Paard gekocht, en nu..?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Re: Paard gekocht, en nu..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 22:43

Kan je het paard ook niet inruilen bij de handelaar waar je haar gekocht hebt?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 22:47

Alle reacties van ts gelezen en eerste 2 pagina,maar arm paard.. Gaat van de een naar de andere plek en moet daar maar na een dag al direct braaf zijn en alle nieuwe indrukken maar direct accepteren en gewoon zijn rondje lopen. Gekocht zonder echt goed voorbereid te zijn, prima dat men van fouten leert maar nu gaat het leren ten koste van het paard. Vervolgens na welgeteld 2x? Dat er gereden is en basis van grondwerk onzin gevonden wordt moet het paard al weg
Succes met je volgende aankoop.. Hoop voor jou als voor het nieuwe paard dat het direct rustig is ondanks dat het niet niks is want anders moet je weer opzoek :/

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 00:11

Nicje87 schreef:
Kan je het paard ook niet inruilen bij de handelaar waar je haar gekocht hebt?

Ja zijn we over aan het overleggen momenteel ook inderdaad.

Verder staat hij dus te koop dit is mijn eigen weloverwogen keuze. Ieder zijn mening respecteer ik, en ik hoop dat mijn keuze ook gerespecteerd word.. En daarmee wou ik het eigenlijk wel afsluiten. Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken

Mazikeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 00:41

Staat ie op de boktmarkt? Heb je een linkje van de advertentie?

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 00:45

opstapprobleem= meestal rugprobleem en of zadelprobleem, dit eerst uit laten sluiten. je zadelt de volgende koper nu wel met een probleem op. een gekocht paard schept nu eenmaal bepaalde verplichtingen naar het paard toe vind ik, om hem zomaar weer te koop te zetten vind ik niet zo netjes.
Laatst bijgewerkt door hoofvision op 20-04-15 01:06, in het totaal 2 keer bewerkt

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 00:48

nog een tip: al hoewel ik denk dat je beter een bijrijdpaardje kan zoeken of op een manege kan gaan rijden misschien? maar mocht je voor een ander paard gaan kijken: laat hem nooit voorrijden door de verkoper, ook opletten of het paard bijv niet "stiekum"gelongeerd is/opgewrmd, dit wordt vaak gedaan om gedrags/lichamelijke problemen te verhullen. ga meerdere malen kijken, laat evt een goede vriendin testrijden neem iemand mee die er verstand van heeft en laat het dier keuren, evt ook rontgonologisch. kost wat maar kan veel ellende schelen.

p.s. zie net dat je eind maart je paardje hebt moeten laten inslapen, heel naar misschien even pas op de plaats eerst even verwerken en rustig op zoek naar een ander paard, misschien ga je iets te snel?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 02:41

Ik weet dat een verhaal altijd twee kanten heeft maar gemakshalve ga ik er toch vanuit dat ts zegt zoals het is.

Dan heeft ze bij bezichtigen aangegeven dat ze een braaf recreatie paard zocht.
Dan kan ze misschien wat snel tot koop over zijn gegaan. Snel opgestapt zijn.
Maar een echt braaf paard kan dan misschien wat sneller zijn dan normaal.
Maar totaal niet meer op te stappen?
Dan gaat het er bij mij niet in dat de verkopende stal dit niet wist.
En dan vind ik de Bokkers hier nogal snel de schuld op ts schuiven.
Ik vind eigenlijk dat de stal niet eerlijk is geweest en is het een nette stal dat ze geld teruggeven.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 06:20

Laat idd even kijken naar de rug..en je zadel

Osteopaat of fysio
Ik zou op nieuw beginnen grondwerk zadel
Longeer eens met zadel losse beugels.

Iemand bij ons om de hoek traint paarden met problemen en helpt je dus ook samen het probleem op te lossen
Rijd meestal met een pad.
Heb hem zien rijden nou ongelofelijk
http://www.depaardenbemiddelaar.nl
Of ff op fb kijken naar de reactie's

Succes meid

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 06:37

Hoi!

Een tijdje terug kocht ik een paard van een meisje wat er niet meer op durfde omdat deze wanneer je wou opstappen er elke keer hard vandoor ging of raar deed.

Dit hebben wij rustig opgebouwd.

Eerst gewoon longeren, dan rustig gaan hangen, belonen als ze braaf was.
Dit een week lang gedaan.

