Paard spiegelt energie/ lichaam / ziektes van de mens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:12

maura schreef:
Sizzle schreef:
JPS, op 1 van de eerste pagina's werd dat samenlopen (wat dus eigenlijk tegengesteld is) wel genoemd.

en dat dat tegengesteld is, is ook al gezegd ;)
Sizzle schreef:
Gevoelens overnemen kan ik ook prima wat mee, ook in het voordeel in de natuur, maar wie legt mij uit wat een vluchtdier eraan heeft om zonder fysieke reden ziek te worden omdat een vriendje buikpijn heeft :?

Misschien kun je beginnen met zelf uit te leggen wat het voordeel in de natuur is van het gevoelens van elkaar overnemen van dieren onderling en van andere soorten? Want dat voordeel zie ik namelijk niet. Wat betreft jouw eigen vraag, ik vind dat Shadow0 lang geen gek antwoord heeft bedacht. Bij planten zie je overigens iets soortgelijks: http://documents.plant.wur.nl/wurglas/a ... chuwen.pdf Als planten dat al kunnen, dan lijkt het me niet onlogisch dat dieren ook zoiets doen.

Morganlefay schreef:
Vragen om een voetje hoef ik ook nooit, ongeacht de volgorde die ik gebruik ze tilt altijd het voetje op waar ik om "vraag".
Klinkt leuk, maar pas als ze ook elk voetje geeft dat jij vraagt als je aan de andere kant van een dichte deur staat is er reden om aan te nemen dat je paard iets anders doet dan jouw lichaamstaal lezen.

Yep. Hoef niet altijd met haar bezig te zijn. Als ik met een van de andere paarden bezig ben, komt er ineens in een hoekje van mijn hoofd iemand zachtjes binnen. Als ik me dan omdraai staat er een lief vragend hoofd of ik toch nog even aandacht voor mevrouw heb. Ze is niet vocaal. Heb haar nog nooit een geluid horen maken, ook niet naar de andere paarden.
Heb echt fysic contact nodig. Omdat paarden anders denken dan wij mensen. Ze gebruiken beelden. Ben er ooit een tegengekomen waar ik een goedemorgen=head to head van kreeg. De haren op mijn rug gingen recht overeind staan, had nog nooit zoveel angst en verdriet gevoeld. Ben naar de eigenaar gestapt en gevraagd wat ze wist van de achtergrond van het paard. Bleek dat paardlief in het verleden op stal nog wel eens(meer dan eens) afgerost was. Heeft het bij deze eigenaar heel goed gehad, tot ze door een tragisch ongeluk in de wei moest worden afgemaakt.

Cathelijnee

Re: Paard spiegelt energie/ lichaam / ziektes van de mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:09

Als mens, dier of wat dan ook communiceer je altijd. Of je het nu uitspreekt of niet, je hebt altijd een bepaalde lichaamshouding. Paarden communiceren met elkaar over lichaamshouding, net zoals vele andere dieren. Wanneer een paard merkt dat een ander paard slecht gehumeurd is zal dit paard dus ook niet fijn naast dit slecht gehumeurde paard gaan staan.

Dus wanneer een mens een bepaald humeur heeft, vooral wanneer het het baasje is van een paard, gaat het paard hierop reageren. Hetzelfde als een kind wat op een paard zit, vooruit kijkt en een opstakel ziet en bang word gaat het zich in zijn lijf weerhouden, dit merkt het paard en gaat ook zoeken naar waarom zijn baasje deze signalen uitzend. Het paard denkt: Heb ik iets fout gedaan? Is er gevaar? Etc.

Ook bij lichamelijke klachten van het baasje, weerhoudt het baasje zichzelf. Het beweegt niet natuurlijk met het paard mee, waardoor het paard zichzelf ook gaat weerhouden, omdat het weer reageerd op het baasje en ook omdat het misschien niet prettig aanvoelt. Er zijn veel bepaalde therapie soorten met paarden, dit is niks voor niks, paarden voelen aan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 22:10

Citaat:
OF het zo is weet ik niet, ik denk niet dat het onderzocht is, maar het hoeft in elk geval zeker niet alleen maar evolutionair nadeel te geven als de immuun-reacties beinvloed worden door de omgeving. Tenslotte deelt de kudde niet alleen het externe gevaar, maar ook het gevaar uit infecties en voedsel.

