Tegen paarden slaan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:50

Natuurlijk zijn wij mensen en maken wij fouten. Maar als ik een fout maak, mep ik niet mijn paard. Ik geef mijn paard niet de schuld van mijn fout.

En een andere mening hebben is prima. Maar als je dit topic zo eens doorleest, lijkt het het alsof eigenlijk iedereen trots is dat hij of zij zn paard schopt of slaat. Ja paardrijden is leuk. Moet voor allebei de partijen ook leuk blijven.

Edit: en met iedereen bedoel ik niet letterlijk iedereen. Maar spreekwoordelijk ;)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:57

Dus als er 1 of ander nukkig kreng je ineens bijt is het je eigen schuld? Als ze ineens door je heen rennen is het je eigen schuld?

Chagrijnig prima, maar dat reageren ze maar mooi ergens anders op af.
Degene die mij zomaar bijt/schopt kan een maat 41 of een flinke tik verwachten. Mens, paard of ander dier ;)

De grote die ik hier heb staan heeft nogal last van voernijd op stal, moet ie zelf weten en hij kan een brul krijgen als ie denkt er een plank uit te moeten slaan maar verder moet ie het zelf maar uitzoeken.
Tot hij ineens bedenkt mij te kunnen bijten, dan heeft ie toch echt wel een probleem.

Wat is daar aan mijn fout? Hij krijgt z'n hooi en wordt de eerste half uur met rust gelaten, maar ik wil wel normaal het hooi kunnen neerleggen.
En als hij dat geduld niet kan opbrengen moet ie even weer worden herinnert dat ik geen bijtbal ben.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:15

Froukje schreef:
Dus als er 1 of ander nukkig kreng je ineens bijt is het je eigen schuld? Als ze ineens door je heen rennen is het je eigen schuld?

Daar ga je m.i. de fout in. Geen een dier, of het nou een paard, een kat of een hond is, zal "ineens" in de aanval gaan. Hier gaan toch echt wel (subtielere) signalen aan vooraf. En die dien je op te pikken als baas zijnde, waardoor je veel narigheid kunt voorkomen, en dus ook niet zo heftig hoeft te reageren met slaan of schoppen.

Ik heb ook een merrie gehad met flinke voernijd, ze brak echt de stal af, rende haar uitloop in om de buren te molesteren, en hapte het liefst je hand eraf als je de emmer in de voerbak wilde legen. Met veel geduld en vooral het slechte gedrag negeren, kon je 2 jaar later je hand in haar voerbak stoppen als ze stond te eten, zonder platte oren. Ze bleef agressief naar de buurpaarden, maar die zorgden dat ze niet binnen haar bereik stonden.

Milkberry

Re: Tegen paarden slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 05:22

Inderdaad. Een paard schopt of bijt niet ineens. Dus als jij er voor kiest om al zijn signalen te negeren em hij je vervolgens bijt. Dan vind ik dat inderdaad je eigen fout.
Je vraagt van een paard of ze continu op je letten. Wel prettig dat jij er dan ook met je volle aandacht bij bent.

Daarnaast is dat bijtgedrag vaak aangeleerd omdat mensen snoepjes uit de hand voeren. Die hand, daar komt eten uit. Dat leer je ze.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 07:28

Nou, heb er 1 gehad die je, tijdens het hoeven uitkrabben bijv., ineens vol in je kont kon bijten.
Niks geen signalen vooraf, stond keurig stil, geen voeten wegtrekken oid. Gewoon ineens hap. Ja sorry, maar dan krijg je er 1 terug.

Maar goed, dat vind je ook zielig en het is toch m'n eigen schuld..

Ik doe het lekker op mijn manier en jij op de jouwe. Hoop alleen dat als het echt nodig is je niet te bang bent om wel te schoppen/tik te verkopen, anders kan dat bij sommige paarden nogal eens gevaarlijke situaties opleveren.
En nee, das heel wat anders dan je paard inelkaar meppen, want dat is idd nooit nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:22

Inderdaad Froukje iedereen doet het op zijn eigen manier. :j

Milkberry: Als ik vragen mag, stel je moet een paard uit je ruimte zetten omdat hij bijvoorbeeld te dicht bij komt. Hoe doe jij dat? Ik ben daar nu heel erg mee bezig met mijn paard. Ik wil dat ze aller tijden ongeveer een meter afstand achter mij loopt, of een halve meter (beetje slecht in inschatten :')) Gewoon uit mijn ruimte zeg maar, dat laat zien dat ik de leider ben en niet zij. Wat ik dan doe als zij in mijn ruimte komt is mij groot maken, haar strak aan kijken, zwaaien met mijn armen en het halster touw. Dus geen rukken geven zeg maar. Als dat niet werkt zet ik haar op druk naar achter.

