Paard verkopen tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:54

Babootje schreef:
Met een fjord van die leeftijd zonder zware artrose mag je ook in je handjes knijpen.
Fjorden zijn echte "artrosemagneten" vaak al op jonge leeftijd. In het geval van fjorden gaat wat je zegt helaas niet op.

klopt natuurlijk, maar als je een dier niet laat keuren bijvoorbeeld....en je rijdt enkel in stap een beetje buiten, met misschien af en toe een drafje, zullen de meeste er niet eens achter komen dat hun dier niet zuiver loopt :) .
Dus ik denk dat in bepaalde groepen recreanten heel veel paarden artrose hebben, maar dat eigenaren er vaak geen weet van hebben. En voor sommige doeleinden hoeft het natuurlijk niet heel erg te zijn. Met artrose is het natuurlijk prima om gewoon wat stapritjes te doen. stilstaan slijt vaak veel harder.
Zelfde als van die boeren die een pony/paardje hebben en dat dier 1 keer per week (of zelfs maand) uit de wei trekken en voor de kar knopen.
Ik zie ze af en toe bij ons in de buurt rijden dat ik denk #)
Maar die hebben zelf waarschijnlijk niet eens door dat hun dier niet helemaal zuiver loopt...

Denk dat als je het gemiddelde paard van 20 op de foto zet er vaker wel, dan geen artrose uit komt....
Natuurlijk ook 1 van de redenen dat oudere paarden steeds goedkoper worden naarmate ze ouder worden. Er komt steeds meer management bij kijken.
Ik heb 2 zeer gezonde oudjes van 25 en 31 lopen, staan 24/7 buiten in een natuurgebiedje. Maar moeten nu sinds een aantal jaar in de winter wel echt bijgevoerd worden.
Eerst hadden ze genoeg aan enkel hooi, maar nu krijgen ze ook Senioren Priores en brok bijgevoerd in de winter. Dat hebben ze toch nodig.

Voor mij een reden om nooit een ouder paard te kopen, je komt toch wat sneller in het traject van wel de lasten en nog maar weinig lusten.

(en ja, voor iedereen die nu komt met: met een jong paard kun je ook pech hebben...ja dat klopt. Maar koop eens 100 5 jarige paarden, en 100 20 jarige paarden, dan praten we daarna verder welke groep de meeste DA kosten heeft binnen 5 jaar bij gelijkmatig gebruik, dus niet de 5 jarige iedere dag Z niveau laten lopen en de 20 jarige 3 keer per week een staprondje doen, maar dan met allemaal hetzelfde werk doen.)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 12:05

Sky_As schreef:
Babootje schreef:
Met een fjord van die leeftijd zonder zware artrose mag je ook in je handjes knijpen.
Fjorden zijn echte "artrosemagneten" vaak al op jonge leeftijd. In het geval van fjorden gaat wat je zegt helaas niet op.

klopt natuurlijk, maar als je een dier niet laat keuren bijvoorbeeld....en je rijdt enkel in stap een beetje buiten, met misschien af en toe een drafje, zullen de meeste er niet eens achter komen dat hun dier niet zuiver loopt :) .
Dus ik denk dat in bepaalde groepen recreanten heel veel paarden artrose hebben, maar dat eigenaren er vaak geen weet van hebben. En voor sommige doeleinden hoeft het natuurlijk niet heel erg te zijn. Met artrose is het natuurlijk prima om gewoon wat stapritjes te doen. stilstaan slijt vaak veel harder.
Zelfde als van die boeren die een pony/paardje hebben en dat dier 1 keer per week (of zelfs maand) uit de wei trekken en voor de kar knopen.
Ik zie ze af en toe bij ons in de buurt rijden dat ik denk #)
Maar die hebben zelf waarschijnlijk niet eens door dat hun dier niet helemaal zuiver loopt...

