Pony gekocht maar voldoet niet aan mijn verwachting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Re: Pony gekocht maar voldoet niet aan mijn verwachting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:11

Ik heb vroeger ook een paard gekocht waar ik meer strijd dan plezier mee had. Ik heb hem na een jaar verkocht ,eigelijk geruild en mijn droompaard er voor terug gekregen. Ik hikte er erg tegenaan, heb er nachten van wakker gelegen, maar paard is heel goed terecht gekomen en ik heb een hele bijzondere band met mijn huidige paard. Een klik en vertrouwen is heel erg belangrijk, en op ieder potje past een dekseltje bij mensen, maar zo vergaat het ook als je een paard hebt. Jij moet paard leuk vinden maar paard moet jou ook leuk vinden!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:15

Fem_daf.... veel manege paarden zijn helemaal niet zomaar geschikt voor iemand die recreatief een paar dagen in de week wil rijden. Manegepaarden werken had sommige 3 uur per dag... en daar kan je je handen vol aan krijgen als je dat zelfde paard 3 uur per week laat lopen.
Ik verwacht dat TS al veel beter idee heeft wat voor paard ze zoekt. Het is juist pluspunt als paard 3 weken stil kan staan en dat er dan weer zonder problemen kan worden opgestapt.
Een stalgenootje van mij had dergelijk verhaal... brutale pony met veel capaciteiten maar paar keer er naar afgebokt dus wat bangig... ze zijn naar handelaar geweest die had paar mooie en brave staan. Maar ook die reageerde heel snel op haar angst. Toen zag een vriendin dat er een meisje met grote pony de bak in kwam en zei:"zo drie weken niet gereden... ik ga eerst maar even op buitenrit" Dus die is het geworden... ook al was die lang niet zo mooi als alle anderen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:24

Vjestagirl schreef:
Ik heb het ook gehad met mijn merrie. Verschrikkelijk gedrag, kon er geen meter mee rijden. Ik dacht ook dat het niet kon komen omdat ik onzeker of bang was, dat was ik immers niet. Totdat ik op een dag echt besloot niet meer bang te zijn en niet meer te vallen, en toen was het geklier ook ineens een heel stuk minder. Blijkbaar was ik toch bang voor m'n paard...

Herkenbaar! Bij mij was het over toen ie op marktplaats stond. Sindsdien is mijn paard gewoon te koop en we hebben toch een lol samen! :+ (Hij staat inmiddels niet meer op MP hoor...)
Maar eerlijk is eerlijk, mijn paard is ook niet het paard wat ik bedoelde. Ik heb echter zo veel sores gezien met verkopen van een paard en ik weet dat ik er toch niet voor vang, wat ie voor mij waard is. Dus we doen het er maar gewoon mee. Ik vind het namelijk niet fair om hem om die reden naar een handelaar oid te brengen. Hij is hier sinds zijn 1e jaar en inmiddels is dat al weer bijna 13 jaar geleden. Dan gaat zo'n beestje je wel aan het hart. Als er een goede ruiter op ons pad komt, die meer met mijn paard kan dan ik en dat het paard er ook meer plezier aan beleeft, dan mag ie hem meenemen. Tot die tijd maken we er samen het beste van. Bij ons lukt dat tegenwoordig best aardig en laat ik vooral niet vergeten, dat mijn paard wel een goudeerlijk karakter heeft. Hij is gewoon erg nerveus en ik ook, dus die combi is gewoon niet helemaal geweldig. :+

En TS voel je niet schuldig hoor. Ik wilde je een hart onder de riem steken. Soms heeft het gewoon tijd nodig. Geef het gewoon niet te snel op. Maar niets houdt je tegen om de pony toch weer te koop te zetten. Je hebt immers maar 1 koper nodig! En ik begrijp je volkomen als je bang bent en je prioriteiten stelt. Ook ik ben moeder en ik kan me heel goed verplaatsen in je gedachtegang. Het is jouw pony en dus ook jouw beslissing.

Mijn vorige paard was ook een klier. Toch toen ik op hem stapte, was er meteen een klik en die is altijd gebleven. Wij konden overal zonder problemen heen. Mijn zus en mijn moeder reden hem ook en die vonden hem echt niet leuk. Dus volg je hart bij de volgende aankoop. Als het goed voelt doen en anders gewoon niet! Succes!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:50

Hoe gaat het nu?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:49

Ik heb ook ooit mijn droomveulen gekocht.. met een hele hoop paarden/paardrij ervaring, maar niks geen ervaring met veulens/jonge paarden opvoeden.
Het werd de hel!
Wat een (achteraf onnodige) enorme strijd.
Te koop gezet, uit wanhoop ("dat paard haat mij") meteen spijt, weer proberen. Hij is er nog mijn Bonte Japie.
JAREN duurde mijn niet begrijpen, en ik bedoel niet het rijden, dat ging eigenlijk prima, en JAREN nam het toch, voordat we elkaar eens te voet, ECHT ontmoet hebben (lees: zagen voor wie we waren, toen ik dacht: nu ja zo ben jij) en ik wil je niet kwijt, je mag van mij vinden wat je wil... toen kantelde heel het beeld en was alles vrijwel van de ene op de andere dag anders en "had" ik opeens "echt" een PAARD.
Daarvoor was ik "in het bezit van een paard".
Van "hebben" is nooit sprake geweest bij Japie.
De dag dat ik hem echt van mijn dwangmatige gevoel af losliet, kwam de kentering.
Het was een kwestie van over en weer in eigenwaarde laten.

