Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 21:51

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:55

Ik heb ook een hekel aan mijn cap, draag m in de buitenbak dan ook echt niet. Maar zodra ik op verplaatsing ga doe ik hem wel op. Ook bij het beleren van mijn jonge paardje vorig jaar had ik hem op. Dus in het bos en ergens anders dan de bak doe ik hem niet op. Krijg al hoofdpijn als ik eraan denk. Verschillende caps gehad en laten adviseren door een verkoopster, helpt niks. Nu ben ik zoiezo wel hoofdpijngevoelig en kan ik niet zo goed tegen hoofddeksels, maar als het moet dan moet het en zet ik hem écht op.

Solmyrkvi

Re: Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:59

Je kunt zeggen wat je wilt over brave paarden maar uiteindelijk kan elk paard schrikken, of tijdens een galopje struikelen.

Afgelopen zomervakantie heeft mijn cap echt mijn leven gered toen ik 12 paarden in rengalop over me heen kreeg. Het ding was ongeveer verbrijzeld en ik moet er echt niet aan denken dat dat mijn hoofd was geweest.

mmajar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:13

beste ts,
ik heb de tijd meegemaakt dat je op een brommer(nee ik bedoel geen snorfiets maar een brommer) geen helm hoefde dragen, en dat je in de auto geen gordels aantrof. Toen eea verplicht werd, hoorde je ook iedereen sputteren, nu is t normaal.
Wat mij betreft : brommerrijden helm op, autorijden gordel aan, paardrijden cap op. gewoon doen en niet meer sputteren, hoe meer je sputtert hoe vervelender je t vindt.
in de achtbaan in een pretpark word je ook vastgesnoerd of met een beugel in je stoel vastgedrukt, ook niet comfortabel, maar ga je daarom dan niet in die achtbaan? wel toch? de veiligheidsmaatregelen horen er gewoon bij, wen er maar aan.

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:15

Ik vind mijn cap net super mooi haha en hij is ook nog een lichtgewicht dus ik voel hem ook niet zitten op mijn hoofd :)

Annika__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:19

Ik draag altijd een cap, altijd. Niet omdat ik het zo lekker vind zitten, niet omdat het verplicht is, maar voor de veiligheid. Ook op mijn eigen paard.
Zeker nadat ik door een paard tegen een muur gelanceerd werd met mijn hoofd, waarbij mijn cap spleet, maar mijn hoofd nagenoeg heel was, begrijp ik precies waar zo'n ding voor dient.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 07:53

DynamiteS schreef:
Ik heb ook een hekel aan mijn cap, draag m in de buitenbak dan ook echt niet. Maar zodra ik op verplaatsing ga doe ik hem wel op. Ook bij het beleren van mijn jonge paardje vorig jaar had ik hem op. Dus in het bos en ergens anders dan de bak doe ik hem niet op. Krijg al hoofdpijn als ik eraan denk. Verschillende caps gehad en laten adviseren door een verkoopster, helpt niks. Nu ben ik zoiezo wel hoofdpijngevoelig en kan ik niet zo goed tegen hoofddeksels, maar als het moet dan moet het en zet ik hem écht op.

Heb je bovenstaande filmpjes gezien, of de berichtjes gelezen die er geschreven worden door mensen die nog leven dankzij een cap?
Ook in de buitenbak kun je vallen en ernstig letsel oplopen!

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 07:53

Ik vind een cap wel fijn zitten altijd, heb er geen hekel aan.
Als je denkt wat er kan gebeuren als je geen cap op hebt, dan denk ik dat je niet meer zonder cap rijdt! ;)

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:02

Ik vindt hem ook lelijk maar ik vindt mn veiligheid toh iets belangrijker.
En kijk liever naar ienand die slim is om een cap te dragen dan naar mensen die hun paard door en door kennen en klagen over een cap en als ze vallen verder van huis zijn.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:33

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit zonder cap op een paard gezeten. Oja, 1 keer, enkel voor een foto op mijn allerbeste maatje die ik voor het eerst na jaren terug zag en dit kwam als verrassing. Verder weiger ik op te stappen zonder mijn eigen cap. Heb ik hem niet bij? Heel simpel dan rijd ik niet. De cap van een ander zal ik nooit gebruiken, je weet tenslotte nooit wat er al mee gebeurt is en in hoeverre hij nog te vertrouwen is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:07

Wat hoofdpijn betreft, bij ruiters is dat heel vaak het gevolg van uitdroging. Een flink glas water drinken voordat je je paard op gaat voorkomt in veel gevallen hoofdpijn.

