Dispensatie, te soepel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:35

haike schreef:
vonneke schreef:
Maar er is een aanvulling op deze brief....

Wanneer een ruiter met één pony Z1 of hoger heeft gereden en met één paard Z1 of hoger heeft gereden dan mag de betreffende ruiter dispensatie aanvragen om in de B te starten.

Kopt, bij navraag kwamen ze nog met deze regel, wat ik vreemd vind omdat de-ponys naar mijn weten altijd gewoon ook meegeteld hebben, maar blijkbaar niet meer.

Nou dat is dan ook lekker... Net een startkaart aangevraagd voor mijn 3-jarige om deze nog B te kunnen laten starten voordat ik Z1 start -O- In de mail die ik terug kreeg staat ook gewoon dat pony's tellen, en ook dat je meteen Z1 mag starten als je 2 paarden in het Z1 hebt gereden maar geen B meer. Nouja ik laat de startkaart voor de zekerheid doorgaan en zal dispensatie volgend jaar proberen bij mijn 4-jarige hengst :+

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:23

Dus dan wordt er gemeten met 2 maatstaven :+ Dus de ene wel, de andere niet....

Paar keer Z bij de pony's en 1 x Z2 bij de paarden, en dan toch dispensatie krijgen :P het moet niet gekker worden....

masja

Re: Dispensatie, te soepel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:07

Ik vraag me ook af waarom mensen die meerdere keren Z gereden hebben überhaupt B willen starten.

Die proeven zijn toch onmogelijk?! Ik heb afgelopen weekeind met mijn nieuwe troef L1 gereden. Als ik die proef vergelijk met een B proef is het L1 al een stuk minder rot te rijden.

Het enige wat er in het L1 verwacht wordt is dat je paard 5 meter opzij gaat. Je mag nog steeds lichtrijden bij de meeste onderdelen.

Voor de ervaring van het paard maakt het echt niet uit of hij B of L loopt. Hij zal het in beide klassen even eng vinden en in beide klassen krijg je de kans om een eventuele fout door angst te corrigeren.

Laat de mensen die net kennis maken met de sport lekker in het B rijden en geef hun de kans ook een prijsje mee te nemen.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:20

listiglistje schreef:

Paar keer Z bij de pony's en 1 x Z2 bij de paarden, en dan toch dispensatie krijgen :P het moet niet gekker worden....

Toen Iris Alcazar begon te starten was ze 'nog maar' Z1 met het paard Linda :P.(en trouwens bij de ponys ook alleen nog maar Z1 ze was eerder Z2 met een paard als met een pony) Maar goed na de ervaring met Alcazar wist ik ook wel dat L1 ook prima ging en heeft Iris dus de volgende jonge pony's en paarden gewoon L1 gestart...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:21

listiglistje schreef:

Ja, inderdaad 2 maatstaven dus, endeze regels nergens terug te vinden dus op communicatie nog veel te halen.

Wat mij afvraag, mogen die ruiters nu zowel B starten (omdat pony niet telt) en met ander paard meteen beginnen in Z (gezien 2x z geweest?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:22

masja schreef:
Ik vraag me ook af waarom mensen die meerdere keren Z gereden hebben überhaupt B willen starten.

Die proeven zijn toch onmogelijk?! Ik heb afgelopen weekeind met mijn nieuwe troef L1 gereden. Als ik die proef vergelijk met een B proef is het L1 al een stuk minder rot te rijden.

Het enige wat er in het L1 verwacht wordt is dat je paard 5 meter opzij gaat. Je mag nog steeds lichtrijden bij de meeste onderdelen.

Voor de ervaring van het paard maakt het echt niet uit of hij B of L loopt. Hij zal het in beide klassen even eng vinden en in beide klassen krijg je de kans om een eventuele fout door angst te corrigeren.

Laat de mensen die net kennis maken met de sport lekker in het B rijden en geef hun de kans ook een prijsje mee te nemen.

Helemaal waar, maar ja je word nu eenmaal door schade en schande wijs.................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:51

haike schreef:
listiglistje schreef:

Ja, inderdaad 2 maatstaven dus, endeze regels nergens terug te vinden dus op communicatie nog veel te halen.

Wat mij afvraag, mogen die ruiters nu zowel B starten (omdat pony niet telt) en met ander paard meteen beginnen in Z (gezien 2x z geweest?

er staat toch nergens dat het niet telt?

Ze geven enkel aan dat wanneer je 1 paard en 1 pony Z gereden hebt je de mogelijkheid hebt om B te starten wanneer je dit aanvraagd.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:06

masja schreef:

Hier sluit ik mij bij aan. Ik heb ook niet meer de behoefte om B te starten. Als je paard niet klaar is voor de L, dan hou je 'm toch lekker thuis? En voor de verkoop maakt het weinig uit of je in de lagere klassen HC rijdt of niet.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:44

als dit allemaal al zo wazig is vraag ik me af hoe hier op gecontroleerd wordt :o
volgensmij moet je ongeveer kampioen worden om gecontroleerd te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:49

sandyjorgen schreef:
als dit allemaal al zo wazig is vraag ik me af hoe hier op gecontroleerd wordt :o

Of je mag starten in een bepaalde klasse wordt altijd automatisch gecontroleerd. Zodra je in een verkeerde klasse start krijg je een brief in huis.. Als je dus in een te lage klasse start zonder dat je dispensatie hebt gekregen, kun je binnen korte tijd een brief verwachten.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 00:04

Relaxed schreef:
sandyjorgen schreef:

Of je mag starten in een bepaalde klasse wordt altijd automatisch gecontroleerd. Zodra je in een verkeerde klasse start krijg je een brief in huis.. Als je dus in een te lage klasse start zonder dat je dispensatie hebt gekregen, kun je binnen korte tijd een brief verwachten.

dan zou je toch zeggen dat ze bij het aanpassen van je startgerechtigdheid/dispensatie wel in de gaten hebben dat er met meerdere maten gemeten wordt.

gelukkig heb ik maar 1 keer Z gereden, dus dan is t makkelijk met mijn 3 jarige :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:00

sandyjorgen schreef:

dan zou je toch zeggen dat ze bij het aanpassen van je startgerechtigdheid/dispensatie wel in de gaten hebben dat er met meerdere maten gemeten wordt.

