hoe zinvol is boos worden in het leerproces van een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:37

Dus het enige wat het hier over gaat is bv. een geval als "mijn paard wilt niet in galop gaan onder het zadel en daarom ga ik een paar keer in diens mond zitten rukken".
Ik denk dat het dan een korte discussie wordt. Iedereen zal het er wel mee eens zijn dat dit nutteloos is.

pelka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:44

dat vind ik ook maar je mag wel duidelijke laten weten wat niet mag en wat wel en dat kan natuurlijk zonder boosheid en klappen
="sanne83"]
lot189 schreef:
boos worden?
is dat zin vol, reageren op je paard vanuit emotie?
persoonlijk vind ik boos worden zonde van de energie voor ruiter en paard.
paard begrijpt je niet namelijk!

http://horses.nl/artikelen/instructievi ... -straffen/

een kort educatief filmpje brengt je heel veel bij!
maar na het lezen van een topic 'wanneer was jij voor het laatst boos op je paard' schrok ik!

ik vind dat je tijdens de training van je paard gewoon profesioneel moet blijven en je emotie onder bewang moet kunnen houden als deze negatief zijn voor het paard.
boos worden op je paard, is in mijn ogen een tekortkoming van jou als trainer. :j

Boos worden heeft geen enkele zin binnen het leerproces.

Dit filmpje is wel vrij verschrikkelijk zeg :+ Belonen en straffen wordt slecht uitgelegd en het voorbeeld is om te huilen.

Misschien interessant als je geïnteresseerd bent in een goed verhaal over gedrag:
Lezing van Andrew Mclean:
http://www.youtube.com/watch?v=fp0QYfYBnq4[/quote]

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:02

Gini schreef:
Boosheid is een emotie. En geen exclusief menselijke emotie.

Boosheid is een instinct en in dit topic hebben we het over mensen die boos zijn, dus een menselijk instinct.

Gini

Re: hoe zinvol is boos worden in het leerproces van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:13

Daar praat je je even mooi uit. ;) Maar goed, dan is dat toch tenminste uitgeklaard.
Dus boosheid is geen emotie?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:29

lot189 schreef:
Ragdollcat schreef:
Als een paard mij schopt of bijt, geef ik m ervan langs en dat begrijpen ze heel goed hoor.

Mijn paard is er niet slechter van geworden of angstig, juist niet.

Heeft graag contact met mensen en geniet ervan en is heel lief.

Gewoon direct corrigeren en eerlijk zijn naar de paarden toe.

Doen paarden ook onderling bij elkaar.

LEERPROCES!!!!!!!!!!!!!
..........

Wat nou leerproces??? het is zinvol om je paard op te voeden en boos te worden als hij bijvoorbeeld jou bijt en jij iets terugdoet, leert ie ervan.

Weleens een kudde paarden gezien?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:29

Gini schreef:
Dus het enige wat het hier over gaat is bv. een geval als "mijn paard wilt niet in galop gaan onder het zadel en daarom ga ik een paar keer in diens mond zitten rukken".
Ik denk dat het dan een korte discussie wordt. Iedereen zal het er wel mee eens zijn dat dit nutteloos is.

Precies.
Dat is nutteloos boos worden, ofwel miscommunicatie.
Dat snappen mensen onderling ook niet.

Dan heb ik inderdaad de discussie niet goed begrepen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 23:15

Ragdollcat schreef:
Wat nou leerproces??? het is zinvol om je paard op te voeden en boos te worden als hij bijvoorbeeld jou bijt en jij iets terugdoet, leert ie ervan.

Weleens een kudde paarden gezien?

Ik blijf erbij dat corrigeren en boos worden 2 verschillende zaken zijn. Neem de opvoeding van een kind, boos worden zal geen zin hebben, consequent zijn en consequentie's bij ongewenst gedrag wel(corrigeren dus). Maar boosheid zal de opvoeding alleen maar frustreren uiteindelijk.

Datzelfde heb ik gezien bij welke diersoort ik dan ook heb opgevoed, boosheid kent eigenlijk geen plaats in die opvoeding. Nu is het heel natuurlijk om toch een keer boos te worden, die emotie kennen we allemaal en hebben we geen van allen geheel en al onder controle, maar constructief is het niet.
Ik denk dat het niet heel erg is als je een keertje wat boosheid meeneemt in die mix, mits met mate en zonder je frustratie uit te leven op dat andere levende wezen, maar dan werkt het ondanks die boosheid, niet dankzij die boosheid.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 23:34

ik vind het zeker nuttig om afentoe eens boos te worden, en te corrigeren...
maar als ik zie wat die heks tegen d'r vriendje doet ~~}>
paardentaal is niet zachtjes...

