Maakt dit mij een slechte eigenaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 00:53

Of mijn leiderschap 100 % ok is, ik weet het niet. Als ik dit nu zo allemaal lees, blijkbaar niet. Terwijl ik dacht van wel ... Hij blijft uit mijn ruimte, duwt me niet omver ... Dus in mijn ogen was dat allemaal ok. Ik heb nog veel te leren, en ik kan niet wachten om er aan te kunnen beginnen. Maar het is vervelend om te weten dat ik er bijna 4 jaar naar heb gezocht en niets vond, terwijl de schuld gewoon bij mij lag en niemand die het ooit zag of zei.

Evelijn schreef:
Weet je... als ik je laatste post zo lees... kost het je gewoon heel veel moeite om met Denzil om te gaan... kennelijk voel je je gekwetst als Denzil 'zuur' kijkt ... en heb je het gevoel dat je steeds jezelf moet aanpassen om veilig met hem om te gaan... dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Je zit er eigenlijk pal op, doordat hij zo reageert voel ik mij gekwetst en een slechte eigenaar.

Denzil verkopen is geen optie, hem voor even weg doen is voor mij al zwaar genoeg.
Ik heb zo veel ideeën en plannen dat ik nog wil doen, met Denzil, met Dorento, met de wei. En op den duur wordt je gefrustreerd omdat het maar niet vooruit wil gaan.
Dus zondag vertrekt hij normaal gezien voor een tijdje, hij gaat daar gewoon op de wei in de kudde waar hij een paar jaar heeft gestaan en als hij dan terug komt begin ik direct met een nieuwe lesgever. En wie weet kan ik dan ook met hem naar de kliniek gaan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 01:20

TS, ik vind het moedig dat je zo naar jezelf durft te kijken.
Het is niet gemakkelijk om te zien dat iets waar je 4 jaar mee bezig bent, niet echt gelukt is op de manier die jij voor ogen had.
Maar als jij deze feedback van je paard ter harte neemt, denk ik dat je een reuzensprong in jouw eigen ontwikkeling maakt.
Nee, een paard zal jou niet pleasen omdat je zo graag bevestiging wilt hebben. Niet omdat het paard slecht over jou denkt, maar omdat hij puur reageert. What you give, is what you get.
Daarbij is het belangrijk om de eigenheid van jouw paardje te respecteren. Het is geen knuffel (op dit moment) en heeft last van de onduidelijke informatie die jij uitzendt. Niet omdat jij 'een slechte eigenaar bent', maar omdat jij dénkt dat je een slechte eigenaar bent.
Als jij je eigen overtuiging gaat veranderen, ben ik er van overtuigd dat Denzil ook anders gaat reageren.
Het gaat niet om 'leiderschap', het gaat om authenticiteit. Laat zien wat er in je omgaat en erken dat van jezelf.
Je paard geeft jou een gratis les in 'coaching met paarden'. Ga niet daar over nadenken, maar 'zijn' en voelen.
Succes.

Hevonen

Re: Maakt dit mij een slechte eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 09:42

Ik snap je frustratie. Vind het knap zoals je met alle opmerkingen hier omgaat, chapeau! Er is geen kwestie van schuld, maar feitelijk gewoon van miscommunicatie. Denzil zegt: 'ga uit mijn ruimte' of 'laat me met rust' en jij begrijpt 'hij moet me niet, hij is boos' Je denkt er veel meer over dan het werkelijk is. Het is een paard, hij is direct, hij heeft alleen die eerlijke manier van dieren om aan te geven wat hij wil of niet wil. Lichaamstaal.

