Wat van zeggen als iemand geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 09:52

Jimbo schreef:
Ik rijd bijna altijd met cap.
Meestal durf ik niet aan mensen te vragen of ze de cap vergeten zijn.
Als ik het wel zou durven vragen is het waarschijnlijk pure bezorgdheid. Weer zo iemand die zonder cap op een jong, schrikkerig en onbevestigd paard gaat zitten. Ik ben dan misschien een bemoeial, maar dat komt dan wel voort uit bezorgdheid.
Als ik dan overkom als beter dan de mensen die zonder cap rijden, ook ik doe weleens wat verkeerd. Ik vind het juist wel fijn als iemand mij op een voor de hand liggend gevaar wijst.

Toch blijft het lastig, de een vind dat je er niet mee moet 'bemoeien'en de ander vind het juist fijn als je even herinnerd wordt. Lastig!

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 09:55

HopeMyDay schreef:
De vraag word al meerdere keren gesteld maar inderdaad, wáárom zou je dit soort dingen willen delen met mensen die er totaal geen behoefte aan hebben.
Dat heet leven en laten leven..
Het onderdeel "voorbeeldfunctie" gaat echt niet altijd op trouwens, toen ik nog heel klein was (4/5/6 jaar oud) reed mijn moeder altijd zonder cap en ik met. Ik heb er toen eigenlijk nooit vraagtekens bij gezet.
Inmiddels rijd mijn moeder wel met cap na een val van haar jonge paard maar alsnog rijden we beiden nog wel eens sporadisch zonder.

Mijn standpunt hierin:
18+ lekker zelf weten
18- verantwoordelijkheid van de ouder(s).

Toch zijn er hier blijkbaar mensen die het wel fijn vinden als je er naar vraagt, dus het blijft lastig te bepalen of iemand er nou wel of geen behoefte aan heeft. En zo als ik al een paar keer eerder zei ga ik niet iedereen erop aanspreken omdat ik daar geen behoefte aan heb! zondag was de eerste keer dat ik iemand (die ik niet ken) ernaar vroeg en ben zeker niet van plan cappolitie te gaan spelen :)
Laatst bijgewerkt door hannaengolda op 01-11-19 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 09:56

Ik denk dat je zelf wel weet dat je geen cap draag daar hoef je iemand niet aan te herinneren.Het vragen aan iemand waarom draag jij geen cap komt over als kijk mij eens goed bezig zijn.

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 09:59

marleen_usar schreef:
Ik denk dat je zelf wel weet dat je geen cap draag daar hoef je iemand niet aan te herinneren.Het vragen aan iemand waarom draag jij geen cap komt over als kijk mij eens goed bezig zijn.

Het heeft er denk ik ook heel veel mee te maken hoe je het vraagt. En ik voel me zeker niet beter als een ander omdat ik een cap op heb, zou wat zijn hahaha. Moet tenslotte iedereen zelf weten.

Froukje
Forever young

Re: Wat van zeggen als iemand geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:04

Je gaat mensen toch ook niet vragen waarom ze geen bodyprotector dragen? Die dingen zijn op sommige plekken ook verplicht maar ik zie er maar verdomd weinig mensen mee rijden als ze op hun eigen paard door het bos gaan. En als je zonder verkeerd op een tak stuitert kun je ook wel eens de rest van je leven de gevolgen moeten dragen en toch is het heel normaal om geen bodyprotector te dragen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:22

Forgive schreef:
Ik moet zeggen dat de vraag voor mij niet zo moeilijk is. Uiteraard bij kinderen zou ik er op een vriendelijke manier iets van zeggen, waarbij je er natuurlijk niet voor moet zorgen dat je als een betweter over komt. Een cap dragen is voor je eigen veiligheid en wanneer je een cap niet draagt kan er ernstig letsel optreden. Een cap is voor je veiligheid, dus waarom zou je hem dan niet dragen? Een autogordel is voor je veiligheid, dus waarom niet gewoon even om doen? 'Eigen verantwoordelijkheid' is denk ik wel anders wanneer het jouw dochter/zoon/moeder/zus wie dan ook is die de rest van zijn of haar leven gehandicapt of erger is. En wat als jij het zelf bent? Je kunt het hoe dan ook nooit meer terugdraaien.