Daarna zijn we hetzelfde gaan doen, maar wanneer ze braaf was en ik voelde dat de meeste spanning uit haar lichaam weg was, ging ik zitten.
Mijn vriend liet haar enkele passen stappen en ik ging eraf
Het heefr toch wel 3/4 weken geduurd voor ik er helemaal alleen op kon stappen.
En daar komt bij dat ze altijd toch wel wat "ril" bleef.

Ze is ondertussen weer verkocht en dr nieuwe eigenaar heb ik het verhaal meegedaan. En tot op de dag van vandaag is ze er nooit weer vandoor gegaan etc.

Neem er alajeblieft de tijd voor, paarden hoeven vaak maar 1x iets mee te maken en dan is het al raak.

Veel succes

Edit:
Over vele reacties mbt meerdere keren kijken ben ik het niet eens, maar ieder heeft natuurlijk een eigen mening.

Als je nou niet heel veel kijk hebt op het kopen van paarden, neem iemand mee die dit wel heeft.
Het hoeft je keuze niet te beinvloeden, maar hij/zij kan misschien punten zien die je zelf over het hoofd ziet.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 08:18

TS: Graag PB meer informatie & foto's van het desbetreffende paard met je vraagprijs. Mitsdien aansprekend wil ik haar misschien wel in overweging nemen.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:00

Ik zie dat het te laat is voor dit advies, maar bokker Joolien heeft hele goede filmpjes. Ook over het opstappen. Misschien haar eens benaderen via pb?

Ik begrijp je keuze TS :j

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:38

geerke schreef:
kwii schreef:
Pak het probleem bij de bron aan. Ik zou zeggen begin met grondwerk, en begin opnieuw. Dus doen alsof er nog nooit opgereden is, elke stap herhalen tot het écht goed gaat. Neem overal uitgebreid de tijd voor..

Dit is wat ik zou doen. Heb geduld en het komt goed!

Moet je wel de kennis in huis hebben om een paard in te rijden.......

Het is zeer waarschijnlijk een kortere stap om het paard even naar iemand te brengen die gewoon dit probleem op kan lossen. En ja, die mensen zijn er en dat weet TS intussen. Het is voor de rest aan haar om te bepalen daar wel of niet iets mee te doen.[/quote]

je moet inderdaad een berg kennis hebben om een paard in te kunnen rijden...maar zo mogelijk nog meer kennis om er uit fouts uit te krijgen wat er inzit.[/quote]

Dat alles ga ik niet ontkennen :P

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:30

Als ts graag een paard wilde beleren of corrigeren was ze niet naar die stal gegaan met de vraag voor een braaf gereden paard. ;)

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:54

bruintje123 schreef:
Als ts graag een paard wilde beleren of corrigeren was ze niet naar die stal gegaan met de vraag voor een braaf gereden paard. ;)

Logisch, maar het paard heeft nu eenmaal een probleem wat toch opgelost moet worden.
En waar ze misschien ook wel iets eerder achter had kunnen komen.
Maar TS heeft haar keuze in deze gemaakt, dus is bovenstaande ook niet meer van toepassing.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:01

[quote="Marjo89"]Misschien beetje de tijd geven om te laten wennen.
Je trekt dat knol weg uit zijn omgeving, en verwacht dat je de volgende dag direct hup dr op kan.
En suikerklontjes? please we leven in 2015.

Nou zeg, als het een 'normaal beleerd' paard is, dan moet dat gewoon kunnen hoor! Op wedstrijd stap je toch ook in een andere omgeving op? Dat het paard wat onrustig is, of wat schrikkerig lijkt me normaal. Maar je moet wel normaal op kunnen stappen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:41

Er zijn paarden die meer tijd nodig hebben, en opstappen met veel geduld kom je een heel eind. Ik heb een mishandelt veulen opgevoed, nou ik heb echt heel vaak gedacht waar ben ik aan begonnen. Maar ik heb door gezet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:58

Bob1976 schreef:
Marjo89 schreef:
Misschien beetje de tijd geven om te laten wennen.
Je trekt dat knol weg uit zijn omgeving, en verwacht dat je de volgende dag direct hup dr op kan.
En suikerklontjes? please we leven in 2015.

