Eerste keer alleen met paard op de trailer achter de auto...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Raamzicht

Re: Eerste keer alleen met paard op de trailer achter de auto...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:13

Ah heb je hem toch gekocht! En? Bevalt het?

Tja, ik heb deze, dus maar kijken hoe het beste ermee om te gaan. Ik ga testen. Hoe weet ik of hij op tijd schakelt. Wat hoor voel merk ik?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:33

Raamzicht schreef:
Ah heb je hem toch gekocht! En? Bevalt het?

Tja, ik heb deze, dus maar kijken hoe het beste ermee om te gaan. Ik ga testen. Hoe weet ik of hij op tijd schakelt. Wat hoor voel merk ik?

Je toerenteller is je leidraad. Beetje grofweg wil je schakelen tussen 2700 en 3200 toeren. In je normale rijden heeft het de voorkeur om ergens richting 3000 toeren te rijden, zeg tussen 2600 en 2900 toeren.
Lees ik even verder in de handleiding; de XC90 heeft lock op 2, 3 en 4 dus als je de bak blokkeert op 3, gaat ie toch in lock. Een bak in lock doet niks meer en loopt dan dus ook veel minder snel warm. Ik ga nog even vogelen hoe dat precies werkt.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:34

Oh dat lock klinkt interessant. Ook de xc70? Ga de toerenteller bekijken! Met trailer houd je dan dezelfde toeren aan dus ongeveer?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:42

Raamzicht schreef:
Oh dat lock klinkt interessant. Ook de xc70? Ga de toerenteller bekijken! Met trailer houd je dan dezelfde toeren aan dus ongeveer?

Ja, de V70/XC70 heeft dat ook, ben ik ondertussen achter maar de handleiding verteld niet onder welke omstandigheden de lock in komt.
Simpelste manier: zet de bak in drie, ga rijden en verhoog rustig je snelheid. Je zult merken dat de bak door de versnellingen stapt en op een zekere snelheid voel je 'm nog een keer schakelen. Dat is de lock die in komt.
Ik weet van mijn Range Rover dat ie alleen in D de lock gebruikt boven 75km/h. Die voel je inkomen.
Je ziet het ook aan de toerenteller die iets terug valt.
Let wel op het verkeer! Het als je te veel oplet wat de auto doet, mis je misschien iets op de weg!

Ik heb mijn V70 nog niet, er waren enkele kleine aandachtspuntjes die nog verholpen worden. Dat gebeurt op dit moment.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:16

Ik lees het nu in de handleiding idd. Wat ik dan niet helemaal begrijp is de lock down zorgt voor lager toerental. Maar dan toch meer verhitting van motor? Je wilt toch dat hij juist voldoende toerental maakt ipv te snel omhoog schakelt? Bv door sportstand te kiezen of 3 waarbij hij niet verder gaat dan 3. (Hoe hard zou hij daarin kunnen?).
Misschien moeten we als je hem hebt maar eens afspreken kunnen we de automaat met de hand schakel vergelijken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:51

Raamzicht schreef:
Ik lees het nu in de handleiding idd. Wat ik dan niet helemaal begrijp is de lock down zorgt voor lager toerental. Maar dan toch meer verhitting van motor? Je wilt toch dat hij juist voldoende toerental maakt ipv te snel omhoog schakelt? Bv door sportstand te kiezen of 3 waarbij hij niet verder gaat dan 3. (Hoe hard zou hij daarin kunnen?).
Misschien moeten we als je hem hebt maar eens afspreken kunnen we de automaat met de hand schakel vergelijken

De lock-funktie koppelt de ingang en de uitgang van de bak hard aan elkaar. De koppelomvormer wordt uitgeschakeld (die is de belangrijkste oorzaak van hete olie).

Je wil dat hogere toerental om de olie vlot rond te hebben en daarmee beter gekoeld, maar olie die niet warm wordt, hoef je ook niet te koelen, dat is het voordeel van de lock-funktie.

Waarom je dan toch een iets hoger toerental wil? Motor wordt dan wat minder zwaar belast want kan het gevraagde vermogen beter leveren.

Je bent welkom om ze te komen vergelijken.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:11

Ok! Laat maar weten als je hem hebt.

Lees nu trouwens dit, lijkt erop dat lockup niet bij de awd automaat zit.
Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 07:51

Raamzicht schreef:
Ok! Laat maar weten als je hem hebt.

