Dressuurpaarden worden anders behandeld??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 12:43

saarie schreef:
Ik geef ook eerlijk toe hoor, mijn paard zou het heus wel overleven als ik wat minder betuttelend zou zijn. Of ik net zo rustig zou slapen is een tweede :D En tja als ik heel eerlijk ben, ik vind het heerlijk om met hem te tutten! Een borsteltje hier, mooie zweetdeken, schone dekjes, netjes onderhouden tuig en mijn paard is altijd keurig gepoetst, gewassen en geplozen. Nodig? Neuh. Maar ik vind het wel zo fijn :j

Bij mij gaat ook alles schoon de kast in. Doekje over het tuig en de beenbescherming, dekje uitgehangen of in de was na een paar keer, afsponsspullen en handdoeken te drogen (want ja, ik koel de benen na en spons alle zweetplekken schoon), laarzen weer netjes voor de volgende rit. Alles heeft z'n eigen plekje in de kast en ligt weer klaar voor gebruik. Paard wordt netjes nagepoetst en kan weer naar buiten. Heerlijk :D

En ik rij prima in de regen hoor, en ben ook niet bang voor blubber in de bak (hoewel mijn bak altijd droog is, superdrainage). Na zo'n rit wordt alles dan wel weer met dezelfde precisie schoongemaakt. Ik hou ervan dat het netjes is, dat het paard er verzorgd uitziet. Dat doe ik dan niet voor stalgenoten of een jury, maar gewoon voor mezelf.

Ik denk maar zo dat het er bij jou thuis ook netter opgeruimd uit ziet dan bij mij :D. Ik ben geen sloddervos hoor maar mijn laarzen poetsen doe ik voornamelijk als ze net nieuw zijn en daarna is er geen beginnen meer aan ;). Tuig poetsen heb ik een broertje dood aan (moet ik hoognodig weer eens doen ;)). Poetsen doe ik juist zo min mogelijk omdat de mijne zonder deken staan en poetsen niet ten goede komt aan de natuurlijke werking van vacht en huid. Ik heb de jongens voor het laatst twee jaar geleden gewassen denk ik :'), de staart was ik wel hoor zo'n 4x per jaar (witte staarten). Benen spoel ik alleen af na hele intensieve trainingsritten van +25km of springwedstrijden (vanwege het dragen van de beenbescherming ;)) en zweetplekken spons ik alleen af bij heel warm weer. Napoetsen doe ik eigenlijk nooit. Wel laat ik ze bij warm weer of overmatig zweten altijd rollen en spoel ik ze wel af in de zomer na een lange rit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:09

tja...ik denk en redeneer ook steeds vanuit mijn eigen situatie.
Een bejaard paard van bijna 28 met cushing, IR ,en een keer of 10 bevangen geweest en een fries met zomereczeem....Ik kan er nieteens anders mee omgaan,al zou ik het willen :')

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:16

Bij spring en eventingstallen en endurance zijn er net zoveel stallen die hun paarden weinig tot niet buitenzetten. Er zijn genoeg dressuurstallen waar ze wel een paar uur per dag buiten komen. Buiten anderhalf uur training en molen. Die paarden maken vaak meer KM als een recreatief gereden paard. Weinig buiten wil niet perse zeggen dat ze verder geen beweging krijgen. Meer dan genoeg zelfs.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 13:16

Hm ja Geerke dat maakt natuurlijk ook wel verschil. Ik ook trouwens hoor.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 13:19

_Zsazsa_ schreef:
Bij spring en eventingstallen en endurance zijn er net zoveel stallen die hun paarden weinig tot niet buitenzetten. Er zijn genoeg dressuurstallen waar ze wel een paar uur per dag buiten komen. Buiten anderhalf uur training en molen. Die paarden maken vaak meer KM als een recreatief gereden paard. Weinig buiten wil niet perse zeggen dat ze verder geen beweging krijgen. Meer dan genoeg zelfs.

Weinig buiten is imo per definitie niet goed :o. Mijns inziens horen beweging en buitengang los te staan van elkaar. Als je kijkt hoeveel km een paard in de wei loopt en je telt daar bijvoorbeeld 15 - 30km bij op voor een buitenrit dan denk ik niet dat een paard dat veel op stal staat daar aan komt :o.

