Weinig plezier meer met paardje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Namira542

Re: Weinig plezier meer met paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 21:09

Okee, dan heeft je merrie waarschijnlijk nog last van de hormonen. Wat het rijden betreft lijkt mij dat inderdaad het beste!

Geen probleem! Fijn dat ik je heb kunnen helpen :D

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 18:18

de laatste tijd hebben we dus 'niks' gedaan, je voelt onze band echt groeien. ze loopt ook niet meer weg in de weide, ze komt zelf naar me toe <3 ook tijdens het borstelen wil ze niet meer weglopen of eten ze blijft gewoon rustig staan en je ziet haar genieten :D

we hebben wel een probleempje met haar hoeven te poetsen ze wil nooit haar rechter hoef voor lang geven. ze valt niet uit evenwicht maar trekt gewoon uit het niks weg, ze is echt enorm sterk dus ik kan dat echt niet houden. we hebben al geprobeerd dat mijn papa haar houdt en ik haar hoef krab maar zelf mijn (sterke :+ ) papa kan haar niet houden. weet iemand hoe we dit kunnen oplossen? ze kan op commando al 'voetje' geven, daarbij zie je ook dat ze haar linkerkant langer omhoog houdt dan haar rechterkant :\

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 19:59

Niemand een idee? :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:01

Ambertjeluna schreef:
Niemand een idee? :)

een schreeuw geven en tik onder haar buik....die van mij doet dat ook weleens.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:23

Of misschien wil ze dat been niet geven, omdat het andere been pijn doet en ze daar niet op wil staan?

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 20:31

Jennyxx schreef:
Of misschien wil ze dat been niet geven, omdat het andere been pijn doet en ze daar niet op wil staan?

Ze geeft hem maar maar voor 10 sec. ongeveer, als ik haar been dan weer vraaggeeft ze die weer makkelijk maar ook voor een korte tijd :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:37

Hey meis,
Ik heb niet je hele topic doorgelezen en eigenlijk alleen 1 filmpje gezien van het vnl achterwaarts gaan. Ik denk dat je al een hoop tips hebt gehad en het was volgens mij ook een ouder filmpje.. Maar ik wil je echt nog even op het hart drukken om voorzichtig te zijn met leidsels op de grond of in een lage boog! Zeker met een touwhalster hoeft je paard maar 1 keer op dat leidsel te staan en van schrik het hoofd omhoog te gooien en dan is het neusbeen gebroken. Wees alsjeblieft voorzichtig!

Als je dit ondertussen niet meer doet, heel goed!

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 20:52

Nirvana_ schreef:
Hey meis,
Ik heb niet je hele topic doorgelezen en eigenlijk alleen 1 filmpje gezien van het vnl achterwaarts gaan. Ik denk dat je al een hoop tips hebt gehad en het was volgens mij ook een ouder filmpje.. Maar ik wil je echt nog even op het hart drukken om voorzichtig te zijn met leidsels op de grond of in een lage boog! Zeker met een touwhalster hoeft je paard maar 1 keer op dat leidsel te staan en van schrik het hoofd omhoog te gooien en dan is het neusbeen gebroken. Wees alsjeblieft voorzichtig!

Als je dit ondertussen niet meer doet, heel goed!

Ja, er is al veel veranderd maar voorlopig doe ik 'niks' tot ik les krijg :)
Bedankt voor de tips

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:55

laat haar is onderzoeken door bv een osteopaat. Zou kunnen zijn dat ze na die 10 sec pijn gaat voelen in een ander been. Dus voordat je gaat straffen of iets dergelijks eerst er zeker van zijn dat ze geen pijn heeft.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:56

Wat betreft het probleem met het geven van de ene hoef. Ik denk dat langzaam opbouwen het beste resultaat geeft. De reactie voor zijn zodat je zelf blijft bepalen wanneer de voet terug op de grond gaat en dan zo uitbreiden. Een natuurlijk de oorzaak zoeken. Er is een reden dat het paard dit doet. Gebruik je altijd dezelfde volgorde van optillen, zo ja, verander die dan eens een kijkje eens of het hetzelfde ben blijft.

Een schreeuw en een tik lijkt me nogal een groffe oplossing die met een redelijke kans het probleem verergert en met zekerheid de communicatie met het paard die net wat begint te verbeteren, verstoord.

