Zelf een rijjasje maken #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:51

Ik heb het hele eerste topic doorgespit en dit nu ook. Ben er even mee bezig geweest :+

Ik wil graag ook een jasje maken, liefst een zwart met een bruin kraagje en misschien wat bruin in de split en dan parelknoopjes en eventueel aan het kraagje een biesje van parels.
Nu het enige wat ik nog maar met een naaimachine heb gedaan is wat kussenslopen gestikt, een dekje en een zadelhoes. Denk dat een volledig jasje dus nog wat te veel is gevraagd.
Maar kan je ook gewoon een jasje maken zonder voering? Dan kan ik daar eerst op oefenen.
Daarnaast ben ik niet zo'n fan van schoudervullingen. Ik las in het eerste topic wel dat er "snorretjes" waren. Heeft er misschien iemand zo'n jasje met "snorretjes". Ik zou graag het verschil zien qua vorm op de schouders.

Edit: Wel soort stof zou goed/gemakkelijk zijn om mee te beginnen?

Lieve_Duc

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:05

K heb nu donkerblauw met krijtstreep, maar welke keur voering zou ik erin doen?

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:30

Afbeelding

Hoe kan ik dat witte randje doen? heb ik ook al wel eens eerder gevraagd maar ik moet makkelijke uitleg hebben :)

Edit: Weet iemand waar je zelf je knopen kan ontwerpen? net al Juuls die hebben knopen met hun eigen logo erop.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 17:20

lieveislief schreef:
[ Afbeelding ]

Hoe kan ik dat witte randje doen? heb ik ook al wel eens eerder gevraagd maar ik moet makkelijke uitleg hebben :)

Edit: Weet iemand waar je zelf je knopen kan ontwerpen? net al Juuls die hebben knopen met hun eigen logo erop.

Lijkt heel erg op de stof van een pak van mij ;).
Zo te zien is de kraag zelf 1-1,5 cm verkleind aan de buitenrand en dan de witte rand in verstek (als ik het goed zie) langs het blauw gestikt.
Ik heb geen idee waar je zelf knopen kunt ontwerpen.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 18:33

Denk dat bedrijven zoals Juuls dat via een fabriek doen, en dan gewoon in grote aantallen :j

Dat randje heeft Kaula een hele uitleg van gedaan in het vorige topic, toch?

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:52

Ja maar daar snapte ik helemaal niks van :( want die wel mensen die het hebben maar die hebben gewoon 2 rechte stukken en dan heb je natuurlijk die naad en dat vind ik lelijk!
Kan het ook aan mn oma vragen, mja dat kan pas vd week!

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:22

Bij Juuls zit er ook een naad hoor, dit kan niet zonder naad. Dit is overigens gewoon een kwestie van je patroon doorknippen, niks moeilijks aan :).

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:23

Nee zo bedoel ik het niet
Bijjuuls is het een L en niet 2 losse stukjes

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:28

Je bedoeld die hoekjes? Dat die aan elkaar zitten?
Je zult namelijk dat witte er altijd aan moeten stikken aan het zwarte en verder zit er geen naad. Of bedoel jij een andere naad? Lastig uitleggen dit haha.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:29

Het kan wel zonder naad: tegen de stofvouw aanleggen! En dan de hoeken inknippen.
De kraag leg je sowieso tegen de stofvouw aan. Dus de witte rand kun je maken door 1,5 cm van je kraag af te knippen en tegen de stofvouw aan te leggen, stikken (makkelijkste is in 3 gedeeltes) en dan de hoeken inknippen tot ongeveer 2 mm van het stiksel.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:32

Maar er zit toch nooit een naad in het midden van je kraag? Overigens zou ik een kraag nooit stofvouw leggen, maar het patroon spiegelen en een hele kraag op de stof leggen. Anders heb je nooit een symmetrische kraag.

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:35

Kun je dat niet voordoen :d

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:39

Haha ja, het is sowieso handiger om het te tekenen.
Ik denk namelijk dat we precies hetzelfde bedoelen.