Shadow, zo had ik het inderdaad nog niet bekeken.
Het communiceren naar elkaar dat het eten van een bepaalde plant buikpijn geeft kan natuurlijk wel weer nuttig zijn :j
Maar dat het zover gaat dat ze er ook echt aan kapot gaan zoals het voorbeeld van de wervelartrose, dat lijkt me zinloos en ook niet logisch. Dan zou je ook echt moeten oppassen om een gezond paard bij een kreupel of dampig paard op de wei te zetten bijvoorbeeld. Maar gelukkig heb ik nog nooit de dampigheid van een paard over zien slaan op zijn buurpaard.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 22:17

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 19:48

Dat een paard ziektes of 'pijntjes' van een mens spiegelt geloof ik eigenlijk niet zo. Maar wel dat als een ruiter aan een bepaalde kant vast zit, of een blessure heeft, dat dit door het rijgedrag bij het paard ook z'n moeilijke kant wordt, of hij aan die kant vast zit. Wel geloof ik dat een paard gevoelens en emoties spiegelt. Een paard kan een mens feilloos aanvoelen.

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:06

Heb niet alles bij gelezen.
Of je paard je klachten/ziektes weerspiegelt weet ik niet en daar heb ik mijn twijfels bij. (Als ik mank loop loopt mijn paard niet mank).
Paarden weerspiegelen wel degelijk je emoties na en kunnen emoties bij je wegnemen. Hier worden ook verschillende cursussen, opleidingen en demonstraties in aangeboden. Ik moet wel zeggen dat het in Nederland nog niet zo bekend is alhoewel de bekendheid hier wel steeds meer komt. Tuurlijk heb je een deel dat hier open voor staat en een deel niet. Toen ik de 1e keer aan een demonstratie mee deed begon iemand naast mij te huilen nadat een paard op hem afkwam en ze elkaar 2 minuten recht in de ogen keken, heel bizar en had echt zoiets van wat is dit? Toen ben ik mij er meer in gaan verdiepen en ben tot de conclusie gekomen dat paarden wel degelijk je emoties weerspiegelen/weg kunnen nemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:11

Sizzle schreef:
Maar dat het zover gaat dat ze er ook echt aan kapot gaan zoals het voorbeeld van de wervelartrose, dat lijkt me zinloos en ook niet logisch.

Ik denk dat dat inderdaad niet standaard is - het is dus zeker niet zo dat elk paard elk symptoom gaat spiegelen.
Of zinloos en onlogisch ook betekent dat het niet voorkomt... hmmm. Ik verbaas me over dodelijk allergische reacties, bv op pinda ofzo. Niet handig, en het evolutionair nut is ook op het eerste gezicht niet groot - maar het bestaat ontegenzeglijk.

Overigens, ken je Henry Blake? Die heeft een aantal experimenten gedaan met buitenzintuiglijke waarneming van paarden. Daar mag je van vinden wat je wilt maar hij beschrijft het boeiend en volstrekt niet zweverig. Daar heeft hij het over 'gelijkgestemde paren' - een koppel dat een veel innigere verbinding heeft met elkaar dan gewoon twee willekeurige paarden in de kudde. Ook beschrijft hij bijzondere verbindingen tussen mens en dier - een verbinding die soms voorkomt, maar zeker niet bij alle dieren. Ik denk dat als er van spiegelen sprake is, dat uitsluitend gebeurt in situaties waar de verbinding bijzonder is. Dus niet zomaar elke eigenaar en paard, of twee willekeurige paarden uit de kudde.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:48

Zag dat iemand anders me voor was geweest en Linda Kohanov al genoemd heeft. TS, als je meer over spiegelen wilt weten, en vooral de psychologische kant ervan, zijn haar boeken een aanrader. Ze geeft geen directe verklaring voor wat er gebeurt, maar het zijn wel mooie verhalen vanuit haar eigen praktijk. Ik heb ook een kaartspel van haar liggen, waarin ze het principe van spiegelen heeft gebruikt en je het zelf dmv kaartlegging kan gebruiken. Vast te zweverig voor de meesten hier maar de kaarten hebben mij al heel vaak inzicht gegeven in situaties waarin ik zelf vast liep. Kijk ook eens op http://www.spiritofepona.nl, dat is de Nederlandse site van haar paardencentrum.