Moos99

Re: Dressuurpaarden worden anders behandeld??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:51

Ik heb niet alles doorgelezen maar ik weet wel dat mijn paard totaal is veranderd sinds ze 24/7 buiten staat in de kudde. Ik geloof dan ook heel goed dat sportpaarden hierdoor de extra "pit" kunnen verliezen die ze nodig hebben. Mijn paard werd voorheen gebruikt als sportpaard (tot M) en werd zo ook behandeld. Wij stonden eerst op pension (overdag buiten snachts op stal) en sinds een halfjaar staat ze 24/7 buiten in de kudde. Ze is totaal veranderd van karakter! Ze is helemaal happy, maar ook helemaal relaxed. Hiervoor was ze best druk, pittig en heet in haar hoofd. Nu is ze echt het tegenover gestelde. Ze wordt gebruikt voor buitenritten voornamelijk, hierbij wordt ze wel fanatiek maar op een manier dat ze altijd goed te houden is zonder hulpteugels. (toen we haar net hadden hing er nog een thiedeman aan). Ze is best een mak schaapje geworden (vooral in de omgang) en ik geloof er in dat dit is omdat ze echt gelukkig is. Ze staat in een kudde van 4 paarden, een kudde die goed is gecombineerd, in balans is en waar ook echt rust hangt. Ze hebben paddock met inloop stal uitlopend op een weide. (Wei is overigens nu wel paar maanden dicht). Dat sportbloed is er ondertussen wel uit :+ en dat valt wel te merken. Ik ben gewoon voor kuddeverband voor ieder paard hoor, maar ik zie wel hoe de combi van dressuur paard en 24/7 niet altijd past. Mijn paard is overigens door rust in de kudde nooit geblesseerd! Er wordt niet gevochten. Ze glimt trouwens ook nog steeds als een echt dressuur paard en dat is niet omdat ze netjes in een schone stal staat maar omdat ze 100% gezond is en goed in haar "vel" zit :D foto'tje van eergister in de zon:

Afbeelding

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:15

Het ligt denk ik ook wel een beetje aan hoe je bent. Ik ben in alles behoorlijk precies, mijn huis is ook altijd opgeruimd en alles heeft een vaste plek. Ook in mijn werk heb ik dat, ik wordt al kriebelig van een niet opgeruimde omgeving om in te werken.

Ik weet niet of het nou verbonden is met je tak van sport, ik denk meer met waar je je zelf goed bij voelt.
Ik ben ook niet bang van een buitje oid, maar alles gaat wel weer schoon en droog in de kast en mijn paard gaat schoon en netjes weer op stal/ naar buiten.

Ik hou er ook gewoon van om alles netjes te hebben en om bv de kleur van rijkleding dekje beschermers en zweetdekens op elkaar af te stemmen. Is denk ik onderdeel van mijn hobby :D

Als ik bijvoorbeeld in het weekend meer tijd heb sta ik gerust drie kwartier tot een uur te poetsen. Ik heb ook een paard dat het heerlijk vind. Doordeweeks ben ik echt niet eerder als binnen een half uur opgezadeld, uitzonderingen daargelaten.

Waar ik me zelf wel aan kan ergeren binnen de sport zijn degene die zichzelf de nieuwe Toppers vinden, en ook op zo'n manier willen rijden. Paarden worden in de krul getrokken, flinke sporen in de zij en gaan. Daarna de slang erover, mik hem in z'n box en morgen weer " trainen" en als het dan niet lukt is het toch zo'n strontvervelend paard 8)7 maar wel uiteraard alleen spullen van Kingsland oid gebruiken want anders is het stom en degene die zijn paard buiten zet is ook stom. Helaas zie ik dit nog weleens onder de dressuurruiters, ik weet niet of dit in andere takken van sport ook zo is?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:16

Sees schreef:
FrankavdT schreef:
Natuurlijk is het persoonsgebonden.
Als ik listiglistje en mezelf even onder dezelfde categorie mag scharen qua "omgang", is het niet zo dat wij minder bezorgd zijn om onze paarden als de categorie Geerke en meiske1577. We zijn er nog steeds voorzichtig mee.
Als er iets is bellen we ook de DA en vinden we écht allebei dat die DA binnen 1 minuut op het erf moet staan.
Zijn ze kreupel? Eerst eens even ons eigen boerenverstand gebruiken wat het kan zijn en als we er niet uitkomen of het gaat vanzelf niet weg, dan pas gaan we stappen ondernemen. Maar voor de rest gaan we er iets minder voorzichtig mee om, omdat het paarden zijn. En die kunnen nu eenmaal wat hebben, die zijn niet van suiker. Ze komen elke dag buiten, weer of geen weer, ze krijgen goed voer en zijn gezond.

Nou dit is denk ik ook een beetje hoe ik er mee om ga :j. Maar goed dat is ook pas na jaren paarden zo gekomen. En ik denk ook niet dat er iets mis is met een beetje bezorgdheid hoor maar soms denk ik wel van }:0 ?? Nogmaals, als je je geld met je paard moet verdienen, is het gewoon je werk. Dan nóg moet je aan het welzijn van je dier denken maar dan kan ik me wel voorstellen dat eea anders in elkaar steekt. Maar op het moment dat je voor je plezier wedstrijden rijdt, is het niet meteen nodig je paard te beperken, tóch? En dat lijkt soms de trend (misschien heb ik het in de openingspost ook niet helemaal goed verwoord :o ) dat zodra er wedstrijden gereden gaan worden, de buitengang wordt ingeruild voor de binnenbak en de kuddematjes voor ijzers bijvoorbeeld :o.