Ik heb hier sinds een maand of wat een vreselijk verwende shetlandmerrie van 4, als gezelschap voor onze pony. Bij haar vorige eigenaar mocht ze eigenlijk alles en ze is grotendeels alleen opgegroeid. Zij doet net als Denzil, ze bijt en trapt. Zodra ze je ziet hinnikt ze, en komt ze aanrennen. Als je haar dan een aai geeft gaan haar oren naar achter, als je het nog een keer probeert bijt ze. Als je haar per ongeluk of opzettelijk aanraakt, draait ze zich bliksemsnel om en trapt. Heel lastig. Toch vindt ze, gezien haar begroeting, het leuk als je komt. Ik vind het jammer dat ze zo doet, maar respecteer het wel. Zodra haar oren naar achter gaan, net als bij Denzil, niet helemaal plat, maar wel duidelijk, houd ik afstand en raak haar niet aan. Als ze zelf aangeeft geaaid te willen worden, doe ik dat in zo'n geval dan weer wel. Het probleem is dat ze zo klein is, het is lastig om haar goed te lezen en ik denk ook dat een deel van het probleem eruit voortkomt dat ze zo onverwacht kan worden aangeraakt, als ze bijvoorbeeld achter een deur staat oid.
Overigens is het absoluut zo, dat als ze moet luisteren ik best streng ben, zodra ze een halster aanheeft of iets moet, dan wordt er niet flauw gedaan en dat gaat gelukkig heel goed.

Verplaats je maar eens in je paard, stel je voor dat je 's morgens net wakker bent, je wilt rustig ontbijten, hebt misschien een ochtendhumeur en dan is er iemand die van alles van je wil. Hij of zij houdt maar niet op met tegen je praten, gaat je haar kammen, zit je kleren goed te trekken, doet je je schoenen aan, strikt je veters etc :) Daar zou je toch gek van worden? Niet dat jij zo doet, maar ik denk dat het voor Denzil een beetje zo voelt.

Overigens, ik zou jouw andere paard op stal zetten als je met Denzil bezig bent. En hem sowieso eens gewoon onverdeelde aandacht geven, maar op zijn lichaamstaal gericht. Ik vind het gedoe met twee paarden heel chaotisch en voor Denzil zou jaloezie ook nog mee kunnen spelen. Dat shettietje van ons, probeert me te bijten als ik onze andere pony aai, ze is gewoon jaloers.

Succes!

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 10:13

LeenJ schreef:
Je zit er eigenlijk pal op, doordat hij zo reageert voel ik mij gekwetst en een slechte eigenaar.

En toch komt hij naar jou toe. Zolang jij niet te onrustig tegen hem bent blijft hij ontspannen bij je staan.
Je gevoel van afgewezen worden ligt meer bij jou dan bij Denzil :(:) . Probeer dat oordeel los te laten en je hebt de helft al gewonnen.

Een paard wil graag rust. Hoe rustiger jij bent, hoe liever ze bij je in de buurt zijn. Zeker zo'n gevoelig typ als Denzil.
Probeer echt minder te praten. Mijn oren tuten ervan :D . Als jij praat, geef je een uitwaartse energie af die ik als kijker al ervaar als druk, laat staan als ik naast je zou staan. Je reageert op elke prikkel, elke beweging, elke blik van je paard, maar ook praat je over het gras, iemand die langs de wei staat, de voerbakken. Het is niet erg om alles te registreren, maar reageer alleen op de dingen die echt van belang zijn. En dat is bar weinig :P . Wees die rots voor je paard waar hij op kan vertrouwen.

Even een paar specifieke punten uit je filmpjes:
1060153: Dorento staat bij jou. Denzil komt eraan, jij praat tegen Denzil, Dorento blokkeert hem = dominantie.
Dit zou ik persoonlijk niet pikken en Dorento achteruit sturen. Ik bepaal zelf wie er wel en niet bij me mag.
Je mag best wel meer op je strepen staan in dat aspect. Je hoeft niet te mopperen, schelden of met je stick te zwiepen - gewoon hand tegen Dorento zijn borst en achteruit zetten. Niets meer, niets minder. Met hoe minder energie je dingen gedaan krijgt, hoe hoger in rang/aanzien je komt. Gedraag je als de koningin van de wei: waardig, rustig, duidelijk en stil. Vind jezelf de koningin en je paarden volgen :D

1060151: moeiteloos volgt hij, is bezig met jou, zelfs als jij bezig bent met Dorento en de camera, loopt hij netjes elke pas mee. Zie dat soort kleine dingen ook! Het is zeker niet alleen afwijzing dat je krijgt, echt niet!