Met het overnemen van ziektes heb ik geen ervaring, wel weet ik dat ons oude paard (helaas pas weg moeten brengen) mijn stemmingen heel erg spiegelde, en dan m.n. als ik een pesthumeur had (lang leve PMS }> ), dan had hij dat ook en kon ik gelijk in de stal al mijn lol op. Meestal gingen bij mij dan nog niet de alarmbellen rinkelen, als ik dan ook nog ging rijden kon ik er donder op zeggen dat er gedonder van kwam. Tegen de hand, niet voorwaarts te krijgen, staken etc. Toen ik eindelijk snapte hoe het zat ben ik die dagen het rijden gaan mijden en mocht mooi mijn man erop, die heeft gelukkig niet zo'n last van hormonsters als ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:18

Was het maar andersom, dan wist ik eindelijk wat er met hem aan de hand is......... ;) Zonder hem allerlei onplezierige onderzoeken te laten ondergaan en hem meteen de juiste behandeling te gunnen......

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:22

russel schreef:
Was het maar andersom, dan wist ik eindelijk wat er met hem aan de hand is......... ;) Zonder hem allerlei onplezierige onderzoeken te laten ondergaan en hem meteen de juiste behandeling te gunnen......

Ik zou toch niet graag een slokdarmverstopping willen waarbij het gras letterlijk je neus uitkomt en vervolgens krijg je een slang in je strot %) :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:36

JPS schreef:
slimmerik schreef:
In ieder geval een arts die geen voldoende kennis van zaken had en dat niet durfde toe te geven.....

Of een reguliere arts die verder durfde kijken dan zijn neus lang is..
Shiatsu-therapeuten en Acupuncturisten houden zich toch ook bezig met stromingen en met de blokkades daarvan, en niet zonder resultaat.

Klopt, en een enkel trucje kreeg ik aangeleerd (drukpunt om mijn neusslijmvliezen te doen slinken als die opgezet zijn door allergie of verkoudheid) en die gebruik ik echt heel vaak!

@Maura, ik denk dat het een (wetenschap) het ander (geloof in eenheid van universum/energieën die elkaar kunnen beïnvloeden, 6e zintuig etc.) niet uit hoeft te sluiten.
Je neemt iets waar of je verzint iets en vervolgens ga je het proberen te verklaren, of je gaat het proberen voor elkaar te krijgen.

Als we geen visionairs hadden of mensen met zeer scherpe waarneming en uitvinders/onderzoeksdrang, hadden we uitvindingen zoals radio, telefoon, mobiele telefoon, televisie (hoe kun je nou beelden omzetten in stroompjes en straling en die aan de andere kant van de wereld weer omzetten in stroompjes en diezelfde beelden!) Dat hadden mensen vroeger toch nooit voor echt en mogelijk beschouwd? Dat moet eerst iemand uitvinden...

Heel veel medicijnen zijn ontstaan uit kruidengeneeskunde (iets wat nu verfoeid wordt als kwakzalverij door veel mensen) en nog steeds worden die planten gekweekt en ontleed om die bepaalde werkzame stoffen te isoleren en te gebruiken, of ze hebben inmiddels uitgevonden hoe ze die stoffen synthetisch na kunnen maken...

Je ziet die aparte stofjes niet, maar hele slimme mensen hebben apparaten uitgevonden waarmee ze die stofjes wel degelijk kunnen onderscheiden en hebben kunnen testen wat voor effect ze hebben bij welke dosis. En dan zijn we het over nog heel veel dingen qua werking van voeding/vitamines/mineralen nog niet zeker omdat we dachten dat iets een bepaald effect heeft (bescherming tegen kanker etc.) maar dat het toch nog iets ingewikkelder in elkaar blijkt te zitten dan we dachten. En dan moeten die ideeen weer bijgesteld worden.