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 23:58

Corrigeren vind ik prima, een paard moet zijn plaats weten. Qua kracht win je het niet van een paard, maar met consequentie. Nou heb ik nou ook wel eens dat ik tijdens het rijden boos wordt op mijn paard, wanneer hij bijvoorbeeld mijn hulpen niet snapt bij een nieuwe oefening en het daarom niet doet. Het is nou eenmaal heel frustrerend, maar hij kan er ook vrij weinig aan doen dat hij mij niet begrijpt. Als ik hem hiervoor zou straffen, zou hij niet begrijpen wat ik fout doe. Een ander geval is als ik hem uit de wei haal en hij heeft brokken, dan sleurt hij me af en toe gewoon richting zijn stal. Daar kan ik ook boos om worden en dan geef ik een ruk aan het touw om aan te geven dat hij bij mij moet blijven. In dit geval snapt hij dat hij bij me moet blijven en is de straf dus correct.

Boosheid en corrigeren zijn twee andere dingen, alleen leidt het een soms tot het ander. Toch vind ik dat je je tijdens de training en africhting van je paard je niet moet laten leiden door je emoties. Dat wil zeggen: boosheid mag wel, maar handel onafhankelijk daarvan correct en professioneel.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:38

Je moet daarin wel netjes en eerlijk blijven naar het dier toe, dat ie het begrijpt.

Je mag gerust boos worden + gaan corrigeren als het dier bijt, kom op zeg, is ie helemaal.

Als je het dier iets leert bijvoorbeeld bij het inrijden ofzo. dan moet je niet boos worden als het niet snapt.

Dat is weer een ander verhaal.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:54

Gini schreef:
Daar praat je je even mooi uit. ;) Maar goed, dan is dat toch tenminste uitgeklaard.
Dus boosheid is geen emotie?

Er is helemaal niets waar ik me uit zou moeten praten....

We zitten binnen de kaders van dit topic:
Hoe zinvol is boos worden in het leerproces van een paard?

We hebben het hier dus over het boos zijn van een mens binnen het leerproces van het paard.
Boosheid is een emotie, dit een instinctieve reactie, dus een reactie zonder nadenken.
Reageren zonder nadenken is per definitie dom en niet nodig, wij zijn in de meeste gevallen in staat om ons te beheersen, en zal in veel gevallen een negatief resultaat opleveren.

Bijvoorbeeld:
Het paard stopt ergens op een plek waar hij vroeger gewoon langs liep en wil niet meer verder, waarschijnlijk is hij ergens ongerust over?
De ruiter wordt nu boos en geeft hem een mep.
13 In een dozijn zijn er van deze en soortgelijke ruiter reacties.

Het paard heeft hiervan nu geleerd dat als het onderweg ergens ongerust over of bang voor is dat het dan een mep krijgt.
Reden voor hem om in de toekomst nog ongeruster te zijn als het dergelijke emoties heeft......
Na waarschijnlijk nog een paar meppen besluit het paard verder te gaan om aan de "correctie" te ontkomen.
Het kiest tussen twee kwaden het minste, het vlucht voor de ruiter langs het mogelijk denkbeeldige obstakel.
De ruiter heeft gewonnen, de correctie is dus de beloning van de ruiter geworden.
Dit is oliedom omgaan met een paard.

Als je vertrouwen wilt opbouwen moet je bij je paard blijven en het begeleiden, uitleggen, er de tijd voor nemen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:56

unihorses schreef:

Paardentaal is juist zachtjes! Kijk eens goed naar een kudde. Ze geven eerst aanwijzingen, zoals de oren in de nek. Als dat niet werkt, dan zetten ze bijvoorbeeld hun kont naar het paard toe. (of andersom) Pas als dat niet werkt geven ze een klap.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:02

Dat voorbeeld van er niet langs willen is dan weer te simpel gesteld en paard afhankelijk.
Sommige paarden moet je even laten kijken terwijl andere emotioneel beter af zijn als ze gewoon verteld wordt dat er niets te miepen valt.