Nou zeg, als het een 'normaal beleerd' paard is, dan moet dat gewoon kunnen hoor! Op wedstrijd stap je toch ook in een andere omgeving op? Dat het paard wat onrustig is, of wat schrikkerig lijkt me normaal. Maar je moet wel normaal op kunnen stappen.

andere omgeving met een vertrouwd paard/baasje is natuurlijk wel wat anders als een paard in een vreemde omgeving zetten en ineens iemand anders voor zijn snufferd die er boven op klimt..

niet ieder paard is even heldhaftig.. sommigen reageren echt wel op het feit dat hun gebruikelijke baasje ineens niet meer het baasje is en dat een vreemde 'trien' hun weidetijd komt verstoren en ineens allerlei dingen van je moet.

ik heb een zeer gemakkelijk paard gekozen.. maar die leek de eerste twee weken ook compleet anders.. vonken vlogen van zijn ijzers als hij naar buiten gebracht werd, stoof bijna over de stalhoudster heen, die gelukkig hem gelijk ook goed op zijn plaats heeft gezet.

tijdens het vastzetten was het 1 grote zenuwpees waarbij de stalhoudster, de zadelmaker en een instructrice allemaal de eerste keer dat ze hem zagen dachten waar is die muts nou toch aan begonnen, ze wilden een leuk paard voor recreatie.. golven de spieren, knijpende achterhand, geen moment stil staan en daarbij gewoon ijskoud mensen negeren, geen contact mee te krijgen (hij liet wel gelijk de spanning los onder het zadel en was dan een schat gelukkig).

na een week of drie begon hij wat minder te drijven in het land (arme pony die erbij stond had de eerste weken geen leven). twee weken daarna stond hij op bepaalde plaatsen ook gewoon rustig stil bij het poetsen en had je gewoon een fijn paardje staan. En nu pas (2.5 maand later) begint hij ook iets rustiger te worden op de poetsplaats zelf.. mits er een ander paard bij staat (dus goede hoop dat hij ook solo daar rustig kan staan over een poosje), als er geen andere paarden in zicht zijn, dan zie je toch weer dat hij zich in zichzelf terugtrekt mentaal, en weer een zenuwlijer wordt..

en dan heb je het over een paard, dat zich keurig gedroeg bij de vorige eigenaar.. die hier ook zelf zijn hoeven aanbied aan de hoefsmid (hij hoeft alleen maar de kruk voor de hoef te plaatsen), zijn bek wagenwijd openzet voor de tandarts. tot aan Z dressuur is uitgebracht, L springen, L samengesteld en wat cross. Vreemde omgeving is hij dus echt wel gewend.. bij hem is het puur gewenning aan nieuwe 'rustplek' en nieuwe baas.. Tijd rust en vertrouwen van beide zijde werpen vruchten af.. maar als vertrouwen vroeg beschadigd raakt zoals bij TS dan kan ik mij voorstellen dat je zegt 'dit gaat voor mij niet goed komen'.

de mijne reageerde in normale alledaagse dingen als een overspannen neuroot op zijn nieuwe leven, terwijl de wat minder frequente zaken geen enkel bezwaar zijn.. bij TS zou het prima kunnen dat zij een leuk paard heeft gekocht maar dat als een overspannen neuroot op een nieuwe ruiter reageert. ieder paard reageert anders, en niet ieder mens is een held die dan door durft te gaan.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:07

Ik zou FloortjeM een berichtje sturen, want volgens mij sta je juridisch best sterk!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:30

kwii schreef:
bruintje123 schreef:

Logisch, maar het paard heeft nu eenmaal een probleem wat toch opgelost moet worden.
En waar ze misschien ook wel iets eerder achter had kunnen komen.
Maar TS heeft haar keuze in deze gemaakt, dus is bovenstaande ook niet meer van toepassing.

Dat zou dan een mooi project zijn voor de verkoper.
Niet voor ts die niet op zoek is naar een rt opknap project.

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:29

Ik ken TS persoonlijk en weet dat dit voor haar een lastige beslissing is.
Ze zocht alleen wel een paard wat bij haar past, alleen is op dit moment daardoor nu ook het vertrouwen in paarden gewoon kwijt geraakt. Ze had inderdaad misschien beter een proef periode kunnen afspreken, maar ik weet ook dat ze andere dingen aan der hoofd had wat geen excuus hoeft te zijn. Maar ze daar op dat moment gewoon niet bij heeft stil gestaan.
De keuze dat ze nu kiest het paard te koop te zetten en er gewoon bij te vermelden wat en hoe de vork in de steel, zit daar zal ze ten alle tijden heel eerlijk over blijven.
Voor TS heeft het geen zin dit paard te houden ook al zal ze er misschien wel verlies om draaien in de prijs, ze weet gewoon dat dat het geval kan zijn. Denk dat in het welzijn van het paard ook beter is als iemand er verder mee gaat die er wel verstand van heeft en daar ook de tijd in wil nemen.
In mijn ogen heeft TS er heel veel aangedaan, en lijkt dit voor beide gewoon de juiste beslissing.

