E rijbewijs halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spruitje12

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:11

Gefeliciteerd! Ik had afgelopen maandag examen en ook in een keer gehaald! Ik heb wel een 1,5 dagscursus gedaan omdat ik nog geen half jaar mijn rijbewijs heb. Maar ik vond het heel erg meevallen. :D

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 20:06

spruitje12 schreef:
Gefeliciteerd! Ik had afgelopen maandag examen en ook in een keer gehaald! Ik heb wel een 1,5 dagscursus gedaan omdat ik nog geen half jaar mijn rijbewijs heb. Maar ik vond het heel erg meevallen. :D

Gefeliciteerd! *\o/*

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 08:08

Dankjulliewel! Spruitje jij ook gefeliciteerd!

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 07:36

Ik heb bijna 10 jaar m’n rijbewijs en zo’n 9,5 jaar geleden m’n e-rijbewijs als verjaardagscadeau gekregen, dus moet hem misschien toch maar eens gaan halen :')
Ik zie alleen zo verschrikkelijk op tegen examen doen, ik vind dingen doen waarbij ik beoordeeld word altijd verschrikkelijk. Kunnen jullie uitleggen hoe een examen er uit ziet bij het e-rijbewijs?

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 07:58

Kiwi_ schreef:
Ik heb bijna 10 jaar m’n rijbewijs en zo’n 9,5 jaar geleden m’n e-rijbewijs als verjaardagscadeau gekregen, dus moet hem misschien toch maar eens gaan halen :')
Ik zie alleen zo verschrikkelijk op tegen examen doen, ik vind dingen doen waarbij ik beoordeeld word altijd verschrikkelijk. Kunnen jullie uitleggen hoe een examen er uit ziet bij het e-rijbewijs?

Eerst een paar vragen over de papieren van de combinatie. Dan aankoppelen van de aanhanger en dan rijden. Tijdens het examen 2 bijzondere verrichtingen (achteruit, omkeren, voor een laadperron inparkeren of bocht achteruit). Verder moet je ook gewoon een route rijden om te laten zien hoe je omgaat met de aanhanger in het verkeer. Daarna ga he terug naar her CBR, kar afkoppelen en daarna hoor je of je bent geslaagd.

Het viel mij 100% mee! Op YouTube staan ook wel filmpjes hoe het gaat, ook gemaakt door het CBR. Misschien krijg je daar meer hoogte van hoe het examen eruit ziet. :D

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:57

Ik ben vorige week geslaagd, ik was mega zenuwachtig en had ook geen foutloze rit. Gelukkig geen grote fouten en een van mijn fouten wist ik gelijk dat ik het fout deed dus ik benoemde het ook gelijk. Wat mijn examinator zei was, je gaat straks in het echte rijden ook wel eens een foutje maken of iets verkeerd inschatten. Het gaat er dan om dat je weet dat het niet goed ging en wat je er dan mee doet.

Ook hoefde ik maar 1 bijzondere verrichting te doen, ik dacht dus dat ik zo gezakt was dat hij de tweede niet meer hoefde te zien. Maar het was juist het tegenovergestelde.
Ik had losse lessen gepland bij de ANWB en daar ben ik achteraf zo blij om. Ik ging in ieder geval het examen in met het idee dat ik alles goed onder de knie had en ook gewoon goed kan rijden met die aanhanger.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:25

Ik ben vorige week ook in 1 x geslaagd! :-)

Ik heb heel erg last van examenvrees dus had er al weken stress over. Droomde zelfs over boosaardige examinatoren die er alleen maar op uit waren om mij te laten zakken. Daarnaast ga ik domme dingen doen met examens, heb over mijn gewone rijbewijs ook 4 x gedaan (jaar of 25 geleden).

Ik heb wel veel lessen genomen om vertrouwd te raken met de combinatie en de bijzondere verrichtingen. Ik heb een proefles gehad, een blok van 4 uur, een blok van 2 uur en 3 uur met examen. Dus totaal 10 uur les gehad.

