Ik zit er mee ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lauraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:32

Hier een berichtje van een instructrice van deze manege.

Alle ruiters worden gewogen. Ook de jonge kinderen, eventueel met ouders erbij.
We wegen de manegeklanten, omdat het erg moeilijk en niet eerlijk is om het gewicht te schatten.
Alle paarden en ook de pony's hebben een maximum gewicht wat zij mogen dragen. Het is voor de eigenaresse erg lastig indelen, omdat zij niet van alle ruiters weet hoe zwaar zij zijn en dan kan het gebeuren dat er ruiters op bepaalde paarden worden ingedeeld wat eigenlijk niet past.

Het wegen gebeurt 1 op 1 bij de instructrice in de hoek. Alleen de instructrice ziet het gewicht en schrijft dit op. Dit wordt absoluut niet openbaar gemaakt.

Verder is alles bespreekbaar en zal je echt niet meteen worden weg gestuurd!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:32

craiester schreef:
ik vind dat heel belachelijk, nu worden mensen die dikker zijn eigenlijk gediscrimineerd. er zijn genoeg mensen die dikker zijn dan 85kilo en er zelf niks aan kunnen doen (lengte, medicijnen, ziekte..) en die zouden dan niet mogen rijden. dat de manege zich dan focust op het goed rijden van de paarden, dat elke ruiter leert het paard door de rug te rijden, ipv een gewichtslimiet op te stellen.

Moeten paarden daar dan onder lijden?
Heel vervelend voor die mensen maar daar heeft een paard toch geen boodschap aan. Die moet gewoon doen wat hem gevraagd word mag je ook wel rekening houden met het paard hoor.

Daarnaast vind ik het echt schandalig van mensen die roepen dat zie je toch kun je toch schatten. Nou lekker hoor als je een soort van limiet hebt en je bent klein en rond heel fijn wordt je zwaarder geschat als een lang normaal iemand. Nee daar zou ik me echt helemaal happy bij voelen.
Gewoon duidelijk grens is voor iedereen prettig weet je gelijk waar je aan toe bent.
Zou wat zijn als een de instructrice naar je toe komt en zegt je ziet er een beetje zwaar uit dus ik vrees dat we geen paard meer voor je hebben. Wegen is gewoon eerlijk en duidelijk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:41

44Myrthe44 schreef:
Ik weeg 60 kilo maar bij deze manege zou ik never nooit gaan rijden, noch dat ik mijn kinderen erheen zou sturen.
Ik snap eerlijk gezegd niet dat die manege nog bestaat :P.
Goed dat je rekening wil houden met gewicht maar je kan er ook in doorslaan, dat is hier volgens mij gebeurt. Mag dit wettelijk eigenlijk wel?

Tuurlijk mag dat wettelijk wel, wat een rare vraag. Ten eerste ga je op een weegschaal niet op het hakblok, ten tweede ben je niet verplicht om je te laten wegen je kan er ook gewoon voor kiezen om niet te rijden daar dus waarom zou dat onwettig zijn.

Ik vind het belachelijk dat er allemaal excuses worden bedacht waarom zo'n limiet raar is. Op een manege rijden vaak nu eenmaal mensen die nog niet zo heel goed kunnen rijden en dan is het juist goed als een manege besluit om de gewichtslimiet laag te houden. Als iedereen perfect kon rijden kon die limiet misschien inderdaad een stuk hoger maar daar is het een manege voor. En een regel is naar de klanten toch veel duidelijker en minder kwetsend al soms tegen een enkele persoon op basis van een eigen oordeel zeggen "jij bent te dik" dat is toch pas banketstaaf :x
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 07-11-12 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:51

Girassol schreef:
Ik vind het helemaal niet zo verkeerd om een gewichtslimiet te stellen, het is gewoon echt met het oog op het welzijn van de paarden. Ik vind het wegen wel beter dan iemand inschatten, want iemand kan toch behoorlijk wat lichter of zwaarder zijn dan je soms zou denken. Als het wegen inderdaad zo gebeurd dat niet iedereen uit je les je aan staat te staren terwijl je op de weegschaal staat en je gewicht is alleen bekend bij de instructrice, dan lijkt me dat prima. Gewicht noteren lijkt me alleen niet nodig? Of wordt dat gedaan om een overzichtje te hebben op welke paarden/pony's een ruiter wel of niet kan qua gewicht? En hoe vaak wordt zo'n weegweek eigenlijk gedaan?
TS, ik kan me heel goed voorstellen dat het niet leuk is om zo'n weegweek te doen en zeker niet als je over die 85 kilo heen komt, maar ik denk dat je je er echt geen zorgen over hoeft te maken. Uit de berichten van Kelly_Taco begrijp ik ook dat als iemand te zwaar is i.v.m. de gewichtslimiet, er met die persoon wordt overlegd wat de mogelijkheden zijn en iemand dus niet meteen weggestuurd wordt. Daarbij neem ik aan dat ze ook echt wel rekening houden met de kleding die je aan hebt bij de weging, met je lengte, je lichaamsbouw en je rijstijl en -vaardigheden. Maak je er niet te druk over, het komt echt wel goed :)

