Cap dragen: toch niet zo'n ramp?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:37

Hoe kom je erbij dat paardrijden gevaarlijker is dan fietsen?
http://www.vakerveiligfietsen.nl/index. ... e-feiten-2
http://www.verkeerskunde.nl/integrale-a ... 8737.lynkx

Er zijn enorm veel ongevallen met fietsen, en vele dodelijke slachtoffers in het verkeer. Je fietst namelijk altijd op de openbare weg waar ander verkeer is. Het laatste onderzoek heeft het zelfs alleen maar over fietsongevallen zonder andere betrokkenen, en zelfs dat zijn er veel.

Dat begrijp ik dus niet, dat je aan de ene kant zegt dat je natuurlijk die cap op doet omdat dat veel veiliger is, terwijl je geen fietshelm opzet en dat is ook veel veiliger en beschermt precies datzelfde hoofd.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:55

Ja hoho, maar iedereen fietst en vaak ook meerdere keren per dag! Logisch dat er dan meer ongelukken gebeuren. Bovendien kun je met paardrijden een lelijke val van twee meter hoogte maken; met de fiets wordt dat lastiger.

Ten derde zijn fietsongelukken veel gemakkelijker te vermijden door goed op te letten, of het nu gaat om een botsing met een auto of een val van je eigen fiets. Als er iemand bij de eerste hulp zit met een fietsongeval, dan zeg je: "ja, maar dat had je best kunnen voorkomen." Zit er iemand vanwege een rijongeluk, dan wordt dat een stuk lastiger; hoogstwaarschijnlijk was het dan je paard dat schrok, en/of je eraf bokte. Het enige wat je daartegen doet, is jezelf beschermen (ja ja, en verkeersmak maken etc., maar daar gaat het nu niet om).

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 00:02

Ik ben begonnen met rijden op een manege, en dan laten ze je dus niet zonder :p
Maar ik rij nu ook nooit zonder. Ik ben 1x behoorlijk hard tegen een springpaal geknald waardoor mn cap gewoon letterlijk doormidden was. Zonder cap had mn hoofd er zo uitgezien, sindsdien rij ik al helemaal nooit meer zonder! (Oke alleen bij uitstappen voor de foto 1 of 2 rondjes dan)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:12

musiqolog schreef:
Ja hoho, maar iedereen fietst en vaak ook meerdere keren per dag! Logisch dat er dan meer ongelukken gebeuren. Bovendien kun je met paardrijden een lelijke val van twee meter hoogte maken; met de fiets wordt dat lastiger.

Ten derde zijn fietsongelukken veel gemakkelijker te vermijden door goed op te letten, of het nu gaat om een botsing met een auto of een val van je eigen fiets. Als er iemand bij de eerste hulp zit met een fietsongeval, dan zeg je: "ja, maar dat had je best kunnen voorkomen." Zit er iemand vanwege een rijongeluk, dan wordt dat een stuk lastiger; hoogstwaarschijnlijk was het dan je paard dat schrok, en/of je eraf bokte. Het enige wat je daartegen doet, is jezelf beschermen (ja ja, en verkeersmak maken etc., maar daar gaat het nu niet om).

Begrijp je nu zelf niet dat het heel raar is om hier te zeggen "hoho maar iedereen fietst en vaak meerdere keren per dag, dus logisch dat er dan meer ongelukken gebeuren", en vervolgens dat een argument te vinden om dan géén fietshelm te dragen?

Als je bij paardrijden vind dat het veiliger is om je hoofd te beschermen, en dat je dus altijd een cap moet dragen, dan is het toch raar dat je vervolgens met een bloot hoofd op de fiets stapt? Dat is ook veiliger met een fietshelm, zou toch wel heel stom zijn om alle dagen met cap te rijden om je hoofd te beschermen en dan in het ziekenhuis te komen met hoofdletsel omdat je een fietsongeluk kreeg zonder helm....

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:01

horseyfries schreef:
Begrijp je nu zelf niet dat het heel raar is om hier te zeggen "hoho maar iedereen fietst en vaak meerdere keren per dag, dus logisch dat er dan meer ongelukken gebeuren", en vervolgens dat een argument te vinden om dan géén fietshelm te dragen?

Nee, daar is niets raars aan! Ik zeg: er gebeuren in absolute zin meer ongelukken met de fiets, omdat er veel vaker gefietst wordt. Dat maakt fietsen nog niet gevaarlijker dan paardrijden: je moet naar het relatief aantal ongelukken kijken.

horseyfries

Re: Cap dragen: toch niet zo'n ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:42

Echt maf dit, mensen willen hun hoofd kostte wat het kost beschermen tijdens de ene sport terwijl ze bij de andere sport dit absoluut niet willen? Hoe inconsistent kun je zijn?
Relatief, absoluut, het maakt niet uit, feit is dat ook tijdens het fietsen je hoofd heel kwetsbaar is, in andere landen is het ook doodnormaal om dan een helm te dragen.
Telkens weer komt het erop neer dat je voor jezelf een keuze maakt hoe ver je gaat in veiligheidsvoorzorgen, of het nu tijdens het paardrijden, fietsen, of eender welke andere bezigheid is. Dus roep niet te hard over mensen die zonder cap rijden als je zelf zonder helm fietst, want dat is redelijk hypocriet omdat het op exact hetzelfde neerkomt: je maakt een keuze en dat is je eigen beslissing over je eigen hoofd.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:08

horseyfries schreef:
Relatief, absoluut, het maakt niet uit, feit is dat ook tijdens het fietsen je hoofd heel kwetsbaar is.