Denk dat als je het gemiddelde paard van 20 op de foto zet er vaker wel, dan geen artrose uit komt....
Natuurlijk ook 1 van de redenen dat oudere paarden steeds goedkoper worden naarmate ze ouder worden. Er komt steeds meer management bij kijken.
Ik heb 2 zeer gezonde oudjes van 25 en 31 lopen, staan 24/7 buiten in een natuurgebiedje. Maar moeten nu sinds een aantal jaar in de winter wel echt bijgevoerd worden.
Eerst hadden ze genoeg aan enkel hooi, maar nu krijgen ze ook Senioren Priores en brok bijgevoerd in de winter. Dat hebben ze toch nodig.

Voor mij een reden om nooit een ouder paard te kopen, je komt toch wat sneller in het traject van wel de lasten en nog maar weinig lusten.

(en ja, voor iedereen die nu komt met: met een jong paard kun je ook pech hebben...ja dat klopt. Maar koop eens 100 5 jarige paarden, en 100 20 jarige paarden, dan praten we daarna verder welke groep de meeste DA kosten heeft binnen 5 jaar bij gelijkmatig gebruik, dus niet de 5 jarige iedere dag Z niveau laten lopen en de 20 jarige 3 keer per week een staprondje doen, maar dan met allemaal hetzelfde werk doen.)

Natuurlijk kun je een oud paard niet meer hetzelfde werk laten doen als een jong paard. Nogal logisch,bij mensen is dat ook zo. Voetballers boven de 40 jaar zie je ook niet veel meer, maar die kunnen vanwege hun ervaring dan wel trainer of coach worden. Hetzelfde bij paarden, die oudere dieren zijn heel goed als leermeester. Het probleem met het paard van ts is, dat hij enigszins op leeftijd is maar niet veel ervaring heeft. Als hij een uitzonderlijk braaf karakter zou hebben zou dat geen echt bezwaar zijn, maar hij zou toch nog meer een actief, sportgericht karakter hebben dus niet superrustig? Volgens de berichten van ts? Nou ja, op ieder potje past een dekseltje.

Babootje

Re: Paard verkopen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 12:14

Ik heb het bij de fjorden ook wel over gevalletjes zware artrose. Fjorden worden bij aankoop in de meeste gevallen klinisch gekeurd. Dus op het moment dat mensen iets van de artrose merken loopt het dier al kreupel.
Ik heb er meerdere gekend bij ons op stal. Die konden echt alleen nog maar als weideversiering. 1 op 8 jarige leeftijd al.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 12:14

wat ik nog wel mis nu ik de advertentie op bokt zie staan, er staat bij dat er een zadel bij zit....mocht dit een merkzadel zijn, zou ik dat er zeker bij vermelden.
Dat kan voor sommige het net wat meer interessant maken (het scheelt natuurlijk best of er een zadel van 1000+ euro bij zit, of een zadelmarkt zadel van 150 euro).

Overigens vind ik de tekst voor de doelgroep wellicht nog steeds wat te zakelijk. Precies zoals ik het graag bij een sportpaard zou zien.
Maar ik denk dat je doelgroep liever leest of hij van tutten houdt, of hij nog geschikt is om 4-5 dagen in de week te werken. Hoe is hij na een week stilstaan. Is het opstappen en wegrijden, of beter nog even longeren (dat selecteert je doelgroep ook weer wat verder uit), het een beetje persoonlijker maken.
(dat wat je normaal eigenlijk niet wilt, wil je bij een paard van deze leeftijd denk ik juist wel weten)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 12:17

Eens met Sky Ass. Voor de gewone verkoop zou ik de emotie er altijd uit halen maar dit is geen "gewone" verkoop, dus heeft dat zeker een plaats. Men moet o.b.v. de tekst eigenlijk al een beetje "verliefd" worden op je paard.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 12:37

