Verliespunt rijden in B dressuur Paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:37

SG1985 schreef:
Nee, afgelopen zaterdag hielp een vriendin mij (mijn stalgenootje). En die zei, je reed je paard super netjes op twee teugels, recht, goede aanleuning, nette verbinding... En bij hem voel ik mij net een aap die achterste voren te paard zit :S

Vanavond maar eens heel duidelijk zijn.........

Zou je stalgenoot gelijk hebben, ben je de B allang ontstegen!

....en je hebt types die gelijk denken "dat ze Anky zelf zijn" - hij denkt geloof ik dat-ie Sjef is.
Sjef kan een bullebak zijn tijdens trainingen. Zij het, dat dat maar een beperkte tijd zo is, en dan weer langzaam (....ik vind m een pestkop, maar goed....) vertrouwen opbouwen.

En tja, daar zit m nou de kneep. Bullebakken, dat kan iedereen. Iemand vertellen 'dat je nog geen tien krijgt', is ook niet moeilijk.
Maar los van de vraag of mijn ego tegen Sjef bestand zou zijn: de echte Sjef kan vertrouwen opbouwenen legt ook uit, hoe je die tien wel gaat krijgen.
....en voorlopig zijn zevens en achten in de B en de L ook in orde, heb ik begrepen.

Ik vind net keurig netjes, dat je een gesprek met hem aangaat...
Je steekt echt tijd en moeite en wat al niet in hem.
Als ik per ongeluk zo'n type had getroffen, was net waarschijnlijk met een mailtje of een telefoontje "dit ws de laatste les" afgelopen geweest. (Plat gezegd: ik dump dan gewoon. )

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:55

TS;
Juist een onderlinge wedstrijdje is wel goed om te kijken hoe het gaat, hoe je paard reageerd etc...
Daarnaast vind ik het belangrijk van een instructeur dat hij niet alleen (zoals Janneke2 ook zegt) alleen maar staat te gillen maar ook kan vertellen hoe het wel moet.
Het is fijn als ze je geregeld vertellen als het wel goed gaat anders wordt het er echt niet leuker op om te rijden als er alleen maar gezegd wordt wat er niet goed is.

Als jullie qua doelen niet op een lijn zitten/komen dan wordt het een lastig verhaal lijkt mij om bij hem te blijven lessen.
Je moet wel dezelfde ideeën hebben wbt trainen wedstrijden etc.

Misschien kun je nog een paar keer met je stalmaatje trainen kijken of dat een stuk beter bevalt.

Heel veel succes verder iig!

marietta

Re: Verliespunt rijden in B dressuur Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:26

Zelf vind ik dat ook als t niet zo goed gaat je op wedstrijd moet kunnen gaan. Dat betekent toch: op weg met je paard met andere paardenliefhebbers? En dan in de klasse B van beginners? Er staat toch niet in de reglementen dat je reële kan moet maken op een winstpunt?
t Kost een smak geld maar als je er plezier in hebt is t toch goed? En een oranje rozet is toch vaak voor de (semi) prf. Daar is ook voor de beste ruiters weinig kans op.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:55

1 ding is zeker, die instructeur zou ik niet meer heen gaan. Een instructeur is er om je te helpen, niet om je de grond in te stampen. Je zelfvertrouwen gaat naar de haaien zo!!! Er zijn veel mensen die je met liefde willen helpen. Ik weet niet in welke regio je zit, maar tussen de bokkers zitten vast hele goede instructeurs!!!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:57

Dat laatste is een beetje onzin, hoor marietta.

Ook de "gewone" ruiter heeft net zo goed kan op een prijs als de (semi) prof.

Voorbeeld: ik als jury had een "bekende" amazone in de ring met een fantastisch paard. Mooi, fijn gangwerk etc. Maar paard werd niet gereden. Hoeken afgesneden, wendingen slordig afgemaakt, enz enz.
Daarna krijg ik een minder bekende amazone in de ring, met een Haflinger (sorry, kan ik niks aan doen, dit zijn niet mijn favoriete rassen). Maar amazone reed heel netjes, alle figuren werden goed voorbereid en afgewerkt, heel fijn gereden. Dan staat deze amazone bij mij bovenaan. Zelfs eerste met meer dan een dikke wp.