1060148: rond 2,5min stop je, maar tijdens belonen loop jij alweer door om de camera te verschuiven. Breng er MEER RUST in, rust=beloning, voor sommige paarden nog meer als voedsel of aai. Sta helemaal stil en tel rustig vijf seconden af terwijl je niets doet.

Je hebt een wereldpaard in je wei staan, maar ik denk dat je dat zelf ook wel weet, anders deed je niet zoveel moeite.
Wat je niet moet vergeten is dat je ook een wereldeigenaar bent. Je neemt kritiek ter harte en wilt graag het beste voor je dieren.
Dat het niet vanzelf gaat, weet elke paardeneigenaar. Werken met paarden is werken aan jezelf, en dat is niet altijd even makkelijk...
Gun jezelf dat leerproces, die fouten maken. Zie het als een spel, niet als iets dat je gelijk tot in de puntjes hoeft te beheersen.
Gaat iets vandaag verkeerd, pak je het morgen anders aan... Elke dag begint met een schone lei, dat is dan weer het mooie van paarden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 10:36

Niet alles doorgelezen maar maar uit het filmpje en uit de info de openingspost zie ik een paard die mij doet denken aan een paard van mijn vorige stal. Dat paard was niet opgefokt met leeftijds genootjes als veulen maar met 2 oudere merries.
Totaal verknipt was dat dier. Vloog andere paarden constant aan en zelfs in de "goede" periodes liep het constant te dreigen naar andere paarden. Naar mensen toe ook altijd nukken.

Dit paard was op haar gelukkigst als ze niet met andere paarden hoefde te staan. Stond in de nacht op stal en overdag een eigen stuk wei. Ze had dan minder stress en liep dan minder te nukken. ( en viel ook geen paarden meer aan.

Nu weet jij natuurlijk niet of dat ook voor dit paard geld. Maar misschien zou wat spelen met de huisvesting wat verbetering kunnen betekenen voor dit dier.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 10:44

Ik heb weinig aanvullingen op het bovenstaande...
Noem ze toch nog even op!

Ten eerste , dit is een wereldpaard!!!!!!
Ten tweede , dit is een wereldpaard!!!!!
Ten derde , soms zie ik je zulke goede dingen doen , echt! , maar soms.....

Ik zou me tijdens het trainen echt helemaal concentreren op 1 paard , en het nadere paard achter een lintje houden.
Geen gefrunnik aan zijn hoofd!!!!
Zijn schoft vind hij wel fijn....
Wees rustig in je bewegingen , op het filmpje dat je hem overal aan wilt raken , ben je te druk in je bewegingen waar hij wat geïrriteerd op reageert.Doe rustig , aai hem over het lichaam met lange streken.
Stop met praten , gebruik alleen je verbale commando's en je braaf tijdens training.
Maak elke dag kennis met hem , door niks te zeggen , maar hem uit te nodigen om aan je hand te snuffelen.
Kijk goed naar zijn orenspel , en probeer het verschil te zien tussen onzekerheid en agressie. Laat hem met rust als hij aangeeft met rust gelaten te willen worden.
Ga eens naast hem staan , zonder dat je wat zegt of wilt , gewoon even samen zijn zonder aanraking , helemaal niks.

Ik zag je je inhouden in 1 van de filmpjes , Het paard draaide zijn hoofd naar jou toe , en jij wou hem aaien , en het paard draait direct zijn hoofd van je af , waarop jij zegt , oké dan niet! Super!!!! Je ziet het dus wel!!!!!!

Kun je iemand vragen om jou te filmen , in 1 stuk achter mekaar?

Ik zou je zo graag willen helpen , want jullie zijn het dubbel en dwars waard!
Dit is het leerpaard voor jou!