Ik denk dat de leeftijd in combinatie met dat hij al vanaf veulen bij jullie geboren is en nu opeens op 20 jarige leeftijd nog weg moet vraagtekens oproept. Ik zou het haast zielig vinden zo paard weg te halen.
Ook dat je niet weet of hij goed op buitenrit kan. Waarom niet eens hem laten testen, wellicht is hij goed verkeersmak en mak buiten?
En dat je schrijft dat hij graag nog iets wil doen en jij nu niet kunt rijden reden is tot verkoop? Huh wilde hij dan de eerste 15 jaar niks doen omdat hij pas sinds 5 jaar wat doet en nu ineens wel? En hij wil ook graag gras? Wil hij niet gewoon lekker bij jou blijven denk je dan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 12:41

Sabri schreef:
Ik denk dat de leeftijd in combinatie met dat hij al vanaf veulen bij jullie is en nu opeens op 20 jarige leeftijd nog weg moet vraagtekens oproept.
Ook dat je niet weet of hij goed op buitenrit kan. Waarom niet eens hem laten testen, wellicht is hij goed verkeersmak en mak buiten?

Een paard dat in z'n eentje goed mee naar buiten gaat is best zeldzaam en gewild. Maar samen met andere paarden, dat moet geen al te grote opgave zijn.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 13:03

Wegens gezondheidsredenen bij mij staat onze knappe Flo (Florentino) te koop.

Hij is bij ons geboren, zodoende is zijn gehele geschiedenis bekend. (leuk weetje: hij was in 2004 Nationaal hengstveulenkampioen NRPS ) 

Flo is 1.65 groot en heeft 3 hele nette gangen en zit daarbij ook heel comfortabel (denk dat dit handig is om erbij te zetten, zodat ze weten dat hij ook prettig is voor bijvoorbeeld een ouder persoon die altijd fanatiek paardgereden heeft, maar nu wegens leeftijd het niet erg vind om een wat ouder dier te pakken, want dat is denk ik wat goed bij hem past, een wat fanatiekere oudere ruiter die gewoon lekker wat in de bak wil dressuren). Is sociaal in de omgang naar andere paarden, braaf bij de smid, makkelijk te laden op de trailer en ook aan de hand loopt hij netjes mee zonder te trekken of andere gekke fratsen uit te halen. 

Nooit kreupel geweest of andere gekke dingen meegemaakt. Het enige waar rekening mee gehouden moet worden is dat hij een lichte pollenallergie heeft (enkel in het  voorjaar/zomer). Dit is met een neusnetje en ceterizine al verholpen.

Vanwege mijn eigen gezondheid kom ik er zelf niet aan toe om hem de liefde en aandacht te geven die hij eigenlijk verdiend. Ik zie Flo het liefste bij iemand terechtkomen waar hij lekker veel buiten komt en die lekker met hem gaat tutten en rijden, want daar geniet hij echt van. (dit geeft een stukje betrokkenheid weer en dat het je wel uitmaakt waar hij terecht komt) Hij is als 5 jarige zadelmak gemaakt, en nu sinds een jaar of 5 wat serieuzer opgepakt in het werk, daarvoor heeft hij bij mijn ouders als weide versiering gelopen. Na het overlijden van mijn moeder is hij naar mij toe gekomen, hij was haar paard. (dit verklaar al waarom hij pas korter aan het werk is).

Flo is hier vooral in de bak gereden, en is een enkele keer op een ander terrein geweest. Hierin is hij echter niet bevestigd, maar dit is met enig beleid uiteraard prima verder op te pakken.Hij kent de oefeningen uit het L en is hierin ook officieel geklasseerd. Kan makkelijk een week stilstaan en dan is het opstappen en rijden maar.

Flo gaat enkel naar een goed tehuis en al zijn spullen zullen met hem mee verhuizen (incl. dressuurzadel, hoofdstel, dekens).Zijn vraagprijs is € 2750,=, maar een goede klik en huisje is het allerbelangrijkste, dus stuur/geef bij interesse vooral door wat je hem te bieden hebt.

Handelaren en maneges hoeven niet te reageren.