Lees nu trouwens dit, lijkt erop dat lockup niet bij de awd automaat zit.
[ [url=m/EYsQoP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik lees: "een koppelomvormer met overbrugging" dat kun je ook lezen als "lock-up".
Ik ben niet genoeg thuis in Volvo om dat hard te maken, maar ik weet dat vertalingen van handleidiingen niet altijd naar tevredenheid lukken O:)
Ik vind het ook niet van deze tijd dat een automaat geen lock-up heeft. Dat principe en de voordelen ervan zijn al sinds eind jaren 80 bekend. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat een merk als Volvo dat eruit laat halen door de bakleverancier.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 10:51

Ik heb gisteren even zelf geoefend met standen 1,2,3 en inderdaad de 3 werkt veel meer in de basis met een trailer :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 10:59

SG1985 schreef:
Ik heb gisteren even zelf geoefend met standen 1,2,3 en inderdaad de 3 werkt veel meer in de basis met een trailer :)

Dat is ook de beste oplossing. Ik kan wel wat handvaten en richtingen geven, maar elke auto reageert weer anders, dus inderdaad even proefondervindelijk vaststellen wat het fijnste aanvoelt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:19

ikke schreef:
SG1985 schreef:
Ik laat hem in zijn Drive staan.....

Als dat niet juist is, hoor ik het graag :)
Dan kan ik er iets aan veranderen.... ik geef verder namelijk niets om auto's :')

Dat veranderd heel snel als je een rekening van 3k voor een bakrevisie om je oren krijgt :j

Het ligt een beetje aan je auto, hoe de verhoudingen van de bak zijn en hoe het vermogen beschikbaar komt.
Om je even een handvat mee te geven: ik rijd mijn 4-traps automaat V8 Range Rover met een tweepaards aan de haak in 3 (automaat kan dan schakelen tussen 1, 2 en 3) en als het een beetje bult op gaat, druk ik 'm gerust terug naar twee of schakel 'm handmatig op vanaf 1. Feitelijk zet je de automaat dan buiten spel omdat ik veel later schakel (bij 2800 - 3000 toeren) dan wat de automaat zou doen (2200 toeren).
Als de motor meer toeren maakt, maakt de oliepomp ook meer toeren; pompt ie meer olie rond, ook door de koeler en loopt de temperatuur van de bak minder snel op.

hmm, en ik maar denken dat het goed is als hij weinig toeren maakt. Dat vind mijn man belabgrijk. Moet hij dit maar even lezen ;)

Dat terugschakelen kan onze automaat ook. Kia Sorenta 3 liter nog wat benzinemotor (mag 3500kg trekken) Wel fijn, want hij zit soms zo laag in de toeren en om nou plank gas te geven met trailer erachter om hem terug te laten schakelen is ook zo wat... Mijn versnellings"pook" kan als ik knop indruk opzij en dan kan ik handmatig terug om omhoog schakelen. Remt alsnog minder af op de motor dan een normale handgeschakelde auto maar je kunt wel beter toerental regelen ivm optrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:27

Maar dat is kwestie van nog veder terug schakelen. In heuvelachtige gebieden laat ik motor gerust 4000rpm maken (benzine 4 cilinder). Is juist alleen maar goed voor de motor die extra smering. Juist door af toe flink wat toeren te maken is juist goed om te verkomen dat het motorblok lui wordt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:38

Tobbes schreef:
Maar dat is kwestie van nog veder terug schakelen. In heuvelachtige gebieden laat ik motor gerust 4000rpm maken (benzine 4 cilinder). Is juist alleen maar goed voor de motor die extra smering. Juist door af toe flink wat toeren te maken is juist goed om te verkomen dat het motorblok lui wordt.

Maar als je max power rond de 3000 toeren beschikbaar is, is 4000 toeren draaien niet bijster zinvol......

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:08

By the way automatische versnellingsbakken: poos geleden een bak met "slechts" 140K laten flushen (verse olie met hulpgoedje, goed spoelen, weer verse olie) bij www.powerflush.nl. Kwamen er tijdens het babbelen-tijdens-het-werk achter dat hij ook fanatiek paardenman is :)

Kostte iets boven de 300 pleuro, maar de bak schakelt een heel stuk soepeler en de verse olie zal de levensduur ook niet schaden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:02

Ik heb flushen bij km stand laten doen van 200k (en leeftijd 13jaar). Niet dat beroerd reedt, maar na flushen merk ik het wel dat schakelen een stuk sneller gaat en voor de rest is het preventief om de versnellingsbak goed te houden. Heb alleen wel bij Volvo garage laten doen en was ongeveer het zelfde kwijt.

ikke schreef:
Tobbes schreef:

Maar als je max power rond de 3000 toeren beschikbaar is, is 4000 toeren draaien niet bijster zinvol......