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:42

Ik wil gewoon dat extra randje uit 1 stuk, dus niet dat je op de hoek een naadje ziet,
Dus een naad aan de binnen en buitenkant vind ik niet erg maar wel in de L of in de hoek!
Het juuls jasje heeft het uit 1 stukje ik zal zo eens een foto zoeken van 2 stukjes

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:43

Gewoon dat witte randje in de vorm van de kraag knippen, hoekjes "inknippen" zodat ze de bocht om kunnen en de 2 lapjes naar binnen toe aan elkaar naaien.

Eigenlijk enorm simpel dus. :)

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:45

Kijk, nu snap ik het! Hihi, morgen eventjes proberen..

Maar nu komt de grote vraag! Welke kleur voering in mn donkerblauw met krijtstreep jasje???????

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:08

Mooi, benieuwd of het lukt! Vond het de eerste keer namelijk niet zo makkelijk, als je het eenmaal door hebt is het wel goed te doen! Alleen moet je goed opletten dat het niet gaat trekken en zo (had ik de eerste keer wel namelijk). Heb het gedaan bij een dekje dat ik gemaakt heb.

Afbeelding
Hier dat beige/lichtbruine randje, niet helemaal het zelfde, maar wel het zelfde idee. :)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:20

Kaula schreef:
Maar er zit toch nooit een naad in het midden van je kraag? Overigens zou ik een kraag nooit stofvouw leggen, maar het patroon spiegelen en een hele kraag op de stof leggen. Anders heb je nooit een symmetrische kraag.

Ik leg altijd de kraag tegen de stofvouw en nog nooit een asymmetrische kraag gehad ;). Maar de manier die jij beschrijft kan ook heel goed! Spiegelen hoeft in principe niet want je knipt toch de kraag 2x van papier. Dus je kan er ook gewoon 1 omdraaien en dan tegen elkaar aan leggen.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:48

Leen_ schreef:
Ik heb het hele eerste topic doorgespit en dit nu ook. Ben er even mee bezig geweest :+

Ik wil graag ook een jasje maken, liefst een zwart met een bruin kraagje en misschien wat bruin in de split en dan parelknoopjes en eventueel aan het kraagje een biesje van parels.
Nu het enige wat ik nog maar met een naaimachine heb gedaan is wat kussenslopen gestikt, een dekje en een zadelhoes. Denk dat een volledig jasje dus nog wat te veel is gevraagd.
Maar kan je ook gewoon een jasje maken zonder voering? Dan kan ik daar eerst op oefenen.
Daarnaast ben ik niet zo'n fan van schoudervullingen. Ik las in het eerste topic wel dat er "snorretjes" waren. Heeft er misschien iemand zo'n jasje met "snorretjes". Ik zou graag het verschil zien qua vorm op de schouders.

Edit: Wel soort stof zou goed/gemakkelijk zijn om mee te beginnen?

Snorretjes zijn geen vervanging voor schoudervullingen maar zorgen voor een mooiere ronding van de mouwkop. Een jasje zonder schoudervullingen vind ik persoonlijk niet zo mooi, het hoort er in te zitten. Maar je hebt ook dunne schoudervullingen. Misschien is dat een optie?
Uiteraard kan je een jasje maken zonder voering. Hou er dan alleen wel rekening mee dat het moeilijker is om aan te trekken. Bovendien moet je dan de binnenkant wel mooi afwerken. Als je er een voering inzet, hoeft het niet gelockt te worden (tenzij je een hele los geweven stof hebt).
Wil je beginnen met een rijjasje/colbert te maken? Anders zou je ook eens een spijkerjasje kunnen maken. Over het algemeen verwerkt spijkerstof makkelijk, hoeft niet gevoerd te worden.