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 22:33

Ik ben vandaag weer met een beetje goede moet naar de wei vertrokken. Mijn vader en ik hebben nog wat aan de stal gewerkt. Misschien de uitleg voor diegenen die willen volgen.
Dus ze staan allebei aan de poort als mijn vader en ik toekomen, Dorento kan wat enthousiast zijn als hij mij eerst ziet dus blijf ik even aan de poort staan en met hem knuffelen (mijn vader heeft niks met paarde, maar Dorento vind hij het einde en kan een knuffel van hem niet weerstaan). Ik ga verder, en Dorento gaat dan mooi achteruit (soms met een beetje aanmoediging), Denzil blijft staan en kijkt vies. Dit is dan niet mijn schuld (?) want ik sta daar gewoon, ik ben niet aan het praten/roepen/friemelen. Dus ik jaag hem weg door gewoon even met mijn armen te zwaaien hij draait zich om en staat met zijn billen naar mij en kijkt nog eens heel vies, ik pak mijn stick (ligt standaard aan de poort) en laat het even zwaaien, krijg ik geen reactie krijgt hij een tik. Dan loopt hij vies weg, de hele tijd boos naar mij kijken dus laat ik hem maar even lopen (wat makkelijker gezegd dan gedaan is met Denzil).
Is mijn reactie een beetje ok? Ik weet dat het moeilijk is om te beoordelen via de computer, maar misschien kunnen jullie toch ergens een foutje zien.

Tijdens het werken aan de stal kwamen ze allebei kijken, geen probleem, en Denzil doet van op een afstand al wat vies, ik laat hem doen want dit is weer niet op mij (?). Maar hij loopt een beetje in de weg dus wil ik hem aan de kant zetten. Ik heb geen halster of zweep bij de hand, ik loop rustig op hem af, en van zodra ik in zijn ruimte kom dreigt hij (dit is dan toch dominantie?) . ik jaag hem dan weg en weer draait hij zich met zen billen naar mij dus ik probeer met mijn hele lichaam hem weg te jagen -wat écht niet makkelijk is- en hij sjokt boos weg.

Ik heb zooooo mijn best gedaan om niet meer zo veel te praten vandaag, is echt niet makkelijk voor mij (ik had het echt waar niet door dat ik zo'n vismarktwijf ben) maar het is toch goed gelukt al zeg ik het zelf :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 00:06

Het is fout te denken dat paarden per definitie blij zijn ons te zien....de enkele daar gelaten en dat weerspiegeld de band die je er mee hebt.

Paarden zijn van nature nieuwsgierig, dan is het fenomeen mens eentje die aandacht komt geven, wat lekkers heeft, hooi of water komt brengen..maar het mag iedereen zijn....hoeft niet per se die ene te zijn.

Wij mensen kunnen en zullen nooit de plaats van een paard innemen.

Als je dat loslaat, heb je vast al meer evenwicht bij het moeilijke paard. Dat ook hij komt aanlopen is dat hij ook er bij wil zijn als er wat bijzonders gebeurd, maar wellicht niet omdat jij toevallig langs komt.

Probeer als een paard naar je zelf te kijken en niet als een mens naar het paard als een mens...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 01:13

Waarom jaag je je paard weg als hij "vies" kijkt?
Wat bedoel je daar mee (met dat vies kijken?
Kijkt hij je aan met zijn oren (strak) in zijn nek?

Mijn paard heeft die neiging (sacherijnig/boos kijken), maar dat is puur onzekerheid.
Zolang een paard niet mij "aanvalt" negeer ik dat gewoon.
Dan zoek ik verder geen contact (als het niet nodig is).

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 01:34

Als iemand mij telkens met een negatieve toon zou aanspreken, aan mij zou zitten terwijl ik dat niet wil en mij ook nog eens wegjaagt terwijl ik gewoon erg op mijn hoede ben omdat ik die persoon niet vertrouw... Dan zou ik ook die positie aannemen en niet willen dat die persoon dichter komt.

