Tarief voor bijrijder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:55

GamblersCup schreef:
Tallie1979 schreef:
Mijn verzorgster betaalt niks. Ben er juist blij mee dat ik iedere week op haar hulp kan rekenen! :)

Prima, jouw verzorgster bewijst jou dus een dienst. Dan vind ik het fair dat er niet betaald wordt. Of je bent gewoon zó sociaal dat jij voor de kosten van iemands hobby op wilt draaien, omdat je die kosten toch al hebt. Ook prima :)
dat zeg ik dus de hele tijd, en daar was jij het neit mee eens? :')

Paddenpad

Re: Tarief voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:02

Ik vind het niet raar wanneer een bijrijder de helft van de stalling zou betalen per maand en dan 2 tot 3x rijdt per week,zou dan 10 euro per keer zijn,nou daar heb je nog geen uur les op een manege voor plus je hebt alleen maar de lusten en niet de lasten.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:02

Ik betaal niks, en daar ben ik de eigenaresse ontzettend dankbaar voor!
Het enigste wat ik moet betalen is les, en dat vind ik ook begrijpelijk.
Moet ook bekennen dat ik wel luxe heb. 2 overdekte binnenbakken, overdekt poetsen/wassen, buiten paddocks, stapmolen, weidegang in de zomer en buitengrasbaan. Hoef ook niet te mesten of voeren.
Ja ik heb ontzettend veel geluk en ben er ook ontzettend gelukkig mee.
En natuurlijk het allerbelangrijkste, een heel lief paard! <3

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:52

Liins schreef:
:wave: ,

Wat is een normaal tarief voor het bijrijden van een paard.

Binnenbak, buitenbak, stapmolen, hoefsmid, DA (enting)
(Als het goed is is dat het plaatje wat erbij hoort!)

Heb al met de zoekfunctie het één en ander gevonden maar dit waren oudere
topics waar je niet meer mocht reageren..

Om maar even ontopic te blijven.
De TS vraagt een schappelijk bedrag dus daar moet het over gaan niet over het wel of niet een dienst verlenen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:17

_horselovee_ schreef:
dat zeg ik dus de hele tijd, en daar was jij het neit mee eens? :')

Je bracht het alsof het altijd een dienst is, en dat is het vaak niet. In dat geval mag er betaald worden.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:27

Ik heb het andersom ik rij een paard voor iemand paar keer in de week en soms wedstrijden en krijg geld toe. Maar dan is het natuurlijk wel de bedoeling dat ik heb paard op een hoger niveau breng. Maar het is dus net hoe de eigenaar het ziet of het meer verhuren van het paard (geld betalen)is of juist dat het paard in beweging(gratis) word gehouden of dat het naar een hoger niveau wordt gebracht (geld toegeven aan de ruiter) zo zie ik het en dan is het natuurlijk net hoeveel je er voor wilt vragen om je paard te verhuren en wat de mogelijkheden zijn met het paard (bosritten,les, wedstrijden,niveau paard,leeftijd ect.)

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:35

Ik vind dat een bijrijd(st)er niet aan de stalling e.d. mee hoeft te betalen. Ik rijd zelf ook voor andere mensen en tuurlijk delen wij bepaalde kosten. Maar dat heeft er dan te maken met dingen wat voor mijn plezier is.

Wat je aan eventuele kosten zou kunnen vragen, ik denk dat je dit het beste zelf af kunt wegen. Wat betaal je aan stallingskosten, voer, eventueel ijzers... En dat je dan afhankelijk van hoe vaak ze rijd...

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 02:09

Ik denk dat het zowieso al erg afhankelijk is waar je een paardje bijrijd?
Ik zit zelf in regio zuidholland,en hier is het vrij gebruikelijk dat een bijrijdster gewoon een bedrag per maand betaald.
De andere weg is,een eigen paard bekostigen,of op een manege gaan rijden,wat ook een aardige duit kost.
Vind ik ook nog een onderscheid erin zitten of je een paard verzorgd en rijd..of slechts bijrijd(onder bijrijden,versta ik dan..paardje uit stal plukken,snelle borstel eroverheen en opzadelen en wegrijden zonder zorgen!).
Komt er verzorging bij,zoals stal uitmesten,eventueel voeren etc...dan vind ik het meer een wederdienst.
Maar als het puur gaat om bijrijden,en verder geen zorgen..dan vind ik een vergoeding niet meer als logisch?
IJzers slijten,paard moet eten,kost geld aan stalling,onderhoud en dierenarts etc.
Sommige kosten heb je natuurlijk met een eigen paard,maar daarom nemen veel eigenaren dus een bijrijdster die dan wat bijdraagd in de kosten?
Voordeel voor de bijrijdster is,geen zorgen over verzorging en verdere kosten..en ipv van een leuk bedrag betalen voor een uurtje op een manege rijden...lekker met een paardje op stap mogen gaan,en er word dan meestal niet zo gekeken naar de uren die ze wegzijn.
Wil je uren tutten en poetsen ga je gang,wil je opzadelen en 4 uur rijden,ook prima!
Dan vind ik een bedrag daar tegenover niet zo gek?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 06:11

