hengst veulen hoest steeds

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:12

hyppolyte schreef:
Ontwormen is altijd handig om te doen, maar in het hele topic wordt alle aandacht gelegd op de wormen en niet op het hoesten, juist marion was er van overtuigd dat het om wormen ging, er hebben gelukkig tig andere bokkers aangedrongen op het erbij halen van een DA, nu niet de boel gaan verdraaien.

daar heeft TS dus niet naar geluisterd....het beestje hoest al vanaf 25 december....
Hoesten komt vaak door wormen op die leeftijd.Dat zal een goede dierenarts beamen.

no--a

Re: hengst veulen hoest steeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:56

Waar het hier denk ik om gaat is dat verschillende bokkers hier er zo van overtuigd waren dat het om wormen ging en bokkers die aandroegen dat er gewoon een dierenarts moest komen kijken, al dan niet om dingen uit te sluiten, bijna voor gek werden aangekeken.
Het is fijn als er bokkers met ervaring zijn en het is goed als er opties worden aangedragen maar het is toch wel scheef om in dit topic eerst bijna verwijten naar je hoofd te krijgen geslingerd omdat iedereen weet waar hij/zij het over heeft, en dat vervolgens niet juist blijkt te zijn.

Dat is het gevaarlijke van het plaatsen van medische kwesties op bokt; iedereen kan opties aandragen, de ene optie meer voor de hand liggend dan de andere. Maar het gaat om advies achter de computer en om uitsluitsel te geven van bepaalde zaken moet nou eenmaal een dierenarts worden ingeschakeld.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:59

Punz schreef:
Marion71: ik had en heb het hele topic gelezen en ben bekend met de beperktheid van (sommige) dierenartsen. Maar ik vind het gevaarlijk wat je hier doet. Je stelt een 'diagnose' tov een dier wat je niet gezien hebt. Misschien zijn het wormen, maar dat weet je niet.

De stelligheid waarmee hier dingen beweerd worden, zonder enige vorm van klinisch onderzoek vind ik risicovol, en niet pleiten voor deskundigheid.Voorzichtig ideeën aan de hand doen: prima! Zorgen dat TS een gesprekpartner wordt voor de DA: ook prima.. TS verwijzen naar een déskundige dierenarts: nóg beter.

Maar op de stoel van de DA gaan zitten, mbt een dier wat je niet gezien hebt: lévensgevaarlijk!

Verder: wat ik in mijn post bedoelde: er zijn wormmiddelen in de handel die bij overdosering wél gevaarlijk zijn.. dus je kunt niet zomaar zeggen dat overdoseren niet erg is. Want soms is het dat wél. ( en ja: ik weet dat je soms ook móet overdoseren). Maar aangezien TS duidelijk geen idee heeft, is het handig om hier helder én voorzichtig in te zijn

Over precies dit stuk zijn toch verschillende bokkers boos geworden, maar dit is precies wat ook no--a bedoeld, en wat er hier bijna mis was gegaan.

Dus wat mij betreft: in de toekomst graag wat méér respect voor dit soort reacties dan nu het geval was

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:04

inderdaad no--a, iedereen was zo overtuigd van die wormbesmetting (die er ook heel goed kan zitten), dat er totaal voorbij werd gegaan aan het belangrijkste symptoom. Hoest kan een wormbesmetting als oorzaak hebben, maar heeft meestal een andere oorzaak. Maar met het plaatsen van die opmerkingen werden we er raar op aangekeken.

@punz, ik had inderdaad de dag ervoor ook al gereageerd en daar kwam de reactie op dat ze heel goed wisten waar ze mee bezig waren...:+ dat is gebleken :j

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:07

De dood of de gladiolen.

Dat ts geen dode wormen heeft gevonden, wil niet zeggen dat ze er niet waren. Eddie en haar haf staan 21-24 uur per dag samen in een grote strostal. En of ze er nu wel of niet waren, het is verstandig om jonge paarden te ontwormen met pyrantel.

