Vind ik mijn paard nog wel leuk…?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:55

anjali schreef:
Ik heb het al vaker gezegd .Volgens mijn ervaring is simpelweg de combinatie van ts en deze jonge Spaanse merrie (niet bepaald een gemakkelijk type voor een beginner) niet goed. Het paard is pas 6, moet ts dan de rest van hun levens maar doormodderen met een paard dat niet bij haar past? Want het is echt niet de bedoeling dat je een paard hebt en het dan niet leuk is samen. Als je verkering hebt en het klikt niet dan maak je het toch ook uit? Niet helemaal hetzelfde deze vergelijking maar ook een paard is een levend wezen met een eigen ziel en karakter wat heel goed bij jou kan passen of ook heel slecht. Wat je pas merkt als je het samen geprobeerd hebt.

En zo is het! Ik vind het ook een mooie vergelijking. Je moet het wel leuk hebben samen. Een paard kost tijd, geld - en als de liefde groot genoeg is, heb je dat er allemaal voor over.
Maar waarom tijd en geld stoppen in iets waar je ook nog ongelukkig van wordt?
Volgens mij zijn er andere mogelijkheden waar je gelukkiger van wordt TS (bijvoorbeeld de verzorgpony's waar je het over had).
En wanneer je weet of het goed is te verkopen? Misschien door je voor te stellen hoe het is zonder haar, of je dat erg zou vinden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:05

Kendra schreef:
anjali schreef:
Ik heb het al vaker gezegd .Volgens mijn ervaring is simpelweg de combinatie van ts en deze jonge Spaanse merrie (niet bepaald een gemakkelijk type voor een beginner) niet goed. Het paard is pas 6, moet ts dan de rest van hun levens maar doormodderen met een paard dat niet bij haar past? Want het is echt niet de bedoeling dat je een paard hebt en het dan niet leuk is samen. Als je verkering hebt en het klikt niet dan maak je het toch ook uit? Niet helemaal hetzelfde deze vergelijking maar ook een paard is een levend wezen met een eigen ziel en karakter wat heel goed bij jou kan passen of ook heel slecht. Wat je pas merkt als je het samen geprobeerd hebt.

En zo is het! Ik vind het ook een mooie vergelijking. Je moet het wel leuk hebben samen. Een paard kost tijd, geld - en als de liefde groot genoeg is, heb je dat er allemaal voor over.
Maar waarom tijd en geld stoppen in iets waar je ook nog ongelukkig van wordt?
Volgens mij zijn er andere mogelijkheden waar je gelukkiger van wordt TS (bijvoorbeeld de verzorgpony's waar je het over had).
En wanneer je weet of het goed is te verkopen? Misschien door je voor te stellen hoe het is zonder haar, of je dat erg zou vinden.

Maar is rest van het leven niet erg overtrokken?
Je kan ook zeggen ik geef het 3 maanden
Met wel intensieve les en beslis dan pas.

Verkoop is geen schande. Maar het proberen net zo min :)
Ze zal er als ruiter niet slechter van worden. Het blijft een investering in haarzelf. Ook voor toekomstige (verzorg) paarden.
En je kan als het niet lukt ook zeggen. Ik heb gedaan wat ik kan. Maar we zijn geen match.
Nu zonder les kun je niet spreken van ik heb er alles aan gedaan.

Voor mij persoonlijk maakt dat beslissingen altijd makkelijker.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:11

Siamsmeesje schreef:
Bibi_2022 schreef:
Ik heb mijn stalgenoot en 1 vriendin er af gelopen dagen op laten rijden. En bij hun liep ze dus wel heel braaf, prima en zelfs heel mooi. en jammer genoeg, was dit nog meer het teken voor mij, dat ik dat niet kan en dat ik haar niet de goeie begeleiding geef als ze het bij hun wil kan.

