Teleurgesteld..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Teleurgesteld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:29

Mwah ;)

Ik ben vooral van het: zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Helaas wordt dat op bokt dan weer uitgelegd als dat ik dagelijks mijn paarden in elkaar ros...

Ik heb een ander topic lopen iver hoe we vroeger dachten en hoe we tegenwoordig denken.
Vroeger was het zoveel makkelijker.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:33

En wat wil je bereiken met dit topic... Vind het slecht onderbouwd waar je vandaan haalt dat veel mensen hun paarden afrossen. Zie dat zelf toch echt heeeeel weinig.
Ben in Marokko op vakantie geweest in meerdere steden en DAAR heb ik pas gezien dat mensen hun pony's en ezels onnodig flink afrossen vaak.
Kun je je beter daar druk om gaan maken...

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:38

alweer zo'n topic..
Niks mis met af en toe een tik, zeker in de springles wil ik de pony waar ik op rijd goed aan mijn been. Maakt wereld van verschil in het parcours, 2x vragen en anders een tikje mee. Paarden onderling zijn ook niet altijd zo lief voor elkaar.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:47

Ik ben ervan overtuigd dat er maar weinig manieren zijn die echt fout zijn. Ik vind echter dat niemand volledig juist met paarden kan omgaan. Dat kunnen enkel andere paarden. Ik probeer ze echter op mijn manier te benaderen en heb er goede resultaten mee, door te denken over hoe het paard zich zou voelen.
Iedereen zal door de jaren heen blijven groeiën. Ik denk ook dat bijna iedereen het beste met zijn paarden voorheeft.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 03:04

[/quote]
Waar Stef volgens mij een beetje last van heeft, en ik zelf ook, is een lichte allergie voor mensen die van zichzelf vinden dat ze De Waarheid Over Paarden hebben ontdekt (of ijverig overschrijven uit een boekje alsof ze het zelf bedacht hebben), dat de rest van de wereld paarden niet half zo goed begrijpt als zijzelf en die hengelen naar complimenten over hoe goed ze met hun Waarheid wel niet allerlei zielige mishandelde onbegrepen fantastisch getalenteerde superpaarden hebben weten te redden van een enkeltje slager. Veel van die mensen verdienen geen complimentje maar een draai om hun oren om ze af te leren zo respectloos allerlei onzin over andere mensen op internet te zetten. Want óók als je er niet bij zet over wie je het hebt is onzin onzin. Niemand is perfect en iedereen die oprecht z'n best doet doet verdient daarvoor respect. Zit ik een beetje in de buurt Stef?[/quote]

Ik hoop dat dit niet op mij van toepassing wordt gebracht. Al wat ik zeg heb ik zelf ooit uitgeprobeerd, en het meeste zelf verzonnen door voort te gaan op een denkwijze van iemand die in mijn richting ligt. Verder ben ik er echt van overtuigd dat maar weinig mensen echt grondig fout met hun paarden omgaan. Wel dat iedereen (inclusief mij) kan verbeteren. Mijn doel is dus puur mijn ervaring te delen en van anderen hun ervaring te leren. Mijn ervaring vind zijn oorsprong in verschillende boeken van verschillende schrijvers, van waaruit ik dan zelf verder mijn technieken bedacht heb en toegepast, en zodoende heb geleerd dat ze werken.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 03:05

stef schreef:
Natuurlijk zijn er mishandelde paarden, maar zoals het op bokt geschetst wordt is elk paard wat een keer een knal krijgt een mishandeld paard, dát is mijn punt

Dat is ook echt overdreven van die mensen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 03:09

je kúnt niet zeker weten dat het niet jouw fout is. Net zoals je ook niet zeker kunt weten of een ander meer of minder gelijk heeft dan jij.

