Niet bij inrijden eigen paard mogen zijn ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:18

Gini schreef:
little_king schreef:
En nu zul jij niet onder de indruk zijn als het paard toch een keer flink bokt bij aan galopperen.
Wat hij na 2 keer al niet meer deed maar dat zag de eigenaar dan net niet :)
En dan komt die eigenaar zelf voor het eerst rijden en schijt 7 kleuren bij het idee aan de galop. Spant zich daardoor aan waarop het paard juist uit zijn plaat gaat.
Iets wat niet gebeurt zou zijn als de ruiter de eerste paar keer niet aanwezig was.

Als je dan al in je broek schijt, zou ik niet aan een jong paard beginnen. :') Die kunnen wel meer rare sprongen maken. Ook hier vind ik het juist interessant wat ik kan verwachten. Is mijn paard een bokker of niet? Is het na twee ferme bokkesprongen over of blijft die liever twee rondes lang kleine huppeltjes maken? Waarom bokt mijn paard überhaupt: vrolijkheid, ongewennigheid of gebeurt het te snel voor haar? Wat zegt de trainer er naderhand van, hoe was zijn gevoel? Of is mijn paard misschien wel een steigeraar? En in welke situaties doet ze dit?

Zijn allemaal dingen die ik reuze-interessant vind, misschien daarom dat ik mijn dieren ook gewoon liever zelf inrijdt. Dan weet je vanaf het begin wat je te verwachten staat. Niets zo erg voor het vertrouwen als denken een goed getraind en stabiel paard na drie maanden terug te krijgen en de eerste keer met een gigantische rodeobok gelanceerd worden. :')

Ik heb ze op een enkeling na altijd zelf gedaan, dus ja ik vind het ook interessant.
En ben je een bangerd zeg ook ik niet aan een jonkie beginnen.
Maar lees eens op bokt, mijn jonge paard dit, mijn jonge paard dat.
Allemaal van ruiters die er nog niet aan toe zijn.
Maar een niet zadelmakke is goedkoper wat voor veel de reden is die te kopen. Wat klets erbij over naar de eigen hand zetten, maar niet het inzicht hebben dat ze er helemaal niet aan toe zijn.

Die soort eigenaren moet je niet bij het zadelmak maken hebben.
Niet omdat je wat verbergt, maar puur voor de eigenaar zelf.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:11

ikke schreef:
Maar wat ik mis in alle betogen: De eigenaar moet ermee uit de voeten kunnen!!!!
Dan kun je een paard wel wegbrengen, maar als de wijze waarop het paard wordt beleerd niet binnen de begripsgrenzen van de eigenaar past, loopt die eigenaar er alsnog mee vast!
Wanneer je als eigenaar betrokken bent bij het opleiddingsproces, weet je niet alleen WAT er gebeurt is maar vooral ook WAAROM het gebeurt is. Je kunt zelf verder werken in de lijn waarop het paard ingereden is en dus vloeiend doorgaan waar de trainer gestopt is.
..

Nou, mijn persoonlijke betoog heeft vooral te maken met de eerste weken waarin het gaat om kennismaking met het tuig, werk op zich, en ruitergewicht. Ik geloof niet dat daar nou zoveel afwijking in kan zitten per trainer, behalve dat de een het misschien sneller op elkaar laat volgen dan de ander.
De werkelijke opleiding begint daarna en de meeste trainers betrekken daarin juist wel de eigenaren en veel geven ook als het paard al weer terug is nog les aan eigenaar met paard...

Ik zou inderdaad ook niet willen dat iemand niet kon kijken na die eerste weken, hoor, laten we elkaar even goed begrijpen.

Ik geloof persoonlijk niet in het klaarstomen van een paard binnen een maand, dat wel mogelijk is, maar echt niet als regel gehanteerd zou moeten worden. Dan is twee weken daarvan missen idd veel...

WillekeKnol

Re: Niet bij inrijden eigen paard mogen zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:18

Ik zou het absoluut niet willen. Dit puur door eigen ervaring.
1 van mijn (verzorg)pony's die voor de kar is beleerd, mocht ook niemand bij zijn tijden het beleren. Nou... daar zijn we achter gekomen. Toen ze terug thuis kwam is ze minimaal 2 weken van de mik geweest, chagrijnig (iipv altijd vrolijk en alert) en inzichzelfgekeerd (ipv enorm sociaal en altijd aandacht willen). Na die 2 weken kwam met veel liefde en zorg, stukje bij beetje, de pony die ik kende weer terug.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:23

Lusitana schreef:
Nou, mijn persoonlijke betoog heeft vooral te maken met de eerste weken waarin het gaat om kennismaking met het tuig, werk op zich, en ruitergewicht. Ik geloof niet dat daar nou zoveel afwijking in kan zitten per trainer, behalve dat de een het misschien sneller op elkaar laat volgen dan de ander.
De werkelijke opleiding begint daarna en de meeste trainers betrekken daarin juist wel de eigenaren en veel geven ook als het paard al weer terug is nog les aan eigenaar met paard...

Ik zou inderdaad ook niet willen dat iemand niet kon kijken na die eerste weken, hoor, laten we elkaar even goed begrijpen.

Ik geloof persoonlijk niet in het klaarstomen van een paard binnen een maand, dat wel mogelijk is, maar echt niet als regel gehanteerd zou moeten worden. Dan is twee weken daarvan missen idd veel...