En dat zie je nu verkeerd. Het is geen teken dat jij het niet kan, het is het teken dat jij vooral les nodig hebt.
Om de woorden van Arne Koets aan te halen: 'je paard kan allang dansen, jij bent degene die moet leren dat met hem te doen'. En dat betekent les nemen, de meeste mensen kunnen dat namelijk niet alleen doen :(:)

Precies dit. Het is een teken dat je er naartoe kunt groeien, en hoe leuk is het als dat lukt :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:16

Moderatoropmerking:
persoonlijke discussie verwijderd

@TS, verdrietig te lezen dat je een gevoel van falen hebt nu blijkt dat je paard het wel netjes goed bij je stalgenoot. Wil zij, for the time being, jou niet helpen? Je paard is denk ik niet in een week verkocht en wie weet, met wat hulp van buitenaf, bouw je toch (weer) een band op met je paard. Je zou de eerste niet zijn die er toch achter komt dat met wat veranderingen het paard stiekem toch wel leuk is

manzano

Re: Vind ik mijn paard nog wel leuk…?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:52

Ik vind het jammer dat het topic zo wordt overgenomen door onnodige discussies. Ik denk dat TS met haar 15 jaar juist heel eerlijk en open is en nadenkt wat een goede en eerlijke beslissing is. Voor zowel zichzelf áls haar pony.
De discussie over opgeven/doorzetten lijkt me niet zo relevant als het doel "lol hebben is".

Stel je begint met sporten omdat je voor je gezondheid 15kg MOET afvallen. Dan is je doel heel specifiek en kan je zeggen: ik zet door om dat te behalen of ik het nou leuk vind of niet. Als je gaat sporten omdat het je leuk lijkt, maar je vind het helemaal niet leuk.... waarom zou je dan doorgaan? Dan zoek je toch een andere hobby die je wel leuk vind?
Zo ook met paardrijden... je doet het voor jezelf en omdat je het leuk vind. Je hoeft er niks mee te bereiken. Een pony wordt bij een ander baasje niet slechter ofzo. Het zou wat anders zijn als ze meteen een andere nieuwe pony zou willen kopen omdat die makkelijker zou zijn. Dan kies je voor de makkelijke weg (en dat mag ook), maar dat is hier toch niet aan de orde?

In het voorbeeld van Elisa met de Fjord vond je het paardrijden ansich heel leuk, maar niet met die pony. Dan snap ik heel goed dat je ouders zeggen "je doet het er maar mee". In het geval van TS vraagt ze niet om een andere pony maar gewoon géén pony (of dat is in ieder geval de afweging).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:01

Maar ze zal niet de eerste zijn die na een moeilijke start maatjes voor het leven worden.
Moet ze dat doen. Nee.
Maar kan ze het proberen met in je hoofd een deadline. Waarom niet.

Als haar vriendinnen er op kunnen rijden is het echt niet een of ander onmogelijk project.
Maar zonder les kan het niet. Logisch. Wie wel?

Natuurlijk mag ze stoppen. Dat is ook een goede keuze.
Maar die moet je wel maken als je er achter staat.
Is dat nu al. Prima. Dan snel marktplaats op.
Maar de vraag werd op bokt gesteld dus dan is er ook een twijfel.

En gezien wat ze schrijft is het geen onmogelijk traject.
Maar goed als de wil er niet is, dan kan het idd niet.

Aan ts omdat voor haar nu uit te vogelen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:05

Inderdaad, kan dat geneuzel over de orun opleiding ergens anders gevoerd worden?
Het is simpel, wil je energie steken in iets leren met/over je paard, vind je het de moeite waard? Zo niet, dan moet je hem verkopen.
probeer alleen geen beslissing uit angst te nemen. Ik kan ook uit ervaring zeggen dat je bij een moeilijk traject, met de juiste begeleiding zo ongelooflijk veel leert. Maar, dan moet je er wel tijd in steken

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:28

Kijk eens of er in jouw omgeving een Ruitercoach zit van de Gelukkige Ruiteracademie(Hippische Professionals). Zij begeleiden ruiter en paard samen in hun hele proces.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:30

Heey TS

Als eerste wat dapper dat jij in dit topic eerlijk kan zijn tegenover jezelf.

Is het misschien een idee om jezelf te filmen tijdens het rijden in de les? Dan kan je eventueel zien waar het mis gaat. Bewegingen of spanning. Aangezien spanjaarden vrij gevoelige paarden zijn kan het prima zijn dat je misschien onbewust knijpt door spanning. Een instructeur zou je hierbij kunnen helpen om vast te pinnen en aan te wijzen.

Daarnaast wat doe je allemaal bij het rijden? Is het alleen dressuur of pak je ook wel eens andere dingen op? Sommige paarden kunnen vervelend worden van alleen standaard bak werk. Heeft jouw paard ook een uitlaat klep waarbij het kopje leeg komt? Bv buitenrijden, rondje springen of zelfs een obstakel parkour?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:34

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:59

DuoPenotti schreef:
Maar ze zal niet de eerste zijn die na een moeilijke start maatjes voor het leven worden.
Moet ze dat doen. Nee.
Maar kan ze het proberen met in je hoofd een deadline. Waarom niet.