Blijkbaar denken wij hier te makkelijk over? Vind dat er erg slecht en onduidelijk gecommuniceerd wordt over wat er wel en niet toegestaan is qua dispensatie ed. Hoor namelijk ook verhalen knhs gewoon toestemming geeft met dispensatie deel te nemen aan de regiokampioenschappen, ook als het kringreglement anders zegt... open communicatie zou zoveel fijner zijn!

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:02

Ik vind dat bij voetbal dispensatie wel heel gauw word gegeven, soms zitten er kinderen van de 2de klas nog bij groep 8ters, oké dan is het er 1 maar soms zijn het meerdere...

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:33

tabaflab schreef:
Ik vind dat bij voetbal dispensatie wel heel gauw word gegeven, soms zitten er kinderen van de 2de klas nog bij groep 8ters, oké dan is het er 1 maar soms zijn het meerdere...

Je zit op het verkeerde forum :+

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:11

Suzanne F. schreef:
Er staat een tabel in de reglementen. 2 x ZZ Licht is niet meer op kampioenschappen starten lager dan M1. En starten in de L2.

Lekker krom is het wel.
Een Grand Prix ruiter mag nog gewoon L1 starten, terwijl wij met 2x ZZ-Licht niet meer lager dan L2 mogen starten en op kampioenschappen idd. pas vanaf M1. -O-

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:10

en als je meerdere malen lichte tour bent geweest mag je ook geen selectie meer in de M rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:06

fokfanaat schreef:
en als je meerdere malen lichte tour bent geweest mag je ook geen selectie meer in de M rijden.

Ken mensen die meerdere malen gp rijden en ng wel selecties m1 starten?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:11

Worden ze dan ook afgevaardigd?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:09

Mag dus blijkbaar niet:

Startgerechtigheid
Een combinatie mag tijdens Regio- en/of KNHS-kampioenschappen slechts in één klasse per discipline uitkomen. Een combinatie mag tijdens een Regio- en/of KNHS-kampioenschap alleen starten in de hoogste klasse waarin/het hoogste niveau waarop de combinatie in de periode tussen 1 april 2013 tot aan het regiokampioenschap uitgekomen is. Starten in een hogere klasse/ op een hoger niveau voorafgaand aan het Regiokampioenschap is niet toegestaan. Wanneer gestart is in een hogere klasse/ op een hoger niveau (dit geldt voor reglementaire, onreglementaire en hc- starts) is men niet meer startgerechtigd in de lagere klasse op de kampioenschappen. Uitzondering voor een combinatie op het verplicht starten in de hoogste klasse zijn combinaties die verplicht moeten degraderen. Zij moeten tijdens de (selecties voor) Regio- en/of KNHS- kampioenschappen uitkomen in de klasse waarnaar zij gedegradeerd zijn. Verder zijn uitgezonderd combinaties bij de paarden die uitgekomen zijn in de klasse/rubrieken 1.40m. Deze combinaties zijn tijdens de Regio- en/of KNHS-kampioenschappen startgerechtigd in de klasse ZZ.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:18

Wat mag niet?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:22

Meerdere malen gp gestart zijn en voor de selecties m1 rijden.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:25

O zo.
Geen verstand van springen, dus had niet in de gaten dat 1.40m hetzelfde was als gp. :D

Maar volgens het reglement mogen ze gewoon vanaf de L2 starten hoor, dus selectiewedstrijden mogen dan ook.
Laatst bijgewerkt door asjemenou op 18-11-13 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:26

asjemenou schreef:
O zo.
Geen verstand van springen, dus had niet in de gaten dat 1.40m hetzelfde was als gp. :D

Is ook niet dacht ik hoor

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:27

Stom, verkeerd stukje geknipt....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:28

Dressuur
Indien een ruiter tenminste 2x met verschillende paarden opgenomen is geweest in de klasse ZZ- Licht is deelname aan kampioenschappen vanaf de klasse M1 toegestaan.
Indien een ruiter tenminste 2x met verschillende paarden opgenomen is geweest in de klasse ZZ- Zwaar is deelname aan kampioenschappen vanaf de klasse M2 toegestaan.
Indien een ruiter tenminste 2x met verschillende paarden opgenomen is geweest in de klasse Lichte Tour is deelname aan kampioenschappen vanaf de klasse Z1 toegestaan.
Indien een ruiter tenminste 2x met verschillende paarden opgenomen is geweest in de klasse Midden of Zware Tour is deelname aan kampioenschappen vanaf de klasse Z2 toegestaan. Deelnemers die in de periode tussen 1 april 2013 tot aan het regiokampioenschap zijn gestart in de klasse ZZ-zwaar of hoger zijn uitgesloten van deelname aan een Regio- en/of KNHS- kampioenschap in de klasse B, L1 en L2. Tevens is een deelnemer/amazone die in de periode tussen 1 april 2013 tot aan het regiokampioenschap deelneemt aan een kampioenschap in de Zware Tour uitgesloten van deelname aan een Regio- en/of KNHS-kampioenschap t/m de klasse ZZ-Licht.