(dit stukje, omdat mensen dan al met een ander doel mailen. Zo filter je ook echt de geïnteresseerden er direct uit, en kun je handelaren en maneges zelf al uitsluiten, dan weet je ook dat ze je hele tekst gelezen hebben. Dit heb ik toen ook bij mijn eigen paard gedaan, waar ik echt heel veel moeite had met de verkoop, maar hij was gewoon te groot voor mij geworden. En met zijn 9 vond ik hem echt te jong om met pensioen te doen. Ik kreeg toen echt fijne reacties met mensen die precies waren wat ik zocht. Want in plaats van mijn paard afkraken om wat van de prijs af te krijgen, kreeg ik mailtjes met wat ze mijn paard konden bieden. Zo kon ik zelf al kijken of dat bij hem zou passen)

Zoiets zou ik er eerder van maken. Denk dat je dan eerder je doelgroep trekt.
Ik vind je huidige advertentie overkomen alsof je een sportpaard verkoopt, maar een sportpaard van 20 jaar met weinig ervaring...

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 13:05

Als ik eerlijk ben zou het voor mij de leeftijd prijs combi zijn.
Bij een paard op deze leeftijd moet je gewoon rekening houden met hogere medische kosten binnen afzienbare tijd. Natuurlijk kun je geluk hebben en met een jonger paard pech.

Als ik ouder paard een goed huis kan bieden dan verwacht ik eerlijk gezegd daarvoor een symbolisch bedrag tot 1500 Euro te betalen. Niet bedoeld als belediging, maar gewoon mijn mening.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 13:14

De tekst hierboven zou voor mij al meer aanspreken dan de tekst en foto's in de advertentie. Die passen voor mij niet bij leeftijd en kunnen van dit paard maar meer bij een jonger dier die al eea gelopen heeft. Idem qua prijs.

Wel vraag ik me af of een 20 jarige weg doen vanwege oa je ziekte en het te zware werk (als 1 van de redenen) een oplossing is maar wel uit willen breiden met fokken. Iets wat net zo veel en misschien wel meer werk gaat zijn met wat daarmee komt kijken.
Het doet oprecht pijn om te zien dat 1 die z'n leven lang bij je is geweest op zo'n leeftijd nog weg moet.
Je bent iig wel bewust bezig qua wat je wel zoekt ipv sommige die een dier zo ergens op mikken of naar pzb sturen !!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 14:40

De tekst hierboven vind ik juist weer warrig lezen

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 14:50

Sky_As schreef:
GabberGill schreef:
Dit is heel ruim en per situatie verschillend. Eigenlijk is alles wel bespreekbaar. Paarden worden daar aangeboden en dan kan je in gesprek met de eigenaar wat je wilt.

Ikzelf heb de deal dat ze bij me staat tot ik klaar ben. Ik mag alles met haar mits het verantwoord is en ik haar niet in gevaar breng. Toevallig pas een situatie meegemaakt waarin ik merkte dst de eigenaresse en ik overal wel uitkomen. Paard was kreupel en kliniek in gegaan. Veel over eb weer gebeld en alles samen besloten voor ze de kliniek in ging, maar ook toen ze er stond en nu het herstel. Ook betaalt ze die grote dingen gewoon mee en betaal ik al het kleine.

We hebben beide alleen de beste bedoelingen naar het paard waardoor het heel vloeiend gaat.

Maar ik denk dat dit dus precies is wat ze niet wilt....ze wil het paard verkopen zodat ze er geen werk/kosten/tijd meer in hoeft te steken. En in zo'n situatie zit je eigenlijk nog steeds iedere keer met lasten (want de kans dat een 20 jarige iets krijgt waar je dan overleg over moet hebben, is vrij aanwezig). En dan zit je dus ook nog met de adoptant waar je rekening mee moet houden.
Ik denk dat zo'n situatie als bovenstaande vooral fijn is als je je paard niet wilt verkopen, maar er eigenlijk geen geld voor hebt of geen tijd hebt, maar wel zeggenschap wilt blijven houden.

wat ik me wel afvraag: mag de eigenaresse haar paard bij jou ook zomaar ophalen? want anders heb je als eigenaar echt alleen maar de lasten en niet de lusten.....

