Ik ben een aso ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:43

Thea_Dinske schreef:
Je moet altijd nog wel *normaal* kunnen nadenken, mensen zeggen altijd het is een dier, maar ik ga ook me zus niet 15min uitschelden en slaan, niemand vind dat leuk.

Mijn paarden krijgen ook wel eens op hun donder, maar wij hebben soms ook geen zien om te gymen, maar paarden zouden wel altijd zien moeten hebben of maken ?

ik moet gewoon gymen hoor als mijn leraar dat zegt ;)
mijn hond zou gewoon mee moeten met wandelen ook al heeft hij geen zin (straks poept hij nog in huis :oo)
en mijn paard heeft 22 uur van de dag vrij, die 2 uur dat ik er ben kan hij best even doen wat ik van hem vraag :D

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:44

Ik voel me altijd zo vreselijk slecht als ik boos word -O-

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:44

Niks mis mee om een keer flink aan te pakken, als het maar fair is en het gewenste effect heeft.

Bij TS heeft schoppen en schreeuwen niet geholpen dus dat is niet de juiste aanpak, een tak blijkbaar wel.

Van de week heb ik mijn paard een flinke tik met de zweep verkocht toen ze beet tijdens het aansingelen. Heeft goed geholpen, daarna stond ze braaf stil, zelfs niet luchthappen.
Hier heeft ze al last van vanaf de eerste hengstigheid met inrijden. Soms wat heftiger maar meestal gewoon luchthappen/tandenklapperen voor zich uit. Ze is helemaal nagekeken door DA en osteopaat, zadel is voor haar op maat gemaakt en wordt goed onderhouden, ze heeft een super zachte singel. Er is geen oorzaak te vinden.
Hormonen lijkt onwaarschijnlijk omdat ze het doet als ze drachtig is, maar ook als ze gust is, hengstig en niet hengstig.

Buiten omdraaien= flinke tik(je hoort het kletsen!) op de schouder - effect= daarheen gaan waar ik wil.

Famke is gewoon een lompe bok die best grof met mensen omgaat als ze de kans krijgt(omverlopen, op je tenen staan etc). Van zacht gedoe wordt ze alleen maar dominanter, korte duidelijke correctie is hier wel gewenst. IK ben de baas!
De basis is natuurlijk opvoeding, maar met een dominant dier moet je daar wel consequent in zijn.
Met een minder dominant dier/watje zou ik anders om gaan. Sommigen staan al te beven als je je stem verheft, die moet je niet als bovenstaand behandelen.

NassauTuiger

Re: Ik ben een aso ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:57

als het gevaarlijk voor jou wordt, mag je best iets 'duidelijker'corrigeren. Een flinke tik heeft een paard neits van hoor, heb je weleens gezien hoe paarden elkaar corrigeren? een moeder haar veulen bijvoorbeeld?
dat gaat ook zo zacht niet...

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:04

ik heb mijn pony in het begin ook wel eens heel hard met de teugel geslagen, ze probeerde weg te rennen omdat ze schapen zag en ik handelde uit angst (heb zo een keer mijn arm gebroken) was hier heel erg verdrietig over! en heb het ook geweten ook, want de maand daarna wou ze niet meer verder op dat punt als we buiten reden. nu heb ik geleerd me te beheerzen :')

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:44

antje_vip schreef:
Even voor de duidelijkheid: ik heb mijn paard niet compleet afgeranseld ofzo. Maar ik moest haar wel een half uur lang constant corrigeren omdat mevrouw alleen maar naar de uitgang crosste en daar niet meer weg wilde. En nee ik ben NIET trots op mijn aanpak, zoals sommigen denken. Ze had geen pijn, maar geen zin en is koppig. Ik zat ook niet woest op mijn paard maar ik ga haar niet haar zin geven.

Waarom dan niet gewoon afgestapt... Morgen is er weer een dag hoor...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:48

Ik schrik ervan dat mensen het hier hebben over: dan zal mijn paard weten dat IK de baas ben...

Ooit gehoord van samenspel?
Ik kom alleen in als mijn paard mij respectloos behandeld. (en dan heb ik nog een hengst ook).
Als hij bijv in de les ergens geen zin in heeft, doen we iets anders en proberen we het de volgende keer nog eens. Altijd bezig zijn met de positieve punten!
Ik heb ook wel eens ergens geen zin in.
Het moet ook leuk blijven voor je paard ipv werken als een slaaf!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:50

mischien heb jij een braaf paard die dan weinig doet oid...
maar ik ken er genoeg (incl mijn dominante draakje) die de volgende keer juigend hetzelfde weer doen zodat hij dan het geen mag doen wat hij wel leuk vindt ;)

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:57

Grace schreef:
PercyLeen schreef:
Trekken, schoppen en slaan..

Nee daar doe ik niet aan mee! Mijn paard heeft opvoeding genoten en als ik geen reactie krijg kom ik een keer wat strenger door met hand of been. Dat is voldoende. Ik heb niet eens een zweep.

Leer eerst maar eens rijden en ga dan praten over trekken in de bek en met stokken slaan. Diep triest.

gelijk geef ik je!! met rijden vind ik het ook not done! omdat daar haast altijd wel een reden achter zit,
omdat paarden toch werkers blijven en het meestal graag voor je doen.
Zitten ze dwars.. dan zit er meestal wat in hun lichaam dwars..

