Gevaarlijk eenkennig paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vivjofja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 11:43

cissy schreef:
Staat ze nu dan helemaal alleen?
Op het moment nog wel. Maar haar wei zit vast aan de wei van de buren (volwassenen die weten van haar gedrag en niet te dicht bij haar in de buurt komen) waar ook paarden staan waar ze eventueel wel mee in contact kan komen.

We zijn wel opzoek naar een groot paard wat erbij kan staan :) Het kan zijn dat we ons grote paard ook even erbij zetten (waarvan ik mede-eigenaar ben samen met de eigenaar), want die staat op een totaal andere stal en heeft nooit echt de pony ontmoet.

Dit is dus enkel tijdelijk, er komt sowieso een maatje voor haar

superpony

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 17:39

Als een paard zo enorm verandert na verhuizen, zou ik hele grote vraagtekens zetten bij de stal en de mensen waar ze stond.
Hoewel je dat echt zou moeten merken aan meer dingen.

Consequent zijn of streng zijn betekent overigens niet dat je het paardje uit angst voor jou dingen moet laten doen.

Als je er een paard bij gaat zetten, zorg dan wel dat de introductie echt goed is. Laat ze echt even naast elkaar wennen tot ze echt zelf contact zoeken en vriendelijk op elkaar reageren over het draad.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:19

Mensen doen ook altijd moeilijk of dramatisch als een paard even alleen moet staan.

Een maatje erbij heb je niet van vandaag op morgen. De klik moet er ook zijn, en in sommige gevallen ook de klik met de ruiter. Maar dat wordt blijkbaar nog te vaak vergeten.
Als een paard bv komt te sterven heb je toch ook niet meteen 's anderdaags al een ander voor erbij.

TS ik hoop dat alles goedkomt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:49

Poekkie schreef:
Heel eerlijk? Dat soort dieren ging bij mij gisteren nog naar de slacht. Paarden genoeg die zich wel kunnen gedragen, waarom hier dan je leven aan wagen?

Zelfs als het je zou lukken, is dit dier nooit met anderen te vertrouwen en kan ze ook nooit in groep staan als ik het zo lees. Het risico dat ze anderen verwondt zou ik niet nemen.

Mee eens!
De eigenaar is eerlijk en realistisch!

Anders dikke kans dat ze mishandeld wordt om haar gedrag en alsnog bij de slacht belandt en dan hopelijk niet via vreselijke pasrdentransport naar het buitenland. Bij een pony is deze kans groter, dat het gebeurd.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 22:24

Realistisch is ook: een dier niet zomaar afschrijven, maar een kans en de tijd geven om te zien of het gedrag nog kan veranderen. Wat gelukkig in dit geval gebeurt.
En als het uiteindelijk dan toch een hopeloze zaak blijkt te zijn, dan kan je met dat verhaal een DA inschakelen om de pony te euthanaseren, ipv het dier 'naar de slacht' te doen.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 22:45

Ik vind het vooral interessant dat de pony máándenlang "agressief" is en de eigenaar haar weg/dood wil hebben, en nu met 6 dagen tijd ineens wel gelongeerd, gepoetst én veilig verplaatst kan worden.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 23:05

Natuurlijk is alles nu koek en ei, morgen is de schoolvakantie afgelopen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 23:16

Is dit een penny verhaal?

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 01:18

Goudhaan1 schreef:
Ik vind het vooral interessant dat de pony máándenlang "agressief" is en de eigenaar haar weg/dood wil hebben, en nu met 6 dagen tijd ineens wel gelongeerd, gepoetst én veilig verplaatst kan worden.

Precies mijn gedachte.
En ook dat de pony haar verteld of de pony zich verveeld ja/nee.

Als de pony zoveel dingen zou vertellen, zou de pony ook wel verteld hebben waarom zij zo reageert.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 01:23

Askja schreef:
Realistisch is ook: een dier niet zomaar afschrijven, maar een kans en de tijd geven om te zien of het gedrag nog kan veranderen. Wat gelukkig in dit geval gebeurt.
En als het uiteindelijk dan toch een hopeloze zaak blijkt te zijn, dan kan je met dat verhaal een DA inschakelen om de pony te euthanaseren, ipv het dier 'naar de slacht' te doen.

Het verschil tussen euthanasie en slacht zit alleen in ons hoofd, voor een paard gaat beide even snel (alhoewel... als ze tegen die spuiten van euthanasie gaan zitten vechten wordt het ook wel naar). Ik zou dus slacht verkiezen aangezien de dood van het dier dan nog enigszins nuttig is voor anderen (consumptie) :)

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 07:58

Ik heb een shetlander gehad welke mij flink gericht geeft aangevallen (oorzaak werd geschat op tumor, beestje was 21 en kon totaal niet mee gesleept worden meer). Die hebben we toen laten inslapen, heeft een dubbele paardendosis moeten krijgen voordat hij plat ging. Had hem dan nog liever naar de slacht vervoerd...