Omdat ik niet zeker ben dat het mijn fout niet is, ga ik ervan uit dat dit wel het geval is. Mij is opgevallen dat je dan veel meer bereikt. Ik ga ook niet beweren dat ik alleen gelijk heb. Dat is zeker niet het geval. Iedereen heeft een andere methode. Ik probeer alleen aan te moedigen het paard alles aan te leren op een manier die hij snel begrijpt, en te proberen de wereld eens te bekijken van het oogpunt van een paard. Daarmee zouden veel problemen voorkomen worden. Het gaat niet om gelijk, maar om verschillende manieren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:37

amazing_lady schreef:
Thincla schreef:
Ik vindt zweep ook onnodig mensen hebben het hier over een tik en in mn ogen vindt ik dat best zielig als je paard geen zin meer heeft ofso kan je tog ook stoppen en geen flinke tik geven. wij zouden ook geen dingen willen doen die we niet willen (mn mening ;) )

Daarvan uitgaande denk ik dat ik mijn zadel wel kan verkopen. Denk dat als het aan mijn paard ligt ze lekker in de wei blijft lopen.

Daarvan uitgaande moeten er geen paarden meer gehouden worden, want als het paard de keuze had dan liep ie liever in de prairie.
Ik wil ook niet elke dag werken en toch moet ik het doen. Dacht je dat een dier in de natuur zn zin kan doen? Daar is het puur overleven. Zorgen dat je te eten hebt en niet zelf gegeten wordt. Dat lijkt me ook niet zo'n pretje. Hier krijgen ze hun voer, hoeven niet te vluchten,.... maar daar komen weer andere dingen voor in de plek. Is het slecht, niet perse, die van mij hebben wat dat betreft een luxeleven denk ik. Dat geldt niet voor alle paarden, het houden is helemaal niet perfect en zeker niet overal (denk maar aan de 3x3 stallen waar paarden dagelijks 23/24u instaan, zonder buiten te komen tenzij voor dat ene uurtje rijden bv, daar draait mn maag van om), of paarden die werkelijk over de sprongen heen worden geslagen. Maar dat is nog steeds anders dan een bemoedigend tikje, het rijden bestaat nu eenmaal uit hulpen geven. Liever een bemoedigend tikje met het zweepje en duidelijk voor het paard, dan van die mensen die hun hakken er vol inklappen om hem erover te krijgen en hem vervolgens omdat ie uiteraard stopt er nog een keer flink over proberen te slaan. Is iets wat ik nog veel te vaak zie. Misschien heb ik wel een heel andere kijk op het rijden dan de gemiddelde ruiter, maar heb tot nu toe weinig tot geen probleempaarden gehad.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:51

Het is toch een partnerschap. Als het paard niet voor mij wilt werken, heb ik daar ook geen zin in. Ik vind dan niet dat ik het recht heb om dingen te eisen. Zoals ik om mij heen zie, zijn paarden helemaal happy om lekker wat te doen. Onze grote chagrijnige ruin is weer helemaal happy sinds hij weer flink gereden wordt. Er wordt neem ik aan ook genoeg gefokt op (mede) werkwilligheid/meegaandheid, dus dan krijg je vanzelf leuke paarden.
Nee, een paard dat niet wil is niks voor mij. Mijn paardje had het altijd naar haar zin met rijden, heel leergierig en hardwerkend. Maar dat is eigenlijk ook een raskenmerk.

en ik ga off-topic zie ik....

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 14:13

Jensvl, nu ben ik de draad wel kwijt hoor.
Eerst suggereer je dat je zeker kunt weten of ongewenst gedrag van een paard niet jouw fout is:
jensvl schreef:
@maura: Ik ga ervan uit dat het mijn fout is tot ik zeker weet dat dat niet het geval is.

en dan zeg ik dat je dat volgens mij niet zeker kunt weten en dan zeg je dat je ervan uitgaat dat het altijd jouw fout is:
jensvl schreef:
Omdat ik niet zeker ben dat het mijn fout niet is, ga ik ervan uit dat dit wel het geval is.

