saarie schreef:Ik geef ook eerlijk toe hoor, mijn paard zou het heus wel overleven als ik wat minder betuttelend zou zijn. Of ik net zo rustig zou slapen is een tweedeEn tja als ik heel eerlijk ben, ik vind het heerlijk om met hem te tutten! Een borsteltje hier, mooie zweetdeken, schone dekjes, netjes onderhouden tuig en mijn paard is altijd keurig gepoetst, gewassen en geplozen. Nodig? Neuh. Maar ik vind het wel zo fijn
![]()
Bij mij gaat ook alles schoon de kast in. Doekje over het tuig en de beenbescherming, dekje uitgehangen of in de was na een paar keer, afsponsspullen en handdoeken te drogen (want ja, ik koel de benen na en spons alle zweetplekken schoon), laarzen weer netjes voor de volgende rit. Alles heeft z'n eigen plekje in de kast en ligt weer klaar voor gebruik. Paard wordt netjes nagepoetst en kan weer naar buiten. Heerlijk
En ik rij prima in de regen hoor, en ben ook niet bang voor blubber in de bak (hoewel mijn bak altijd droog is, superdrainage). Na zo'n rit wordt alles dan wel weer met dezelfde precisie schoongemaakt. Ik hou ervan dat het netjes is, dat het paard er verzorgd uitziet. Dat doe ik dan niet voor stalgenoten of een jury, maar gewoon voor mezelf.
Ik denk maar zo dat het er bij jou thuis ook netter opgeruimd uit ziet dan bij mij
. Ik ben geen sloddervos hoor maar mijn laarzen poetsen doe ik voornamelijk als ze net nieuw zijn en daarna is er geen beginnen meer aan
. Tuig poetsen heb ik een broertje dood aan (moet ik hoognodig weer eens doen
). Poetsen doe ik juist zo min mogelijk omdat de mijne zonder deken staan en poetsen niet ten goede komt aan de natuurlijke werking van vacht en huid. Ik heb de jongens voor het laatst twee jaar geleden gewassen denk ik
, de staart was ik wel hoor zo'n 4x per jaar (witte staarten). Benen spoel ik alleen af na hele intensieve trainingsritten van +25km of springwedstrijden (vanwege het dragen van de beenbescherming
) en zweetplekken spons ik alleen af bij heel warm weer. Napoetsen doe ik eigenlijk nooit. Wel laat ik ze bij warm weer of overmatig zweten altijd rollen en spoel ik ze wel af in de zomer na een lange rit.
. Mijns inziens horen beweging en buitengang los te staan van elkaar. Als je kijkt hoeveel km een paard in de wei loopt en je telt daar bijvoorbeeld 15 - 30km bij op voor een buitenrit dan denk ik niet dat een paard dat veel op stal staat daar aan komt
en dat valt wel te merken. Ik ben gewoon voor kuddeverband voor ieder paard hoor, maar ik zie wel hoe de combi van dressuur paard en 24/7 niet altijd past. Mijn paard is overigens door rust in de kudde nooit geblesseerd! Er wordt niet gevochten. Ze glimt trouwens ook nog steeds als een echt dressuur paard en dat is niet omdat ze netjes in een schone stal staat maar omdat ze 100% gezond is en goed in haar "vel" zit
maar wel uiteraard alleen spullen van Kingsland oid gebruiken want anders is het stom en degene die zijn paard buiten zet is ook stom. Helaas zie ik dit nog weleens onder de dressuurruiters, ik weet niet of dit in andere takken van sport ook zo is?
?? Nogmaals, als je je geld met je paard moet verdienen, is het gewoon je werk. Dan nóg moet je aan het welzijn van je dier denken maar dan kan ik me wel voorstellen dat eea anders in elkaar steekt. Maar op het moment dat je voor je plezier wedstrijden rijdt, is het niet meteen nodig je paard te beperken, tóch? En dat lijkt soms de trend (misschien heb ik het in de openingspost ook niet helemaal goed verwoord