Ik heb tegen ts gezegd dat het verstandig zou zijn om er een paardenda bij te halen als ze niks vond. Jammer dat ze dat niet meldt. Ik vind haar post naar mij toe ook niet erg vriendelijk. Weinig sympatiek als je er speciaal voor rijdt en de kuren geeft. Ts had niks te verliezen. Ze heeft wel veel te lang gewacht met actie ondernemen. Ik ben wel benieuwd welke da erbij geweest is (paard of landbouw) en wat ts er nu aan doet. Een beestje van 10 maanden dampig, nauwelijks te geloven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:21

Marion71 schreef:
De dood of de gladiolen.

Dat ts geen dode wormen heeft gevonden, wil niet zeggen dat ze er niet waren. Eddie en haar haf staan 21-24 uur per dag samen in een grote strostal. En of ze er nu wel of niet waren, het is verstandig om jonge paarden te ontwormen met pyrantel.

Ik heb tegen ts gezegd dat het verstandig zou zijn om er een paardenda bij te halen als ze niks vond. Jammer dat ze dat niet meldt. Ik vind haar post naar mij toe ook niet erg vriendelijk. Weinig sympatiek als je er speciaal voor rijdt en de kuren geeft. Ts had niks te verliezen. Ze heeft wel veel te lang gewacht met actie ondernemen. Ik ben wel benieuwd welke da erbij geweest is (paard of landbouw) en wat ts er nu aan doet. Een beestje van 10 maanden dampig, nauwelijks te geloven.

Inderdaad, het klinkt misschien hard maar ik blijf er bij dat ze beter geen paarden kunnen houden.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:25

Citaat:
Het hoesten wordt bij veulens en jaarlingen vaak veroorzaakt door spoelwormen. Die bestrijdt je het meest veilig met pyrantel. Moxidectine kan bij jonge dieren gevaarlijk zijn. Mestonderzoek zoals standaard wordt toepast, is veel te onbetrouwbaar.
De tekorten worden veroorzaakt door de wormen. Als hij die kwijt is, groeit hij als kool. Zoals eerder geschreven, weet ik waar ik mee bezig ben. Met een paar dagen krijgen we van ts een foto met dode wormen. Geen twijfel over mogelijk!

Misschien even je eigen post doorlezen, dit was jouw reactie op mijn opmerking waarom iedereen zo geobsedeerd was door wormen. Je wist heel goed waar je mee bezig was. Nu niet de gebeten hond spelen terwijl meerdere mensen al hun twijfels uitten, iets waar meerdere mensen vol tegenin gingen.
Natuurlijk hebben TS en ouders veel te laat er iets aan gedaan, dat moge duidelijk zijn en daar heb ik het ook niet over, maar door het hele geneuzel over die wormen heeft het alleen maar langer geduurd.

Dat het niet verstandig is om paarden te houden voor ze is weer een andere discussie, iedereen moet het ergens leren en helaas zijn paarden daar de dupe van, wij hebben het ook allemaal moeten ervaren en leren van onze eigen fouten. De bedoeling erachter is vast goed, de uitvoering alleen wat minder, hopelijk trekt TS er lering uit en zorgt ze dat ze voortaan gewoon de DA er meteen bij haalt.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 09:19

ten eerste marion ik ben jou heel erg dankbaar dat je dit hebt gedaan voor mij en voor eddie. laat dat duidelijk zijn. en over dat wij geen paarden zouden moeten houden vind ik onzin. wij hebben chantal al superlang, en daar is nooit wat mee. we doen veel met ze en of we dan beter wel of niet een pony kunnen nemen dat licht aan ons denk ik. het gaat niet om of het allemaal verkeerd hier gezecht was, het gaat erom dat wij niet eerder naar de da zijn geweest ik heb nu antwoord op mijn vraag, wat mij betreft kan er een slotje op dit topic.

nogmaals marion is ben je zeer dankbaar!