Ik snap het niet. Ik snap het gewoon oprecht niet, misschien dat dat voor sommige betweterig of arrogant overkomt. Maar ik denk dat je in sommige gevallen, waaronder deze, beter iets te voorzichtig kunt zijn. Waarom je leven/toekomst riskeren? Ik ben oprecht wel benieuwd naar de reden (zonder daarbij discussie uit te lokken, daar niet om)
Ik vind het persoonlijk ook doodeng om zonder cap te rijden.

Maar waarom moeten wij hier ons mee bemoeien? Die mensen willen dat vaak helemaal niet. Die horen het ook al vaak zat. Het is een keuze die ze maken, niet mijn keuze. Ik kan ook mijn zus niet forceren om altijd met cap op te rijden, ook al ben ik zelf heel erg pro-cap.

Moet ik mij nou om ieder persoon druk maken die het niet draagt? Kan wel, heel makkelijk zelfs, maar wat bereik je ermee? In mijn ervaring worden mensen alleen nog maar dwarser omdat ze zich aangevallen voelen. Dit effect krijg je al snel wanneer veel mensen er wat van vinden, hoe netjes je het ook vraagt of brengt.

Ik vraag me ook af aan hannaengolda waarom je dit dan wilt vragen. (Dit is een serieuze vraag uit nieuwsgierigheid). Wat is je doel? Wat verwacht je of hoop je dat mensen zeggen?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:25

Het is niet dat iemand zegt 'huh, een cap beschermt je hoofd? Tjeuuu dat wist ik niet, gauw 1 opzetten'

Mensen weten waar een cap voor dient en iedereen heeft zo zijn eigen overwegingen om hem wel of niet te dragen

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 10:31

princequillo schreef:
Forgive schreef:
Ik moet zeggen dat de vraag voor mij niet zo moeilijk is. Uiteraard bij kinderen zou ik er op een vriendelijke manier iets van zeggen, waarbij je er natuurlijk niet voor moet zorgen dat je als een betweter over komt. Een cap dragen is voor je eigen veiligheid en wanneer je een cap niet draagt kan er ernstig letsel optreden. Een cap is voor je veiligheid, dus waarom zou je hem dan niet dragen? Een autogordel is voor je veiligheid, dus waarom niet gewoon even om doen? 'Eigen verantwoordelijkheid' is denk ik wel anders wanneer het jouw dochter/zoon/moeder/zus wie dan ook is die de rest van zijn of haar leven gehandicapt of erger is. En wat als jij het zelf bent? Je kunt het hoe dan ook nooit meer terugdraaien.

Ik snap het niet. Ik snap het gewoon oprecht niet, misschien dat dat voor sommige betweterig of arrogant overkomt. Maar ik denk dat je in sommige gevallen, waaronder deze, beter iets te voorzichtig kunt zijn. Waarom je leven/toekomst riskeren? Ik ben oprecht wel benieuwd naar de reden (zonder daarbij discussie uit te lokken, daar niet om)
Ik vind het persoonlijk ook doodeng om zonder cap te rijden.

Maar waarom moeten wij hier ons mee bemoeien? Die mensen willen dat vaak helemaal niet. Die horen het ook al vaak zat. Het is een keuze die ze maken, niet mijn keuze. Ik kan ook mijn zus niet forceren om altijd met cap op te rijden, ook al ben ik zelf heel erg pro-cap.

Moet ik mij nou om ieder persoon druk maken die het niet draagt? Kan wel, heel makkelijk zelfs, maar wat bereik je ermee? In mijn ervaring worden mensen alleen nog maar dwarser omdat ze zich aangevallen voelen. Dit effect krijg je al snel wanneer veel mensen er wat van vinden, hoe netjes je het ook vraagt of brengt.