Het moet niet he,

De eigenaar is bij mij eigenlijk volledig kosteloos en hoeft ook niks te doen.

Dit is de manier hoe ik het doe, maar met elke eigenaar kan je er anders uitkomen. Er zijn ook mensen die het volledig overgeven alleen het paard beland dan niet in de handel.

Ik heb een hele simpele afspraak
Als ik het niet meer wil dan kan ze terug maar bij mij blijft alles tot de dood. Het paard gaat hier dus niet weg en staat hier prima. Eigenaresse zal haar dus niet wegtrekken en noemt het net zo goed mijn paard.

Ik heb dus mijn paard en zij is ervan verzekerd dat haar paard of hier ingeslapen wordt of bij haar terugkomt zodat ze zelf de keuze kan maken. Maar zoals ik al zei teruggaan is voor mij niet nodig en als ik klaar ben dan is het paard waarschijnlijk ook klaar dus wordt ze hier gewoon ingeslapen.

Ik heb ook gewoon de belofte gemaakt super voor het dier te zorgen, maar eerlijk mag ik nou hele gekke fratsen met haar uithalen zou ik het snappen als ze haar wegtrekt bij me. Als ik het financieel niet zou redden zou ze altijd bijspringen (het hoeft niet maar dat is haar instelling). Zij weet dat ik dit dier alles geef en ook echt hart en ziel in der stop.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 14:57

ja, nee top dat dat zo kan! ideale oplossing lijkt me....voor beide partijen
alleen TS heeft al een paar keer aangegeven niet echt open te staan voor zulke constructies :-)

Ik vind het een mooi iets.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 15:11

Sky_As schreef:
ja, nee top dat dat zo kan! ideale oplossing lijkt me....voor beide partijen
alleen TS heeft al een paar keer aangegeven niet echt open te staan voor zulke constructies :-)

Ik vind het een mooi iets.

Ooh heb niet alles gelezen sorry, maar deelde het meer omdat er ook paarden overgedragen worden enzo.

Dus je kan als eigenaar aangevrn wat je zoekt en hoe je het wilt. Er stond er bijv gisteren 1 die gratis weg mocht en het aankoopbedrag wat nu niet gevraagd werd gestoken kon worden in het oplappen. Zij nam Dus echt afstand.

Het is echt heel ruim alleen geen geld krijgen. Ik weet zeker dat als je hem daar weggeeft en verteld dat je geen enkele verantwoordelijkheid meer wilt dat er daar echt wel iemand is.

Ik zou hem daar namelijk gratis zo vanaf halen en nog een prachtige tijd gunnen maar op marktplaats niet kopen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-24 16:11

Ik had de tekst en foto's in de bokt advertentie nog niet aangepast. Inmiddels wel.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 19:19

Wie weet kun je wat met de oproep van Maureen bonder?

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 20:01

Sky_As schreef:
wat ik nog wel mis nu ik de advertentie op bokt zie staan, er staat bij dat er een zadel bij zit....mocht dit een merkzadel zijn, zou ik dat er zeker bij vermelden.
Dat kan voor sommige het net wat meer interessant maken (het scheelt natuurlijk best of er een zadel van 1000+ euro bij zit, of een zadelmarkt zadel van 150 euro).

Als je hier de koper mee wil overtuigen, zoek je een andere eigenaar...
Geweldig als er een ,bv, custom zadel bij zit, maar wie zegt dat het past..

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 22:20

Het gaat om de waarde van het zadel tov de verkoopprijs van het paard.

Want de prijs van het zadel, is bepalend wat je dus voor het paard betaald..... Betaal je 2500 voor zadel en paard, maar is het zadel 1500 waard, betaal je dus 1000 euro voor het paard.
Past het zadel niet, kun je het altijd verkopen natuurlijk.... dat was meer mijn punt .