O nee, maakt het niet uit hoeveel procent kans je hebt op een zwaar ongeluk?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:00

musiqolog schreef:
horseyfries schreef:
Relatief, absoluut, het maakt niet uit, feit is dat ook tijdens het fietsen je hoofd heel kwetsbaar is.

O nee, maakt het niet uit hoeveel procent kans je hebt op een zwaar ongeluk?

Dus jij gaat per paard bekijken hoeveel procent kans je hebt op een zwaar ongeluk?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:42

horseyfries schreef:
Dus jij gaat per paard bekijken hoeveel procent kans je hebt op een zwaar ongeluk?

Nee,waar haal jij dat "dus" vandaan (stropopredenering)? Ik zeg alleen dat paardrijden gevaarlijker is dan fietsen, en dat je dat statistisch kunt aantonen. Dat rechtvaardigt het dragen van een cap. Onder meer.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:22

Hmmm de vergelijking paardrijden - fietsen kan ik me in vinden, en horseyfries: eigenlijk heb je wel gelijk. De keren dat ik met mijn fiets ben gevallen heb ik er meer aan overgehouden dan wanneer ik van mijn paard viel *klopt af*.

Al denk ik dat het een beetje besef is wat er verschilt. Op de fiets heb je niet gauw het gevoel dat je kwetsbaar bent, je hebt het voor een groot deel zelf in de hand en je zit dichter bij de grond. Als je dan van je fiets valt, dan heb je bijvoorbeeld niet de kans om in een beugel te blijven haken en meegesleurd te worden, je valt en je blijft liggen.
Met de fiets, mocht er een situatie komen dat je snel moet remmen, zul je denk ik met de fiets eerder stil staan, dan met je paard. En, als er dan een auto voor je staat en je remt niet op tijd, rijd je met je fiets de auto in, waardoor je alsnog stil staat. Ook dat kan ernstige gevolgen hebben, maar anders dan als je met je paard op een auto inrijd.

Ik draag áltijd een cap tijdens het rijden, ook al vertrouw ik mijn paard 100%. Ik weet dat hij nooit zal bokken, en als hij gaat, gaat hij alleen maar hard richting huis. Toch voel ik me niet veilig zonder cap. Als ik er zonder cap op zit is dat enkel voor portretfoto's. Een keer heb ik "gereden" zonder cap, met enkel een touwhalster. Paard was op dat moment zó moe dat ik het wel even aandurfde. En ja, zelfs dán kan er nog wat gebeuren, maar dan zou het echt een tijger moeten zijn want hij is niet snel onder de indruk, en als hij dat al is vind hij het vaak de moeite niet om weg te rennen :Y)

Livivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:52

Ik rijd altijd met cap. Alleen als ik gewoon even op mijn pony ga zitten/liggen (ja, ik lig wel eens op mijn pony achterstevoren, dat ligt lekker) als ze staat te grazen zet ik hem eigenlijk nooit op, maar ik weet gewoon dat ze altijd blijft staan, ze is veel te lui om weg te lopen oid. Maar zowel in de bak als op buitenrit, ookal ga ik alleen maar stappen zet ik hem wel altijd op.

Daan_Raudur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:08

Als ik les heb heb ik hem gewoon altijd op omdat we altijd buiten in het bos rijden en het is dan ook daar verplicht maar dat lijkt mij ook wel zo logisch! Als ik ergens anders bij fjorden rijd gaan we er weleens na afloop mee grazen op een buiten weitje zonder hek en dan gaan we gewoon lekker zonnebaden met de paarden dus dan klimmen we er wel ff op maar er is toch altijd iemand bij die kan in schieten als ze beginenn te rennen maar daar hebben ze eigenlijk toch geen zin in want t zijn heeeeeele ronde paardjes en houden van eten hahaha.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:34

Toen ik 14/15 was heb ik een periode gehad dat ik zonder cap reed.
Nu rijdt ik altijd met cap, heb het vorig jaar 1 keer niet gedaan toen het 30 graden was.
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Mijn paard doet nooit rodeo, maar wil nog wel eens op zij springen.
Als je dan even niet oplet lig je er zo naast.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:37

Waarom extra risico lopen, gewoon altijd je cap op.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:42

