Hangend paard - hoe op te lossen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

testes76

Re: Hangend paard - hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:56

Ik heb natuurlijk ook niet alle wijsheid in pacht; maar zie hier ook veel reacties die diervriendelijk zijn gelukkig! En er is een verschil tussen een "tikje" en je stem verheffen of gewoonweg met je zweep erop rossen....wat sommige dus ook gewoon doen blijkbaar!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:08

testes76 schreef:
<KNIP> En er is een verschil tussen een "tikje" en je stem verheffen of gewoonweg met je zweep erop rossen....wat sommige dus ook gewoon doen blijkbaar!

Wie doet dat volgens jou dan en waar staat dat?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:11

F_inley schreef:
Tja niet diervriendelijk maar mijn oude paard hebben we gigantische hard naar voren geslagen met een zweep die heeft het nooit meer gedaan. De pest is als ze los geweest zijn dan blijven ze het doen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:14

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen en daar staat al 3x zo'n advies in. 'Even flink meppen'. Sorry, maar dat kan echt niet. Bovenstaan is een voorbeeld van zo'n reactie.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:24

Ik vind het grappig dat er veel mensen roepen dat je een paard aan moet pakken in dat soort situaties. Ik vraag me echt af over wat voor brave paarden ze het dan hebben. Menig paard met karakter pikt dat soort dingen niet ~~}>

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:59

xMercury schreef:
Ik vind het grappig dat er veel mensen roepen dat je een paard aan moet pakken in dat soort situaties. Ik vraag me echt af over wat voor brave paarden ze het dan hebben. Menig paard met karakter pikt dat soort dingen niet ~~}>

Met soms een 'clash of characters' als gevolg...... :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 12:05

@Bowen: ik denk dat sommige hangervaringen licht traumatisch zijn geweest (die ervaring met de trailer en die met de ijzeren tafel) maar dat ze er daarna achter kwam dat ze ook wel heel makkelijk losraakt als ze gaat hangen. Want nu is ze echt totaal niet meer in paniek bij het hangen. Ze kan nog iets ontspannener worden bij het stilstaan voor een muur, maar daar wordt aan gewerkt :)

Bij mijn vorige pony ging de staleigenaar met een bezem tegen de achterhand aan. Geen enorme met maar wel een goede tik. Dat hielp. Maar bij dit paard helpt het niet, want ze probeert dan juist nog meer achteruit te krabbelen om daarna weg te kunnen rennen, of desnoods te steigeren, wat allebei niet lukt omdat ze al aan het hangen is.

Het doet me elke keer pijn als ik haar nek en rug zo zie, ik twijfel dan ook wat over de niet-loskomen-opties. Hoe voorkom je dat je paard stuk gaat?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:47

Sheran schreef:
Want nu is ze echt totaal niet meer in paniek bij het hangen. Ze kan nog iets ontspannener worden bij het stilstaan voor een muur, maar daar wordt aan gewerkt :)

Bij mijn vorige pony ging de staleigenaar met een bezem tegen de achterhand aan. Geen enorme met maar wel een goede tik. Dat hielp. Maar bij dit paard helpt het niet, want ze probeert dan juist nog meer achteruit te krabbelen om daarna weg te kunnen rennen, of desnoods te steigeren, wat allebei niet lukt omdat ze al aan het hangen is.

Dit spreek elkaar eigenlijk erg tegen, vind je niet? Misschien is ze niet volledig in paniek, maar ze is niet ontspannen en probeert weg te krabbelen, weg te rennen of te steigeren. Ik vind dat toch aardig over de grens gaan?

Dit soort dingen zijn vrij simpel op te lossen als je je paard gewoon aanleert wat je wél wilt dat hij doet ipv proberen te straffen/verhinderen/corrigeren als hij iets fout doet.

Vastgebonden staan bestaat uit twee componenten, die je eerst apart moet aanleren en daarna moet samenvoegen.
De eerste is ontspannen stil kunnen staan (op de plek waar je hem wilt vastbinden), de tweede is onvoorwaardelijk naar voren komen op de druk achter de oren.

