Hoe doen paarden dat 24/7 zonder schuilstal met dit weer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

san4nie

Re: Hoe doen paarden dat 24/7 zonder schuilstal met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 20:38

Bij ons staan de fjord en warmbloed pony sinds gisteren ook weer in een stal met uitloop. In de wei was het dikke blubber en geen droog plekje meer om te liggen. Ze smelten heus niet in de regen, dat is zo, maar of ze er zo blij mee zijn..
Ze staan nu in een stal van 3x6 met twee deuren en een uitloop. Buiten ligt hooi en staat de waterbak, maar als het regent gaan ze toch lekker binnen staan. Voor ons een teken dat ze er blij mee zijn dat ze naar binnen kunnen. Mocht het weer wat droger worden kunnen ze weer overdag of dag en nacht op de wei.
Over dekens wordt nog getwijfeld..

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:17

Jammer dat je stalgenoten niet willen helpen. Ik heb het grote geluk dat onze twee paardjes samen met de paarden van de overburen staan. En als ik moet werken, en het wordt echt vies weer, dan halen hun de paarden naar huis en zetten die van mij ook thuis. Ze staan een kleine kilometer van huis, dus als je alleen bent, is dat 2 keer heen en weer. Maar als het overdag flink geregent heeft, gaan ze , s avonds lekker in hun stal liggen. Ze kunne wel de uitloop in.
ik de dat de oplossing zoals jij het nu doet gewoon de beste is voor jou en je paard. Kijk naar wat je paard fijn vind.
ik zie trouwens ook duidelijk verschil in gedrag. Regent het, maar is de temperatuur aangenaam, komen de paarden ons begroeten, maar lopen niet mee naar het hek. Is het nat en fris, dan lopen ze .wel naar het hek en willen graag mee naar huis. En dat terwijl ze dan niet eens meteen gevoerd worden als ze thuiskomen. Ze gaan dan echt even bijkomen in hun stal, slapen wat, en krijgen dan voor de nacht wat hooi.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 23:27

Op een gegeven moment ken je je paard zo goed dat je direct ziet hoe hij er bij staat (is mijn ervaring)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 23:42

Nikass schreef:
Op een gegeven moment ken je je paard zo goed dat je direct ziet hoe hij er bij staat (is mijn ervaring)

Eens :)
Daarom komt mijn oude shet winter periodes binnen en mijn haf kan alles hebben.
Bij de kwpn is het nog aftasten omdat het voor haar nieuw is.
Maar ik heb al wel gemerkt ze haar 0 gramdeken waardeert :)

SEENIHC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:04

Bij ons hebben ze grote bomen en een lange volle coniferen haag waar ze schuilen. De haag helpt bij de wind en de grote bomen tegen de regen. Bij de haag ligt de grond ook wat hoger zodat ze niet in de plassen staan.

Tevens hebben ze een deken op als het gaat regenen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:06

Hoi, mijn Arabiertjes kunnen beide ook niet dag en nacht buiten hoor, met dit weer zijn ze inderdaad erg snel stijf en koud "(15 + 21 jaar) dus hier gaan ze bij erg noodweer lekker naar binnen en iig snachts, daarnaast onbeperkt hooi om t lijf warm te houden. Ik heb geen dekens om bij de paarden dus los het op door ze niet te lang in de hoosbuien te laten staan....hoop dat je er wat aan hebt, heb niet alle paginas gelezen...

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:12

Al mijn paardjes inclusief de veulens staan nu 24/7 buiten aan huis zonder schuilstal.
Deze is in aanbouw dus goed die hebben ze straks wel (op 2 wei'en na maar die worden dan vooral in de zomer gebruikt.
Normaal gezien gaat van de winter alleen mijn welsh naar binnen en mijn drachtige merrie.
Ook de merrie die nog moet bevallen zal met haar veulen naar binnen gaan snachts in de winter.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:00

Nikass het is zo jammer dat je aan de andere kant van het land woont want wij zitten volgens mij behoorlijk op een lijn wat betreft wat we willen voor onze schatjes :j en samen krijg je het dan toch makkelijker geregeld dan alleen. Ik bekijk iedere dag de buienradar en adh daarvan bepaal ik of de bonte op stal gaat 's nachts of niet. Afgelopen twee nachten resulteerde dat dus in een tripje naar stal om 22u en om 07.30u de dag erna ;). Aankomende nacht blijft hij weer buiten want de eventuele regen die gaat vallen vannacht stelt niet veel voor.

Het is jammer dat je geen aanpassingen kunt doen en dat stalgenootjes niet kunnen helpen. Uiteindelijk zal het maar om een paar nachten per jaar gaan, toch? Misschien moet je je daar dan toch gewoon bij neerleggen. In jouw geval beter je paard een keer een nachtje teveel op stal dan dat je haar een keer rillend van het land haalt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 14:15

Vooralsnog gaat het maar om een paar nachten ja, maar het hele paddock-seizoen gaat ze ook snachts op stal, en hoe dat gaat verlopen moet ik dus nog maar afwachten.
Ja jammer dat we niet bij elkaar in de buurt wonen en dat ik in de randstad woon überhaupt...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:19

Nikass, het paddockseizoen is de winter? Hoe doen je andere stalgenoten dat? Gaat dat middels een rooster? Zetten die de paarden wel gewoon om 18u binnen?