Het rond draaien als mijn paard een hap gras pakt werkt hier ook niet, ze wordt er alleen maar gefrustreerd van. Ik doe dan het zelfde als hier boven met een flinke stemverheffing, dat lijkt te werken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-15 10:40, in het totaal 2 keer bewerkt

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:26

Ik heb niet het hele topic gelezen want daar had ik even geen tijd voor,
maar hier word welleens een klap of een schop uitgedeeld hoor, als t nodig is is t nodig,
en ik doe daar verder niet zo moeilijk over. de paarden waarmee ik werk blijkbaar ook niet,
want ze zijn niet bang van me. (wel voorzichtig, en zo hoort t ook)

janna27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:48

hangt er vanaf wat die pony dan doet.
als een paard je gaat bijten of dreigen,dan kan je ze best wel eens een duw tegen zn neus geven. maar stem verheffen werk vaak ook :o

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:59

Ik vind het ook heel moeilijk...
Ik heb ooit eens een echte dreun uit moeten delen omdat ik op dat moment geen kant op kon.
Ik was de voorpluk aan het uitpluizen en op dat moment nam het paard mijn borst dus in de bankschroef |(
Dat heeft zo'n pijn gedaan!! En uit een reflex heb ik hem toen echt een flinke dreun gegeven.
Zelfs toen het zo'n pijn deed vond ik het nog heel erg om een dreun te geven.

Normaal kan je met een zwaai met je armen of een waarschuwing een hele hoop oplossen hoor!
Slaan is echt niet zomaar de oplossing.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:02

Zolang het op het goede moment en rechtvaardig is, heb ik er geen probleem mee als een paard een tik/klap krijgt. Helaas gaat het daar vaak fout. Menig mens is te laat of doet het uit onmacht.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:06

@amoorM: wijken voor druk. Als hij in je ruimte komt, stilzetten en achterwaarts. Ik heb geoefend met volgen. Als ik een stap doe, moet hij volgen. Als ik een stap achteruit doe, moet hij volgen. En doet hij dat niet, dan wijs ik met mijn vinger naar het been wat hij terug moet zetten en zeg ik "terug". Het is een kwestie van oefenen. Niet alle paarden pakken het makkelijk op. Die van mij was nog al stug. Dus dat duurde wat langer dan bij die van mijn moeder.

galop9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:17

Mijn toekomstige paard weet dondersgoed dat sommige dingen niet mogen toch probeert ze het soms dan hoef je alleen je stem te verhogen en met je vinger te wijzen en ze doet het niet meer

lizlemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:47

Wijken voor druk inderdaad is meestal genoeg. Er is een paard (manege) dat altijd eerst probeert te happen als je hem naar achteren vraagt. Dan geef ik snel een korte tik tegen de borst (binnen 2-3 seconden) en daarna is het even kauwen en dan is het klaar. Beter dat dan elke keer wanneer je hem naar achteren wil hebben de discussie aan moet gaan. Maargoed, dat is niet echt slaan, dat is meer voor noodgevallen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:43

Mijn shet was vroeger een bijter, kwam gewoon naar je toe om te bijten. Onze band was ook heel slecht ( ik was te jong om hem aan te kunnen) en dan kreeg ie een mep op zijn neus. Hij is nu eindelijk een beetje van zijn kopschuw zijn af maar vind aanrakingen op zijn hoofd nog niet altijd prettig. Onze band is inmiddels beter en ik ben nu de baas. Een simpel eh voor alles wat niet mag is nu goed genoeg, maar als hij een trap wil uitdelen dan ben ik degene die het eerst toeslaat(gebeurd eigenlijk nooit meer). Ik heb veel geleerd in voornamelijk de afgelopen drie jaar over mijn shet en kan nu alles met hehem aan

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 23:35

Graffi86 schreef:
Froukje schreef:

Daar ga je m.i. de fout in. Geen een dier, of het nou een paard, een kat of een hond is, zal "ineens" in de aanval gaan. Hier gaan toch echt wel (subtielere) signalen aan vooraf. En die dien je op te pikken als baas zijnde, waardoor je veel narigheid kunt voorkomen, en dus ook niet zo heftig hoeft te reageren met slaan of schoppen.

Daar moet ik je toch even uit een droom halen... Door medische redenen is mijn merrie vals geweest. Was een levensgevaarlijk beest geworden en kon letterlijk gewoon een knop omzetten. Ene moment stond ze te suffen, secondje later stond ze boven je hoofd te steigeren. Iemand met de nodige kennis bijgehaald, die had nog nooit zo'n reactie gezien. Met grondwerk geprobeerd maar werd enkel erger...
Goddank zijn we toen achter de reden gekomen en na operatie is ze weer een doodbraaf schatje. Maar hiervoor was het een levensgevaarlijk monster...