Eigenlijk wel funny, want als je het zo stelt, dan doe ik het ook zo als jullie :)
Maar ik hou weer niet van vuil tuig, blubberbakken etc. Maar dit laatste zegt niks over het welzijn van mn paard.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:20

meiske1577 schreef:
Daarna de slang erover, mik hem in z'n box en morgen weer " trainen" en als het dan niet lukt is het toch zo'n strontvervelend paard 8)7 maar wel uiteraard alleen spullen van Kingsland oid gebruiken want anders is het stom en degene die zijn paard buiten zet is ook stom. Helaas zie ik dit nog weleens onder de dressuurruiters, ik weet niet of dit in andere takken van sport ook zo is?

Jawel hoor, ik zie ook ruiters met een andere discipline die ongeveer aan dit profiel voldoen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:22

Het is ook maar net hoe het je bijgebracht is, ervaring en eigen karakter/wensen :)

Ik stam nog uit de tijd zonder luxe en getrut, nu 35 jaar in de paarden.
Dus ik heb heel wat gezien en meegemaakt....
maar het een is niet slechter als het ander, alleen anders :D

Al merk ik wel dat er veel mensen zijn die mij voor gek verklaren :o misschien ben ik wel ouderwets met een flink portie boerennuchterheid....

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:07

Haha :) Wij halen ook wel eens verhalen op van 'vroeger', toen iedereen gewoon bruin tuig had, een veelzijdigheidszadel, 1 chabrakje (zadelvorm), van peesbeschermers of dekens nog nooooit gehoord etc :D

Bij mij ging het ergens dus 'mis' :))

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:09

Sinds de "setjes" is het bergafwaarts gegaan :+ :')

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:14

Wat ik raar vind, is dat de bokt mentaliteit (paard een paar uur per dag buiten met soortgenootjes), in dit dorp door 80% niet als normaal gezien word.

Heel veel paarden staan hier opgehokt en worden van stal geplukt om een uurtje te trainen en mogen daarna een half uur alleen in de bak los staan (want stel je voor dat ze elkaar een blessure bezorgen).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 15:17

Ja misschien is dat het ook wel Listinglistje inderdaad, alhoewel dat ook niet sluitend is want er zijn wel meer Bokkers in dit topic van ongeveer mijn leeftijd ;). Het is bij mij in ieder geval wel een proces geweest en als ik naar die van mij kijk en naar mezelf kijk, zijn wij gelukkiger zo maar dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:12

listiglistje schreef:
Het is ook maar net hoe het je bijgebracht is, ervaring en eigen karakter/wensen :)

Ik stam nog uit de tijd zonder luxe en getrut, nu 35 jaar in de paarden.
Dus ik heb heel wat gezien en meegemaakt....
maar het een is niet slechter als het ander, alleen anders :D

Al merk ik wel dat er veel mensen zijn die mij voor gek verklaren :o misschien ben ik wel ouderwets met een flink portie boerennuchterheid....

mijn voormalige lesgeefster is net zo...geeft les als de beste,rijdt de sterren van de hemel,en nam mij regelmatig in de maling dat mijn zadel er nog steeds als nieuw uitzag na 20 jaar. :D

Ik zit ook 35 jaar in de paarden,ben altijd een pietlut geweest. :D
Mijn huis ziet er trouwens niet netjes uit.Mijn stallen wel. :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:57

Ik ben ook een miep denk ik.
Zo is mijn paard onlangs verhuisd en nu doe ik daar dus drie weken helemaal niets mee. Ik geef haar puur de tijd om aan te passen. Alleen af en toe een borstel over haar lijf en een aai over haar bol. En na die drie weken, ga ik haar eerst even loslaten in de piste zodat ze alles leert kennen.
Ach, ik doe er niemand kwaad mee denk ik dan. :D

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:38

Ik loop al bijna 45 jaar mee in de paardenwereld maar moet tot mijn schande bekennen dat ik mijn pony en paarden vroeger veel meer binnen had staan. Die kwamen maar twee maanden per jaar op de wei, simpelweg omdat er bijna geen wei te vinden was. Omdat het overal zo was heb ik me daar toen nooit vragen bij gesteld.

Pas bij het klimmen der jaren ben ik kritischer geworden en op mijn 25e ben ik verhuisd van stal zodat mijn paard wel de wei op kon. Sindsdien ben ik er erg voor om paarden veel naar buiten te laten gaan maar in de winter gaan de paarden hier voor het donker wordt op stal.
In de zomer voor wedstrijden gaan ze waarschijnlijk ook in de avond naar binnen.