http://www.praktijkonderwijs.com/~ehl/z ... /water.htm

Dat we licht uitgedroogd op een paard stappen is niet zo heel gek, want meestal hebben we daarvoor al inspanning geleverd, zoals poetsen en uitmesten en soms ook een fietstocht erheen. Zomers is de warmte op zich al een oorzaak.
Ga dan nog extra je hoofd verwarmen met een cap en je inspannen en het gevolg is hoofdpijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:11

Vond ik eerst ook, ik droeg nooit een cap. Ik mijn profiel staat zelfs nog een foto van mij zonder cap. Tot ik eindelijk het licht zag en het nu terecht volledig debiel vind om zonder cap op een paard te stappen. Nu vind het zelfs lelijk en raar ruiters te zien zonder cap, helemaal in uitrusting behalve je hoofd, hoezo uit de stijl vallen. :)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:21

TS is 12 jaar, dat zegt genoeg vind ik. Ze vinden dat 'stoer' om zonder cap te rijden.

TS, als ik je een tip mag geven: ga naar een winkel en koop een degelijke cap die wél past waardoor die niet knelt of pijn doet of wat dan ook.

Ik ben eens ónder mijn paard terecht gekomen én god wat was ik blij dat ik een cap op had, die was wel gebroken na de val, maar met mijn hoofd was alles in orde.

Ik ben nog maar 1x zonder cap op mijn paard gekropen en dit was voor 1 rondje te draven, uiteindelijk zat ik echt niet op mijn gemak dus heb ik dat ding maar weer opgezet.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:40

Ik heb ook altijd mijn cap op. Nu eentje van Uvex, die zit zo fijn en is zo licht dat ik het nauwelijks merk dat ik hem op heb. Ben hem zelfs wel eens 'kwijt' geweest, toen zat hij al op mijn hoofd :D

Rijden zonder cap doe ik niet. Ik rij nu al 6 jaar dag in dag uit op hetzelfde paard maar de keren dat je er echt goed hard af valt zijn vaak niet eens je eigen schuld.. Ik ben er ook van overtuigd dat mijn cap mij van een hele hoop schade heeft gered, zo ben ik een keer op buitenrit keihard gevallen nadat diegene die voorop reed er vandoor stoof in rengalop en mijn paard en ik verbaasd achter bleven. Paard rende er natuurlijk achteraan maar ze waren al uit beeld, wat een blinde paniek bij hem veroorzaakte. Hij rende vervolgens het geasfalteerde fietspad over, voelde zijn hoeven wegglijden en heb mij toen naar de andere kant gegooid zodat hij niet zou vallen op het fietspad. Ik lag op het gras en heb er een cap aan over gehouden die door midden was en zelf een hersenschudding. Zonder cap was ik veel verder van huis geweest. :j

Mensen die zonder cap op hun paard stappen omdat ze hem blind vertrouwen snap ik niet. Ik vertrouw de mijne ook blind, maar de omgeving en de onvoorziene gebeurtenissen niet. :n Er kan altijd iets gebeuren waardoor je paard schrikt en jij valt.

Ik ken ook iemand met een hersenbeschadiging door een val met een scooter, ook zijn helm was door midden. Hij heeft er dagelijks last van, zijn geheugen is veel minder geworden, hij kan minder goed omgaan met emoties en het verwerken van kleine gebeurtenissen duurt veel langer, meerdere dingen tegelijk doen zit er niet meer in, evenals goed functioneren in drukke ruimtes. Hij zit hier echt vreselijk mee, want zijn lichaam werkt niet meer het zelfde als voor zijn val. :(

Nu weet ik niet of het delen van mijn verhaal helpt, maar het is er in ieder geval weer eentje om wél een cap op te doen, misschien dat je dan gaat beseffen dat een ongeluk echt in een klein hoekje zit en dat het niet jouw schuld of die van je paard hoeft te zijn.

Nog meer voordelen van een cap: als het regent is je hoofd niet doorweekt en het is een stukje warmer met rijden in de winter! :+

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:48

Ik heb altijd een cap op. Het is mij al van jongs af aan heel goed duidelijk gemaakt wat de risico's zijn bij met omgaan met paarden, en ik ga er niet meer opzoeken door geen cap te dragen. Onze paarden zijn super braaf, ben nog nooit van ze afgevallen, maar ook die kunnen schrikken of vallen.
En vanmiddag bij het rijden in de regen was het toch wel fijn zo'n droog ding op je hoofd :D

En TS, ik zie nu dat je voortaan ook een cap gaat dragen, heel erg verstandig!