Naast deze vragen heb ik nog een dingetje waar ik nu nieuwsgierig naar ben: Hoe hebben jullie besloten welk gewicht jullie aan houden? Want het had natuurlijk ook 80 kilo kunnen zijn of 90 kilo ofzo.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:53

In het algemeen gezegd: ik vind wegen zo gek nog niet. Het is inderdaad heel moeilijk in te schatten hoeveel iemand werkelijk weegt. Bovendien is het het recht van de eigenaar te bepalen onder welke voorwaarden iemand op zijn/haar paarden rijdt. Die eigenaar is ook degene die mag opdraaien voor gederfde inkomsten door overbelaste en kreupel geworden paarden.
Paard is levend wezen, geen turntoestel. Wàt de oorzaak van het overgewicht ook is, daar heeft het paard nul komma nul boodschap aan.
Als ik slechtziend ben buiten mijn schuld, mag ik tóch geen piloot worden.

Hoe kan het toch dat mensen menen rècht te hebben op een paard rond te hobbelen, ook al slepen ze weet ik hoeveel overtollig gewicht mee? En dan heb ik het niet over 5 kilootjes teveel...

In het geval van TS: de soep wordt niet zo heet gegeten als zij wordt opgediend, het blijkt uit Lauraaa's bericht dat je niet zomaar voor een paar kilo teveel wordt weggestuurd, maar dat ze een paard naar je gewicht toewijzen. Niks onredelijks aan dus.

Iriis__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:05

Ik rij op deze manege en mij is verteld dat we worden gewogen omdat de gene die indeelt niet meer precies weet hoe zwaar (en lang) iedereen is. Op die manier kan zij niet goed indelen, omdat iemand die te groot of te zwaar is dan kan worden ingedeeld op een paard of pony wat eigenlijk niet past.
Ik vind het dan ook helemaal niet gek dat dit gedaan wordt.
Ik ben al gewogen en heb dit totaal niet als erg ervaren. Iemand houdt je paard vast en om de beurt loop je naar het hoekje om te wegen, waar alleen je instructrice staat die het opschrijft.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:12

Ik vind het goed dat de manege de gezondheid van de paarden voorop stelt. Zouden er meer moeten doen! De manier waarop gewogen wordt (niet voor iedereen zichtbaar) is heel netjes.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:37

Lauraaa_ schreef:
Hier een berichtje van een instructrice van deze manege.

Alle ruiters worden gewogen. Ook de jonge kinderen, eventueel met ouders erbij.
We wegen de manegeklanten, omdat het erg moeilijk en niet eerlijk is om het gewicht te schatten.
Alle paarden en ook de pony's hebben een maximum gewicht wat zij mogen dragen. Het is voor de eigenaresse erg lastig indelen, omdat zij niet van alle ruiters weet hoe zwaar zij zijn en dan kan het gebeuren dat er ruiters op bepaalde paarden worden ingedeeld wat eigenlijk niet past.

Het wegen gebeurt 1 op 1 bij de instructrice in de hoek. Alleen de instructrice ziet het gewicht en schrijft dit op. Dit wordt absoluut niet openbaar gemaakt.

Verder is alles bespreekbaar en zal je echt niet meteen worden weg gestuurd!

Oke, dit snap ik.
Maar houden jullie ook rekening met lengte?
Elk paard een maximum gewicht is leuk bedacht maar gaat natuurlijk niet op.
Iemand van 1.70 die 50 kilo weegt zal voor een pony/ klein paard veel zwaarder aanvoelen dan iemand van 1.50 die 60 kilo weegt (door het hefboomeffect)!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:45

Ik vind het netjes dat ze rekening met de paarden houden.
En wat ik begrijp is dat ze echt wel rekening houden met lengte/gewicht.

