Forgive schreef:Ik moet zeggen dat de vraag voor mij niet zo moeilijk is. Uiteraard bij kinderen zou ik er op een vriendelijke manier iets van zeggen, waarbij je er natuurlijk niet voor moet zorgen dat je als een betweter over komt. Een cap dragen is voor je eigen veiligheid en wanneer je een cap niet draagt kan er ernstig letsel optreden. Een cap is voor je veiligheid, dus waarom zou je hem dan niet dragen? Een autogordel is voor je veiligheid, dus waarom niet gewoon even om doen? 'Eigen verantwoordelijkheid' is denk ik wel anders wanneer het jouw dochter/zoon/moeder/zus wie dan ook is die de rest van zijn of haar leven gehandicapt of erger is. En wat als jij het zelf bent? Je kunt het hoe dan ook nooit meer terugdraaien.
Ik snap het niet. Ik snap het gewoon oprecht niet, misschien dat dat voor sommige betweterig of arrogant overkomt. Maar ik denk dat je in sommige gevallen, waaronder deze, beter iets te voorzichtig kunt zijn. Waarom je leven/toekomst riskeren? Ik ben oprecht wel benieuwd naar de reden (zonder daarbij discussie uit te lokken, daar niet om)
Ik vind het persoonlijk ook doodeng om zonder cap te rijden.
Maar waarom moeten wij hier ons mee bemoeien? Die mensen willen dat vaak helemaal niet. Die horen het ook al vaak zat. Het is een keuze die ze maken, niet mijn keuze. Ik kan ook mijn zus niet forceren om altijd met cap op te rijden, ook al ben ik zelf heel erg pro-cap.
Moet ik mij nou om ieder persoon druk maken die het niet draagt? Kan wel, heel makkelijk zelfs, maar wat bereik je ermee? In mijn ervaring worden mensen alleen nog maar dwarser omdat ze zich aangevallen voelen. Dit effect krijg je al snel wanneer veel mensen er wat van vinden, hoe netjes je het ook vraagt of brengt.
Ik vraag me ook af aan hannaengolda waarom je dit dan wilt vragen. (Dit is een serieuze vraag uit nieuwsgierigheid). Wat is je doel? Wat verwacht je of hoop je dat mensen zeggen?