Laat hem gewoon kijken. Als hij vies kijkt en je jaagt hem dan weg, is het normaal dat hij niet bepaald meer op zijn gemak gaat zijn. Laat hem gewoon met rust, hoe hij ook kijkt. Blijf van hem af en praat ten hoogste tegen hem op een zachte diepe toon. Niet wegjagen, niet in zijn ogen kijken, niet aanraken, gewoon je ding doen (voeren, mest wegruimen of wat dan ook) en ondertussen rustig praten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 01:46

leen als ik het zo lees heb je het vandaag goed gedaan :j
jij bepaald wanneer hij bij je mag komen en accepteert geen paard wat een potje lelijk komt doen
jij was zelf bezig, hij kwam kijken maar zonder positieve energie dus dan hoepelt hij maar weer op :D

bedenk dat het voor denzil een hele ommezwaai is, jou gedrag
hij moet even uitvissen hoe het nu toe gaat, hoe de regels nu ineens liggen
dat zal hem wel even uit evenwicht brengen want jij bent ineens niet meer de "leen" die hij kent

als je met hem bezig bent zou ik wel even het andere paard achter een draadje zetten ofzo
dat je echt alleen bezig kunt zijn met hem
en probeer je mond te houden :D

okee, ik heb nog even een paar filmpjes gekeken omdat ik die miste waar je met hem bezig was
eerlijk gezegd zou ik jou wat lesjes yoga adviseren
wat ben jij een druk en onrustig persoon, zowel in je lichaam als met je stem
je verandert continue van stemhoogte, zit veel hoog inplaats van laag en zelfs als je langs hem staat kun je niet ontspannen rustig staan maar sta je gek te doen(waar je denzil dan ook gelijk op ziet reageren, zeer terecht, en jij hem vervolgens vermanend toespreekt terwijl hij alleen maar aangeeft dat hij het vervelend vindt dat je zo met je armen staat te zwaaien, hij praat tegen jou en jij zegt: "hou je mond!", zo komt er natuurlijk geen binding tussen jullie))

wat erg belangrijk is vanaf nu is mond dicht, heb de neiging om jou ducktape op te plakken ;)
als je spreekt dan met lage stem en vertraagd, slow motion
verder geen drukke bewegingen maar ook slow motion, duidelijke rustige bewegingen alsof je praat met iemand uit een ander land en diegene iets uit probeert te leggen

dorento is duidelijk de baas op het land en komt ook veels te kort op jou
ook die mag wel wat respect opbrengen voor jou, daar moet je wat rapper mee zijn als je het land op komt
gelijk eisen dat hij afstand houdt en niet pas als je het voer hebt staan

ik vind denzil op de filmpjes overkomen als een heerlijk paard, een schatje :j
hij snapt jou alleen niet en jij hem niet
ik weet zeker dat het paard is wat graag werkt en op hele lichte hulpen zal reageren
maar dat betekent voor jou te leren om op te houden met tig informatie te geven en puur alleen te communiseren als je iets anders wil

niks gaat van de één op de andere dag
denzil en jij liggen heel ver uit elkaar wat betreft gedrag, jullie zijn uitersten
jij heel druk en onrustig, hij de rust zelve en dwingt dat ook af naar jou
het zal een flinke reis worden die jij zal moeten afleggen om samen te komen(denzil is wie hij is) maar wel een hele leerzame en stapje voor stapje zul je met goede wil naar elkaar komen en als het lukt is dat niet alleen een geweldige prestatie maar ook het mooiste wat je kan bereiken, eenheid met je paard
wat dat betreft kun je zeggen dat je tegen een enorme leermeester aangelopen bent
denzil leert je hoe je werkelijk met paarden moet omgaan en kun je dat, ben je een waar paardenvrouw inplaats van een vrouw met paarden

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:25

Als ik de reactie van spatter lees, passen jullie niet bij elkaar!
Er zijn zoveel paarden op de wereld die het gekwetter en drukke gedrag van jou wel tolereren.
Mss toch tijd voor een ander baasje voor Denzil?