Onvoorwaardelijk naar voren kan je oefenen in de bak. Kan met druk of met koekje, maar het doel dat als het paard lichte druk van het halster voelt, dat hij dan (op zijn minst) naar voren draaft. Een paard die dit niet kan, zou ik niet vastbinden.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:52

Mijn pony deed dit ook. Ik heb haar toen niet meer vastgezet maar het touw alleen door de tralies gehaald, die hing dan zeg maar los. Als ze ging hangen ging er iig niks kapot en heeft ze geen druk. Dat verwachtte ze natuurlijk niet. Toen dit 'los' staan beter ging heb ik een stro touwtje gebruikt om vast te zetten, als die zou knappen was het niet erg. Nu staat ze gewoon weer vast en kan ik er rustig bij weg lopen. Ik heb haar iig nooit een tik gegeven oid, want volgens mij had het in ons geval met een eerdere traumatische ervaring te maken.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:20

Sheran schreef:
@Bowen: ik denk dat sommige hangervaringen licht traumatisch zijn geweest (die ervaring met de trailer en die met de ijzeren tafel) maar dat ze er daarna achter kwam dat ze ook wel heel makkelijk losraakt als ze gaat hangen. Want nu is ze echt totaal niet meer in paniek bij het hangen. Ze kan nog iets ontspannener worden bij het stilstaan voor een muur, maar daar wordt aan gewerkt :)

Het doet me elke keer pijn als ik haar nek en rug zo zie, ik twijfel dan ook wat over de niet-loskomen-opties. Hoe voorkom je dat je paard stuk gaat?

Is een tussenoplossing dan geen idee, wel vast, maar niet niet los kunnen komen (beter gezegd wat driftruimte krijgen)? Heb zelf erg veel succes gezien bij het met een paar wikkels vastzetten waardoor het paard wel ruimte kan nemen, maar toch het ik sta vast gevoel heeft. Evt met het mens aan de andere kant van het touw die kan geven of wat meer weerstand kan bieden al naar gelang wat nodig is voor dat moment. Om dan natuurlijk uitvoerig te belonen voor stilstaan/ontspanning. Heb je natuurlijk wel een lang touw voor nodig, anders kom je driftruimte tekort en heeft het amper zin.

Er zal geen pasklare oplossing zijn die in 1 keer dit probleem oplost, maar als je hier meerdere dagen achter elkaar (maak daar voor het gemak maar minimaal 7 dagen elke dag aan oefenen van) aan werkt en steeds toewerkt naar een stapje verbetering wil dit misschien toch wel lukken. Dit is de minst stressvolle methode die ik ken.

Wil je liever een "ze moet er zelf achter komen dat er echt niets aan de hand is met vaststaan" oplossing dan zou ik zelf toch het hoog vastbinden toepassen. Niet met de kin omhoog of dat soort onzin, maar het knooppunt hoog. Het liefst aan een gespannen touw (waslijn idee waar je dan je touw aan vast kunt zetten) of iets anders waardoor ze rondom helemaal vrij is om te bewegen, niet gelijk tegen een muur aan.
Dit voorkomt dat ze kan gaan hangen of zichzelf kan bezeren. Maar het kan erg lang duren voordat ze daar haar rust in vindt, je moet dan wel bereid zijn om je paard te zien zoeken naar de oplossing (wat er lang niet altijd even prettig uitziet, ronddribbelen, proberen weerstand te bieden e.d. Best wat stress op kan leveren). Je kan vantevoren slecht inschatten hoe lang dit duurt. Het ene paard vindt binnen 10 minuten rust, de ander doet er 2 uur over. En ook dit moet herhaald worden over een periode van dagen.

Het voordeel van de eerste methode is dat je de kleine stapjes kan belonen. Ze zal ruimte pakken in het begin, maar als ze dan toch stil gaat staan kan je daarvoor belonen. Rustmomentje, weer terughalen naar waar je wil dat ze staat en herhalen. Als je ook maar een klein stapje in de goede richting krijgt kan je zeggen einde sessie voor vandaag, morgen gaan we voor hetzelfde en evt een extra stapje en ga zo maar door.
Dit maakt dat het leren makkelijker gaat en met minder stress.

Maar vooral ook veel oefenen met gewoon ontspannen stilstaan, want dat is het fundament voor vaststaan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 14:37

Sanne: ze steigert niet bij het gewoon stilstaan hoor (dat zou wel over de grens gaan zijn ja :P) maar als ze aan het hangen is en je geeft haar een tik met de zweep. Dan gaat ze krabbelen en steigeren :)

Losstaan gaat prima, maar ik ga nu meer oefenen met losstaan met het hoofd tegen de muur aan.