Ik vraag me ook af aan hannaengolda waarom je dit dan wilt vragen. (Dit is een serieuze vraag uit nieuwsgierigheid). Wat is je doel? Wat verwacht je of hoop je dat mensen zeggen?

Ik heb geen doel, zondag vroeg ik het puur uit nieuwsgierigheid. En zoals ik al vaker zei ben ik niet van plan iedereen hier op aan te spreken ofzo. Maar ik vind het wel interessant om te weten waarom mensen geen cap dragen. Ik dacht altijd dat mensen dit alleen maar doen omdat het niet lekker zit of niet mooi is. Maar blijkbaar zijn er ook andere redenen die in dit topic genoemd zijn, en dat vind ik wel interessant om te weten.

Ik wil de wereld niet verbeteren net zoals ik geen zin heb om iedereen hier op aan te spreken. Iedereen moet het lekker zelf weten. Maar toch vind ik het interessant om te weten waarom iemand er bewust voor kiest om geen cap te dragen :)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:33

Niet alles gelezen, maar bij ons op stal zeg ik er wel wat van.
Ik heb al een keer iemand op het terrein gevonden die van zijn paard af gevallen was, die had gelukkig wel een cap op, maar ik wil niet weten hoe die eruit had gezien zonder (waarschijnlijk was het dan klaar geweest). Ik kon toen nog net uit paniek 112 bellen, maar ik was er van overtuigd dat die aan zijn laatste minuten bezig was.
Dat zeg ik er ook altijd bij. Prima dat jij zonder cap wilt rijden, maar als jij valt en je heb geen cap op, weet je wat ik dan aan kan treffen? Voor mij voldoende om er in ieder geval wat van te zeggen. Geen cap op en vallen, is echt eigen schuld! (niet dat je met cap op per se veilig bent, maar het geeft altijd meer bescherming dan niks)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:46

Bij ons op de ponyclub werd je vanzelf aangesproken, daar was het immers verplicht.

Maar ik ga echt niet iemand daarop aanspreken wanneer er geen plicht geld. Dat moeten ze zelf weten toch? Ik weet zeker dat het niks gaan veranderen of toevoegen als ik dat aan iemand vraag, want zij weten zelf dondersgoed dat met cap veiliger is.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:16

Bij ons op stal heeft de eigenaar ons verplicht (geld dus voor iedereen die op zijn paarden en/of terrein rijdt) een cap op te zetten. Als ik ooit zie dat dat niet zo is zeg ik er dus wel eens van.

Als ik met een vriendin ga rijden en zie dat zij geen cap draagt zou ik er wel naar vragen. Maar dan meer van goh, rijd jij altijd zonder cap? waarom?

Bij vreemden absoluut niet. Moet iedereen toch ook lekker zelf weten verder? T zijn niet mijn hersenen, dus niet mijn probleem.

Nou rijdt ik dus altijd met cap, maar ik zou me er ook echt niet fijn bij voelen als iemand mij zou vragen waarom ik bv. zonder bodyprotector of wat dan ook rijdt. blijft allemaal mijn keuze toch?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:19

Nee belachelijk idee om er wat van te zeggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:36

Ik heb zelf altijd een cap op. Maar ik zou het echt heel raar vinden als iemand een willekeurige ruiter zonder cap zou aanspreken op het feit dat ie geen cap op heeft. Als ik in die ruiter zijn of haar plek zou zijn, zou ik je vrees ik vragen waar je je in vredesnaam me bemoeid. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:42

hannaengolda schreef:
HopeMyDay schreef:
De vraag word al meerdere keren gesteld maar inderdaad, wáárom zou je dit soort dingen willen delen met mensen die er totaal geen behoefte aan hebben.
Dat heet leven en laten leven..
Het onderdeel "voorbeeldfunctie" gaat echt niet altijd op trouwens, toen ik nog heel klein was (4/5/6 jaar oud) reed mijn moeder altijd zonder cap en ik met. Ik heb er toen eigenlijk nooit vraagtekens bij gezet.
Inmiddels rijd mijn moeder wel met cap na een val van haar jonge paard maar alsnog rijden we beiden nog wel eens sporadisch zonder.

