Gini schreef:little_king schreef:En nu zul jij niet onder de indruk zijn als het paard toch een keer flink bokt bij aan galopperen.
Wat hij na 2 keer al niet meer deed maar dat zag de eigenaar dan net niet
En dan komt die eigenaar zelf voor het eerst rijden en schijt 7 kleuren bij het idee aan de galop. Spant zich daardoor aan waarop het paard juist uit zijn plaat gaat.
Iets wat niet gebeurt zou zijn als de ruiter de eerste paar keer niet aanwezig was.
Als je dan al in je broek schijt, zou ik niet aan een jong paard beginnen.Die kunnen wel meer rare sprongen maken. Ook hier vind ik het juist interessant wat ik kan verwachten. Is mijn paard een bokker of niet? Is het na twee ferme bokkesprongen over of blijft die liever twee rondes lang kleine huppeltjes maken? Waarom bokt mijn paard überhaupt: vrolijkheid, ongewennigheid of gebeurt het te snel voor haar? Wat zegt de trainer er naderhand van, hoe was zijn gevoel? Of is mijn paard misschien wel een steigeraar? En in welke situaties doet ze dit?
Zijn allemaal dingen die ik reuze-interessant vind, misschien daarom dat ik mijn dieren ook gewoon liever zelf inrijdt. Dan weet je vanaf het begin wat je te verwachten staat. Niets zo erg voor het vertrouwen als denken een goed getraind en stabiel paard na drie maanden terug te krijgen en de eerste keer met een gigantische rodeobok gelanceerd worden.
Ik heb ze op een enkeling na altijd zelf gedaan, dus ja ik vind het ook interessant.
En ben je een bangerd zeg ook ik niet aan een jonkie beginnen.
Maar lees eens op bokt, mijn jonge paard dit, mijn jonge paard dat.
Allemaal van ruiters die er nog niet aan toe zijn.
Maar een niet zadelmakke is goedkoper wat voor veel de reden is die te kopen. Wat klets erbij over naar de eigen hand zetten, maar niet het inzicht hebben dat ze er helemaal niet aan toe zijn.
Die soort eigenaren moet je niet bij het zadelmak maken hebben.
Niet omdat je wat verbergt, maar puur voor de eigenaar zelf.

Die kunnen wel meer rare sprongen maken. Ook hier vind ik het juist interessant wat ik kan verwachten. Is mijn paard een bokker of niet? Is het na twee ferme bokkesprongen over of blijft die liever twee rondes lang kleine huppeltjes maken? Waarom bokt mijn paard überhaupt: vrolijkheid, ongewennigheid of gebeurt het te snel voor haar? Wat zegt de trainer er naderhand van, hoe was zijn gevoel? Of is mijn paard misschien wel een steigeraar? En in welke situaties doet ze dit?