Een paard doet het in ieder geval niet omdat hij dit leuk vindt om elke keer hetzelfde ben terug te zetten.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:56

thoranLOVE schreef:
laat haar is onderzoeken door bv een osteopaat. Zou kunnen zijn dat ze na die 10 sec pijn gaat voelen in een ander been. Dus voordat je gaat straffen of iets dergelijks eerst er zeker van zijn dat ze geen pijn heeft.

Zeker van belang.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 21:07

thoranLOVE schreef:

Ik vind het moeilijk om al die mensen te laten komen, in dit topic is al gezegd dat er een osteopaat moet komen, zadelpasser, paardentandarts, instructeur, bitfitter, foto's laten nemen door dierenarts etc.
Ik ben maar en meisje van 14 ik kan niet zeggen tegen mijn ouders, ''die moeten nu komen!''
Als ik les krijg en het word allemaal niet beter/erger, dan gaan we eens kijken. Maar nu is het toch wel te vroeg om al die mensen te laten komen. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:19

jensvl schreef:
Wat betreft het probleem met het geven van de ene hoef. Ik denk dat langzaam opbouwen het beste resultaat geeft. De reactie voor zijn zodat je zelf blijft bepalen wanneer de voet terug op de grond gaat en dan zo uitbreiden. Een natuurlijk de oorzaak zoeken. Er is een reden dat het paard dit doet. Gebruik je altijd dezelfde volgorde van optillen, zo ja, verander die dan eens een kijkje eens of het hetzelfde ben blijft.

Een schreeuw en een tik lijkt me nogal een groffe oplossing die met een redelijke kans het probleem verergert en met zekerheid de communicatie met het paard die net wat begint te verbeteren, verstoord.

Een paard doet het in ieder geval niet omdat hij dit leuk vindt om elke keer hetzelfde ben terug te zetten.

een paard staat liever op vier benen dan op drie hoor :+ Vermoed dat dit gewoon de boel in de maling nemen is...

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:25

Ambertjeluna schreef:
thoranLOVE schreef:

Ik vind het moeilijk om al die mensen te laten komen, in dit topic is al gezegd dat er een osteopaat moet komen, zadelpasser, paardentandarts, instructeur, bitfitter, foto's laten nemen door dierenarts etc.
Ik ben maar en meisje van 14 ik kan niet zeggen tegen mijn ouders, ''die moeten nu komen!''
Als ik les krijg en het word allemaal niet beter/erger, dan gaan we eens kijken. Maar nu is het toch wel te vroeg om al die mensen te laten komen. :)

Dat snap ik. Misschien kan je met de instructeur ook kijken of die merkt dat ze pijn heeft? Daarna zou je een osteopaat of dierenarts langs kunnen laten komen. Stel je gaat dan rijden na de grondwerk lessen en ze reageerd niet fijn zou je een bitfitter langs kunnen laten komen die ook wat tandarts verstand heeft! Neem er de tijd voor en kijk wat de slimste aanpak is. Ik ben 16 en heb in de afgelopen maanden een osteopaat, 2x de dierenarts, tandarts en 3 keer naar de universiteits kliniek moeten gaan met mn paard. Nu zit ik er zelfs nog over te denken iemand te laten komen die natuurheilkunde doet... Ik snap dat het moeilijk is om alles tegelijk te laten komen maar dat is dus eigenlijk niet nodig.

Osteopaat kan ook wel merken hoe erg het is en of je dan alsnog de DA moet laten komen.
Bitfitter kan meestal wel voelen of er haken aan de tanden zitten of er iets anders geks is.
Osteopaat kan trouwens ook zien of het zadel pijn doet of iets (die van mij tenminste).