Heb 1 keer op vakantie zonder cap gereden, ik kreeg les en degene die me les gaf vond het prima. Ook foto's gemaakt en op facebook gezet, meteen reacties op geen cap. Het is toch echt gevaarlijk, een ongeluk zit in een klein hoekje, de volgende keer als ik daar heen ga, doe ik gewoon een cap op. Is alleen een beetje lastig, namelijk voltigeles.

letrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:58

Veiligheid zou voor moeten gaan. Tegenwoordig zijn er caps in alle soorten en maten te vinden.
Slecht passende caps zijn niet meer nodig, waarom zou je dus geen cap op zetten?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 23:03

zo ik ben om!!!! ik draag weer een cap! ook op mijn oude , vertrouwde pony!
alleen van de week gespijbeld want ik had een wond op mijn voorhoofd precies op de rand van mijn cap!

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 01:06

Heel goed van je! Ik had vroeger zo'n "fijne" strakke cap, echt hoofdpijn kreeg ik ervan. Dus cap af. Tot ik een meiske onfortuinlijk zag vallen en met haar hoofd tegen de bak zag slaan. Zij droeg godzijdank een cap. Ik was direct om, want het had heel anders kunnen aflopen.
En waarom viel ze er af? Haar paardje struikelde in middengalop....

AnnaLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 01:46

Ik heb altijd zonder cap gereden, en heb daarbij het geluk gehad dat mij nog nooit wat is overkomen.
Alleen tijdens de lessen reed ik met cap omdat dat ook voor mensen met eigen paarden op de manege verplicht was.
Binnen 5 minuten had ik altijd al hoofdpijn door de fluwelen cap met maar 1 soort pasvorm en had daarom een afkeer van caps.
16 jaar geleden ben ik gestopt met lessen en fulltime recreatieruiter geworden omdat we aan de rand van het bos kwamen te wonen. De cap verdween toen direct in de vuilnisbak. Ik kende mijn merrie door en door en vertrouwde er daarom op dat er niets fout zou gaan.

Eind vorig jaar heb ik mijn oude merrie in moeten laten slapen omdat ze ziek was, en vorige maand heb ik een nieuw paard gekocht.
Hij is bij het buiten rijden erg vrolijk, dus ben ik toch maar eens naar Divoza gegaan om te kijken of er nu ook caps bestonden waar ik geen hoofdpijn van zou krijgen. Het was even zoeken, maar ze bestaan en ik heb er een gevonden!
Ik heb nu niet eens in de gaten dat er wat op mijn hoofd zit, ideaal.
Vind het onnodig om nog risico's te nemen, heb ik al te lang gedaan. Voor je het weet heeft je beschermengel een keer een vrije dag en ben je aan de beurt.
Ook als ik mijn nieuwe maatje straks van haver tot gort ken en hem vertrouw blijf ik met cap rijden.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 02:24

Hier droeg ik vroeger ook nooit een cap.

Moest ik toendertijd een keer een oefenparcours rijden en omdat een cap daar verplicht was had ik mijn cap op. Ging prima tot ik over een hindernis sprong en mijn paard onderuit is gegleden omdat het gras erg nat was in die hoek bij die hindernis (schaduw en onder bomen). Ik kan me er zelf niets meer van herinneren maar ben zeker 5 minuten weggeweest volgens omstanders. Gevolg van de val: een erg zware hersenschudding en een paar gekneusde ribben. Het heeft lang geduurd voordat ik weer de oude was.

Ik ben erg blij dat ik mijn veiligheidscap op had toen. Ik had niet willen weten hoe het anders was afgelopen. Ik draag hem sindsdien altijd. Het is nu bijna 8 jaar geleden dat dit gebeurd is.

ilovesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:00

ik draag al sinds ik begonnen ben een cap altijd veilig en ik schaasm me er niet voor bij al mijn manege`s was/is het verplicht om een cap te dragen ik heb 2 of 3 keer zonder cap op Vzpony gereden meer ook niet

waaiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:26

Ik moet met cap rijden als me ouders zien dat ik zonder rij zou ik er worden van af getrokken

xDominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:54

op de manege is het verplicht om een cap te dragen.
voor mezelf vind ik het ook fijner, een veilig gevoel.

En natuurlijk als me ouders t zouden zien, dat ik zonder zou rijden.
Mag ik nooit meer rijden lol

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:58

Ik reed op mijn western lease paard zonder cap maar sinds ik mijn eigen paard (4 jaar bijna) heb rijd ik met.
En heb er geen problemen mee, mensen die zonder rijden moeten het ook zelf weten maar ik moet op mijn stal in de rijbak zelfs een cap op. :j
En dat is ook maar beter want als dat beest moet werken word het soms een draak! :))

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:06

Wat een mooie cap heb jij. Ik rij zelf ook altijd met cap. Hoef je je ook niet druk te maken dat je haar tijdens het rijden in de war gaat :Y)