Ik zou er zelf nooit voor laten betalen. Want als ik een bijrijdster heb is dat om dat zij mij ook een dienst levert. Want dan heb ik zelf bijv. te weinig tijd om mijn paard te verzorgen.

Maargoed, snap dat dat niet voor iedereen geld.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:15

Mleen schreef:
Ik vind dat een bijrijd(st)er niet aan de stalling e.d. mee hoeft te betalen. Ik rijd zelf ook voor andere mensen en tuurlijk delen wij bepaalde kosten. Maar dat heeft er dan te maken met dingen wat voor mijn plezier is.

Wat je aan eventuele kosten zou kunnen vragen, ik denk dat je dit het beste zelf af kunt wegen. Wat betaal je aan stallingskosten, voer, eventueel ijzers... En dat je dan afhankelijk van hoe vaak ze rijd...

uhm, je gaat toch een paard bijrijden voor je plezier?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:38

Ja, het lijkt wel of de meeste bijrijders het hier als 'werk' zien. Dan zou ik zeggen: maak van je hobby je beroep. Als je zelf ervan overtuigt ben dat je paarden naar een hoger niveau rijdt, zodat de eigenaar een paard heeft wat meer waard is (dan zullen de kosten voor het rijden wel minder moeten zijn dan de waardeverhoging), dan zou ik vooral zeggen: maak er je beroep van.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:40

ts, ik heb niet het hele topic gelezen hoor, maar vraag me af waarom je een bijrijder zoekt eigenlijk....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:47

max66, waarom vraag je je dat af?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:22

Ik heb zowel eigen paarden gehad, waarbij ik een bijrijder had, als dat ik zelf bijrijder ben geweest. Alles met gesloten beurs. Ik denk dat het compleet afhankelijk is van de situatie. Ik heb voor mijn laatste zoektocht naar een bijrijdpaard gewoon een advertentie op marktplaats gezet en ik zag echt enorme verschillen in de reacties die ik daar op kreeg (ik ben verhuisd naar een ander deel van het land, normaal had ik altijd wel wat te rijden via mijn 'netwerk' :D )

Mijn algemene beeld: voor een paard op een pensionstal van een particulier wordt verwacht dat je (soms flink) betaald. Vaak had ik er best begrip voor ( ik weet uit ervaring hoe duur het allemaal is), maar vaak vond ik de prijzen schandalig. Echt mensen die 100 euro durven te vragen om 1 keer per week een buitenritje op een pensionada te maken, vind ik buiten proportie. Ik zou zelf best bereid zijn om dat bedrag neer te leggen voor een fijn (sport) paard, die echt goed te rijden is (en waar ik les mee zou mogen nemen).
Veel reacties kreeg ik echter van kleinschalige fokkerijen (ook particulieren) of particulieren/kleine stallen die wat paarden in de (men)sport hadden en die naarstig op zoek waren naar een ruiter die een paard kon rijden. Die gingen nog net niet zo ver dat ze zelf de bijrijder wilde betalen, maar meestal werd er al aangeboden om op en neer te rijden naar de binnenbak, instructeurs te betalen of specifieke dieren zadelmak te (laten) maken.
Ik denk dat de verhouding 50/50 was. In het laatste geval was er echt sprake van mensen die een dienst zochten, in het eerste geval waren het soms mensen die realistisch een paard ter beschikking wilde stellen (dienst aanboden) en soms ook gewoon mensen die (financieel) wilden profiteren van een bijrijder. Ik heb er overigens zelf voor gekozen om bij een men/fokstal te gaan rijden. Wat minder luxe en het risico dat de paarden verkocht worden of dat ze niet gereden kunnen worden i.v.m. de dracht, maar altijd wat te rijden en een stukje wederzijdse waardering.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:32

GamblersCup schreef:
max66, waarom vraag je je dat af?

omdat het imo wel verschil uitmaakt of je iemand zoekt omdat je geen tijd hebt, omdat je geen geld hebt of omdat je iemand zoekt die je paard (verder) wilt trainen...