Namira542

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:02

Fijn dat het in de omgang al een stuk beter gaat. Helaas kan ik je niet echt advies geven over voetjes optillen enzo. Meestal als mijn paard dat doet zeg ik gewoon op een strenge manier haar naam en, pas op he!! Dan gaat meestal wel goed.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:16

Je hebt wel gelijk hoor. Je kan er 20 mensen bij halen en die zullen ongetwijfeld allemaal wat vinden en grote kans dat het nog allemaal verschillende dingen zijn ook. Goed idee om het gewoon aan de instructeur te vragen. Mocht het paard ergens pijnklachten hebben is dat echt wel te zien uit bewegingen of reacties op het bit enzo. Volg gewoon je gezond verstand en spaar eerst even voor alle peuten en paten voor je ze uitnodigd.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 08:55

thoranLOVE schreef:
Dat snap ik. Misschien kan je met de instructeur ook kijken of die merkt dat ze pijn heeft? Daarna zou je een osteopaat of dierenarts langs kunnen laten komen. Stel je gaat dan rijden na de grondwerk lessen en ze reageerd niet fijn zou je een bitfitter langs kunnen laten komen die ook wat tandarts verstand heeft! Neem er de tijd voor en kijk wat de slimste aanpak is. Ik ben 16 en heb in de afgelopen maanden een osteopaat, 2x de dierenarts, tandarts en 3 keer naar de universiteits kliniek moeten gaan met mn paard. Nu zit ik er zelfs nog over te denken iemand te laten komen die natuurheilkunde doet... Ik snap dat het moeilijk is om alles tegelijk te laten komen maar dat is dus eigenlijk niet nodig.

Osteopaat kan ook wel merken hoe erg het is en of je dan alsnog de DA moet laten komen.
Bitfitter kan meestal wel voelen of er haken aan de tanden zitten of er iets anders geks is.
Osteopaat kan trouwens ook zien of het zadel pijn doet of iets (die van mij tenminste).

ik heb al een instructrice in mijn hoofd en voor mijn ouders is het goed, zij heeft gezegd dat ze wat van zadels kent en als ze komt dat ze wel eens wil kijken of het goed ligt.

ik zou eerst een dierenarts laten komen, die is een 'beetje kind aan huis' want die moet er natuurlijk vaak komen voor de koeien. een osteopaat is in de buurt hier niet zo bekent, wist eerst zelf niet dat dat bestond voor paarden :+

piezze schreef:
Je hebt wel gelijk hoor. Je kan er 20 mensen bij halen en die zullen ongetwijfeld allemaal wat vinden en grote kans dat het nog allemaal verschillende dingen zijn ook. Goed idee om het gewoon aan de instructeur te vragen. Mocht het paard ergens pijnklachten hebben is dat echt wel te zien uit bewegingen of reacties op het bit enzo. Volg gewoon je gezond verstand en spaar eerst even voor alle peuten en paten voor je ze uitnodigd.

zo dacht ik er ook over :D

edit: typfoutjes :')

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 09:23

Misschien kan je het vragen aan die veearts of het nodig is om je pony te laten onderzoeken? Dat kost niks :-) Van een pony van die leeftijd zou je wel verwachten dat ze de voetjes kan geven. De veearts kan misschien beter inschatten hoe de pony is en loopt.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 09:51

Jennyxx schreef:
Misschien kan je het vragen aan die veearts of het nodig is om je pony te laten onderzoeken? Dat kost niks :-) Van een pony van die leeftijd zou je wel verwachten dat ze de voetjes kan geven. De veearts kan misschien beter inschatten hoe de pony is en loopt.

ze kan ze geven heel gemakkelijk zelf alleen die rechtsvoor niet voor lang

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:49

Als het altijd dezelfde is vermoed ik toch echt niet dat het is omdat hij liever op 4 benen staat. Dat klopt natuurlijk, maar als dat de reden van het gedrag is en niet een moeilijk evenwicht of zo dan zou het paard het op alle benen doen logischerwijs

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 12:04

jensvl schreef:
Als het altijd dezelfde is vermoed ik toch echt niet dat het is omdat hij liever op 4 benen staat. Dat klopt natuurlijk, maar als dat de reden van het gedrag is en niet een moeilijk evenwicht of zo dan zou het paard het op alle benen doen logischerwijs

Als ik haar hoeven doe (bij veel paarden) dan heb je toch soms dat je voelt dat ze uit evenwicht geraken en dan laat ik los, maar bij dat been heb ik haar nog nooit 'voelen' uit evenwicht geraken, ze doet het altijd uit het 'niks'.

Ik zeg niet dat het niet kan dat er iets mis is maar ik vermoed van niet :)