Ik ben het echter niet eens dat boos alleen maar een oncontroleerbare emotie is. Boos kan heel terecht zijn en ook nuttig. Het kan een statement dat je wilt maken duidelijk versterken waardoor het beter overkomt.
Dat hoeft toch niet te betekenen dat je er gelijk maar ongecontrolleerd op los gaat rammen :?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:14

Geryon schreef:
unihorses schreef:

Paardentaal is juist zachtjes! Kijk eens goed naar een kudde. Ze geven eerst aanwijzingen, zoals de oren in de nek. Als dat niet werkt, dan zetten ze bijvoorbeeld hun kont naar het paard toe. (of andersom) Pas als dat niet werkt geven ze een klap.

hier gaat 1 oor, 2 oren, kont erin, drentelen en dan een flinke klap.
zie de paarden elkaar maar eens kriebelen... daar gaan de tanden er ook flink in.
en om iets over te brengen kan het boos worden net even het wat krachtiger brengen (niet boos als in je snapt het niet stom beest, ik ram je verrot....)

ik vind het een mening dat boos een oncontroleerbare emotie is. als ik boos ben, denk ik daar ook wel over na, wat wordt het dan? woede?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:30

little_king schreef:
Jij schrijft dat een paard boos worden niet begrijpt.

Corrigeren is gewoon een vorm van boos worden. Corrigeren is straffen. Boos worden is straffen.

Dan heb jij het toch echt niet begrepen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:35

Fellor schreef:
little_king schreef:
Jij schrijft dat een paard boos worden niet begrijpt.

Corrigeren is gewoon een vorm van boos worden. Corrigeren is straffen. Boos worden is straffen.

Dan heb jij het toch echt niet begrepen.

Volgens mij is de definitie van boos gewoon niet gelijk bij iedereen, wat denk je daar van.
Als ik boos ben dan denk ik echt nog wel erbij bij na of dat handig is en of ik geen domme dingen doe.
Als mijn baas (op het werk) boos is dan begint ze direct te schreeuwen en te tieren om er daarna achter te komen dat het onterecht was.

Dus......wat is boos.
Als mijn paard loopt te dreinen omdat hij liever vandaag op de wei had willen blijven staan dan wordt ik ook een vorm van 'boos'. Spreek het streng toe en verkrachtig mijn hulpen als ik van huis af rij om mijn punt duidelijk te maken dat er geen discussie over gevoerd gaat worden.
Dat valt binnen mijn karakter al onder boos eerlijk gezegd en ik vind dat ook niet leuk.

Misschien dat boos voor anderen betekend: rood aanlopen, schreeuwen, slaan, schoppen? geen idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:29

Corrigeren is NOOIT straffen. Corrigeren is ombuigen van ongewenst gedrag naar gewenst gedrag in een leerproces. Straffen is iets negatiefs inbrengen met als doel dat gedrag niet meer te krijgen.

Corrigeren is absoluut niet hetzelfde als boos worden. Een paard trainen is een leerproces voor het paard, daarin is geen plaats voor negatieve emoties. (en natuurlijk overkomt die iedereen wel eens).

Het is typisch dat veel mensen straffen op het moment dat een paard gedragingen laat zien die komen uit angst richting jou of jouw gedrag en dan vervolgens boos worden en bijdragen aan die spanning. Straffen is in 99,9999999% van de gevallen totale onzin, of het gevolg van zelf dingen niet op de juiste manier opzetten qua trainingsvolgorde en benadering.
Straffen is dus onzin omdat het zo goed als nooit de beste of meest effectieve manier is om dingen aan te leren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:31

Tja, daar hou je dus jouw definitie van boos aan.
Ik kan best boos worden zonder dat als straf te gebruiken, dat is mijn definitie.

Misschien moeten we eerst eens een duidelijk omschrijving van het begrip boos zoeken.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:33

Fellor schreef:
Corrigeren is NOOIT straffen. Corrigeren is ombuigen van ongewenst gedrag naar gewenst gedrag in een leerproces. Straffen is iets negatiefs inbrengen met als doel dat gedrag niet meer te krijgen.

Corrigeren is absoluut niet hetzelfde als boos worden. Een paard trainen is een leerproces voor het paard, daarin is geen plaats voor negatieve emoties. (en natuurlijk overkomt die iedereen wel eens).