Dus iedereen heeft net zoveel kans, ook de ruiters met minder getalenteerde paarden, maar die werken er net zo hard (zo niet harder) voor. Ook met een heel fijn getalenteerd paard betekent niet dat je gelijk bovenaan staat. Je kunt het als ruiter dan maken of breken.

Aan TS, als ik het zo lees heb kun jij heel goed een B proef rijden. Je bent er in ieder geval heel bewust mee bezig. En misschien reageert je paard wel heel anders op concours dan thuis, maakt niet uit, dan weet je ook weer waar je aan kan werken. Succes, het gaat je vast lukken

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:58

Nou inderdaad, ervaring opdoen is super leuk en nuttig.
Ik heb dat zelf gedaan, onderlinge wedstrijd, ik ben een idiote stever, die zo zenuwachtig is dat ze letterlijk moet vomeren van de stress, en zit mijn paard wel zo gruwelijk in de weg dat is simpelweg niet meer kan lopen . Weet je wat dan echt top is, dat je paard toch loopt. ( die van mij dan) Die band die je daar dan op dat moment voelt is het alleen al waard. ( het gevoel dat mijn paard die ring in ging, dat ik voelde dat ie zich opblies ( mooi maken) en mij echt het signaal gaf, laat maar los joh, ik help je wel ff, laat mij maar :(:) ) Ik kan je alleen maar aanmoedigen om dat ook te gaan ervaren.
Je ziet andere dingen, andere mensen de dingen oppakken, waarvan je denkt "hey das handig", je leert jezelf kennen, en je paardje doet ook net andere dingetjes dan je thuis doet, losrijden- dan knallen in je eerste proefje- tussendoor weer ff rustig de spiertjes warm houden, en weer knallen voor je tweede proef, tis een ervaring, vind niet dat iemand je die mag onthouden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:36

marietta schreef:
Zelf vind ik dat ook als t niet zo goed gaat je op wedstrijd moet kunnen gaan. Dat betekent toch: op weg met je paard met andere paardenliefhebbers? En dan in de klasse B van beginners? Er staat toch niet in de reglementen dat je reële kan moet maken op een winstpunt?
t Kost een smak geld maar als je er plezier in hebt is t toch goed? En een oranje rozet is toch vaak voor de (semi) prf. Daar is ook voor de beste ruiters weinig kans op.

Vette onzin hoor, sowieso rijden er geen profs in de B. En prof is natuurlijk een relatief begrip.
In elke regio heb je de betere ruiters, maar als je goed je best doet (zoals Setteli ook aangeeft) is er voor iedereen een kans om dat oranje lint in ontvangst te nemen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:34

Ik hoop dat je een goed gesprek hebt (gehad). Zó jammer dat je trainer je rijplezier en zelfvertrouwen niet ondersteunt. Laat je niets wijsmaken.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:25

TS , heb je een gesprek kunnen hebben? Hoe is dat gegaan?

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 07:02

Het gesprek kreeg al snel een andere wending. Hij gelooft niet in proefgericht trainen maar doelgericht waaruit de proef volgt. Ok daar kan ik mij in vinden.

Hij zegt het moet thuis perfect gaan, met goede mooie figuren en houding om mooi te kunnen rijden. Daar oefen je zelf te weinig voor (Eens!!!)

Toen ik vroeg of 2016 een mooi uitgangspunt was kaatste hij het direct terug en zei; is dat reëel?

Ik heb een besluit genomen. Ik ga zelf hard trainen en in 2016 zelf starten. Beginnen met proef 3.....
zal hem een poepie laten ruiken. Krijg strijdlust opeens
....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 07:08

SG1985 schreef:
Het gesprek kreeg al snel een andere wending. Hij gelooft niet in proefgericht trainen maar doelgericht waaruit de proef volgt. Ok daar kan ik mij in vinden.

Hij zegt het moet thuis perfect gaan, met goede mooie figuren en houding om mooi te kunnen rijden. Daar oefen je zelf te weinig voor (Eens!!!)

Toen ik vroeg of 2016 een mooi uitgangspunt was kaatste hij het direct terug en zei; is dat reëel?

Ik heb een besluit genomen. Ik ga zelf hard trainen en in 2016 zelf starten. Beginnen met proef 3.....
....

Laat ik dan eens een tegenvraag stellen: rijdt jij wedstrijden en heb je daar een paard voor nodig of heb je een paard en vindt je het leuk om wedtsrijden te rijden?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 07:17

SG1985 schreef:

....