Helaas is de werkelijkheid dat er veel kinderen en volwassenen mensen rond lopen met overgewicht door een ongezonde leven stijl.
Ja dan wordt je op de feiten gedrukt.
Maar het is een mooie motivatie om af te vallen.
Want echt overgewicht is ook slecht voor je gezondheid.

En ik kan me niet voorstellen dat deze mensen blij zijn met hun lichaam....
En als je niet wilt afvallen en toch op een paard wilt klimmen...tja sorry dan vind ik lichtelijk egoistisch.
Want het gros met overgewicht heeft helemaal niet zo n fijne balans en breng je eerder een dier uit evenwicht

Op de stal waar ik sta is een persoon die ook aan de zware kant was.
Ze heeft advies van stalgenoten gevolgd en is afgevallen voor haar paard _/-\o_
Nu ze weer slank is realiseert zij zich dat het veel gemakkelijk paardrijden is met een gezond gewicht

Op de sportschool krijg je ook een weeg moment.

Zie het als prof sportbegleiding :D
Het is denk ik niet de bedoeling van de manege om mensen als modellen te laten rondlopen maar je wordt wel op de feiten gedrukt dat overgewicht gewoon niet gezond is voor mens en dier.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:51

pff..ik vind het nogal wat. Dat maneges op de gezondheid van het paard letten is natuurlijk goed. Maar ik ben persoonlijk nogal bang dat veel (jonge en onzekere) meiden er een te groot issue van maken en af gaan vallen met diverse eetstoornissen aan toe. Nu zal dit lang niet bij iedere meid aan de orde zijn en het is goed dat er eens naar het gewicht wordt gekeken maar ik vraag me af of dit de taak van een manege is in plaats van een dietiste of voedingsconsulente.
En ik weet ook dat de mensen dikker worden en ook kinderen steeds dikker worden.

ik dacht te lezen dat TS eraan dacht om toch maar niet te gaan, maar als dit maandelijks moet gebeuren dan heb je toch iedere maand een probleem. Je kunt dit niet aan de kant schuiven, en blijkbaar is het voor TS toch een big deal dat weegmoment.
TS ik hoop dat je je er niet te veel van aantrekt, en je moet absoluut geen gekke dingen verzinnen om maar snel die 3 kilo in een week kwijt te raken.
Want als dit echt is wat je wil kan ik je adviseren om professionele hulp te vragen van een dietiste of voedingsconsulente, deze kunnen je adviseren om verantwoord af te vallen.

Succes meid!!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:53

yvje86 schreef:
pff..ik vind het nogal wat. Dat maneges op de gezondheid van het paard letten is natuurlijk goed. Maar ik ben persoonlijk nogal bang dat veel (jonge en onzekere) meiden er een te groot issue van maken en af gaan vallen met diverse eetstoornissen aan toe. Nu zal dit lang niet bij iedere meid aan de orde zijn en het is goed dat er eens naar het gewicht wordt gekeken maar ik vraag me af of dit de taak van een manege is in plaats van een dietiste of voedingsconsulente.
En ik weet ook dat de mensen dikker worden en ook kinderen steeds dikker worden.

ik dacht te lezen dat TS eraan dacht om toch maar niet te gaan, maar als dit maandelijks moet gebeuren dan heb je toch iedere maand een probleem. Je kunt dit niet aan de kant schuiven, en blijkbaar is het voor TS toch een big deal dat weegmoment.
TS ik hoop dat je je er niet te veel van aantrekt, en je moet absoluut geen gekke dingen verzinnen om maar snel die 3 kilo in een week kwijt te raken.
Want als dit echt is wat je wil kan ik je adviseren om professionele hulp te vragen van een dietiste of voedingsconsulente, deze kunnen je adviseren om verantwoord af te vallen.

Succes meid!!

Ja want ze rijden op onze paarden :)
De weegweek is 1x in het halfjaar.

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:55

44Myrthe44 schreef:
Oke, dit snap ik.
Maar houden jullie ook rekening met lengte?
Elk paard een maximum gewicht is leuk bedacht maar gaat natuurlijk niet op.
Iemand van 1.70 die 50 kilo weegt zal voor een pony/ klein paard veel zwaarder aanvoelen dan iemand van 1.50 die 60 kilo weegt (door het hefboomeffect)!

Hier nog een instructrice van deze manege...

Uiteraard wordt er ook gelet lengte :)
Een lange ruiter zit ook niet fijn op een pony dus die gaan zoiezo op de paarden.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:57

Aan de ene kant is het goed (voor de paarden natuurlijk)...