Ja de randstad is lastig wat paarden houden betreft :o. Maar je doet het naar je beste kunnen en over die paar nachtjes per jaar van +14u moet je je iig geen zorgen maken hoor.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 15:45

Ja als ze straks het land af moeten (geen idee, bepaalt de eigenaar) dan gaan ze overdag in een ruime gedraineerde paddock met zijn allen. Vorig jaar deden we dat idd volgens rooster nadat de eigenaar gestopt was met buiten zetten wegens mijn paard. Hoe dat komende winter gaat is nog afwachten. Het heeft veel voordelen zo'n stal met veel vrijheid, maar soms is het gebrek aan stalbeleid ook wel een nadeel.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:16

Nikass en 's nachts gaan ze dan op stal in het paddockseizoen? Dus dan kun je het iig weer samen met je stalgenootjes doen of blijft het probleem dan bestaan?

Het heeft ook zeker z'n nadelen hoor Nikass :j. Voor nu zou ik niet snel meer anders willen maar het gebrek aan een strak stalbeleid (en vooral de bijbehorende regels :D ) leidt ook hier wel eens tot frustratie :o.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:39

die van ons staan nu op de paddock, regent echt te hard voor de wei, sompige bende is het

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 18:05

Ik liep vandaag op de wei en tot mijn verbazing voelde de grond droog aan. Nu heef het vandaag niet continu geregend, maar toch wel heftige buien.
Aan de overkant staat een opfok-kudde 24/7 buiten van april tot oktober, zonder dekens en zonder schuilstal. Ik zag dat ze gingen liggen, ook in de regen. Alleen bij de heftige buien stonden ze allemaal op om met hun kont in de wind te gaan staan.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:23

Wij staan met onze paarden in principe 24uur per dag buiten in de zomertijd. Maar net als ik, kiezen veel stalgenoten ervoor om na vele dagen regen zoals nu, af en toe een nachtje stal aan te bieden. De paarden kunnen dan even lekker liggen om bij te slapen, en de hoeven kunnen even eenbeetje opdrogen. Vannacht staan er een paar op stal, morgenochtend lekker weer naar buiten, weer of geen weer. Ze zijn inderdaad niet van suiker, maar bij gebrek aan schuilstal is dit wel het beste in mijn beleving.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:26

Ik heb ze nu 4 maanden buiten gehad, maar deze week zijn ze 2 nachten op stal geweest en komende nacht weer buiten. Het heeft zo heftig geregend de afgelopen dagen dat alles erg nat was en inderdaad geen droge plek om te liggen. Dat is voor mij de drempel om ze toch sowieso voor de nacht naar binnen te halen. Nu is het weer wat aangedroogd en dus kunnen ze buiten blijven vannacht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:59

Ik vind een opfok geen vergelijk met een rijpaard. Als je 2 jarige een keer stijf is, dan geeft dat niet want die staat toch gewoon te niksen. Van je rijpaard verwacht je dat hij ook nog eens voor je aan het werk gaat met die stijve spieren en gebrek aan energie door het bibberen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 07:02

Sizzle schreef:
Ik vind een opfok geen vergelijk met een rijpaard. Als je 2 jarige een keer stijf is, dan geeft dat niet want die staat toch gewoon te niksen. Van je rijpaard verwacht je dat hij ook nog eens voor je aan het werk gaat met die stijve spieren en gebrek aan energie door het bibberen.

Precies dat! Natuurlijk gaan ze niet dood als ze een keer stijf zijn, maar best oneerlijk als je dan ook nog vraagt of je paard goed aan ´t werk wilt voor je. Goed geschreven Shizzle. :j

Glen94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 07:37

Die van mij staan nu ook 24 7 buiten, echter mijn 26jarige arabiertje is ook niet bestand tegen harde wind in combi met regen. Rij dan even langs om een regendekentje op te doen. Die andere heeft genoeg spek om zich warm te houden ;p

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 14:01

Pantykous schreef:
Sizzle schreef:

Precies dat! Natuurlijk gaan ze niet dood als ze een keer stijf zijn, maar best oneerlijk als je dan ook nog vraagt of je paard goed aan ´t werk wilt voor je. Goed geschreven Shizzle. :j

Het was ook geen vergelijking. Het was een reactie op mijn eigen vraag of paarden eigenlijk wel gaan liggen tijdens de regen en op de natte grond.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:07

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:11

ThreeFingers, interessant inderdaad, staan goede dingen in maar ook weer niet volledig toepasbaar op onze paarden ;). Ik ben idd een strong believer van het feit dat paarden zélf het beste hun vacht/warmte etc kunnen reguleren in de JUISTE omstandigheden en daar schort het helaas vaak aan vanwege beperkingen op stallen in danwel de ruimte, danwel het ruwvoer, danwel de schuilmogelijkheden etc. En dan zul je dus weer aanpassingen moeten doen die 'indruisen' tegen dit artikel.