----
Als je me nodig hebt meid dan hoor ik het wel x

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:05

Alsnog. Wr hebben het over een levend dier wat ook gevoel heeft en stress kan ervaren
Wil je daar geen last van hebben koop je maar een hobbelpaard

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 20:14

Ik was eigenlijk van plan om het hierbij te laten. Maar ik geloof dat er wat misvattingen zijn.

Ja ik weet dat het een levend wezen is en geen robot. En daardoor is mijn keuze door hem te verkopen aan iemand die er niet bang voor is en graag mee aan de slag wil en de kennis daarvoor heeft in mijn ogen de eerlijkste keuze tegenover het paard.

Het paard word voelt zich vast niet fijner als z'n ruiter steeds met angst al aan het opzadelen is. Ook als iemand het probleem heeft opgelost, zou het voor mij een angst zijn en zeker veel spanning opleveren wanneer ik dan weer op stap (ik ken mezelf, voor mij blijft het spannend). In mijn ogen is dus verkopen de beste keuze voor het paard.

Jullie mogen hier een andere mening over hebben natuurlijk, maar ik doe waar ik een goed gevoel bij heb.

Ik ben niet bang voor een uitdaging dus een hobbelpaard is niet nodig. Maar ik heb ook zelfkennis en weet wanneer iets gevaarlijk voor mij word en ik niet voldoende kennis heb on het op te lossen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:24

dat is iets wat ontbreekt bij veel mensen...zelfkennis.
Ik denk dat het inderdaad de beste oplossing is om haar te verkopen,als je angst hebt word het helemaal niets.Sterkte,het lijkt mij alles behalve leuk deze situatie :(:)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:06

Cavalia schreef:
Ik was eigenlijk van plan om het hierbij te laten. Maar ik geloof dat er wat misvattingen zijn.

Ja ik weet dat het een levend wezen is en geen robot. En daardoor is mijn keuze door hem te verkopen aan iemand die er niet bang voor is en graag mee aan de slag wil en de kennis daarvoor heeft in mijn ogen de eerlijkste keuze tegenover het paard.

Het paard word voelt zich vast niet fijner als z'n ruiter steeds met angst al aan het opzadelen is. Ook als iemand het probleem heeft opgelost, zou het voor mij een angst zijn en zeker veel spanning opleveren wanneer ik dan weer op stap (ik ken mezelf, voor mij blijft het spannend). In mijn ogen is dus verkopen de beste keuze voor het paard.

Jullie mogen hier een andere mening over hebben natuurlijk, maar ik doe waar ik een goed gevoel bij heb.

Ik ben niet bang voor een uitdaging dus een hobbelpaard is niet nodig. Maar ik heb ook zelfkennis en weet wanneer iets gevaarlijk voor mij word en ik niet voldoende kennis heb on het op te lossen

Even los van jouw persoonlijke situatie, de clou zit 'm in dit soort gevallen erin dat je als eigenaar samen met je paard in opleiding gaat, onder leiding van een deskundig iemand die niet alleen kan vertellen hoe het moet maar ook en vooral in staat is om het eerste stuk van het probleem op te lossen alvorens met paard en eigenaar als combi te beginnen aan het vervolgtraject van die opleiding.

Als jij niet het gevoel hebt dat er een kans van slagen is, ga deze weg dan niet in want dan komt het inderdaad niet goed. Dat is geen schande, dat is een stukje zinvolle zelfkennis, zoals Geerke ook al constateert.

Voor iedereen die zo goed weten hoe anderen een probleem moeten oplossen: wat heb je zelf te bieden?
Ik hoef daar geen antwoord op en ook geen verantwoording voor, maar stel jezelf die vraag eens, als je eens zo'n situatie tegen komt.......
Laatst bijgewerkt door ikke op 21-04-15 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:07

bruintje123 schreef:
Dat zou dan een mooi project zijn voor de verkoper.
Niet voor ts die niet op zoek is naar een rt opknap project.

Dat is precies wat ik bedoel te zeggen :P

En TS, hoop dat je het niet voelt alsof je je moet verantwoorden tegen bokt. Jouw keuze is een prima keuze. Het is helemaal niet erg om ergens aan te toe geven wat je niet wil of kan. Dat zouden meer mensen moeten (durven) doen.