Wat is het nou?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 18:04

Neen, ik heb nergens beweerd dat je zeker kunt weten of ongewenst gedrag niet jou fout is. Dat is iets dat ik aan de persoon zelf overlaat, maar ik heb nog niet meegemaakt dat het niet mijn fout was, ook al dacht ik dat het paard volledig in fout is, had ik er toch ergens oorzaak aan. Maar als anderen er zeker van zijn dat hun paard volledig in fout is, is dat hun zaak, maar ik zal altijd bij mezelf gaan kijken voor de fout, met goede resultaten. Ik ben er nooit meer zeker van sinds volgend geval.
Ik was een zeer gevoelig paard aan het trainen, en om er niet verder op uit te weiden ga ik gewoon zeggen waar het op staat. Het paard reageerde heel gevoelig op zeer lichte beendruk. Maar elke keer na een galop niet meer. Ik dacht eerst aan koppigheid. Tot ik merkte dat elke keer na de galop het zadel naar voren schoof. Ik wist door het lezen van een boek dat sommige paarden heel gevoelig zijn voor een druk op een specifieke plaats, maar dat dezelfde druk op een plaats 10 cm verder verwarrend genoeg was voor het paard om niet meer te weten wat te doen. Ik besloot dus te proberen mijn benen wat verder naar achter te leggen en druk te geven op de plaats waar mijn benen oorspronkelijk zaten met het zadel op de juiste plaats. Onmiddelijk reageerde het paard op heel lichte druk. (volgens eigenaar paste zadel, want had zadelpasser laten komen, dus waarom het zadel schoof weet ik niet). Ik was er eerder van overtuigd dat het paard gewoon een vorm van onwil aan de dag legde. Maar zelfs iets dat zo duidelijk lijkt, blijkt uiteindelijk toch terug een fout van de mens te zijn.
Dus sindsdien geef ik mezelf altijd de schuld van de problemen die een paard heeft (waarmee ik al meer dan 2 weken werk).
Sorry voor de onduidelijkheid, maar ik hoop dat het hiermee uit de wereld is.

Hoewel je ook niet zeker kan zijn dat het paard nooit een fout maakt, gok ik erop mezelf de schuld te geven, omdat je dan toch meer dan 99% van de keren juist zit. Dat is iets dat bij mij heel goed helpt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:38

maura schreef:
Cassidy schreef:
@jensvl

mag ik je vragen om dit filmpje even te bekijken?

http://www.youtube.com/watch?v=mac95OrD ... ure=relmfu

Waar zie jij hier intimidatie, en waar zie jij hier angst voor de persoon op de grond?

Leuke discussie. Ik heb ook heel even naar het filmpje gekeken (20 seconden). In die 20 seconden zie ik geen intimidatie of angst, maar wel een grove fout in lichaamstaal waar het paard, vergevingsgezind als paarden nu eenmaal zijn zoalng ze weten dat ze veilig zijn, vrij laconiek overheen stapt.
De fout: op 15 seconden, vlak na het wegsturen op de cirkel, staat de longeur zo in de weg dat het voor het paard onmogelijk is om op een beleefde manier z'n weg te vervolgen. Je ziet dat het paard het hoofd omhoog gooit en op de rem gaat staan. Je ziet ook dat de longeur zich er niet van bewust is dat hij in de weg staat, die is drukker met touwtjes op orde maken.
Die fout veroorzaakt verder geen schade (buiten dat het voor het paard bevestigt dat je 90% van de signalen die mensen geven moet negeren) en dit soort fouten staat een verder prettige omgang tussen mens en paard ook niet in de weg. Toch denk ik dat die prettige omgang in dit geval heel veel meer te danken is aan de erg prettige, kalme en ontspannen uitstraling van de longeur dan aan diens vermogen zijn lichaam nauwkeurig te gebruiken. Mocht Parelli cursussen prettig, kalm en ontspannen in je vel zitten aanbieden dan zou ik daar misschien nog wel in geïnteresseerd zijn, ik denk dat de wereld er een stuk gezelliger op wordt als meer mensen prettige zelfverzekerd in het leven zouden staan. Maar waar het gaat over paarden en lichaamstaal denk ik dat er (veel) betere leraren zijn.

Laat me raden wie jij in gedachten hebt....Klaus Ferdinand Hempfing?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:55

Ik zie een PP die nonchalant zijn paard laat bewegen. Het enige wat hij van het paard vraagt is dat het ergens heen gaat. PP beweegt zich expres op deze manier en is expres met iets anders bezig om geen enkele druk op het paard te leggen. PP gaat even nonchalant voor het paard staan omdat het te hard gaat. Het doel is namelijk om een goed plekje te vinden voor poetsen, niet longeren. :)

Maar goed, ieder ziet wat hij/zij wil zien natuurlijk. :)

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 00:40

Soms zou ik willen dat sommige mensen hun paard eens een tik verkochten. Dat zou het verkeer namelijk een stuk veiliger maken. Ik zie zo vaak paarden hun ruiter in de zeik nemen zonder dat ze daardoor op hun sodemieter krijgen... tuurlijk, je moet een levend wezen áltijd met respect behandelen, en onnodig slaan is ook echt iets dat ik niet goed keur, maar soms.... sóms, dan denk ik echt.... als jij niet leert om je beessie zo nu en dan op z'n plek te zetten dan gaat het je nog een keer je nek kosten.