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 23:23

Ik zou het stukje over veulenkampioen weghalen. Het voegt niets toe want
1) ruin en dus geen fokdier en
2) 20 jaar geleden, vergane glorie

Ik zou een recent filmpje willen zien met vrij bewegen en in alle gangen op beide handen onder het zadel. Zodat ik een indruk krijg van hoe fit hij nog is.

Tot slot zou ik mij vanwege de leeftijd zorgen maken over sluimerende blessures. Waar hij nu geen last van heeft omdat hij weinig wordt belast. Maar wat naar boven komt als hij dadelijk regelmatig aan het werk moet en minder hersteltijd krijgt.
En ik weet van dit soort gevallen die daardoor wel door een klinische keuring kwamen maar waarbij het toch tamelijk snel mis ging bij de nieuwe eigenaar.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 02:07

Dit is een lastige om te verkopen.
Als je een goed adres zoekt dan is de beste markt voor dit paard de oudere buitenrijdende recreant. Maar op dit moment is hij voor die markt niet interessant.
Is het geen optie om hem deze zomer door 1 van jouw bijrijders een opleiding tot buitenrij paard te geven.
Verkeersmak, gemakkelijk te laden en braaf op vreemd terrein (bos, polder). Dan is hij echt wel goed verkoopbaar via bijvoorbeeld het netwerk van de NVVR. Prijs is dan ook niet zo’n issue.

De red flags voor mij als buitenrijder zijn:
- teveel nadruk op bak werk. Persoonlijk zou ik meer inzetten op goed terug te rijden,
Prettige gangen in draf /galop (mits aanwezig). Moedig etc
- aanbieden met bieden op… is gevoelsmatig tegenstrijdig met het zoeken van een goed huis.

De manege markt zou ik trouwens ook niet uitsluiten. Ik sta op een pensionstal annex manege en zou mijn paard best aan deze manege durven te verkopen. Licht, regelmatig werk en ze komen dagelijks minstens evenveel buiten als de privé paarden.

Tot slot: als je het belangrijk vind dat dit paard goed terecht en niet in de handel dan is met z’n huidige track record inslapen een reeële en paardvriendelijke optie. Een knap paard dat weinig te bieden heeft als leerpaard in de lagere prijsklasse met vrijwel nul buitenrij ervaring op dit moment komt al gauw bij mensen met paarden terecht, met een beperkt budget, met alle gevolgen van dien.

Moeilijk he, ik snap jouw verkoop overweging, maar ben ook oprecht blij dat ik niet in jouw schoenen sta.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 09:10

Muronia schreef:
Ik vind dat best wel onzin, tenminste vanuit mijn eigen ervaring. De pony die we hier nu zo oud hebben, is gekomen toen ze 24 was en nu dus inmiddels 30. Mijn dochter haar eerste pony was 21 toen ze kwam en heeft de verhuizing ook prima doorstaan. Ze is overleden toen ze 24 was door melanomen maar daar had niemand iets aan kunnen tegenhouden.

Ponies zijn niet te vergelijken met paarden, zeker niet met warmbloed sportgefokte paarden. Ponies worden gemiddeld genomen gewoon veel ouder en blijven gemiddeld ook veel langer actief berijdbaar. Je ziet vaak genoeg ponies die nog met 25 gewoon lekker aan het werk zijn, soms zelfs nog uitgebracht worden op wedstrijden en zie je ook vaak in manegelessen nog enkele uren per dag gewoon fit en wel de lesjes lopen. Talloze ponies worden 30-35 jaar.

Bij sportpaarden is het echt wel uitzonderlijk als een paard de 30 haalt. Als een paard tussen de 20-25 wordt ingeslapen, zegt iedereen, hij heeft wel een hele mooi leeftijd bereikt. Het zijn echte uitzonderingen als ze boven de 22-23 nog actief bereden worden. Op wedstrijd kom je ze al helemaal vrijwel niet tegen.