Hoe je het ook went of keert, dood is dood.

Poekkie schreef:
Askja schreef:

Het verschil tussen euthanasie en slacht zit alleen in ons hoofd, voor een paard gaat beide even snel (alhoewel... als ze tegen die spuiten van euthanasie gaan zitten vechten wordt het ook wel naar). Ik zou dus slacht verkiezen aangezien de dood van het dier dan nog enigszins nuttig is voor anderen (consumptie) :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:24

Typisch Bokt, pony knapt op de gedragstherapeut komt vandaag en men blijft doordraven over doodmaken. Bah, persoonlijk wordt ik daar kostmisselijk van.

Inslapen/ slacht kan altijd nog...NADAT alles geprobeerd is.

TS, succes vandaag met de gedragstherapeut en als ze andere paarden kan zien is het prima dat ze even alleen staat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:28

Ragdollcat schreef:
Poekkie schreef:
Heel eerlijk? Dat soort dieren ging bij mij gisteren nog naar de slacht. Paarden genoeg die zich wel kunnen gedragen, waarom hier dan je leven aan wagen?

Zelfs als het je zou lukken, is dit dier nooit met anderen te vertrouwen en kan ze ook nooit in groep staan als ik het zo lees. Het risico dat ze anderen verwondt zou ik niet nemen.

Mee eens!
De eigenaar is eerlijk en realistisch!

Anders dikke kans dat ze mishandeld wordt om haar gedrag en alsnog bij de slacht belandt en dan hopelijk niet via vreselijke pasrdentransport naar het buitenland. Bij een pony is deze kans groter, dat het gebeurd.

Mensen die geen tijd en aandacht willen investeren doen er goed aan gewoon een brommer te kopen.....

Mee eens dat je met zieke of 'gevaarlijke' paarden niet moet gaan slepen.
Maar je verantwoordelijkheid begint wel bij de aanschaf van zo'n dier en het verplicht je wel tot nader onderzoek voordat je ze 'dood laat maken'.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:16

Ninx mss eerst even lezen voor je reageert ze hebben de pony al vanaf de geboorte ... eigenaar kan er alles mee maar andere niet die geeft aan als ze zo voor andere gevaarlijk “blijft” dan wordt het beestje ingeslapen. Het is een kleine pony dus zal vaak na verkoop worden bestempeld als kinder pony en als je achteraf hoort dat er een kind verongelukt is door die pony vergeef he het jezelf nooit meer... daarbij is het altijd de beslissing van de eigenaar en van niemand anders!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:50

Ik heb gewone grote vraagtekens bij wie zich gedragstherapeut noemt...........

Het beste is gewoon als je de oorzaak weet. Nu horen we maar halve verhalen, zien het beestje niet en kunnen ook de mensen die ermee omgaan niet beoordelen.

Er is grote kans dat het maar iets kleins is, maar ook dat het onverklaarbaar is en je toch voor de dood kiest. Niet uit gemak, maar ook voor het beestje. Verkopen kan zo niet en stel dat iemand het koopt waar het goed gaat, kan het daarna 3x verkocht worden waar het niet goed gaat.

Je wil niet weten in wat voor hel zulke pony's komen door onkunde van mensen die het oneerlijk gaan behandelen.
Snap dan nog steeds niet dat mensen een lang leven, boven een goed leven kiezen.
Het paard weet het niet als het dood gaat. We laten paarden ook sederen voor een tandarts behandeling, alleen weten wij dus dat het wakker wordt.

En daarbij gaat een veearts ook niet "zomaar" inslapen.

Vind het daarnaast wel hypocriet dat heel veel (slechte gehouden ) gezonde dieren afgemaakt mogen worden voor vlees en een paard dat iets mankeert, zo lang mogelijk moet leven.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:55

Ik ben idd ook benieuwd naar wie er met de pony komt werken als gedragstherapeut.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:12

superpony schreef:
Ik heb gewone grote vraagtekens bij wie zich gedragstherapeut noemt...........

Het beste is gewoon als je de oorzaak weet. Nu horen we maar halve verhalen, zien het beestje niet en kunnen ook de mensen die ermee omgaan niet beoordelen.

Er is grote kans dat het maar iets kleins is, maar ook dat het onverklaarbaar is en je toch voor de dood kiest. Niet uit gemak, maar ook voor het beestje. Verkopen kan zo niet en stel dat iemand het koopt waar het goed gaat, kan het daarna 3x verkocht worden waar het niet goed gaat.

Je wil niet weten in wat voor hel zulke pony's komen door onkunde van mensen die het oneerlijk gaan behandelen.
Snap dan nog steeds niet dat mensen een lang leven, boven een goed leven kiezen.
Het paard weet het niet als het dood gaat. We laten paarden ook sederen voor een tandarts behandeling, alleen weten wij dus dat het wakker wordt.