Het hoog vastzetten vind ik ook een goed idee, maar ik moet nog even een manier vinden waarop dat bij mijn stal mogelijk zou zijn.

Bedankt voor de tips allemaal!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:46

Sheran schreef:
Sanne: ze steigert niet bij het gewoon stilstaan hoor (dat zou wel over de grens gaan zijn ja :P) maar als ze aan het hangen is en je geeft haar een tik met de zweep. Dan gaat ze krabbelen en steigeren :)

Losstaan gaat prima, maar ik ga nu meer oefenen met losstaan met het hoofd tegen de muur aan.

Snap ik. Wat ik bedoel is dat er wel degelijk een grote mate van spanning aanwezig is.
Als het paard daadwerkelijk "bewust" zou gaan hangen om los te komen, zou je paard gewoon een stap naar voren doen als je een tik geeft. Het spartelen en steigeren geeft aan dat je paard echt geen uitweg heeft/snapt. Ze zit dan volledig in vecht/vlucht-modus en een tik zal het alleen maar erger maken (of je moet zo hard slaan dat de angst voor jou en de zweep groter wordt, dan de angst voor de druk achter de oren, maar of je dat moet willen...)

Ik zou vooral focussen op het aanleren van naar voren komen op druk, daar ligt meestal de oplossing.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 14:53

Heb je dan tips om dat aan te leren als het normaal gesproken wel goed gaat? Druk is nauwelijks nodig om haar normaal gesproken naar voren te krijgen.

katie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:59

Ik ben niet voor dat meppen van een paard. Hij is al onzeker als hij vaststaat. Pas vooral op voor de nekwervels. Ik denk dat er bij dit soort paarden veel paarden zijn met schade aan de nekwervels. Mijn paarden zijn geen hangers maar staan vrijwel altijd met het halstertouw vast aan een dubbelgevouwen fietsbinnenband. Dat rekt net voldoende mee om wat druk op te vangen als ze eens ergens van schrikken. Ik zou zo'n paard tijdens het poetsen gewoon IN DE STAL zetten. Lang halstertouw naar tralies naar halster naar tralies en uiteinde vasthouden. Beetje meegeven maar niet loslaten als hij wil hangen. Veel valt er niet te doen want in de stal staat hij zo met zijn billen tegen de wand bij achteruitlopen. Net zo lang zo blijven doen totdat hij het niet meer probeert. Daarna een stapje verder maar altijd iets elastisch ertussen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:10

Wat ik apart vind en helemaal niet tegen kom in dit topic is: er zijn paarden met problemen achter hun oren of verder in hun lichaam wat doorwerkt naar dit gedrag! Er lopen vele zenuwen banen achter de oren en over de neus. En dunne stukjes bot. Als daar al iets beschadigd was of is gekomen door eerste keer hangen...blijven ze het doen omdat ze bang zijn voor de pijn bij het vast staan. En dat is niet meer simpel op te lossen....dan is het voor het leven aanpassen aan het probleem van het paard. Of er is een verschuiving ergens dan kan je nog wel iets doen.

Laat eens het hoofd onderzoeken op problemen zowel bot/spier/kaak, tand, gerelateerd? En let op dat je misschien niet een te zware klip er onder hebt hangen waardoor het druk gevoel er is achter het oor omdat het halster er al tegen wordt geduwd door de clip waar het aan vast staat. Materiaal waar je halster van gemaakt is kan ook nog verschil maken in reactie paard;)

Er zijn meerdere reden waarom een paard kan gaan hangen niet alleen omdat het gewoon niet goed is aangeleerd of het een spel geworden is. En soms betreft het echt een puzzel bij het betreffende paard om het opgelost te krijgen. Maar vind je het zul je een gelukkiger paard krijgen omdat je het begrijpt!

Dus kijk ook eens naar die opties.

Het is een gevaarlijk iets en kan lijden tot een paard wat zichzelf echt op hangt als er van alles verzonnen wordt. of zijn nek breekt uiteindelijk of iets anders beschadigd in het lichaam.