Aan de andere kant zou ik er ook iets tegen hebben. Voor mij zou het echt een reden zijn om niet op jullie manege te gaan rijden.... (weegschaaltrauma ;)) Ik zou me er echt te ongemakkelijk bij voelen :s Laat staan hoe het dan voor pubermeiden is...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:57

yvje86 schreef:

Ik denk dat als mensen er zo'n issue van maken dat ze eventueel zover gaan om ongezond af te vallen(eetstoornissen) er grotere problemen zijn dan alleen het gewicht. Het is niet de taak van de manege om mensen te laten af vallen maar wel hun taak om mensen erop te wijzen dat het voor hun paarden gewoon niet verantwoord is en ik heb idee door de reacties van 2 instructrice dat ze echt niet bot zijn en er echt wel goed op in zullen gaan en eventueel iemand adviseren om hulp te zoeken willen ze afvallen. Dus nee het is inderdaad hun taak niet om die mensen te laten afvallen of wat dan ook maar wel om het welzijn van het paarden in het oog te houden en ook aan te geven dat het voor hun paarden gewoon niet acceptabel is wat mensen daar verder meedoen is niet de zorg van de manege maar ze kunnen wel helpen. En misschien dat het voor sommige ook best een stok achter de deur kan zijn als een manege gewoon bewust bezig is. Hun eerste zorg is de paarden en dat vindt ik goed.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:59

Serendip90 schreef:

Aan de andere kant zou ik er ook iets tegen hebben. Voor mij zou het echt een reden zijn om niet op jullie manege te gaan rijden.... (weegschaaltrauma ;)) Ik zou me er echt te ongemakkelijk bij voelen :s Laat staan hoe het dan voor pubermeiden is...

Tsja ik hou zelf ook niet van de weegschaal maar ga er ook regelmatig op staan om te zorgen dat ik op het juiste gewicht blijf voor mijn paard.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:03

Kelly_Taco schreef:
Serendip90 schreef:

Tsja ik hou zelf ook niet van de weegschaal maar ga er ook regelmatig op staan om te zorgen dat ik op het juiste gewicht blijf voor mijn paard.

Als er iemand bij staat doe ik dat dus ook echt niet. (En natuurlijk sta ik er ook wel op, en hoef ik er niet eens over te zeuren dat ik op moet letten of wat dan ook) maar tis vooral de gedachte... *jeej onzekerheid* :')

Snap wel dat je voor jezelf een keuze kan maken en dat jullie het voor de manegepaarden moeten doen.... Vind het zelfs wel goed eigenlijk, maar toch... (Ja, sorry, ik ben zo'n weegschaaltraumamuts)

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:06

Maar waarom deelt de instructie dan de paarden niet in?
Ik begrijp niet dat iemand die de mensen dus blijkbaar niet kent, de paarden indeeld.
Lijkt me ook logischer aangezien de instructie de mensen kent en dus heus wel in kunnen schatten wie op welk paard past. Hoe doe je dat met kinderen die angstig zijn of lang of een handicap/achterstand hebben. Neem aan dat je niet allemaal robot paarden hebt lopen..... die allemaal even lief en braaf zijn.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:09

olijf schreef:
Maar waarom deelt de instructie dan de paarden niet in?
Ik begrijp niet dat iemand die de mensen dus blijkbaar niet kent, de paarden indeeld.
Lijkt me ook logischer aangezien de instructie de mensen kent en dus heus wel in kunnen schatten wie op welk paard past. Hoe doe je dat met kinderen die angstig zijn of lang of een handicap/achterstand hebben. Neem aan dat je niet allemaal robot paarden hebt lopen..... die allemaal even lief en braaf zijn.

De instructrices overleggen gewoon met de manege-eigenaar (die deelt in).
Manege-eigenaar kent de klanten wel.
De lesklanten geven altijd hun persoonlijke voorkeur op voor de volgende les en daar wordt altijd zoveel mogelijk rekening mee gehouden.

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:11

Uiteraard geven wij voorkeuren aan, maar er zijn zoveel lessen op een dag, dat indelen door de instuctrice van een bepaalde les niet te doen is.
Onze paarden lopen maar 2 uur per dag, en er staan ongeveer 6 instructrices per dag in de baan, geen doen dus.
Bijzondere gevallen (handicap/angst) worden uiteraard genoteerd en die ruiters hebben een vast paard.