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:52

jeeyy een nieuw topic!!! ik ben weer van de partij!!

btw heeft iemand iedee hoe je foto's er op kunt zetten zonder mijnalbum te gebruiken? :o
en ik wil graag mijn nieuwe setjes pimpen, geen idee hoe? ik heb het nog nooit uitgebracht op concours door een ongeluk in maart 3dagen voor mijn ongeluk was ie compleet! en ik zou 18maart op concours gaan en 13 maart kreeg ik mijn ongeluk, ik mag nu volgende week weer gaan beginnen :D dus een prima excuse voor een nieuw tenuee foto!!!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:53

photobucket.com

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:54

BeauWertz schreef:

btw heeft iemand iedee hoe je foto's er op kunt zetten zonder mijnalbum te gebruiken? :o
en ik wil graag mijn nieuwe setjes pimpen, geen idee hoe? ik heb het nog nooit uitgebracht op concours door een ongeluk in maart 3dagen voor mijn ongeluk was ie compleet! en ik zou 18maart op concours gaan en 13 maart kreeg ik mijn ongeluk, ik mag nu volgende week weer gaan beginnen :D dus een prima excuse voor een nieuw tenuee foto!!!

Rechts bovenin op help klikken ;)
http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Help#Hoe_p ... oto.27s.3F

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:54

Mri schreef:
BeauWertz schreef:

Rechts bovenin op help klikken ;)
http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Help#Hoe_p ... oto.27s.3F

Thank you :Y) x

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:51

Zo, ik kom ook weer even binnenvallen hier. Heb ik het vorige topic een tijdje meegekletst, maar bij gebrek aan tijd niets meer mee gedaan.

Ik heb laatst op marktplaats een zelfgemaakt rijjasje op de kop getikt:
Afbeelding
Erg leuk jasje, alleen de mouwen zijn net iets te kort, mijn handschoentjes piepen eronder uit. Helaas zitten er ook een paar vlekken op, niet heel zichtbaar, maar voor mij storend hihi!

Ik vertelde mijn vaste groom dat ik die vlekken er niet uit kreeg, waarop hij zei: Dan maak je toch een nieuwe? Ja hoe? ik kan het niet, heb geen patroon. O, zegt 'ie, ik kan dit jasje wel natekenen als patroon!
Slik, das helemaal leuk! Ik heb dit jasje echter regelmatig nodig nu, daarom heb ik hem een ander jasje meegegeven, die van PK sports ( http://www.pkinternational.nl/shop/nl/w ... ronne.html ). Hij gaat hem nu dus natekenen en dan gaan we em proberen te maken! Het enige probleem is alleen de voering, dat is erg lastig tekenen, heeft er iemand toevallig een patroon met naai uitleg van een voering te leen? Maatje 36!

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:05

kleinvosje schreef:
Zo, ik kom ook weer even binnenvallen hier. Heb ik het vorige topic een tijdje meegekletst, maar bij gebrek aan tijd niets meer mee gedaan.

Ik heb laatst op marktplaats een zelfgemaakt rijjasje op de kop getikt:
[ Afbeelding ]
Erg leuk jasje, alleen de mouwen zijn net iets te kort, mijn handschoentjes piepen eronder uit. Helaas zitten er ook een paar vlekken op, niet heel zichtbaar, maar voor mij storend hihi!

Ik vertelde mijn vaste groom dat ik die vlekken er niet uit kreeg, waarop hij zei: Dan maak je toch een nieuwe? Ja hoe? ik kan het niet, heb geen patroon. O, zegt 'ie, ik kan dit jasje wel natekenen als patroon!
Slik, das helemaal leuk! Ik heb dit jasje echter regelmatig nodig nu, daarom heb ik hem een ander jasje meegegeven, die van PK sports ( http://www.pkinternational.nl/shop/nl/w ... ronne.html ). Hij gaat hem nu dus natekenen en dan gaan we em proberen te maken! Het enige probleem is alleen de voering, dat is erg lastig tekenen, heeft er iemand toevallig een patroon met naai uitleg van een voering te leen? Maatje 36!

Ik heb dat patroon maar dan van hardy!

Voering knip ik gewoon hetzelfde als buitenstof, ben gewoon te lui om 2 patronen te hebben die bijna hetzelfde zijn.

Anders wil ik die van hardy wel kopieren en opsturen?