Ik heb zelf nu klips zoals bij klimmen gebruikt wordt met klimtouw waar hij aan vast staat het moment dat hij gaat hangen heeft hij 6 meter te gaan...dan is het touw pas echt los en geeft een hele lichte druk naar zijn hoofd bij het uitschuiven. Inmiddels weet die van mij hoe lang het touw is....maar hij hangt zicht niet meer snel op. En ik kan redelijk herstellen met hem terug naar voren houden. Het is gewoon meer bij je paard blijven als je hem vast zet...korter weg zijn..mijne hoeft zelden uren ergens aangebonden te staan.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:34

Thanks tillie20 +:)+ ik ben niet zo handig met knippen en plakken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:31

Bijten is een dominantie probleem, natuurlijk gedrag.

Een vluchtdier vast knopen druist in feite volkomen tegen zijn instinct in. Een vluchtdier dat vastzit is in de natuur ten dode opgeschreven. Hoe leer je een paard vast staan? Door wijken voor druk (tegen natuurlijk gedrag) aan te leren, liefst op jonge leeftijd.

Maar beide problemen zijn niet te vergelijken in de oorsprong.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 10:04

Sheran schreef:
Heb je dan tips om dat aan te leren als het normaal gesproken wel goed gaat? Druk is nauwelijks nodig om haar normaal gesproken naar voren te krijgen.

Vaak loopt een paard automatisch mee naar voren, omdat het aangeleerd heeft dat als jij gaat lopen, hij dan ook moet lopen.
Probeer eens naast je paard te gaan staan, je lichaam niet te gebruiken en puur op druk aan het halster naar voren vragen. Bij een paard met dit probleem zou ik willen dat ik met m'n pink (niet echt natuurlijk, maar even als indicatie voor de hoeveelheid druk) een paard van achterwaarts naar draf kan krijgen op alleen druk (dus niet door zelf meerennen). Hoe je dat aanleert, kan op verschillende manieren. Met lichte druk aan het halster, ondersteunt door druk van achter met een longeerzweep. Je kan het ook met clicker aanleren. Beste effect is naar mijn idee combineren, dus druk op het halster (ev ondersteuning zweep), zodra hij naar voren gaat, alles loslaten, click, koekje. Dit bouw je langzaam op totdat je de gewenste lichtheid bereikt hebt.

Als dat goed gaat, laat je iemand voor je staan met iets wat je paard eng vind (schudden met zakje, paraplu etc.) en herhaal je hetzelfde. Waarschijnlijk heb je het gevoel dat je nu weer opnieuw moet beginnen met aanleren ;)
Als dat goed gaat, kan je beginnen met vastzetten, liefst met een paar slagen ergens omheen zodat hij een beetje bewegingsruimte heeft en niet gelijk echt vast zit. Als je merkt dat je paard dan zelf druk op het halster neemt en zelf snapt dat ie dan naar voren moet komen ipv tegen moet hangen, dan is je doel bereikt.

chantalvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:06

Een koehalster en goede stevige kettingen. Gaat niet kapot. Zo doen wij dat met jonge paarden. Aan het begin wel vervelend om te zien, maar ze gaan vanzelf rustig staan als ze niet los komen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 12:16

Ik ga het eerst even op de niet-nekbrekende manier proberen, voor 'direct afstraffen' is het toch al te laat :)

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:32

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 13:09

Ja, die was ik ook tegengekomen. Maar ik denk dat die ring ook stuk gaat als hij er uiteindelijk aan gaat hangen? (ze loopt net zo lang door tot het touw op is). Daar is het wel een beetje duur voor...

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 18:33

Heb werkelijk geen idee! Ik volg wel even :D Vindt het wel interessand

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:51

Pak een longeerlijn, die door de ring aan de muur en zelf vast houden.
Gaat hij hangen dan laten vieren en paard weer op de plek zetten, niet door aan de lijn te trekken, maar aan het halster weer terug plaatsen. Na een aantal keer weet hij dat hij geen druk krijgt en is het spelletje niet leuk meer.
Kost wel tijd en is niet na een dag al verholpen.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:28

aerdenhout1 schreef:
Pak een longeerlijn, die door de ring aan de muur en zelf vast houden.
Gaat hij hangen dan laten vieren en paard weer op de plek zetten, niet door aan de lijn te trekken, maar aan het halster weer terug plaatsen. Na een aantal keer weet hij dat hij geen druk krijgt en is het spelletje niet leuk meer.
Kost wel tijd en is niet na een dag al verholpen.

Zo heb ik het ook opgelost met mijn 4 jarige!! Werkt super! In combinatie met een touwhalster, die geeft net even wat meer druk met het terug zetten, dus stapt ze makkelijker naar voren.