Waarom zou het dan niet mogelijk zijn dat mensen en dieren ook (onbewust en van nature) bepaalde vaardigheden hebben in het opvangen en uitzenden van bepaalde energieën of informatie? Waarbij het ene individu wat een fijngevoeligere afstemming heeft of een groter bereik dan een ander? En de een wat sterker kan zenden dan de ander? Dat kunnen wij maken, dus waarom zou dat van nature uit ook al niet bestaan? En daarnaast zijn er bepaalde vaardigheden die te trainen zijn volgens mensen.

Dat iets nu nog niet wetenschappelijk verklaarbaar is en goed te onderzoeken vanwege gebrek aan de juiste "instrumenten" wil toch niet zeggen dat het nog niet bestaat? Radioactieve straling was er toch ook al voordat de geigerteller er was? En (elektro)magnetische energie of straling was er toch ook al voordat wij dingen uitvonden als een dynamo, magneten en het kompas?

Ik vind het kortzichtig als je anderen uitlacht voor het mogelijk achten van iets wat nu (nog) niet meetbaar en aantoonbaar is, als we allemaal zo dachten, kwamen we geen steek verder met onze wetenschap...

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:35

joyce B schreef:
@Maura, ik denk dat het een (wetenschap) het ander (geloof in eenheid van universum/energieën die elkaar kunnen beïnvloeden, 6e zintuig etc.) niet uit hoeft te sluiten.
Tsja. Da's wel een beetje een open deur natuurlijk. Er zijn immers zat wetenschappers die bijvoorbeeld geloven dat de Here God de aarde heeft geschapen, maar dat maakt het nog niet 'waar'. Een belangrijk verschil tussen wetenschap en geloof is dat wetenschap waardevrij is. Het sluit in beginsel niets uit, maar - voorwaardelijk - in. Geloof bepaalt juist waarde en sluit bijna per definitie zaken uit, om te beginnen wetenschappelijke verklaringen voor (natuur)verschijnselen.

joyce B schreef:
Dat iets nu nog niet wetenschappelijk verklaarbaar is en goed te onderzoeken vanwege gebrek aan de juiste "instrumenten" wil toch niet zeggen dat het nog niet bestaat?
Dat klopt, maar dat iets wetenschappelijk niet meetbaar of verklaarbaar is wil zeker ook niet zeggen dat het wél bestaat.

Als het vermogen van bijvoorbeeld paarden om te reageren op ziektes bij mensen te reageren zou kunnen worden aangetoond (wat mij trouwens een tamelijk onmogelijke ambitie lijkt waar het gaat om dingen als dubbelblinde en reporduceerbare experimenten) zou dat een behoorlijke revolutie in alleen al diagnostiek teweegbrengen. Met het ontwikkelen van een instrument dat hetzelfde doet zou een hele generatie medisch technologen zoet zijn en je hoeft geen zesde of zevende zindtuig te hebben om te bedenken waar de Nobelprijs voor de geneeskunde heen zou gaan.

Voor wat betreft dit topic: het valt niet uit te sluiten dat paarden (of andere dieren) ziektes bij mensen waarnemen en er op reageren. Toch is het altijd raadzaam om gewoon een DA te bellen als jouw paard kreupel loopt nadat je zelf door je enkel bent gegaan. :D

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:05

misschioen raar om te zeggen maar Daks van mij had een hoefzweer in zijn linker voet en in diezelfde periode heb ik een eeltpit gekregen en ja ook in mijn linker voet.

gevolg Daks loopt goe den ik niet haha :+

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:42

Had Daks die hoefzweer linksvoor of linksachter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:04

Arabesk schreef:
russel schreef:

Ik zou toch niet graag een slokdarmverstopping willen waarbij het gras letterlijk je neus uitkomt en vervolgens krijg je een slang in je strot %) :+

Nee dan toch liever maar niet....... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:13

Wat jammer is dat tegenwoordig hele volksstammen ineens zo fijngevoelig zijn en afgestemd, zich therapeut noemen en geld vragen voor zeer vaag gedoe. De gevaarlijksten zijn nog die die het heel mooi weten in te kleden en heel mooi mensen met een schuldgevoel opzadelen als ze niet er in mee gaan en honderden euries uit de zak laten praten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:29

Een 'fluiteraar' bij ons op stal een paar jaar geleden vraagt aan de eigenaar: u heeft zeker hoofdpijn?
Antwoord: nee
Vraagt omstander: heeft u dan hoofdpijn?
Antwoord: nee
Nadat de derde ook ontkende zei hij:
Dan heeft een van de paarden hoofdpijn.....

ik kwam echt even niet meer bij :')
En daar dan geld voor geven.....