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 14:11

Brainless schreef:
Waarom jaag je je paard weg als hij "vies" kijkt?
Wat bedoel je daar mee (met dat vies kijken?
Kijkt hij je aan met zijn oren (strak) in zijn nek?

Mijn paard heeft die neiging (sacherijnig/boos kijken), maar dat is puur onzekerheid.
Zolang een paard niet mij "aanvalt" negeer ik dat gewoon.
Dan zoek ik verder geen contact (als het niet nodig is).

Met vies kijken bedoel ik oren strak naar achter, soms echt plat in de nek en dan zo'n hele boze blik in zen ogen.
We zijn allemaal samen al tot de conclusie gekomen dat het vies kijken het sein is dat hij het niet leuk vind als ik hem aanraak. Maar als hij zo kijkt terwijl ik nog een beetje van af sta en het is wel naar mij gericht, dan is dit toch dominantie (?) en moet dit gecorrigeerd worden. Dus jaag ik hem weg.

Ik zoek vanaf nu ook enkel contact als het nodig (bv als ik wil werken), ik haal hem van de wei, doe wat ik moet doen zet het dan terug. Geen gepruts, gefriemel of gebabbel meer. Dan gaat het prima.

spatter schreef:
okee, ik heb nog even een paar filmpjes gekeken omdat ik die miste waar je met hem bezig was
eerlijk gezegd zou ik jou wat lesjes yoga adviseren
wat ben jij een druk en onrustig persoon, zowel in je lichaam als met je stem
je verandert continue van stemhoogte, zit veel hoog inplaats van laag en zelfs als je langs hem staat kun je niet ontspannen rustig staan maar sta je gek te doen(waar je denzil dan ook gelijk op ziet reageren, zeer terecht, en jij hem vervolgens vermanend toespreekt terwijl hij alleen maar aangeeft dat hij het vervelend vindt dat je zo met je armen staat te zwaaien, hij praat tegen jou en jij zegt: "hou je mond!", zo komt er natuurlijk geen binding tussen jullie))

wat erg belangrijk is vanaf nu is mond dicht, heb de neiging om jou ducktape op te plakken ;)
als je spreekt dan met lage stem en vertraagd, slow motion
verder geen drukke bewegingen maar ook slow motion, duidelijke rustige bewegingen alsof je praat met iemand uit een ander land en diegene iets uit probeert te leggen

Ik had geen idee dat ik zo druk was (ik ben thuis de rustigste, kan je je inbeelden hoe leuk het dan is bij ons? :+ ), misschien van de stress van Denzil, school, thuis en financieel? Geen idee. Maar ik let er echt zoooo hard op, moet gewoon iets vinden waar ik mijn alles tegen kan zeggen (mijn paarden zijn de enigen die alles van mij weten wat ik van mezelf weet) want anders komt dit niet goed. Dus daar kan ik dan nog wel even aan werken. Denzil is ongeveer een maandje weg.

Denzil îs ook een heerlijk paard, het wordt/werd gewoon moeilijker en moeilijker voor mij om dat te zien. Maar ik ben nog niet klaar met hem, zoals hier wordt gezegd is Denzil een ideaal leerpaard. En ik ben nog niet klaar om hem "op te geven". Ik wil er samen met hem aan werken.

russel schreef:
Het is fout te denken dat paarden per definitie blij zijn ons te zien....de enkele daar gelaten en dat weerspiegeld de band die je er mee hebt.

Paarden zijn van nature nieuwsgierig, dan is het fenomeen mens eentje die aandacht komt geven, wat lekkers heeft, hooi of water komt brengen..maar het mag iedereen zijn....hoeft niet per se die ene te zijn.

Wij mensen kunnen en zullen nooit de plaats van een paard innemen.

Als je dat loslaat, heb je vast al meer evenwicht bij het moeilijke paard. Dat ook hij komt aanlopen is dat hij ook er bij wil zijn als er wat bijzonders gebeurd, maar wellicht niet omdat jij toevallig langs komt.