Daarom is het als je een pony koopt van 20 jaar, vrij aannemelijk dat je daar nog een flink aantal jaren veel rijplezier mee hebt. Bij een paard van boven de 20, dat al weer een tijdje uit training is en dus weer opgebouwd moet worden (dat begrijp ik tenminste uit jouw verhaal) en ook verhuisd en op ander management komt te staan, zou het meer "de uitzondering bevestigt de regel" zijn als je daar nog jaren rijplezier mee gaat hebben. In mijn ogen is verkopen als rijpaard gewoon niet heel realistisch.

En dan is een bedrag boven de 2000 euro best een hoop geld, als je eigenlijk niet weet of je nog rijplezier met zo'n dier gaat krijgen, of dat je misschien vooral een knuffelpaard in de wei koopt. En ja er zit een zadel en hoofdstel bij, maar zo te zien een vrij ouderwets dressuurzadel. Misschien is het niet een heel oud zadel hoor, maar als dat het dat wel is, dan heeft dat eigenlijk geen economische waarde meer.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 09:21

Ik heb er vertrouwen in dat dit paard echt nog een tijd vooruit kan, hij is fit en gezond. Als ik dat niet had gedacht dan had ik hem helemaal niet als rijpaard aangeboden. Ik hoop iemand te vinden die net als ik lekker dressuurmatig met hem wil rijden en geen behoefte (meer) heeft aan wedstrijden. Ik zal vast niet de enige zijn daarin :) . Ik denk dat hem dat beter past dan een echte bos-recreant. Ik heb nog tijd, we gaan het zien. En mbt zijn zadel. Hij heeft er 1 die hem goed past, daar gaat het volgens mij om? Geen zadelmarkt-troep en degene die hem koopt hoeft er geen speurtocht naar passend harnachement op na te houden.

Mijn eerste (sport) paard is overigens ook overleden op 32-jarige leeftijd.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 09:26

Het gaat ere weinig om wat jij vindt, wat jij hebt mee gemaakt. Het gaat erom wat de koper kent en heeft meegemaakt. Alle verkopers zeggen dat hun paard vet oud gaat worden. Kijk naar oude fokmerries, die veel worden aangeboden, die kunnen nog wel een paar veulens krijgen! Het is pure verkoop praat. Verplaats je dus in de koper.

Recente foto's. Recent bewegend materiaal. De dingen in zijn verleden zijn niet va toepassing want niks heeft te maken met t doel waarmee je verkoopt. Hou het bij de feiten.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 09:36

Ja en in de verkoop krijgen ze ook echt nóóit last van hun bemerking of recente blessure, zal de wereld maar zo mooi zijn ;)

oji schreef:
Bij sportpaarden is het echt wel uitzonderlijk als een paard de 30 haalt. Als een paard tussen de 20-25 wordt ingeslapen, zegt iedereen, hij heeft wel een hele mooi leeftijd bereikt. Het zijn echte uitzonderingen als ze boven de 22-23 nog actief bereden worden. Op wedstrijd kom je ze al helemaal vrijwel niet tegen.

Ja dat dus, ik ken meerdere wedstrijdpony's rond de 20 en ouder, wat paarden betreft welgeteld 1x eentje gezien van 21. En ook al zijn ze met 19-20 nog fit gaan ze voor hun 25ste veel harder achteruit dan pony's van dezelfde leeftijd. Dat maakt het lastig om zulk dier als rijpaard te verkopen, voordat je een echte combinatie bent geworden is het waarschijnlijk al tijd om af te bouwen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 09:50

Recent bewegend materiaal is natuurlijk simpel op aanvraag te maken.

Ik snap dat je als koper of buitenstaander van het negatieve uit gaat, maar ik ken hem natuurlijk door en door dus ik zal er iets anders tegenaan kijken.

Anyway, we zullen het zien. Ik denk dat de advertentie zo in ieder geval goed is, dus bedankt voor de input daarin.