Ik heb het bewijs op stal staan van wat er mis kan gaan JUIST in dat allereerste stukje. Helemaal terug te voeren op een oeverloos gebrek aan inzicht bij degene die het gedaan heeft (al dan niet de toenmalige eigenaar).

Lusitana

Re: Niet bij inrijden eigen paard mogen zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:39

O, maar ik zeg niet dat er niks mis in kan gaan. Ik heb zelf diverse paarden moeten doen die niet eens fatsoenlijk gezadeld konden worden en waarbij opstijgen lastig was omdat het fout was gegaan.

Maar daar komt weer het verhaal dat de reputatie van de trainer en het eindresultaat best inzicht kan geven in hoe een en ander gebeurt .Aals het mis gaat in het begin, zie je dat ook aan het einde en bij de paarden die afgeleverd zijn.
Ik denk ook dat als het mis gaat dat ook wel gebeurt als de eigenaar komt kijken en dat ook niet elke eigenaar ziet dat er wat mis gaat...
om in te haken op dat verhaal van dat eigenaren niet altijd inzicht hebben.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:39

ikke schreef:
Maar wat ik mis in alle betogen: De eigenaar moet ermee uit de voeten kunnen!!!!
Dan kun je een paard wel wegbrengen, maar als de wijze waarop het paard wordt beleerd niet binnen de begripsgrenzen van de eigenaar past, loopt die eigenaar er alsnog mee vast!
Wanneer je als eigenaar betrokken bent bij het opleiddingsproces, weet je niet alleen WAT er gebeurt is maar vooral ook WAAROM het gebeurt is. Je kunt zelf verder werken in de lijn waarop het paard ingereden is en dus vloeiend doorgaan waar de trainer gestopt is.

Dat het gros daar het inzicht niet in heeft, is een andere discussie........

Wat jij mist mis ik ook, daarom heb ik al eerder gereageerd in dit topic en ik herhaal mijn reactie.
Toen onze merrie haar basistraining kreeg was het een eis van de trainer dat wij 2 a 3 keer per week naar de training kwamen.
Mijn dochter, als toekomstige ruiter, om deel te nemen aan de trainingen en ik als verzorger om te luisteren, te kijken en te vragen.
Van de eerste tot de laatste week zijn wij geweest en dit heeft ons een onschatbare hoop info gegeven over paarden in het algemeen en ons paard specifiek.

Je ziet dat er toch enkelingen zijn die het inzicht hebben, maar inderdaad is dit een andere discussie maar wel verbonden met deze.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:18

En zoals ik al in mijn eerdere post meldde, waarin staat hoe ik het indertijd heb aangepakt, kun je dit op verschillende (belerings)wijzen benaderen...

Zo had ik zelf aangegeven de eerste 1-2 weken zelf niet te willen komen kijken, om de beleerder niet in de weg te zitten met overbezorgd gedoe of betweterige aanwijzingen over "hoe mijn paard in elkaar zit" (want die had ik al vanaf veulen van 6 maanden). Ook wilde ik graag dat beleerder zich vooral geheel op mijn paard en diens eigenaardigheden concentreerde (en niet op die van mij, hahaha!)

Voorts had ik van te voren afgesproken, dat ik na het "proces" daar nog zou mogen blijven staan om van dezelfde beleerder een tijdje op mijn paard door te kunnen lessen ... want inderdaad... heel belangrijk is natuurlijk dat je er zelf als eigenaar en berijder mee overweg moet kunnen. D.w.z. als je het paard niet laat beleren voor verkoop aan een ander, maar het opzicht hebt die zelf te houden en te berijden.
Dus niet: ik lever het paard af, u beleert maar, en ik krijg een ingereden paard terug thuis. Het is geen product!
Het idee om daar te blijven staan na "afloop" van de onder-het-zadel belering, leek mij een goed idee, omdat die beleerder immers tijdens die 4-6 weken het paard en diens eigenaardigheden goed had leren kennen.
Ben er nog een paar maanden gebleven, waarbij ik 1x per week mijn paard door de beleerder liet doorrijden, waarbij ik zelf altijd (al lerende) aanwezig was (paard poetsen, opzadelen, klaarzetten) en eens per week zelf les nam van hem op mijn paard, en verder 1-2 keer per week het paard zelfstandig een half uurtje na reed.
Na enige maanden ben ik TE PAARD (opgehaald door een goede vriendin op haar bomproof Haflinger) naar huis vertrokken.

Moet je overigens niets van voorstellen, te paard is het denk ik 20 minuten rijden... de stal bestaat inmiddels niet meer als zodanig, maar het was wel een vrij soepele wijze van beleren (nu had ik hem daarvoor wel zelf aan hoofdstel, bit, zadel, etc. gewend, alles TOT het moment van opstijgen.... daar heb ik me met zo'n jonge gribus niet aan willen wagen).

Waarmee ik wil zeggen: er zijn natuurlijk vele manieren van aanpak mogelijk en bespreekbaar.

Overigens heb ik toen ook besproken dat alleen HIJ degene was die het paard van mij zou mogen inrijden, en niet een of andere stalhulp, daar betaal ik dus ECHT niet voor. Dat is vervolgens ook echt zo gebeurd, niemand anders dan afgesproken heeft op mijn paard gezeten,en ofschoon ik niet kwam kijken in de eerste 1-2 weken, werd ik telefonisch goed op de hoogte gehouden.
Voor mij werkte dit.