Ik had een hele fijne examinator, helemaal geen monster haha. Die had toevallig ook nog een opleiding gehad voor mensen met examenvrees dus kon mij prima op mijn gemak stellen. Ik had een foutloze rit en met vlag en wimpel geslaagd. Nu nooooooit meer afrijden ;-)

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 16:14

Ik hoorde vandaag dat je vanaf volgend jaar ook theorie examen moet doen als je je e rijbeeijs gaat halen. Misschien toch maar zien dat ik het dit jaar nog inplan..

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 21:05

harriehoef schreef:
Kiwi_ schreef:

Eerst een paar vragen over de papieren van de combinatie. Dan aankoppelen van de aanhanger en dan rijden. Tijdens het examen 2 bijzondere verrichtingen (achteruit, omkeren, voor een laadperron inparkeren of bocht achteruit). Verder moet je ook gewoon een route rijden om te laten zien hoe je omgaat met de aanhanger in het verkeer. Daarna ga he terug naar her CBR, kar afkoppelen en daarna hoor je of je bent geslaagd.

Het viel mij 100% mee! Op YouTube staan ook wel filmpjes hoe het gaat, ook gemaakt door het CBR. Misschien krijg je daar meer hoogte van hoe het examen eruit ziet. :D

Bedankt, ik ga ze opzoeken! Rij je vooral in de stad of ga je ook de ring op bijvoorbeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 21:13

jojoleinee schreef:
Ik hoorde vandaag dat je vanaf volgend jaar ook theorie examen moet doen als je je e rijbeeijs gaat halen. Misschien toch maar zien dat ik het dit jaar nog inplan..

Waar hoorde je dat, ik kan er nog niks over vinden zo 123 online.. Als dat zo is zeker interessant om dit jaar nog even te knallen..

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 06:07

Charizard schreef:
jojoleinee schreef:

Waar hoorde je dat, ik kan er nog niks over vinden zo 123 online.. Als dat zo is zeker interessant om dit jaar nog even te knallen..

Van mensen op stal, ik weet niet waar zij het vandaan hebben maar voor b rijbewijs verandert natuurlijk ook eea dus het zou best kunnen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 06:46

Ik heb het een jaar of twee geleden gedaan. Toen had ik tien jaar m’n rijbewijs. Eerst een dag. Slechte ervaring. Zal ik nooit iemand aanraden. Ineens van een auto naar een busje, dus achteruitrijden en aankoppelen net een bus wat je niet gewend bent. Daarbij moest ik vanuit de Achterhoek naar Limburg om daar af te rijden in een vreemde stad. Les was te weinig (allebei 3 uur ofzo?) en we waren allebei gezakt. Daarna naar een rijschool in de buurt gegaan. Daar een keer of 4? Les genomen en toen examen gedaan. Dat was beter. Materiaal veel beter, instructie veel beter en in eigen omgeving waar je de weg kent. Tweede keer ben ik wel geslaagd. Ik zal nooit iemand een dagcursus aanraden

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 06:47

Dat van dat theorie-examen is niet waar.. Is meer een hoax die elk jaar rond deze tijd terug komt :') net als dat je geen bromfietsrijbewijs meer zou krijgen als je je B-rijbewijs haalt.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 07:33

Ahhhh ik moet zo op examen!
Ben onwijs zenuwachtig en hoop dat ik geen domme fouten maak :')

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 10:06

Ik kom me ook even melden, ik heb aanstaande dinsdag 3 uur les en aansluitend mijn examen. Wilde eigenlijk een pakket met 6 uur les en dan mijn examen, maar na de intake van 1 uur zei de rij instructeur dat 3 uur les voldoende zou zijn. Maar nu het dichterbij komt word ik wel heel zenuwachtig. In die 3 uur moeten we ook nog de theorie bespreken want dat heeft hij vorige keer ook niet gedaan. Ik ga vanavond maar eens kijken of ik die filmpjes kan vinden op youtube.
En dit weekend maar weer fanatiek oefenen met de trailer.
Recht achteruit gaat prima en keren in een zijstraat ook, maar achteruit voor een laadstation en dan de auto er nog recht voor krijgen lukt me nog niet...
En de aanhanger is straks natuurlijk ook weet langer als mijn trailer, dus dat zal het rijden ook wel weer anders maken.... aaagh zenuwen volop hier -O-

