Babootje schreef:Met een fjord van die leeftijd zonder zware artrose mag je ook in je handjes knijpen.
Fjorden zijn echte "artrosemagneten" vaak al op jonge leeftijd. In het geval van fjorden gaat wat je zegt helaas niet op.
klopt natuurlijk, maar als je een dier niet laat keuren bijvoorbeeld....en je rijdt enkel in stap een beetje buiten, met misschien af en toe een drafje, zullen de meeste er niet eens achter komen dat hun dier niet zuiver loopt

Dus ik denk dat in bepaalde groepen recreanten heel veel paarden artrose hebben, maar dat eigenaren er vaak geen weet van hebben. En voor sommige doeleinden hoeft het natuurlijk niet heel erg te zijn. Met artrose is het natuurlijk prima om gewoon wat stapritjes te doen. stilstaan slijt vaak veel harder.
Zelfde als van die boeren die een pony/paardje hebben en dat dier 1 keer per week (of zelfs maand) uit de wei trekken en voor de kar knopen.
Ik zie ze af en toe bij ons in de buurt rijden dat ik denk

Maar die hebben zelf waarschijnlijk niet eens door dat hun dier niet helemaal zuiver loopt...
Denk dat als je het gemiddelde paard van 20 op de foto zet er vaker wel, dan geen artrose uit komt....
Natuurlijk ook 1 van de redenen dat oudere paarden steeds goedkoper worden naarmate ze ouder worden. Er komt steeds meer management bij kijken.
Ik heb 2 zeer gezonde oudjes van 25 en 31 lopen, staan 24/7 buiten in een natuurgebiedje. Maar moeten nu sinds een aantal jaar in de winter wel echt bijgevoerd worden.
Eerst hadden ze genoeg aan enkel hooi, maar nu krijgen ze ook Senioren Priores en brok bijgevoerd in de winter. Dat hebben ze toch nodig.
Voor mij een reden om nooit een ouder paard te kopen, je komt toch wat sneller in het traject van wel de lasten en nog maar weinig lusten.
(en ja, voor iedereen die nu komt met: met een jong paard kun je ook pech hebben...ja dat klopt. Maar koop eens 100 5 jarige paarden, en 100 20 jarige paarden, dan praten we daarna verder welke groep de meeste DA kosten heeft binnen 5 jaar bij gelijkmatig gebruik, dus niet de 5 jarige iedere dag Z niveau laten lopen en de 20 jarige 3 keer per week een staprondje doen, maar dan met allemaal hetzelfde werk doen.)