In 2016 beginnen vind ik een normaal streven.
Maar niet met zo'n instructeur. De manier waarop hij gisteravond met je in gesprek is gegaan, vind ik niet in gesprek gaan. Vragen als 'is dat reëel?' maken jou meteen weer onzeker, je weet immers niet wat je moet antwoorden met hem. En ik weet hoe het voelt, na zo'n moment denk je weer dat alles beter gaat worden. Maar dat wordt het helaas niet.

Hem een poepie laten ruiken kan ook zonder dat je bij hem rijdt ;)

Proefgericht trainen is niet heel erg handig, voor je het weet bepaalt je paard wat je gaat doen. Maar om te kijken of jij een proef lang je vorm kan behouden, kan je gewoon een proefje gaan oefenen. Met jonge paarden begin ik ook gewoon met het achter elkaar zetten van een paar lijnen. Die kan je prima uit je hoofd leren.

En mocht je willen weten hoe je er voor staat qua africhting? Zijn heel wat mensen hier die wel een filmpje willen ontvangen en wel eerlijk willen zeggen waar het op staat. Zonder jou hiermee af te vallen! Ook mijn pb-box staat daarvoor open, en voor andere dingen mocht je die kwijt willen ;)
We willen allemaal wel helpen jouw droom te realiseren!

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 07:44

@ikke... ik ben dol op mijn paard. Wij zijn een team en zij is mijn maatje. Hoe leuk is het om samen plezier te maken en te tonen op amateur niveau wat je wel kan. Doelstelling = realisatie met plezier

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 07:52

SG1985 schreef:
@ikke... ik ben dol op mijn paard. Wij zijn een team en zij is mijn maatje. Hoe leuk is het om samen plezier te maken en te tonen op amateur niveau wat je wel kan. Doelstelling = realisatie met plezier

Dan slaat de wedervraag van jouw instructeur dus helemaal nergens op!! Of iets reëel is, is niet relevant! Zodra je je paard (soort van) recht over het midden kunt laten lopen en de basisgangen beheerst, kun je een B-proef starten. De rest is in wezen niet relevant.

Laat even weten of je die gastles ziet zitten, dan ga je mee in de planning. Info over de instructeur mag je per PB opvragen.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 07:55

SG1985 schreef:
Nee, afgelopen week kon ik ook niets meer. Ben elke dag bijna huilend afgestapt. En durfde niets meer te vragen aan mijn paard, angst om het allemaal te verpesten....

En waarom betaal je deze kerel nog? Ik weet natuurlijk niet of je een jankerd bent, af en toe moet je natuurlijk een beetje kritiek kunnen incasseren.. maar volgens mij doe je paardrijden voor je plezier en wil je met een instructeur juist beter worden. Dit is de omgekeerde wereld. Ik zou niet eens een gesprek met die vent aangaan, maar lekker een andere instructeur zoeken. Iemand die jou wel opbouwende kritiek kan geven en weet te motiveren op een positieve wijze. Hier doe je jezelf echt geen plezier mee en dat is zonde van het geld.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 08:04

Tja, je hebt je weer beet laten nemen door je instructeur. Doe jezelf een plezier en ga op zoek naar een ander. Hier krijg je het plezier echt niet mee terug, door bij hem te blijven. Want in wezen heeft ie je nu weer de grond in geboord. Al is het op een hele subtiele manier, zonder dat je het door had.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 08:08

Zoals iedereen al zegt, een andere instructeur zoeken. Dan kan hij misschien wel goed kunnen rijden en misschien ook wel goed lesgeven bij andere ruiters. Maar hoe goed iemand ook is, het moet wel klikken. Jullie hebben in ieder geval andere ideeën over wanneer je wedstrijden wilt gaan rijden, maar nog belangrijker: jij voelt je onzeker door je lessen.