Ik sluit zeker niet uit dat er mensen zijn die een talent hebben in kleine signalen oppikken, maar het probleem is: hoe onderscheid je die van de onzinverkopers ?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:32

.... en de naam begint met een B, of toch een C? In elk geval in de eerste helft vh alfabet

_O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:34

Dat bedoel ik dus een merrie met PMS klachten......... :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:32

@Maura
Wetenschap begint met "geloven" dat je iets ziet/waarneemt of iets mogelijk zou kunnen zijn.
Vervolgens ga je een manier bedenken om dat wat je gelooft of DENKT te ZIEN/HOREN/VOELEN/WAAR TE NEMEN te onderzoeken of ZICHTBAAR/MEETBAAR te maken, of je probeert iets uit te vinden waarmee je dat kan bereiken wat je wilt.

Vroeger zocht men water met een wichelroede, tegenwoordig hebben ze daar apparatuur voor die hetzelfde kan, maar er zijn nog steeds mensen die datzelfde kunnen met de wichelroede zonder dat ze die apparatuur er voor nodig hebben.

Het gaat niet om geloven in een God die alles gemaakt zou hebben of engelen en geesten, het gaat er om of je kunt geloven in iets wat nog niet wetenschappelijk aantoonbaar is omdat we nog niet de kennis en technische mogelijkheden hebben om het voor iedereen zichtbaar te maken.

Wij kunnen heel goed zeggen dat een geigerteller onzin is omdat je de radioactieve straling niet kunt zien of (in lagere hoeveelheden voelen), en heel lang is ook ontkend hoe gevaarlijk het is, terwijl men tegenwoordig wel weet wat de korte en lange termijneffecten van straling kunnen zijn.
Er moesten eerst wel mensen zijn die er in geloofden dat er iets was, of ze hadden een ander instrument gemaakt waarmee ze toevallig iets konden waarnemen waarvan ze niet wisten dat het bestond en zo kwamen ze er achter.

waarom zouden er dan geen andere manieren van communiceren kunnen zijn?

Iemand beschreef een bijna dood ervaring als een chemisch proces, maar waarom zou het (bijna) sterven niet zowel een fysiek en chemisch proces kunnen zijn als wel een psychisch of paranormaal proces?
Je kunt een lichaam in "leven" houden terwijl de geest "gestorven" of "afwezig is (geen hersenactiviteit meer of in coma en niet meer wakker te krijgen)

Men heeft wel eens onderzoek gedaan naar groei van planten en de verzorging van planten en dat planten het beter doen als je voor ze zingt, en men heeft ook onderzocht welke muziek ze het beste op deden (klassieke muziek geloof ik) en welke muziek het slechts (hardrock of zo? ) Hier een leuke link met onderzoekjes over de "gevoelens" van planten
http://www.tuinadvies.nl/varia_gevoelens.htm
http://nl.odemagazine.com/doc/0102/ze-z ... en-al-oor/

Hersenactiviteit is ook zoiets dat vroeger niet meetbaar was, maar al wel bestond.
Mensen die dood leken en toch weer wakker werden ook, jullie kennen misschien de gewoonte om doden in hun graf een touwtje aan hun vinger te binden met daaraan een bel boen de grond zodat ze daaraan konden trekken als ze wakker werden? En dat er kisten gevonden zijn met nagelkrabsporen waarbij mensen levend begraven waren geweest terwijl ze doodverklaard waren? Blijkbaar leken ze dood op dat moment en kon men de tekenen van leven niet meten op dat moment, terwijl die er wel geweest moeten zijn als je met de juiste en gevoelige instrumenten gemeten zou hebben.

Ik beweer niet dat paarden engelen zijn of alles krijgen wat hun baasje heeft, maar het lijkt er wel op dat mensen en dieren reageren op zoiets onmeetbaars als "sfeer" en "energie" van de mensen en dieren om hun heen. Ze voelen, net als kinderen, verandering van weer aan en reageren daarop (druk worden als er onstuimig weer aan komt) Ieder dier heeft zijn eigen kwaliteiten en zwakheden als je kijkt naar hun zintuigen en hun lichaam. Wij mensen hebben ook onze beperkingen en die proberen we op te lossen door het ontwikkelen van machines, wat al aangeeft dat wij lang niet alles kunnen waarnemen wat bestaat.