Probeer als een paard naar je zelf te kijken en niet als een mens naar het paard als een mens...

Dit is een moeilijke, ik snap wat je bedoelt maar het zal heel moeilijk zijn om dit in de praktijk om te zetten.

Amalarab schreef:
Als ik de reactie van spatter lees, passen jullie niet bij elkaar!
Er zijn zoveel paarden op de wereld die het gekwetter en drukke gedrag van jou wel tolereren.
Mss toch tijd voor een ander baasje voor Denzil?

Mag ik vragen waar je dit uit concludeert?
Ik pas mezelf aan men paarden, er is een reden dat Denzil nog altijd bij is. Ik heb nog zo veel dat ik met hem wil proberen en doen. Die gaat dus nog niet snel weg.

Diegenen die het volgen, er was al gezegd geweest dat Denzil voor even ging weggaan. Een adempauze voor ons beide inlassen.
Wel, vandaag was dus die dag. Hij was er niet zo blij mee. Het was even een gedoe voor op de van te gaan maar uiteindelijk is hij er toch nog goed op gegaan. Eens daar werd hij rap op zijn plaats gezet, dan wat gelopen en het was in orde. Ik heb hem op de wei gezet en ik ben er niet meer bij geweest ...
Heb me maar wat afzijdig gehouden want ik was er echt niet goed van.

Dorento is er ook absoluuut niet blij mee. Er is een ander paard bijgekomen maar daar klikt het precies niet zo mee, misschien dat het nog betert. Maar hij zit de hele tijd op Denzil te roepen.

Ik had er sowieso al geen goed gevoel bij, maar nu krijg ik meer en meer het gevoel dat ik het niet had mogen doen. Ik hoop dat dit nog een beetje bijtrekt, want dit is toch echt het beste voor Denzil. Hoop ik ...

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 14:32

Alle paarden moeten wennen als ze ergens anders heen gaan dat betekend helemaal niet dat ze er niet gelukkig van worden. Paarden kunnen niet bedenken wat er over een uur gebeurt of wat er morgen gaat gebeuren die leven in het nu. Nu op de trailer is eng want vreemd en anders dus niet vertrouwd.
Nu een ander paard in de wei is vreemd en dus ben je als paard dan onrustig.

Je schrijft dat je je aanpast bij je paarden... maar je moet jezelf niet verloochenen... niet voor paarden niet voor mensen... dat voelt iedereen aan zeker paarden... je anders voordoen dan je bent kost veel energie en stress... en niemand wordt daar gelukkig van. Je hoeft niet met iedereen door één deur te kunnen.

ROMYxTOUBOUL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:51

Tijdje rust.
Je hoeft hem niet perse erges anders te zetten maar gewoon een tijdje weidegang kan ook al goed doen.
Gewoon bij 0 beginnen.het is erg moedig dat je zo door zet zeg! Super knap! Je. Moet er maar net geloof in hebbdn, maar misschien een soort paardenfluisteraar. Of verdiep je eens goed in zijn karakter in relatie met jouw gedrag.
Je bent zeker geen slechte eigenaar, het is juist goed dat je zo doorzet... Wellis waar niet op de goede manier qua probleem oplossing, maar wel qua wat je hiervoor overhebt

gr. Romy

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 02:04

Ik heb enorm veel respect voor jou, hoe je met al het kritiek hier om gaat en ondanks alles besluit je paardje nog niet op te geven.