Jussem

Re: Ik zit er mee ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:45

Stille mee lezer hier, ik snap zo wel ts en de manege. Maar ik vraag me ook af of alleen in indeling van gewicht voor een les paard wel de juiste is? Ik zij zelf op een veel klein schaligere manege en daar merk ik dat er vaak ook een keuze voor een bepaald paard word gemaakt omdat de gene daar zelf veel van kan leren enzo. Ik snap dat de manege voorzichtig is op haar paardjes en daar heb ik alle respect voor maar ik weet niet of een weeg week de juiste oplossing is .

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:47

ik las van iemand die het had over 20% van het lichaams gewicht mag het paard dragen
mijn paard weegt 550kg

wat mag er dan op :+ ?

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:48

mirgino schreef:
ik las van iemand die het had over 20% van het lichaams gewicht mag het paard dragen
mijn paard weegt 550kg

wat mag er dan op :+ ?

110 kilo als je 20% aanhoudt :p (maar dat klopt dus niet, heeft ook met de bouw van het paard te maken... lange paarden hebben vaak al een zwakkere rug etc.) En bij kleine, compacte, brede paarden, mag het zadel niet zo lang zijn, dus zou de kont van de ruiter niet in het zadel passen :'))

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:51

Oke, begrijp het nog niet helemaal. Waarom 6 instructies?
Hebben jullie ook 6 rijbanen of doet iedereen het voor erbij?
Hoeveel paarden hebben jullie dan te verdelen als ze niet meer dan twee uur per dag mogen lopen.
Door de weeks kan ik me dat nog wel indenken, maar op zaterdag lijkt het me vrij lastig. En ook nog eens rekening moet houden wie wel op welk paard mag/past enz..
En met zoveel instructie is het dan niet moeilijk een goede band op te bouwen met je klanten? En paarden ook trouwens.
Ik bedoel ik weet dat als hier de vaste instructie bv ziek is, de pony's vaak een loopje nemen met de invaller :')
Is er een site, ik wil echt niet lastig zijn , dus misschien snap ik het als ik de site heb gezien / lezen.
Wacht, heb je post nogmaals gelezen en begrijp hieruit dat jullie wel allemaal je eigen les hebben zeg maar?
Dus die band is er dan wel, pff vindt het wel een gedoe hoor :+

Edit* Heb even de site bekeken en aangezien er op voorhand op de site vermeld staat dat er een limiet qua gewicht is, kan je het ermee eens zijn of niet en besluiten daar wel of niet te gaan rijden... Lijkt me?
En zie nu ook dat er een heeeeeel uitgebreid lesprogramma is :') wat dan de hoeveelheid instructie verklaard!
Laatst bijgewerkt door olijf op 07-11-12 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:56

Ik vind het niet zo vreemd eigenlijk. Kijk ook eens naar andere sporten, daar worden mensen ook op gewicht ingedeeld in een bepaalde klasse (boksen bijv.). En wat dichter bij 'huis': in de rensport worden de jockeys ook gewogen tbv de handicap.

Denk dat de paarden zo langer meegaan, goede zet dus van de manege.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:57

olijf schreef:
Oke, begrijp het nog niet helemaal. Waarom 6 instructies?
Hebben jullie ook 6 rijbanen of doet iedereen het voor erbij?
Hoeveel paarden hebben jullie dan te verdelen als ze niet meer dan twee uur per dag mogen lopen.
Door de weeks kan ik me dat nog wel indenken, maar op zaterdag lijkt het me vrij lastig. En ook nog eens rekening moet houden wie wel op welk paard mag/past enz..
En met zoveel instructie is het dan niet moeilijk een goede band op te bouwen met je klanten? En paarden ook trouwens.
Ik bedoel ik weet dat als hier de vaste instructie bv ziek is, de pony's vaak een loopje nemen met de invaller :')
Is er een site, ik wil echt niet lastig zijn , dus misschien snap ik het als ik de site heb gezien / lezen.
Wacht, heb je post nogmaals gelezen en begrijp hieruit dat jullie wel allemaal je eigen les hebben zeg maar?
Dus die band is er dan wel, pff vindt het wel een gedoe hoor :+

Haha de instructrices hebben allemaal wel hun vaste uren :)
De avondinstructrice zijn mensen die overdag gewoon ander werk hebben.
Die geven dus niet iedere avond les maar hebben wel vaste avond(en).
De paarden weten heel goed wie er in de baan staat hoor :D
En ja soms is het een heel gepuzzel om de paarden en ponies goed in te delen.