Ze hebben veel energie nodig voor een eventingwedstrijd, dan moeten ze echt de nacht er voor rust hebben gehad. Als ze geen wedstrijden hoeven te lopen mogen ze wel 24 uur buiten blijven. Toch merk ik dat ze binnen meer ontspanning hebben, daar gaan ze lekker liggen, in de wei niet.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 11:47

Percy schreef:
Ze hebben veel energie nodig voor een eventingwedstrijd, dan moeten ze echt de nacht er voor rust hebben gehad. Als ze geen wedstrijden hoeven te lopen mogen ze wel 24 uur buiten blijven. Toch merk ik dat ze binnen meer ontspanning hebben, daar gaan ze lekker liggen, in de wei niet.

Dit hoor ik wel vaker dat paarden niet zouden gaan liggen in de wei. Bij ons staan er ca. 17 24/7 buiten en als het weiland nat (lees regen) is dan liggen de paarden inderdaad minder maar met sneeuw of een droge ondergrond rusten ze allemaal in toerbeurten. Het is ook een kwestie van gewenning natuurlijk. Ik kan me gewoon zo slecht voorstellen dat er naar eigen zeggen zoveel paarden zijn die echt nooit in de wei zouden liggen :o. Overigens is er niets mis met staluren hoor. Die van mij gaan bij aanhoudende regen ook vaak een dagdeel of de nacht op stal, inderdaad om bij te komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:49

Hier liggen ze ook rustig in de regen. :') Maar van een nachtje op stal voor een wedstrijd gaan ze niet dood. :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 11:57

Ayasha, hier wordt het slechte weer argument vaak aangegrepen om bij ieder wissewasje het 'wedstrijd'paard op stal te zetten/houden want tegen regen zouden ze niet tegen kunnen :o. De mijne houden ook niet van regen en bij dagen aanhoudende regen, gun ik die van mij ook gewoon een rustige periode op stal.

Het valt mij gewoon vaak op dat zodra er een startkaart is aangevraagd, de mentaliteit van de ruiter lijkt te veranderen. De wedstrijden lijken dan vaak prio ipv de 'privileges' van het paard.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 18:23

De pony's liggen inderdaad wel in de wei maar de twee paarden niet. Waarom weet ik niet. Op de manege van school lag de zwarte heel veel in de stal en hier thuis ook maar in de wei heeft hij het te druk met alles in de gaten houden.

Met regen gaan ze hier wel gewoon naar buiten, regendeken op en ze kunnen er prima tegen. De vos staat dan wel constant aan het hek of in de schuilstal. Die houdt niet van regen. Van de zwarte weet ik het nog niet zo goed. Die heeft pas twee weken thuis gestaan toen we hem hadden gekocht en is nu weer voor de tweede week thuis. Nu met het mooie weer staat hij in elk geval te genieten.

Ik zie het inderdaad ook nogal eens dat iemand een wedstrijd in de B heeft gestart en dan van mening is dat ze een sportpaard hebben en het paard opeens anders behandeld wordt.

BasBasBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:44

ik zie het op wedstrijden inderdaad heel veel. Als ik daar in gesprek raak met die mensen staan ze ook allemaal op een bepaalde stal omdat zij daar hun voorzieningen hebben, maar ik hoor ze nooit over hun paard zijn behoeftes praten.. Vooral bij de dressuur inderdaad, maar ik ken ook een paar dressuurmensen die hun paard bij ons 24/7 buiten hebben staan

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 14:48

Mijn bonte ligt ook minder dan de rest aangezien hij de leider is maar in principe gaat elk paard uiteindelijk wel liggen ;). Maar nogmaals, ik vind een paar staluren ook geen probleem hoor.

Bas, ja dat idee heb ik dus ook. Dan gaat eigen gerief voor op het welzijn van het paard lijkt het.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:06

Heb ook een beetje het idee dat als er eenmaal een wedstrijdje gereden wordt iedereen ineens een
'sportpaard' heeft. Ik vind het meer een 'rijpaard' dan en vind de paarden die echt vaak mee gaan en daardoor ook veel reizen, meer trainen, soms meerdaagse concoursen lopen de echte sportpaarden. De paarden die een of twee keer in de maand een proefje lopen op l/m niveau vind ik dan toch echt meer rijpaard.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 15:09

Meiske1577, ja over de term sportpaard valt nog te twisten inderdaad. Het viel mij vooral bij de als laatste door jouw omschreven groep op :o.

Edit: het valt me in beide categorieën op alleen bij de laatste categorie vraag ik me af of het echt nodig is :o. Dan kun je je nog afvragen waarom het bij de ene wel en bij de andere niet nodig/geoorloofd zou zijn maar goed.