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 10:06

SuperAssie schreef:
Ahhhh ik moet zo op examen!
Ben onwijs zenuwachtig en hoop dat ik geen domme fouten maak :')

Heel veel succes!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 10:08

Ik vind met trailer rijden een heel stuk makkelijker dan de mega combi die ik met les reed eerlijk gezegd :') De trailer steek ik zo overal achteruit of tussen, parkeer hem gerust op een paar centimeter afstand terug op zijn plekje.

Achteruit voor een laaddok parkeren vond ik ook het moeilijkste :j Had ik even geluk dat ik die mooi niet kreeg op mijn examen :))

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 10:26

Ik denk dat als je al gewend bent met iets achter je auto te rijden dat je al een heel eind bent. Want je bent al veel bewuster van de wegligging, hoe je moet rijden met een aanhanger/trailer/boedelbak. Als je bocht achteruit en rechtdoor achteruit al goed gaan, dan zal het laaddok ook geen hele moeilijke opdracht zijn. Ik leerde die als allerlaatste en lukte eigenlijk gelijk met wat tips van de instructeur. Terwijl ik heel wat meer moeite had met het bochtje achteruit omdat ik toen nog zo aan het denken was over welke kant op te sturen.

Zelf had ik nog nooit met iets achter de auto gereden en was dus erg blij met wat meer lesuren. Ik had het na een dagcursus echt niet gehaald.

Succes SuperAssie!

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:03

Amaryllis schreef:
Dat van dat theorie-examen is niet waar.. Is meer een hoax die elk jaar rond deze tijd terug komt :') net als dat je geen bromfietsrijbewijs meer zou krijgen als je je B-rijbewijs haalt.

Mooi zo, dan spaar ik toch nog maar even door :o

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:58

Je moet natuurlijk wel wat theorie kennen, maar dat wordt gewoon bij in het praktijkexamen gevraagd :j

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:16

Ik heb het gehaald!

Was heel zenuwachtig en met lessen ging de bocht achteruit nog niet perfect, en hoe meer mijn instructeur zei hoe erger dat het ging haha.

Ik mocht met examen kiezen voor bocht achteruit of halve draai. Dus ik zei nou dan doe toch maar die bocht achteruit want anders moet ik 'm straks alsnog vast wel doen.
Dat vond mijn examinator wel dapper omdat het dus niet mijn sterkste punt was.

Maar met niemand in de auto en zonder aanwijzingen om me af te leiden ging het helemaal perfect *\o/*

Dus ik ben geslaaaagd :D
En nu wil ik nooit meer in een lesauto rijden :')
Wat een stress haha

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 20:01

Gefeliciteerd!

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 21:49

Kiwi_ schreef:
Bedankt, ik ga ze opzoeken! Rij je vooral in de stad of ga je ook de ring op bijvoorbeeld?

Ik moest voornamelijk door de binnenstad heen. Dus echt dwars door het centrum heen. Heb bijvoorbeeld niet hoeven invoegen op een snelweg, daar ben ik niet geweest. Maar zal misschien per stad en examinator verschillen. Op het industrie terrein moest ik achteruit rijden en midden in een woonwijk de combinatie keren. Dus wel afwisselend. :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 13:36

Ik heb zojuist mijn intest voor het BE rijbewijs aangevraagd :D Eerste stap richting eigen paard is gezet haha!

Nu snel bij het CBR een 'eigen verklaring' aanvragen. Hoe lang duurde het bij jullie voordat dat rond was?

En proficiat aan iedereen die geslaagd is *\o/*

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 14:18

Leuk topic! Mag ik mij melden? ik heb net een proefrit aangevraagd bij de ANWB..