Mijn standpunt hierin:
18+ lekker zelf weten
18- verantwoordelijkheid van de ouder(s).

Toch zijn er hier blijkbaar mensen die het wel fijn vinden als je er naar vraagt, dus het blijft lastig te bepalen of iemand er nou wel of geen behoefte aan heeft. En zo als ik al een paar keer eerder zei ga ik niet iedereen erop aanspreken omdat ik daar geen behoefte aan heb! zondag was de eerste keer dat ik iemand (die ik niet ken) ernaar vroeg en ben zeker niet van plan cappolitie te gaan spelen :)

Dat heb ik dan even gemist in dit topic. Ik heb nog geen reactie gezien van de mensen die geen cap dragen die het fijn vinden om er door een vreemde op aangesproken te worden. Maar misschien heb ik dat even gemist?

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 11:47

@Jessix ik bedoel mensen die het wel eens vergeten of dergelijke, en dan het fijn vinden als je ze erop aanspreekt. Je kunt natuurlijk niet zien of iemand zijn cap vergeten is op te doen of dat ze sowieso geen cap dragen. Vandaar dat het sws lastig blijft.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:57

Zouden er echt mensen zijn die hun cap vergeten op te doen, dan nog is het hun verantwoording.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:12

Lastig.

Ik werk al jaren bij bedrijven die veiligheid hoog in het vaandel hebben staan, en daar is aanspreken een must. Ook op 'banketstaaf' gevaarlijke dingen (op de trap lopen zonder leuning vast te houden, snoer computer niet vastmaken aan de vloer in vergaderruimte (=struikelgevaar), koffie zonder dekseltje vervoeren etc). Als men merkt dat je 'het gevaar' hebt gezien en niet hebt ingegrepen ben je net zo 'fout' als de overtreder. En het werkt wel, mensen worden zich echt bewuster van hun handelen (al wordt er soms natuurlijk nog steeds lacherig over gedaan). Het hoeft natuurlijk niet op een nare manier, maar ik vind aanspreken dus best kunnen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:16

Jessix schreef:
moonfish13 schreef:
En van mij mag dat veranderen in roekeloze keuze = niet verzekerd.
Ik vind het enorm egoïstisch tov de mensen om je heen om dat onnodige risico te nemen.
Écht egoïstisch, dan zeg ik als je dan vind die cap niet op te hoeven zijn ook de gevolgen voor jezelf.
Kun je dan geen lepel meer vasthouden om zelf te eten is dat behoorlijk vaak als je banketstaaf gevallen bent goed je eigen schuld.
Maar dan hoeft niet de rest van Nederland de rest van jou leven iemand te betalen die lepel voor je vast te laten houden.
Mijn mening, laat die capplicht maar komen.

Nou laten we dan risico sporten sowieso maar uitsluiten, want als jij je nek of je rug breekt komt dat ook omdat je het risico hebt genomen om op een paard te zitten. Een hoge dwarslaesie is nog wel gedekt in jouw polis? Motorsport, ijshockey, autoraces, boksen, maar niet meer doen dan. Laat staan uit een vliegtuig springen. Waarom zou iemand anders moeten betalen voor jouw roekeloze keuze? Ook maar direct regels voor gezond leven instellen, anders ben je niet verzekerd. Waarom zou iemand moeten betalen voor jouw diabetes, hart- en vaat ziekten en kanker? Ook vervelend voor je naasten om dan voor je te zorgen.

Maar prima hoor als je er zo over denkt. Ik ben er persoonlijk helemaal niet mee bezig wat iemand doet in zijn of haar leven en zal dan ook de laatste zijn die daar wat van moet zeggen.