En in de bak interesseert het me niet, vind het zelfs wel hylarisch als het paard (van een ander) dan constant zijn zin krijgt omdat het 'zielig' is om hem een tik te geven.... maar helaas zie je ook nog veel ruiters die het paard geen tik geven omdat het zielig is, maar vervolgens wel een uur lang in zijn mond lopen te sjorren met een scherp bit en maar in de buik lopen te schoppen omdat het dingetje 'niet wil luisteren'.... ja, dan ben ik er snel klaar mee xD

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 01:46

Ik geef heel zelden een paard een tik, behalve uit zelfverdediging, en heb altijd prachtige resultaten met mijn paard en paarden van mensen die ik train (zogenaamde probleempaarden => volgens mij zijn het probleemmensen). Ben ervan overtuigd dat als je een beetje begrijpt hoe paarden denken, je dan op een veilige vriendelijke manier met paarden kan omgaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 02:00

@jensvl.

Ik kan me herinneren dat ik je ooit op een Parelli demo heb gezien, en je toen compleet Parelli-minded was.
Wat is er gebeurt dat je Parelli nu zo compleet de rug toekeert? Die indruk werk je tenminste.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 05:09

Waar zou je me gezien hebben? (ik woon in omgeving antwerpen; essen). Enige manege in de buurt waar ik op een opendeurdag naar toe ga die parelli toepast in twolazyseven ranch vlak bij mij. Voor de rest ben ik nergens geweest. Naar een echte parelli demo ben ik nooit geweest.
Ik moet wel toegeven dat ik vroeger volledig parelli volgde, maar toch had ik het gevoel dat ik niet echt vriendelijk voor mijn paard was, en het paard verbeterde wel, maar begon alles tegen zijn zin te doen. Ik moet zeggen dat parelli heel goed werkt tot een bepaalde hoogte. Ik gebruik nog steeds een beetje technieken van parelli, maar ik prefereer nu vriendelijkere methoden met betere resultaten en paarden die met plezier voor je werken. Dus compleet de rug toekeren is veel gezegd, maar ik vind zijn methode niet goed genoeg. Hij volgt de alfa. Ik volg liever de passieve leider. Ik heb gezien (en ook gelezen) over hoe een alfa gemeden wordt als het kan. Dit terwijl de passieve leider graag gezien wordt, en dat daar een wederzijds respect is. Bij de alfa wil de alfa wel respect, maar respecteert hij de anderen niet.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 18:28

Cassidy schreef:
maura schreef:
Mocht Parelli cursussen prettig, kalm en ontspannen in je vel zitten aanbieden dan zou ik daar misschien nog wel in geïnteresseerd zijn, ik denk dat de wereld er een stuk gezelliger op wordt als meer mensen prettige zelfverzekerd in het leven zouden staan. Maar waar het gaat over paarden en lichaamstaal denk ik dat er (veel) betere leraren zijn.

Laat me raden wie jij in gedachten hebt....Klaus Ferdinand Hempfing?

Helaas, je gaat niet door voor de koelkast :D
Ik heb ooit 'ns een boek van KFH gelezen, maar ik kan niet zoveel met de man. Hij is mij een beetje teveel van de zwevenarij en kunsterigheid en ik ben gewoon een simpele boer met techneutenverstand. Past niet. Ik had trouwens niet een specifieke of beroemde trainer in gedachten, ik denk gewoon in het algemeen dat er een hoop mensen zijn die mensen veel beter kunnen onderwijzen over lichaamstaal bij paarden dan Parelli.

Jessix schreef:
Maar goed, ieder ziet wat hij/zij wil zien natuurlijk.

Of ieder ziet wat hij/zij kán zien? Wat je niet weet dat weet je niet en wat je niet ziet dat zie je niet. Maar of het er dan ook niet ís is natuurlijk de vraag.