Ik vind vertrouwen tussen instructeur en leerling erg belangrijk, je moet je wel prettig voelen bij iemand. Dus ik zou je conclusies trekken en lekker je geld gaan uitgeven bij een andere instructeur. Het is soms even zoeken, maar je vind vast wel iemand die en goed les kan geven en goed bij je past.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 08:11

Als plezier en genieten voorop staat en je paard je maatje is zou ik op zoek gaan naar iemand die zelf ook zo meer denkt.
Niet denken van ik ga hem laten zien dat het wel kan want hij duwt je dan toch weer de grond in en dat is dan weer een teleurstelling.
Ga op zoek naar iemand die jullie het geluk en plezier kan helpen vinden wat je eigenlijk zou moeten hebben!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 08:15

En je kunt het ook aan hem laten zien, zonder dat je nog les van hem hebt. Je bent door hem het plezier in het rijden kwijt. Lekker op zoek gaan naar een ander die je wel weer het plezier van het rijden geeft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 08:17

FriesWytske schreef:
En je kunt het ook aan hem laten zien, zonder dat je nog les van hem hebt. Je bent door hem het plezier in het rijden kwijt. Lekker op zoek gaan naar een ander die je wel weer het plezier van het rijden geeft.

Precies! Werkt alleen maar beter, want met zelfvertrouwen iemand een poepie laten ruiken is een stuk eenvoudiger!

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 08:50

Je rijd echt niet zomaar een verliespunt hoor. Dan moet je het echt raar doen. Hier in de omgeving rijden ook een aantal in de B waarvan het paard niet eens in de aanleuning loopt. Zij rijden ook geen verliespunt.

Pak de oefeningen van de B mee in je training. Waarschijnlijk doe je dat al, want iedereen kan wel een gebroken lijn van 5 meter rijden. Alleen moet je paard in de aanleuning blijven. Ga eerst een onderlinge wedstrijd rijden, dan weet je of je paard en jij er klaar voor zijn.

Ga alsjeblieft opzoek naar een andere instructeur. Iemand die zo belachelijk doet, kan bij mij opdonderen. Een instructeur moet je motiveren, zodat je het rijden leuk vind. Een instructeur die je onzeker maakt is toch niet leuk? Je wil toch elke keer met een fijn gevoel van je paard afkomen, zo van hè dat heb ik maar weer geleerd!! Of denken hè het lukte! En als je dan de volgende keer op les komt en de grond ingetrapt word, omdat het nog niet perfect is, nou gezellig.

Het moet voor jou leuk blijven hè!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 08:54

Eens met iedereen hierboven. Ik heb er hier nog wel een staan die een paar weken zadelmak is, die kan ik begin 2016 ook prima B klaar hebben hoor. En dan loopt ie ook >200 punten. Een ruiter met een beetje gevoel, fijne begeleiding en een correct bewegend paard dat een klein beetje voor je wilt werken, rijdt in 2,5 - 3 jaar gewoon leuk Z. In die opleiding daarnaar toe hoort echter ook het rijden op ander terrein, tussen vreemde paarden, proefje in een andere bak, uitproberen hoe je hem het beste losrijdt, hoe je het beste de week van te voren voorbereid etc etc. Dat zijn dingen je prima kunt uitvogelen in de B en L en waar je niet nog mee moet beginnen als je je paard enkel zo snel mogelijk om hoog wilt knallen. Waarom daar nu niet gewoon de tijd voor nemen, dagje concours is hartstikke gezellig, ook voor je paard als jij het voor hem gezellig maakt. Leuk voor jullie beiden en in de tijd dat jij alles rondom het wedstrijdrijden leert en uitprobeert, leidt je ook rustig je paard verder op zodat tegen de tijd dat jullie dan beiden er klaar voor zijn, je ook daadwerkelijk door kunt stromen. Klinkt mij véél logischer in de oren. Je instructeur doet alsof je op Olympisch GP niveau moet starten joh.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:02

Oef SG1985, wat ben jij een schatje. Ik vind het heel knap hoe je met je probeerd te blijven praten met je intructeur.
Ik ik ga mee met Lieke- Friewytske- Ishanna.

Even heel zwart -wit, elke instructeur die je op deze wijze van je onderlinge afhoudt...buitenzetten!

Je training is M-niveau achtig zei je toch? Onderlinge in de B starten moet echt absoluut kunnen, echt ik heb je niet zien rijden, en ik zeg blind: Starten met die handel!

Als jij daar zin in hebt, en jij denkt dat jij en je paard dat kan, gewoon doen.

en dan nog een andere vraag, hoef je niet te beantwoorden als je daar geen behoefte aan hebt, maar: Heb jij nog plezier in je les? Ga je met frisse zin, en lekker gevoel je les in? hou je dat gevoel in je les? en als je afstapt, wat is dan het eerste wat je denkt?