Nou bij die van mij is max power pas van af 4000prm beschikbaar ;) Maar waar op doelde is dat ik bij afremmen op de motor in heuvelachtig gebied de motor gerust veel toeren laat maken.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:36

Ik vind zelf 3000 in vlak gebied toch echt wel de max.

Mijn auto zit rond de 1500 op cruise control, zonder cruise control op 2000. Dan rij ik tegen de 100 km. Moet ik gas geven dan gaat hij wel richting de 3000.

Ga dit weekend naar Polen dus dan zullen we het wel weer zien. Ik heb wel een sportstand die ik aanzet als ik twee paarden mee heb en op moet trekken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 08:24

Dat moet sowieso toch structureel? Die olie vervangen in de bak? Heb dat bij die van mij ik meen rond de 90k laten doen. Duur grapje ja.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 08:39

Starbreeze schreef:
Dat moet sowieso toch structureel? Die olie vervangen in de bak? Heb dat bij die van mij ik meen rond de 90k laten doen. Duur grapje ja.

Ik pleur gewoon elk jaar nieuwe olie in m'n auto's. Motor, bak, tussenbak, assen net wat er allemaal aanwezig is. Sommige auto's willen ook de vetspuit van dichtbij zien; dat doe ik dan ook even.

Wat jij duur vind, kan ik niet beoordelen maar de Range helemaal opnieuw kost 150 - 200 euro aan olies, vet en filters. Middagje werk. Oude olie in de lege oliekannen en inleveren bij de gemeente. Simpeler kan bijna niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 08:41

Automaat olie.
Volgens Volvo hoeft het nooit, maar die hebben daar geen rekening in mee gehouden dat hun auto's makkelijk langer dan 10 jaar mee gaan.
Om de 90k is heel netjes. Ik denk dat dan ook enkel wisselen wel voldoende is in plaats van het flushen wat stuk duurder is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 08:49

Olie in de DSG bak verversen is idd iets van rond de 380,- bij de dealer (ik heb een ander adres gelukkig). Duur? Tja, veel geld voor zoiets wel dan :D maar ja, hoort erbij. Dit hoeft niet jaarlijks maar bij een bepaalde km stand. De olie wordt met draaiende motor erin gedaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 08:54

Tobbes schreef:
Automaat olie.
Volgens Volvo hoeft het nooit, maar die hebben daar geen rekening in mee gehouden dat hun auto's makkelijk langer dan 10 jaar mee gaan.
Om de 90k is heel netjes. Ik denk dat dan ook enkel wisselen wel voldoende is in plaats van het flushen wat stuk duurder is.

Wat is er anders aan automaatolie? Olie is olie en je moet de juiste olie in het juiste gaatje gieten en bij voorkeur met enige regelmaat.

Voor de beeldvorming: de Range haalt met enige moeite en inzet 10.000km per jaar. Dan heeft het spoelen van de automaat niet zoveel toegevoegde waarde.

Volgens de kenners is nieuwe olie het toverwoord voor een lang en gelukkig Land Rover leven. Na 15 jaar V8's mishandeld te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat ze gelijk hebben want ik heb nooit een druppel olie bezuinigd op m'n auto's en ze hebben geen van allen serieuze problemen die ook maar in de verte te wijten kunnen zijn aan olie.

Starbreeze schreef:
Olie in de DSG bak verversen is idd iets van rond de 380,- bij de dealer (ik heb een ander adres gelukkig). Duur? Tja, veel geld voor zoiets wel dan :D maar ja, hoort erbij. Dit hoeft niet jaarlijks maar bij een bepaalde km stand. De olie wordt met draaiende motor erin gedaan.

Als dat enkel en alleen een oliewissel van de bak is, dan wordt je besodemieterd. Als onderdeel van een beurt lijkt het een redelijke prijs.
Laatst bijgewerkt door ikke op 08-08-15 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 08:56

Edit, bij ons moet het om de 60k, hij is dus weer aan de beurt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:08

Probeer dat Volvo maar eens duidelijk te maken. Tegenwoordig adviseren de garages het wel om de automaat olie regelmatig te vervangen.

Ook bij mijn auto nog nooit problemen gehad die aan de olie gerelateerd zijn. Auto is 14 jaar oud en verwacht dat zeker makelijk 6jaar mee gaat.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 09:20

Nog 2 dagen!!!!! Dan ga ik :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:33

Ik ben heel benieuwd! succes.

Ik ben vandaag met trailer (zonder paard) naar binnenstad Utregh gereden om kind te helpen verhuizen en dat lukte ook gewoon. Alles went :D