Ik was vroeger pro NH en grondwerk en heel de rataplan. Ondertussen toch van moeten terugkomen. Vaak met niet de simpelste paarden mogen werken en stemverheffing en handjes zwaaien is dan echt niet genoeg. En sorry, maar veiligheid komt bij mij nog altijd eerst... Zo zacht als kan en zo hard als nodig, als het nodig is

Bij mijn merrie moet ik gelukkig maar vies zien of ze dimt al, ze weet wat ze mag en niet. Voedselnijd had ze erg maar is met geduld en training in orde gekomen.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:52

xLes schreef:
Daar moet ik je toch even uit een droom halen... Door medische redenen is mijn merrie vals geweest. Was een levensgevaarlijk beest geworden en kon letterlijk gewoon een knop omzetten. Ene moment stond ze te suffen, secondje later stond ze boven je hoofd te steigeren. Iemand met de nodige kennis bijgehaald, die had nog nooit zo'n reactie gezien. Met grondwerk geprobeerd maar werd enkel erger...
Goddank zijn we toen achter de reden gekomen en na operatie is ze weer een doodbraaf schatje. Maar hiervoor was het een levensgevaarlijk monster...

Ik was vroeger pro NH en grondwerk en heel de rataplan. Ondertussen toch van moeten terugkomen. Vaak met niet de simpelste paarden mogen werken en stemverheffing en handjes zwaaien is dan echt niet genoeg. En sorry, maar veiligheid komt bij mij nog altijd eerst... Zo zacht als kan en zo hard als nodig, als het nodig is

Bij mijn merrie moet ik gelukkig maar vies zien of ze dimt al, ze weet wat ze mag en niet. Voedselnijd had ze erg maar is met geduld en training in orde gekomen.

Oh, ik droom niet hoor ;-)
Er zullen vast uitzonderingen zijn, waarbij de signalen misschien zo subtiel of snel zijn dat ze voor ons mensen niet waarneembaar zijn.

Ik ben ook niet zo'n zweverig typje die zich 'als een paard' gaat gedragen. Dat ben ik niet, en zal ik nooit zijn ook. Waar het mij om gaat is een goede basis, en net zoveel aandacht hebben voor je dier als jij verlangt dat hij voor jou heeft. Door je te verdiepen in hoe paarden op elkaar reageren, zie je veel meer signalen, en kan in mijn ogen heel veel nodeloos slaan/rukken/e.d. kan worden voorkomen.

Maar nogmaals, iedereen gaat op zijn eigen manier met zijn paarden om. Lekker blijven doen, en vooral ook genieten van elkaar, dat is voor mij nog steeds het belangrijkst.

tadero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:44

Wanneer het nodig is geef ik gerust een tik, maar wel gepast aan de situatie. Meestal een tik tegen de borst of op de hals. Op de neus ben ik niet zo'n fan van, alleen als het echt nodig is.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 23:00

Ieder zijn manier en mening, kan alleen slecht tegen degene die veroordelend spreken over een tik of schop want zij hebben alles met grondwerk opgelost of degene die een tik geven hebben de signalen te laat gezien. Ik zie de signalen en reageer op gelijke wijze terug. Vindt zij het nodig om dan een harder signaal te geven krijgt ze die ook terug.

britneyhcs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:02

Ik kan het ook niet hoor, maar ik verhef altijd me stem of ik maak een 'sla beweging' en meestal schrikken ze hier zat van zodat ze weer op hun plek staan

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:50

Milkberry schreef:
Natuurlijk zijn wij mensen en maken wij fouten. Maar als ik een fout maak, mep ik niet mijn paard. Ik geef mijn paard niet de schuld van mijn fout.

En een andere mening hebben is prima. Maar als je dit topic zo eens doorleest, lijkt het het alsof eigenlijk iedereen trots is dat hij of zij zn paard schopt of slaat. Ja paardrijden is leuk. Moet voor allebei de partijen ook leuk blijven.

Edit: en met iedereen bedoel ik niet letterlijk iedereen. Maar spreekwoordelijk ;)

Trots nou nee, maar wanneer de tweejarige van ruim 500 kg bij ons op stal door mij heen probeerd te denderen, krijgt ze wel een pets op dr borst van achteruit jij.
Ze was goed en netjes opgevoed toen ze als veulen hier van stal ging, helaas heeft de vorige eigenaar dit niet verder door gezet.
Nu zijn we dit met haar nieuwe eigenaresse weer aan het oppakken. En helaas voor de tweejarige schuwen we niet om op gepaste wijze een tik op de borst te geven.
Ze wordt er absoluut niet schuw van, maar ze weet dan precies wat de grens is en dat die niet overschreden mag worden.