Ik zal voor mij beantwoorden: ik voel me "opgewonden"voor mijn les. Klaar om te laten zien dat we ons huiswerk hebben gedaan, klaar om te vertellen waar ik tegen aan liep, voel me vrij om te zeggen dat ik tegen bv linkerstelling aanliep. Dan gaan we aan het werk, keihard. sommige stukken geweldig! Krijg ik ook te horen, en sommige stukken loop ik tegen de muur aan, maar voel me geweldig, want ik heb hulp, en zo ervaar ik het ook, lekker iemand die me vanaf de grond kan vertellen waar het aan ligt, en me oplossingen probeerd bij te brengen. Als ik afstap ben ik trots op mijn paard, EN trots op MIJ. Zin in onze verbeterpunten, en kijk al uit naar volgende les. Om dat het leuk was en is.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:34

Ik heb even meegelezen en ik ben het eens met de grote lijn hier: je moet in de eerste plaats met plezier kunnen rijden, graag naar je les gaan, daar vrij durven te vertellen wat afgelopen week goed of slecht ging en aan het eind van de les stoppen met het gevoel dat je weer (in elk geval op 1 punt) wat verder bent en het gevoel hebben gekregen van je instructeur dat de rest ook nog komt en dat je goed bezig bent.

Het valt me op dat je instructeur in van die grote termen praat: "het moet perfect zijn'. Perfect betekent een 10 op alle onderdelen dus 100% en laat me je vertellen dat dit weinig voorkomt, ook niet met een Z-combinatie in de B-dressuur! :P Eigenlijk: nog nooit van gehoord en met 70% zit je al heel hoog.
Ik heb als uitgangspunt dat je een klasse hoger in je training moet rijden dan je op wedstrijd start. Het gaat altijd minder goed dan thuis, andere omgeving, wat zenuwen, dat is normaal. Stel dat je 20% daardoor in niveau verliest dan zou je met perfectie nog altijd op 80% uitkomen ofwel ver boven de 210 en 3 winstpunten (het maximaal haalbare)..... Nou, DAT is dus niet reëel!
Jij en je paard moeten eerst wedstrijdervaring opdoen, zelf zou ik alles boven de 160 acceptabel vinden als er nog gewenningsproblemen zijn en vanaf 170 pt rijd je echt fatsoenlijk mee ofwel: ben je klaar om dat niveau te starten. Komt de boven de 180 (dus winstpunt) dan ga je al in de richting van de volgende klasse en voorlopig wil je dat niet eens in de zin van: je wilt nog B blijven rijden.

Ga eerst eens op vreemd terrein rijden, ga met je paard naar een andere manege en regel dat je daar in de bak mag trainen. Gaat dat goed dat kan je gerust een proefje starten, onderling of officieel moet je zelf weten. Immers: jouw doel is niet perfectie en meteen hoge punten, jouw doel is een leuke dag hebben en niet op verliesniveau rijden.
Zoek een instructeur die je vertrouwen geeft en duidelijk aangeeft waar je precies staat en wat je nog nodig hebt. En ja, een beetje serieus trainen helpt natuurlijk een stuk maar dat staat los van vertrouwen en plezier. Plaats een filmpje/foto's hier (of in PB naar enkele goede adviseurs hier als de dat liever niet voor iedereen zichtbaar hebt), rijdt eens 1 of twee proeflessen bij iemand anders en bepaal dan wat je gaat doen. Veel succes en plezier!

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:38

Ik heb even het topic doorgelezen.
Wat je zegt is je hebt stabiele aanleuning in draf en stap, galop gaat niet helemaal perfect?
Ik heb hetzelfde en start heel af en toe een wedstrijdje.
Vaak zijn mijn galoppunten wel wat minder, maar we werken eraan en ik zie verbetering.
Ja mijn punten blijven rond de 178-180 hangen, maar het zijn reeele punten.
De cijfers die ik krijg kloppen met mijn gevoel en de tips van de jury zijn heel handig en helpen me weer verder.

Lekker gaan starten die B, of je nou een winstpunt rijd of niet, als je maar plezier hebt en er van leert :)
Geen instructeur die je tegen kan houden, die van mij moedigt me zelfs aan :j