En daarbij gaat een veearts ook niet "zomaar" inslapen.

Vind het daarnaast wel hypocriet dat heel veel (slechte gehouden ) gezonde dieren afgemaakt mogen worden voor vlees en een paard dat iets mankeert, zo lang mogelijk moet leven.

N.a.v. die laatste opmerking:dat komt omdat paarden evenals honden en katten een hogere status hebben dan andere dieren. Vanwege dat ze vaak dichter bij de mens staan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:39

Anjali, Paardenvlees ligt bij ons ook gewoon in de supermarkt hoor :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:45

Poekkie schreef:
Anjali, Paardenvlees ligt bij ons ook gewoon in de supermarkt hoor :)

In Engeland niet naar ik vernomen heb. In sommige Aziatische landen eet men ook honden en katten. Het is dus wel cultuurgebonden.In India mogen runderen niet gedood worden.Ik ben zelf vegetarier,

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:53

superpony schreef:

Daar heb je zeker een punt!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:01

Dat is een andere discussie, daar gaat het hier niet om. Het valt uit het verhaal van de ts helemaal niet op te maken dat deze pony iets mankeert en/of dat het gaat om een onoplosbaar gedragsprobleem.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:06

Popstra schreef:
superpony schreef:

Daar heb je zeker een punt!

Nee, het toekennen van emotionele waarde aan dieren is niet hypocriet. Of sla jij even gemakkelijk honden dood als muggen? Daarnaast moeten we niet doen alsof er helemaal geen discussie is rond de vleesindustrie.
Dus, welk punt wordt er precies gemaakt dat van toepassing is in dit specifieke geval?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:07

Askja schreef:
Dat is een andere discussie, daar gaat het hier niet om. Het valt uit het verhaal van de ts helemaal niet op te maken dat deze pony iets mankeert en/of dat het gaat om een onoplosbaar gedragsprobleem.

Daar gaat het wel om.

TS geeft aan dat het ingeslapen wordt en dan vallen mensen daar overheen, want beestje moet zo lang mogelijk leven. Desnoods ongelukkig, met een verborgen gebrek, pijn etc.

Ja, als je iets van een reden kan vinden, moet je daar zeker aan werken.

Maar om nou gezonde dieren af te maken voor vlees en te roepen dat dit paard ondanks alles, niet dood mag, is meten met 2 maten.
Het helpt TS ook niet als zo een besluit nodig zal zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:10

Gini schreef:
Nee, het toekennen van emotionele waarde aan dieren is niet hypocriet. Of sla jij even gemakkelijk honden dood als muggen? Daarnaast moeten we niet doen alsof er helemaal geen discussie is rond de vleesindustrie.
Dus, welk punt wordt er precies gemaakt dat van toepassing is in dit specifieke geval?

Het is wel hypocriet als men vindt dat een dier maar zo lang mogelijk moet leven, ten koste van alles, omdat er emotionele waarde aan zit. Terwijl men het geen enkel probleem vindt om een gezonde koe op te eten, die nog 10jr mee had gekund.

Mensen reageren hier niet geheel realistisch en alleen uit emotie. Waar dat voor de dieren totaal niet van belang is, hoe oud ze worden.

En ja, ik heb er 4 boven de 20, oudste van 28. Dus ik laat ze ook oud worden waar mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:22

superpony schreef:
Gini schreef:

Het is wel hypocriet als men vindt dat een dier maar zo lang mogelijk moet leven, ten koste van alles, omdat er emotionele waarde aan zit. Terwijl men het geen enkel probleem vindt om een gezonde koe op te eten, die nog 10jr mee had gekund.

Mensen reageren hier niet geheel realistisch en alleen uit emotie. Waar dat voor de dieren totaal niet van belang is, hoe oud ze worden.

En ja, ik heb er 4 boven de 20, oudste van 28. Dus ik laat ze ook oud worden waar mogelijk.

Deze pony had volgens de TS geen probleem en was niet gevaarlijk tot haar vriendin verkocht werd en er een leemte in de kudde ontstond. Pony werd een paar dagen geleden verhuisd en poef, het gevaarlijk gedrag is plots weer verdwenen. Dit valt in mijn ogen niet onder de noemer van een hopeloos geval dat enkel maar gevaarlijk is en zo snel mogelijk de salami in moet.

Vind het in en in triest dat bij plotse wijzigingen in gedrag er zoveel mensen zijn die niet eens de moeite willen doen om op zoek te gaan naar de oorzaak en te kijken of het iets is wat opgelost kan worden. En zelfs al is pijn op dit moment de oorzaak, dan wil dat nog niet zeggen dat het dier niet pijnvrij kan leven na behandeling van het medisch probleem.