Ontkennen van het bestaan van iets wat nog niet bewezen is, maakt dat je ook niet zult proberen het bestaan er van aan te kunnen tonen.

De meeste sceptici wat betreft paranormale gaven, zesde zintuigen en anderen alternatieve ideeën, doen alleen maar hun best te ontkennen dat het zou kunnen bestaan, af te kraken van diegenen die pogingen doen om het aantoonbaar te maken en afkraken van onderzoeken of onderzoeksmethoden van mensen die het wel proberen. Tja, dan is het, in het kader van ontwikkeling, te hopen dat er anderen wel verder onderzoeken en proberen zodat als er wel iets is dat uiteindelijk onweerlegbaar aantoonbaar wordt...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:53

Met Joyce eens :j
Maar wel met behoud van gezonde achterdocht ;)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 00:10

maura schreef:
Had Daks die hoefzweer linksvoor of linksachter?

Linksvoor

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 00:13

Ik denk dat er nog altijd genoeg zaken zijn die niet wetenschappelijk vast te leggen of te verklaren zijn ... naar mijn mening hoeft daar ook niet altijd naar gezocht te worden en al helemaal niet de conclussie getrokken te worden dat iets onmogelijk is of niet bestaat als het niet in een hokje gevangen kan worden ..

Ik persoonlijk denk dat niet alles rationeel te verklaren is en sta (na de nodige ervaringen op dit gebied) inmiddels open voor zaken waar ook ik eerder sceptisch over was.
Mijn ervaring is overigens wel dat niet alleen de mens open moet staan voor contact, voor interactie, maar ook het dier.
Geen enkel leven (mens of dier) is gelijk, en net zoals bij de mens is het ene dier gevoeliger voor het opnemen en afgeven van signalen/indrukken dan de andere.
En dat kan natuurlijk weer verklaren (dus toch nog een verklaring
;) ) waarom de ene mens dit allemaal gezwets in de ruimte vindt en de ander ervan overtuigd is dat er meer is tussen hemel en aarde ... dat mens en dier bv. weldegelijk met elkaar kunnen communiceren (dus niet praten) oa. door het spiegelen.
Ik denk dat het alles te maken heeft met het (kunnen en willen) openstellen voor indrukken en gevoelens door zowel de 'zender' als de 'ontvanger' ... niet alleen wij mensen verschillen onderling in ons 'zijn' en in onze mogelijk/vaardigheden, maar dieren natuurlijk net zo goed.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 00:16

Ik zie het anders Joyce; voordat radioactiviteit werd ontdekt was er niemand die erin geloofde. Het werd bij toeval ontdekt door het echtpaar Curie.

Toen mensen nog niet wisten waardoor onweer kwam, verklaarden ze dit met een verhaal dat wodan langs de hemel reed ofzoiets. Nu weten we dat bliksem komt door ontlading van statische elektriciteit en dat de dreun het weer tegen elkaar klappen van de lucht is, doordat er even kort een vaccuüm onstaat bij bliksem.

Vroeger geloofde men dat mensen die psychotisch waren bezeten waren door de duivel, nu weten we dat er in hun hersenen een stofje niet helemaal lekker gaat en krijgen ze medicijnen.

Nog steeds is het zo dat dingen die onverklaarbaar zijn/lijken al snel afgeschoven worden op 'bovennatuurlijk' of 'God'. Al heeft God de afgelopen eeuwen wel aan macht moeten inboeten; hij heeft allang niet meer de wereld gemaakt, noch de mens geschapen. Op z'n best heeft ie een sturende invloed gehad in de evolutie, maar waarschijnlijk toch niet en was het allemaal een schitterend toeval.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 00:17

Wat ook apart is, is dat helderzienden niet in staat zijn om radiogolven op te pikken en te vertalen, noch radioactiviteit waar te nemen. Maar andere 'golven' (welke dan ook?) kunnen wel waargenomen worden??