Wat mij erg opvalt is dat Denzil wel degelijk toenadering zoekt, maar niet op de manier waarop jij die zoekt. Hij komt erbij staan, en op de filmpjes is te zien dat zijn oortjes dan ook naar voren staan. Op het moment dat jij wat drukker word in aanraking en praten raakt hij (gefrustreerd?) en dat geeft hij aan. Op het moment dat zijn aanwijzingen/waarschuwingen genegeerd worden, word hij boos. En jaag jij hem weg. Ik snap dat dit een verwarrende en frustrerende situatie is voor je paard. Daar kan jij niks aan doen, je wilt natuurlijk lekker knuffelen en wanneer hij boos kijkt denk je dat je hem moet corrigeren. Maar ik denk dat het te druk is voor Denzil, ik raad je inderdaad aan gewoon te doen wat je moet doen met hem en niet teveel aan hem zitten. Wanneer hij iets duidelijk goed doet (terwijl je hem rijd etc) beloon je hem of geef je wat lekkers, wat lekkers kan ook als hij naar je toekomt. Ik zou een rustigere stem op zetten, voor jou klinkt dit natuurlijk heel normaal, maar ik zelf als Rotterdammer vind het heel druk klinken! (Ben het niet zo gewend) Ik denk dat een tijdje weg jullie beide goed doet. Even allebei uit ademen. Maak je niet te druk, ik denk dat je je een beetje extra moet aanpassen bij dit paard. Dorento is duidelijk een heel ander soort paard zie ik namelijk. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 09:57

Kijk eens of je een training kan gaan doen bij bv Petra Vlasboom, zij leert je exact wat je probleem is en lost het voor je op. Ik denk zeker wel dar ze ook aan huis komt. Gooi er een honderdje tegen aan en laat haar komen, volg een van haar trainingsavonden of een dag clinic.

Daar zul je pas echt wat aan hebben dan al deze flarden in je topic met allemaal verschillende meningen...

Zij ziet meteen of paard een naar karakter heeft of onbegrepen is en doorziet jouw rol daarin...

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 20:20

Sorry dat het al even geleden is, het is gewoon zooo druk geweest deze week.

Kleine update misschien;
Ik heb Denzil vandaag even gezien, ben gewoon gaan eten geven. Ben er niet gaan bij staan, enkel toen ik hem binnenzette een rustige 'hey maat'. Hij reageerde er amper op, ook doet Denzil niet zo vriendelijk in de stal en dit ging zooo goed vandaag. Geen vies gedoe, oortjes (meestal) naar voor.
Me very happy dus! *\o/*
Morgen ga ik terug, de tips toepassen dat ik heb gekregen en nog eens rijden.

Met Dorento gaat het wat moeilijker, hij kan het niet vinden met de Denzil-vervanger. Er zijn volgens mij al een aantal rake klappen gevallen, en er zijn nog 3 weken te gaan ...

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:26

Heb dit filmpje ook elders op bokt geplaatst. Moest gelijk aan jouw verhaal denken. Dit is niet bedoeld om je belachelijk te maken en wellicht is het nog niet zo erg, maar ik denk dat na het zien ervan er toch wel wat dingen zijn die je kunt gebruiken !

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:59

Hoe gaat het nu TS?
Ben je er zelf ook wat anders tegen aan gaan kijken?
Ik ben erg nieuwsgierig , en hoop op een berichtje!

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 11:13

Denzil is jammergenoeg nog niet naar huis kunnen komen wegens gebrek aan vervoer ... Maar ik lig nu toch ziek in de zetel dus ik zou toch niet kunnen gaan.

Ik ga zeker aan de slag gaan met alle tips die ik heb gekregen. Ik ga nog een laatste keer een dierenarts laten komen C*indy H*elms, zij zou blijkbaar heel goed zijn. Dit op aanraden van mijn nieuwe grondwerkinstructeur. Maar dit is (voorlopig) het laatste wat ik ga proberen, ik heb er al zo veel geld tegenaan gesmeten om daarna te merken dat het wéér voor niks was, dat ontneemt uw moed wel een beetje.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:23

Cindy is inderdaad heel goed, met bovendien veel ervaring met moeilijke paarden. Goede keuze.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:27

De beste keuze die je kan maken!!! Super!
Beterschap voor jezelf btw :(:)

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 11:54

Bedankt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:54

Van hier uit ook beterschap gewenst.
Ben benieuwd wat Cindy erover zegt, wie weet komt er toch wat uit waar je wat mee kan ;)