Het is typisch dat veel mensen straffen op het moment dat een paard gedragingen laat zien die komen uit angst richting jou of jouw gedrag en dan vervolgens boos worden en bijdragen aan die spanning. Straffen is in 99,9999999% van de gevallen totale onzin, of het gevolg van zelf dingen niet op de juiste manier opzetten qua trainingsvolgorde en benadering.
Straffen is dus onzin omdat het zo goed als nooit de beste of meest effectieve manier is om dingen aan te leren.

:') en het omzetten van betekenissen van woorden naar jou zin is je vak of niet?
ik heb namelijk een andere definitie van corrigeren, en straffen, en zeker ook van boos worden, boos hoeft niet negatief te zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:34

unihorses schreef:
Fellor schreef:

:') en het omzetten van betekenissen van woorden naar jou zin is je vak of niet?
ik heb namelijk een andere definitie van corrigeren, en straffen, en zeker ook van boos worden, boos hoeft niet negatief te zijn!

:O

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:39

even een voorbeeld.
Iemand maakt een opmerking per e-mail die niet door de beugel kan (al dan niet bewust).
Deze opmerking is zeer beledigend en je schrijft na goed nadenken zonder schelden terug dat je hier niet van gediend bent en hoopt dat diegene het niet zo bedoelde. Ik ben op dat moment zeker nog boos en geef dat dus ook te kennen. Krijg je een excuus terug, dan is het ook wel meteen over.
In die zin is boos een correctie.
Maar dat zien anderen hier dus niet zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:42

Sizzle schreef:
even een voorbeeld.
Iemand maakt een opmerking per e-mail die niet door de beugel kan (al dan niet bewust).
Deze opmerking is zeer beledigend en je schrijft na goed nadenken zonder schelden terug dat je hier niet van gediend bent en hoopt dat diegene het niet zo bedoelde. Ik ben op dat moment zeker nog boos en geef dat dus ook te kennen. Krijg je een excuus terug, dan is het ook wel meteen over.
In die zin is boos een correctie.
Maar dat zien anderen hier dus niet zo?

Maar daar merk je meteen het verschil op. mensen onderling kunnen anders communiceren en die persoon is op dat moment niet van jou afhankelijk voor een prettig/effectief leerproces. Daarbij maakt jouw paard geen belediging om jou te kwetsen als hij bijvoorbeeld voorwaarts gaat wanneer je hem zijwaarts vraagt, maar reageert in het moment.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:43

unihorses schreef:

Dat is niet het omzetten van betekenissen, dat is juist op de juiste manier gebruik maken van definitie's.
Boos is altijd negatief, dat je je niet gelijk geheel laat gaan in die boosheid is een goed iets, maar dat maakt het nog niet positief.

Voor mij is boos niet kalm, ook al ga je er niet op los meppen. Bij welke opvoeding dan ook is kalm zijn wat mij betreft essentieel. Kalm, ontspannen en met geduld.
Voor mij is een leider zijn dan ook iemand proberen te zijn die graag gevolgt wordt, degene met het plan, met rust en rede, iemand om je veilig bij te voelen, iemand die je stimuleerd om het beste uit jezelf te halen, die met begrip en vooral weer die kalmte reageert.

Als ik mijn eigen emotie's al niet kan beheersen, hoe kan ik dat dan van het dier vragen die ik wat wil leren of waarvan ik het gedrag wil aanpassen?
Ook al hou ik die emotie in mijn eigen vel, leef ik dat niet uit, het dier zal het opmerken en erop reageren. Hoe emotioneler het dier, hoe belangerijker dat ik die rots in de branding ben. Dat punt van rust die uitnodigt naar die kalme staat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:46

Dus ik mag mijzelf niet meer boos noemen van jou als ik mijn paard corrigeer op ongehoorzaamheid :?
(zie voorbeeld over wegrijden van huis).
Nou, in dat geval ben ik nooit boos denk ik :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:47

Sizzle schreef:
Dus ik mag mijzelf niet meer boos noemen van jou als ik mijn paard corrigeer op ongehoorzaamheid :?
(zie voorbeeld over wegrijden van huis).
Nou, in dat geval ben ik nooit boos denk ik :')

Als jij serieus boos bent als je paard een fout maakt dan mag je jezelf wel boos noemen maar wat mij betreft niet meer op een paard zitten. :)