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:41

Ik vind caps eigenlijk best mooi tijdens het rijden, het ziet er dan zo... ehm.. hoe zeg je dat? paardrijachtig (weet ik veel) uit. en of het oncomfortabel is, dat ligt er aan welke cap je koopt, die van mij heeft een zacht randje, dus dat zit eigenlijk best wel lekker :o

Lusitana schreef:
Wat hoofdpijn betreft, bij ruiters is dat heel vaak het gevolg van uitdroging. Een flink glas water drinken voordat je je paard op gaat voorkomt in veel gevallen hoofdpijn.

ik neem altijd een fles water mee naar de manege, die drink ik voor de les helemaal leeg, dan zegt iedereen: "wat drink jij veel" _O-

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:52

Jeetje wat hebben jullie allemaal raar gevormde hoofden zeg, als geeneen cap lekker zit. Ik vind die 'ik krijg er hoofdpijn van' smoesjes altijd zo aanstellerig.. sorry hoor. Ik ben the queen of hoofdpijn en ik heb altijd gewoon mijn cap op. Slik een asperientje of idd een fles water en get over it, of ga caps passen net zo lang tot je er een hebt gevonden die je goed past.

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:58

Wat ik me dan eigenlijk ook afvraag:
Wat vinden jullie dan van bijvoorbeeld de gaucho's in Argentinië (gebruik dit voorbeeld omdat ik er zelf bekend mee ben).
Door hun word er eigenlijk standaard zonder cap gereden.

Ik snap best dat een cap veilig is en het je hoofd beschermd en zelfs je leven kan redden, maar vind ook dat er soms best heftig gereageerd wordt op elkaar als iemand er zelf voor kiest geen cap te gebruiken. Uiteindelijk is het toch een eigen keus en is het niet wettelijk verplicht. Als het bijvoorbeeld door een manege verplicht wordt om een cap te dragen als je gebruik maakt van hun bak is het natuurlijk logisch dat je hem opzet, zou het wettelijk verplicht worden, dan ook.

In Duitsland was het toch ook verplicht om met een helm op te fietsen? Hier in Nederland doet eigenlijk niemand dat terwijl dat toch ook echt gevaarlijk is en een helm je hoofd zou kunnen redden bij een zwaar ongeluk.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:01

Caps op zich vind ik niet zo, maarja het hoort er gewoon bij..
Ben erg blij met mijn KEP cap, die vind ik wel mooi :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:12

Ik ben ook iemand die een cap verafschuwd, zou zelf ook nooit zo'n ding kopen wand dat doet mijn moeder perse :+

Ik krijg ook enorme koppijn met flinke steken ed dus met cap houd ik het ook niet echt lang vol.
En zelfs als ik weet dat ik met cap moet rijden dan neem ik vooraf pijnstillers ed (en drinken doe ik ook echt wel genoeg ;) )

Ik snap het nut van een cap maar baal ook van de pijn die ik ervan krijg.

Sil heb ik beleerd zonder cap en rijd hem nog steeds zoveel mogelijk zonder.
Helaas hebben we een frns goedkeuring en heeft de frns zelfs voor de western pro's de cap verplichting door gevoerd.
Kortom ik ontkom er niet altijd aan ...

Maar dragen voor mezelf nee voor een ander ja met zware tegen zin

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:13

Hier in België wordt veel minder met cap gereden dan in Nederland. Zelf reed ik vroeger altijd zonder, de meeste waren eivorming en mijn hoofd is nogal rond. Er waren wel ronde caps maar dat was echt zoeken en dan nog lag de cap meestal eerder op de grond dan de ruiter.

Nu is voor mij een cap de normaalste zaak van de wereld, heb hem altijd op. Mijn dochter heeft sinds kort voor zichzelf een Uvex cap gekocht en die is er helemaal weg van. Hij schijnt erg lekker te zitten en goed te ventileren.

Zelf heb ik een BR, ook een best fijn ding maar die Uvex is wel echt de max.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:15

Ik heb al een paar keer een val gehad waarbij ik blij was dat ik een cap op had, zoals tegen de bakrand aan vallen. Als je in de winkel een medewerkers erbij vraagt die er verstand van heeft, krijg je zeer waarschijnlijk een cap "voorgeschoteld" die je wel mooi en fijn vind zitten :)

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:17

Maar als een cap niet past zit ie heel misschien dan niet te strak? Een goed passende cap doet geen pijn

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:18

Cap mooi nou nee, maar eerlijk gezegd merk ik niet dat ie op mn hoofd zit als ik rijd en daarbij is het idd een veiligheidsmiddel. Dus ik heb er totaal geen last van.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:18

Lieve TS, ik raad je aan om een mooie KEP Italia of Samshield uit te zoeken; die vind ik persoonlijk echt niet lelijk. Verder tja ik zou juist met een buitenrit een cap op doen... maar goed is niet mijn hoofd die onbeschermd zou kunnen vallen.