Ik vind dat als je een risicosport beoefend, je moet zorgen voor veiligheidsmaatregelen.
Dus extreme sporten prima, maar bij paardrijden hoort daar een cap bij.
Autoracen zonder helm en letsel?
Niet verzekerd, zoiets mag het worden van mij.
Ik zeg nergens dat we de sporten moeten verbieden dat maak jij er van.
Ik vind alleen dat roekeloze keuzes zoals geen helm dragen gevolgen mag hebben.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:18

Ik ben dus degene die het wel prettig zou vinden als iemand me er op wijst dat ik geen cap op heb. Denk dat het ook aan de manier waarop men het vraagt ligt.

Verder vind ik het heel apart dat mensen het arrogant vinden als ernaar gevraagd wordt. Als ik mezelf beter vind dan jou dan zeg ik dat wel letterlijk. Ben je dan beter omdat je zonder cap durft te rijden? Vind ik ook niet, gewoon anders.

Het is ook niet erg hoor als men geen cap op wil doen, maar dan heb ik wel mijn verantwoording als bezorgde medemens genomen.
Als ik een felle reactie krijg op een opmerking over een cap dan vraag ik me af of degene wel goed heeft geslapen.

Een cap is niet altijd de veiligste oplossing. Maar het is inmiddels bewezen dat het braafste paard kan schrikken en de beste ruiter kan vallen. Eigen verantwoording, ja zeker mee eens. En niet te veel mee bemoeien ook mee eens. Maar ik geef zulke opmerkingen/vragen ook maar 1 x, en dat is zeker niet bedoelt om te pesten.

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 12:45

Jimbo schreef:
Ik ben dus degene die het wel prettig zou vinden als iemand me er op wijst dat ik geen cap op heb. Denk dat het ook aan de manier waarop men het vraagt ligt.

Verder vind ik het heel apart dat mensen het arrogant vinden als ernaar gevraagd wordt. Als ik mezelf beter vind dan jou dan zeg ik dat wel letterlijk. Ben je dan beter omdat je zonder cap durft te rijden? Vind ik ook niet, gewoon anders.

Het is ook niet erg hoor als men geen cap op wil doen, maar dan heb ik wel mijn verantwoording als bezorgde medemens genomen.
Als ik een felle reactie krijg op een opmerking over een cap dan vraag ik me af of degene wel goed heeft geslapen.

Een cap is niet altijd de veiligste oplossing. Maar het is inmiddels bewezen dat het braafste paard kan schrikken en de beste ruiter kan vallen. Eigen verantwoording, ja zeker mee eens. En niet te veel mee bemoeien ook mee eens. Maar ik geef zulke opmerkingen/vragen ook maar 1 x, en dat is zeker niet bedoelt om te pesten.

Goede uitleg, mee eens :)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:08

hannaengolda schreef:
Ik heb geen doel, zondag vroeg ik het puur uit nieuwsgierigheid. En zoals ik al vaker zei ben ik niet van plan iedereen hier op aan te spreken ofzo. Maar ik vind het wel interessant om te weten waarom mensen geen cap dragen. Ik dacht altijd dat mensen dit alleen maar doen omdat het niet lekker zit of niet mooi is. Maar blijkbaar zijn er ook andere redenen die in dit topic genoemd zijn, en dat vind ik wel interessant om te weten.

Ik wil de wereld niet verbeteren net zoals ik geen zin heb om iedereen hier op aan te spreken. Iedereen moet het lekker zelf weten. Maar toch vind ik het interessant om te weten waarom iemand er bewust voor kiest om geen cap te dragen :)

Ik begrijp ook wel dat jíj er misschien niets naars mee bedoelt. Ik zie ook veel mensen benoemen dat je het toch wel even kunt benoemen op een nette manier. En in principe als je geen slechte intenties heb kan ik dit best begrijpen. Maar ik begrijp ook dat mensen dat niet willen. Denkende aan de zender -> boodschap -> ontvanger module, kun jij iets puur uit goede bedoelingen vragen of opmerken, maar dat is geen garantie dat dat ook zo aankomt.