Als haar vriendinnen er op kunnen rijden is het echt niet een of ander onmogelijk project.
Maar zonder les kan het niet. Logisch. Wie wel?

Natuurlijk mag ze stoppen. Dat is ook een goede keuze.
Maar die moet je wel maken als je er achter staat.
Is dat nu al. Prima. Dan snel marktplaats op.
Maar de vraag werd op bokt gesteld dus dan is er ook een twijfel.

En gezien wat ze schrijft is het geen onmogelijk traject.
Maar goed als de wil er niet is, dan kan het idd niet.

Aan ts omdat voor haar nu uit te vogelen.

Hier sluit ik me bij aan, als ze niet wilt dan hoeft ze natuurlijk niks. :)

Het is aan haar om uit te vogelen wat ze wel wilt en waar de motiverende redenen vandaan komen. Niet dat ze opgeeft door haar faalangst en daar later spijt van krijgt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:00

Dat laatste is mijn punt idd :j niet opgeven door faalangst..... dan wordt het steeds moeilijker.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:11

Bibi_2022 schreef:
Daar ben ik ook over in dubio. ik bedoel, ik ben 15, met andere hobby’s, druk met school (waar ik eigenlijk geen genoeg tijd meer voor heb), en vind ik dit het dan waard? Of ze nou leuk is of niet. Ik weet het echt niet.

Vrees dat niemand je dat kan vertellen. Denk dat je school sowieso nooit mag lijden onder je hobby's en je ook op dat punt keuzes moet maken waar je je tijd aan besteed. Een pony kan je niet "half" doen, het is een levend dier. Tenzij je misschien een verzorgster erbij zoekt. En dat is misschien ook voor jou een kans om te kijken of je het gaat missen of niet. Misschien gaat de druk er ook wel een beetje af als je niet meer dagelijks "moet".

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:14

Avalanche schreef:
Dat laatste is mijn punt idd :j niet opgeven door faalangst..... dan wordt het steeds moeilijker.

Dat klopt! Maar je moet paarden wél leuk vinden!
En dat is wat ik ook steeds vaker zie, dat het tegenvalt en dat je dat niet mag zeggen.

Wij hebben iemand die hier al 20 jaar haar paard gestald heeft.
Begon als 15-jarige met een pony en nu dus 35 met 2 paarden.
Van alle vriendinnen die zij had, waarvan de meesten ook een Eigen Pony, zijn er nog maar 1 of 2 over die nog iets met paarden doen. De rest is andere dingen gaan doen. Ook goed toch?

Dus als je diep in je hart graag wilt maar bang bent, dan is het de moeite waard er iets aan te doen . Maar als je eigenlijk niks meer aan vindt - dan kun je er maar beter snel een eind aan breien

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:15

Daar heb je zeker een punt. Dan gaat het ook niet meer leuk worden :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 18:16

Maar...het kan toch ook zijn dat dit paard gewoon te moeilijk is voor ts en dat ze met een gemakkelijker paard wel plezier zou kunnen hebben? Dat ligt dan niet aan ts en niet aan het paard maar aan de foute combinatie. Geen klik noemt men dat en dat is helemaal geen schande, talloze paarden staan te koop met dat als reden.Vroeger kreeg men een paard wel eens een tijd op proef, dan kwam het uit voordat je gekocht had, maar tegenwoordig moet je meestal meteen en snel beslissen en dan koop je soms de verkeerde.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:44

Moderatoropmerking:
Er zijn een aantal berichten verwijderd, omdat het een persoonlijke discussie werd die niet meer ging over het probleem van de TS.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:35

anjali schreef:
Maar...het kan toch ook zijn dat dit paard gewoon te moeilijk is voor ts en dat ze met een gemakkelijker paard wel plezier zou kunnen hebben? Dat ligt dan niet aan ts en niet aan het paard maar aan de foute combinatie. Geen klik noemt men dat en dat is helemaal geen schande, talloze paarden staan te koop met dat als reden.Vroeger kreeg men een paard wel eens een tijd op proef, dan kwam het uit voordat je gekocht had, maar tegenwoordig moet je meestal meteen en snel beslissen en dan koop je soms de verkeerde.

Dat kan, maar dat weet je pas als het ook daadwerkelijk geprobeerd is met goede begeleiding erbij denk ik. :) Een instructeur kan daar ook wel wat zinnigs over zeggen.