Waar die eigenwaarde dan zit is een leuke zoektocht: je wil niet over je heen laten lopen, maar dat wil 't inmiddels al boze paard ook niet doen, maar wel zeker proberen. Al je aangeleerde trucjes helpen niet bij een al boos paard.
Eigenlijk werkt er dan niks meer.
Je zit vast in onderlinge structuren.

Dan is het tijd voor een andere benadering.

"Al doende leert men", en zeker over je paard(en).

Dat is geen wijsneuzerigheid, maar echt wel zo als het kan gaan.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:21

Evelijn schreef:
Fem_daf.... veel manege paarden zijn helemaal niet zomaar geschikt voor iemand die recreatief een paar dagen in de week wil rijden. Manegepaarden werken had sommige 3 uur per dag... en daar kan je je handen vol aan krijgen als je dat zelfde paard 3 uur per week laat lopen.
Ik verwacht dat TS al veel beter idee heeft wat voor paard ze zoekt. Het is juist pluspunt als paard 3 weken stil kan staan en dat er dan weer zonder problemen kan worden opgestapt.
Een stalgenootje van mij had dergelijk verhaal... brutale pony met veel capaciteiten maar paar keer er naar afgebokt dus wat bangig... ze zijn naar handelaar geweest die had paar mooie en brave staan. Maar ook die reageerde heel snel op haar angst. Toen zag een vriendin dat er een meisje met grote pony de bak in kwam en zei:"zo drie weken niet gereden... ik ga eerst maar even op buitenrit" Dus die is het geworden... ook al was die lang niet zo mooi als alle anderen.

Natuurlijk is niet elk manege paard geschikt als gezinspaard. Net als bij een particulier moet je goed zoeken en niet zomaar eentje kopen.
Manegepaarden zijn echter gewend om verschillende ruiters te dragen, niet allemaal even handig. Ik heb veel manegeponys verkocht zien worden aan particulieren. Deze pony's bloeiden niet alleen ontzetten op maar waren gekke dingen gewend, spelletjes, lekker aanklooien en poetsen etc etc. Waar je alleen heel goed op moet letten is de lichamelijke gezondheid. Paarden zijn werkdieren maar de harde werkdagen op een manege eisen wel hun tol. Ik zou geen manegepony kopen die ouder is een jaar of 8

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:43

@Terpentijn: mooi verwoord, goed verhaal met happy end! +:)+

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:01

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 06:42

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:47

volgens mij zijn er als koper wel enkele rechten
maar is ze ook gekocht met een koopcontract?
zou bij het volgende paard als je daarover denkt hem 3 maandjes op proef nemen!
ik heb zelf de ideale pony die aan die verwachtingen voldoet die jij beschrijft wil dr alleen niet verkopen haha!
wat ik wel kan vertellen is dat ELK paard uitprobeerd
ik denk dat elke eigenaar hier wel in het begin een machtsstrijd heeft gehad!

Kensington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 13:10

daiswees schreef:
volgens mij zijn er als koper wel enkele rechten
maar is ze ook gekocht met een koopcontract?
zou bij het volgende paard als je daarover denkt hem 3 maandjes op proef nemen!
ik heb zelf de ideale pony die aan die verwachtingen voldoet die jij beschrijft wil dr alleen niet verkopen haha!
wat ik wel kan vertellen is dat ELK paard uitprobeerd
ik denk dat elke eigenaar hier wel in het begin een machtsstrijd heeft gehad!

ik heb haar gekocht met een standaard koopcontract hierin is niets opgenomen mocht ze niet bevallen.
ik weet dat elk paard uit probeerd maar ik heb haar gekocht als gezinspony en aan die verwachting voldoet ze absoluut niet. Het is een echte sportpony die zelf uitdaging nodig heeft

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:33

Ik heb mijn vorige merrie ook verkocht, niet als zijnde braaf recreatiepaard natuurlijk :D Nieuwe eigenaar stuurde me na twee weken al een dreigmail dat ik haar moest terugnemen etc etc, brief van advocaat ontvangen en hij ging me een rechtszaak aanspannen, zelf advocaat onder armen genomen en hij had geen poot om op te staan. Hij is twee maal het paard komen testen, eerste keer op afgesproken uur, tweede keer was hij 2uur te vroeg (slimme zet van hem natuurlijk :D) is hij ze zelf uit de weide gaan vissen, ze was steeds erg braaf. Paard heeft hij dan verkocht voor 1500euro terwijl hij ze bij mij gekocht had voor bijna 6... achja
Beetje ander verhaal natuurlijk maar gewoon om aan te tonen dat je op karaktervlak niet veel te beginnen hebt

frodo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:12

Pfff... wat vervelend. Ik zou ook niet weten wat je zou moeten doen. maar een advies kan ik uit eigen ervaring wel meegeven en dat is als je nog een keer een andere pony koopt, vragen om proeftijd. Als het in die proeftijd blijkt dat het toch niet de pony is waar je naar opzoek was dat je hem dan terug kan doen na de vorige eigenaren.