Want het is namelijk wel zo dat in de moderne tijd de wel of geen cap discussie al jaren écht wel een dingetje is. Wat denk ik belangrijk is om je op zo'n moment goed te herinneren, is dat wij niet de enige persoon zijn. Ik merk aan mij in ieder geval dat ik vaak al vanuit de ik-vorm denk. Maar de wereld is veel groter.

Met zo'n controversieel topic, zijn er waarschijnlijk méér mensen geweest voor of na mij die dit hebben opgemerkt. Goede bedoelingen of niet, als je de discussie regelmatig hoort of ziet en vervolgens vraagt iemand jouw over je cap, zou ik als ik mij in hun schoenen plaats al snel defensief voelen omdat je eigenlijk wel verwacht dat iemand daar dus weer een mening over heeft.

Daar valt misschien ook wel wat over te zeggen. Ik probeer mijzelf namelijk altijd te herinneren dat het feit dat ik mij zo voel misschien niet betekent dat de desbetreffende persoon het ook zo heeft bedoeld. Maar ik denk dat dit wel een vrij veelvoorkomende reactie is. Ik kan me dus ook prima voorstellen dat iemand die nooit of regelmatig zonder cap rijdt er echt moe van is om hierop aangesproken te worden.

En persoonlijk, als ik de reacties in dit topic en ook andere topics in het verleden zie van geen-cap ruiters zie, denk ik dat de mensen die dit wel fijn vinden echt een minderheid zijn. Daarom, goede bedoelingen of niet, hou ik mij meestal al in.

Maar... dat is dus puur persoonlijk ;)

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 13:18

@princequillo thanks voor je uitleg, ik snap je punt wel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:27

Wat zou je doen met de antwoorden?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:27

moonfish13 schreef:
Jessix schreef:
Nou laten we dan risico sporten sowieso maar uitsluiten, want als jij je nek of je rug breekt komt dat ook omdat je het risico hebt genomen om op een paard te zitten. Een hoge dwarslaesie is nog wel gedekt in jouw polis? Motorsport, ijshockey, autoraces, boksen, maar niet meer doen dan. Laat staan uit een vliegtuig springen. Waarom zou iemand anders moeten betalen voor jouw roekeloze keuze? Ook maar direct regels voor gezond leven instellen, anders ben je niet verzekerd. Waarom zou iemand moeten betalen voor jouw diabetes, hart- en vaat ziekten en kanker? Ook vervelend voor je naasten om dan voor je te zorgen.

Maar prima hoor als je er zo over denkt. Ik ben er persoonlijk helemaal niet mee bezig wat iemand doet in zijn of haar leven en zal dan ook de laatste zijn die daar wat van moet zeggen.

Ik vind dat als je een risicosport beoefend, je moet zorgen voor veiligheidsmaatregelen.
Dus extreme sporten prima, maar bij paardrijden hoort daar een cap bij.
Autoracen zonder helm en letsel?
Niet verzekerd, zoiets mag het worden van mij.
Ik zeg nergens dat we de sporten moeten verbieden dat maak jij er van.
Ik vind alleen dat roekeloze keuzes zoals geen helm dragen gevolgen mag hebben.

Ik zeg ook nergens dat jij dat zegt. Ik geef je mijn reactie op wat jij zegt en daarin neem ik risico sporten mee. En ook ik heb het nergens over verbieden van sporten maar uitsluiten van een verzekering.

Maar je mening is me duidelijk. En ik neem aan dat het ook duidelijk is dat ik die niet deel. :)

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 13:35

Gini schreef:
Wat zou je doen met de antwoorden?

Wat doe jij met antwoorden die je krijgt op een vraag? :=

Onthouden ofzo, geen idee, nog niet bij stil gestaan aangezien ik ook niet van plan ben dit vaak te vragen :)