er zijn niet zo heel veel paarden die het in dat zand vol houden.Ik zou bij elk paard zeggen dat ik vraagtekens had mocht ik verkopen. Dus dat is goed dat de koper dat gemeld heeft. Dat zeulen door het zand gaat in de meeste gevallen al helemaal niet samen met een paard dat een peesblessure heeft gehad.

pol013

Re: Paard gekocht en opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 08:54

Wat heb je exact zwart op wit TS: Dat de eigenaar beweert dat ze iets gezegd heeft tegen de handelaar?
Of een mail/chat gesprek van de eerste eigenaar met de handelaar?

En de volgende vraag: wat zie jij als een goede uitkomst?
De situatie terug draaien kan niet meer. Al snap ik dat dat zuur is.

Als de info klopt zoals die nu geïnterpreteerd wordt lijk je een sterk punt te hebben en het dier terug te kunnen brengen. Is dat voor jou een goede oplossing? Die route zou je prima in kunnen slaan.

Alternatief kan nog zijn om meer info over dit paard naar boven te krijgen en nu eventueel een scan te doen om het risico in te schatten. Niet iedere peesblessure betekend dat ene paard niet meer of verminderd bruikbaar is.

Teksten als 'afgekeurd' en 'weg gedaan als weidemaatje' an sich zeggen niet zo veel. Het kan ook zijn dat de DA gezegd heeft dat het risico bestaat dat het terug komt en de de oude eigenaar de stress en zorgen van een herstel periode gewoon niet meer aankon.

Nu lijk je nog even onvoldoende info in handen te hebben om daar een goed oordeel over te vormen. Icm een paard wat nu gewoon rad is maakt dat een rationele keuze maken niet perse makkelijker.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 09:20

valine schreef:
Ondertussen contact gehad met onze rechtsbijstand en die vertelde dat ik alleen de dierenarts kon aanschrijven in dit verhaal omdat hij haar gekeurd geeft en ik de verkoper niet aansprakelijk kan stellen ondanks dat deze bewust cruciale informatie heeft verzwegen.
Als ik dit van te voren had geweten had ik dit paard nooit gekocht namelijk.

Wat jouw rechtsbijstandsjurist zegt dat klopt niet. Ik weet niet welke rechtsbijstandverzekeraar je hebt, maar vraag in ieder geval om iemand met verstand van hippische zaken en consumentenkoopwet.
Als het paard inderdaad allerlei gebreken heeft die voor jou zijn verzwegen, dan is het zaak om zo snel mogelijk het paard door een andere dierenarts (het liefst een keuringsarts paard) opnieuw te laten bekijken.
Laat niet alleen een klinische keuring uitvoeren, maar ook de pezen scannen. En een RX keuring op de benen en voeten. Als daar inderdaad uitkomt dat het paard zwaar oud peesletsel en/of meer gebreken heeft en een slechte prognose als rijpaard dan kun je inderdaad de verkoop laten ontbinden. Doe dat zo snel mogelijk.
Laat de handelaar zo snel mogelijk schriftelijk weten dat je de koop wil ontbinden.