In sommige gevallen kun je misschien een bijdrage vragen, in andere gevallen moet jij de bijrijder betalen! Daarom vroeg ik het..

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:33

Ik verzorg al 7 jaar bij iemand gratis. Heb nog nooit iets hoeven te betalen, als iets stuk ging (ouderdom o.i.d. Eigen schuld zou ik het zelf vergoeden), niet meer paste of ik vermoeden dat het paard ziek was kon ik het direct melden en gingen ze er iets aan doen.

Sinds een jaar heb ik er een verzorgpaard bij. Hier geldt hetzelfde paard is me gratis aangeboden en ik ga er met plezier naar toe. Mag alles met het paard doen.

Zelf koop ik natuurlijk wel dekjes of hoofdstellen als ik eens iets nieuws wil hebben. Als ik zou willen lessen vind ik dit ook mijn eigen kost.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 17:34

Max, dit is niet het zoeken van een bijrijder maar vinden van een paard ;) om bij te rijden.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:50

oh, haha, verkeerd gelezen (bloos)

In ieder geval geldt het wel voor de eigenaar van het beoogde paard. Waarom zoeken zij iemand?

Theemuts_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:11

Ik betaal niks aan de eigenaar van mijn bijrijdpaardje!

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 23:49

Als we het nou eens vanuit een heel andere hoek bekijken;
Er zijn duizenden pennymeisjes die dolgraag een pony willen verzorgen, rijden, voor niks. Week slecht weer en ze blijven lekker thuis. Tot het lekker weer is en ze weer willen rijden

Nou zal dit maar een selecte groep zijn, en zullen er heus wel serieuze bijrijders tussen zitten die niks betalen. Maar als je een gepaste bijdrage levert voor een aantal dagen per week word het bijrijden vaak een stuk serieuzer genomen, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Als eigenaar is het knap vervelend als je bijrijder het ineens af laat weten, met een gepaste bijdrage pik je denk ik wel de meer serieuzere er tussen uit :j

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:48

Ik ben het eens met janflicka en ook met coronalime, voor het geld dat je in de Randstad betaald om een paard te stallen kun je er in het Oosten van het land bijna 3 houden ;) Aan Pennymeisjes begin ik zo wie zo al niet, ik vind het hebben van een paard een hele verantwoording laat staan je op de openbare weg begeven met zo'n dier dat laat ik liever aan een volwassene over. Nogmaals als bijrijdster heb altijd naar rato meebetaald aan de stalling en heb dat nooit een probleem gevonden! Paardrijden kost nu eenmaal geld en wat maakt het dan uit of je dit betaald aan een manege of een particulier en de reden waarom iemand een bijrijder heeft doet er al helemaal niet toe lijkt mij.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:17

CoronaLime: Uit andere topics is al gebleken dat zelfs tussen de mensen die betaalden mooi weer ruiters zaten en mensen die liegen.
Betrouwbaarheid is niet te koop.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:19

Nee, btrouwbaarheid is niet te koop, maar je zou toch denken dat die mensen dan "waar willen voor hun geld"?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:39

mijn ervaring, ik heb nog nooit betaald voor een bijrijd/verzorgpaard en ga dat ook nooit doen.
hier staat wel tegenover dat ik niet een bijrijd/verzorgpaard heb gehad puur voor het rijden, ik deed ook altijd mesten, evt voeren , evt weide bijhouden etc. Ik zou ook absoluut geen bijrijdpaard willen in de zin van borstel er over en rijden maar, klaar met rijden , doei.
daar vind ik geen bal aan. de rest hoort er ook bij.
en niet willen betalen voor een bijrijdp[aard heeft geen reet met arrogantie te maken :n ik help de eigenaar, de eigenaar helpt mij, ik weiger daar geld voor gaan te betalen. lessen etc etc was wel altijd voor eigen kosten.
als ik zelf ene verzorger/ster oid nodig zou hebben word hier ook geen geld voor gevraagd :n mijn paard, mijn kosten, mijn keuzes.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:19

Air schreef:
CoronaLime: Uit andere topics is al gebleken dat zelfs tussen de mensen die betaalden mooi weer ruiters zaten en mensen die liegen.
Betrouwbaarheid is niet te koop.

Zoals ik al aangaf, uitzonderingen zitten er altijd bij ;)