Ik heb weleens een verkocht paard nog drie maanden les gegeven zodat ze samen een goede combinatie konden worden op verzoek van de koper die dat bewust zo wilde omdat ik het paard kende/ opgeleid had en zij zo een betere start hadden samen. En dat was al een ervaren persoon die al meerdere paarden had gehad.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 09:51

Ik blijf het ook wonderlijk vinden dat begeleiding helemaal niet zo vanzelfsprekend is.

Ik ben echt niet bepaald onervaren en kom aan heel veel dingen zelf wel uit. Maar toen ik met een nieuw paard ging trailerladen heb ik er wél een keer een trainer bij gevraagd om mee te kijken.
En ik heb bij alle disciplines die ik start heb ik ook lesgever.

Ik vind het heel erg normaal om begeleiding in te schakelen als je a. tegen problemen aan loopt b. vorderingen wil maken c. iets nieuws gaat proberen. En in het geval van TS zijn alle 3 de opties van toepassing. Dus zeggen dat iets niet kan/lukt voor je het met begeleiding geprobeerd hebt vind ik ene beetje half werk.
(dat mag overigens, als je hart er niet helemaal in zit)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:02

Wat de discussie vertroebelt, is dat hier ook een levend wezen bij betrokken is. Als TS deze vraag had gesteld over een andere hobby, zoals turnen dat niet leuk meer is en waarbij de oefeningen voor de Olympische Spelen te moeilijk blijken te zijn, zouden veel meer mensen begrip hebben voor de beslissing om te stoppen. Maar nu er een dier bij betrokken is, moet er ineens tot het gaatje gegaan worden.
Ook paardrijden is een hobby. En een hobby hoort grotendeels leuk te zijn.
En een paard verkopen, om wat voor reden dan ook, is geen schande. Anky van Grunsven verkoopt soms ook haar paarden (zoals Painted Black).

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:27

Lieser schreef:
Wat de discussie vertroebelt, is dat hier ook een levend wezen bij betrokken is. Als TS deze vraag had gesteld over een andere hobby, zoals turnen dat niet leuk meer is en waarbij de oefeningen voor de Olympische Spelen te moeilijk blijken te zijn, zouden veel meer mensen begrip hebben voor de beslissing om te stoppen. Maar nu er een dier bij betrokken is, moet er ineens tot het gaatje gegaan worden.
Ook paardrijden is een hobby. En een hobby hoort grotendeels leuk te zijn.
En een paard verkopen, om wat voor reden dan ook, is geen schande. Anky van Grunsven verkoopt soms ook haar paarden (zoals Painted Black).

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb het idee dat TS en haar paardje een 'valse start' hebben gehad door het gebrek aan de juiste begeleiding. Juist omdat TS aangeeft faalangst te hebben, kan het heel goed zijn om deze negatieve ervaring om te buigen in een goede ervaring door de juiste begeleiding te zoeken. Mocht het na een maand of drie, vier nog steeds niet beter/leuker worden dan kan TS het paardje altijd nog verkopen. TS gaf aan in het begin heel blij te zijn met het beestje. Het lijkt mij zonde om zo maar te stoppen zonder ook maar iets te proberen om weer bij dat eerste gevoel te komen.

Maar uiteraard moet TS doen wat haarzelf het beste lijkt, wij kennen natuurlijk niet het volledige verhaal. :)

Hoe sta je er nu zelf in TS? Zijn er reacties in dit topic die je helpen?

Bibi_2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 19:07

Ik heb er toch voor besloten, om mijn pony te verkopen en een beter huisje te gunnen.
Zo kan ik me beter focussen op school en kan zij de aandacht krijgen die ze verdiend.
Het voelt goed, zonder twijfel omdat ik weet dat dit beter voor haar is :j

Bedankt iedereen voor de vele reactie, meningen en tips!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:06

Dan is dit de juiste oplossing :-) Fijn dat je 100% achter je beslissing staat.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:18

Bibi_2022 schreef:
Ik heb er toch voor besloten, om mijn pony te verkopen en een beter huisje te gunnen.
Zo kan ik me beter focussen op school en kan zij de aandacht krijgen die ze verdiend.
Het voelt goed, zonder twijfel omdat ik weet dat dit beter voor haar is :j

Bedankt iedereen voor de vele reactie, meningen en tips!

Goedzo. Als dit is wat je wilt, dan maak je de goede keuze. Ik ben blij dat je een beslissing hebt kunnen maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 22:16

Dappere beslissing van je _/-\o_