Maar was ik dus net zelf verteld heb..
Dat die van mij een tik met de zweep krijgt als hij steigerend voor mij staat,
vind ik terecht.. dat zijn gewoon gevaarlijke situatie's en kun je niet met een boze stem oplossen..

Dan heb je nog nooit op die van mij gezeten. er hebben al weet ik heoveel mensen op gezeten . maar die van mij moet toch echt wel eens even met de harde hand aan worden gepakt.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:16

griebels schreef:
antje_vip schreef:
Even voor de duidelijkheid: ik heb mijn paard niet compleet afgeranseld ofzo. Maar ik moest haar wel een half uur lang constant corrigeren omdat mevrouw alleen maar naar de uitgang crosste en daar niet meer weg wilde. En nee ik ben NIET trots op mijn aanpak, zoals sommigen denken. Ze had geen pijn, maar geen zin en is koppig. Ik zat ook niet woest op mijn paard maar ik ga haar niet haar zin geven.

Waarom dan niet gewoon afgestapt... Morgen is er weer een dag hoor...

Als ik van mijn paard af zou stappen als hij lekker vervelend aan het doen is. Dan is hij de volgende keer nog vervelender en als ik dan weer af zou stappen, de keer daarop weer vervelender, tot ik er op een gegeven moment gewoon elke keer vanaf lig.

Dus, nee, als mijn paard geen zin meer heeft, dan stap ik niet af, dan ga ik door tot hij normaal loopt en dan stop ik wel gelijk.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:52

griebels schreef:
Ik schrik ervan dat mensen het hier hebben over: dan zal mijn paard weten dat IK de baas ben...

Ooit gehoord van samenspel?
Ik kom alleen in als mijn paard mij respectloos behandeld. (en dan heb ik nog een hengst ook).
Als hij bijv in de les ergens geen zin in heeft, doen we iets anders en proberen we het de volgende keer nog eens. Altijd bezig zijn met de positieve punten!
Ik heb ook wel eens ergens geen zin in.
Het moet ook leuk blijven voor je paard ipv werken als een slaaf!

Dat klinkt mooi, maar voor de veiligheid vind ik dat een paard altijd moet doen wat zijn ruiter wil.

Een paard kan situaties in het verkeer niet overzien, lekker samen werken en daar heen gaan waar mijn paard zin in heeft is levens gevaarlijk! Als mijn paard bepaalt is er ook geen spraken van samenspel.
Als ik onder het zadel toegeeflijk ben, dan wordt het aangespannen een ramp. Ik wil graag met een kar vol kindertjes de weg op kunnen en ja dan ben IK de baas. (ook over de kindertjes) ;)

Van de week ging de pony van mijn dochter even te hard in galop, reactie van Famke is "er achter aan" ben ik blij dat ik de baas ben en haar bij me kan houden en niet de pony laat opjagen. 100 m. verder kon mijn dochter haar pony weer terugnemen, halt houden en wachten tot wij er weer bij gestapt zijn.

Natuurlijk doen wij ook wat zij leuk vindt, plassen crossen bijvoorbeeld, goed gewerkt; dan mag ze daarna even crossen door de plassen, maar wel op het moment dat ik het zeg.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:55

Het is niet omdat je 1x besluit om iets wat nog niet gaat te laten vallen voor een later tijdstip dat die ezel ineens niet meer te rijden is. Als dat zo is,heb je ergens al iets grondig fout gedaan in de opvoeding. In het verkeer is het nog wel iets anders maar ik denk dat griebels het meer op de bak-situaties heeft. Als mijn paard steeds in een heel gespannen "state of mind" komt bij een oefening, dan wil ik die ook wel eens laten vallen en gewoon de dag erna of de week er na pas weer op nemen. Misschien is hij nl stijf waardoor de oefening hem die dag dwars zit.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:01

@ Ayasa: dat is ook wat anders je kan ook met een klein stukje van een oefening tevreden zijn, niet alles hoeft altijd perfect. Dat is gewoon een stapje terug doen en dat is soms nodig.
En altijd afsluiten met iets wat je paard goed kan en waar hij lol in heeft.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:08

Ayasha schreef:
Het is niet omdat je 1x besluit om iets wat nog niet gaat te laten vallen voor een later tijdstip dat die ezel ineens niet meer te rijden is. Als dat zo is,heb je ergens al iets grondig fout gedaan in de opvoeding. In het verkeer is het nog wel iets anders maar ik denk dat griebels het meer op de bak-situaties heeft. Als mijn paard steeds in een heel gespannen "state of mind" komt bij een oefening, dan wil ik die ook wel eens laten vallen en gewoon de dag erna of de week er na pas weer op nemen. Misschien is hij nl stijf waardoor de oefening hem die dag dwars zit.

Als 1 oefening niet gaat, dan ga ik ook verder met wat anders, maar als mijn paar elke keer bij de uitgang stopt en daar wilt blijven staan, heeft hij toch echt pech hoor.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:14

Iedereen verliest zijn geduld wel eens. Boos worden heeft geen zin, dan kan je beter terug naar af gaan.
En ja, ieder paard krijgt wel eens een tik met de zweep.

Mijn merrie staakt weleens in het bos.. voor een "spook" die ik niet zie.. dan ben ik toch blij dat ik een klein zweepje aan mijn zadel heb hangen.. Het rare is dat ze op de terugweg nooit staakt.. hihi

Ik doe het liever niet, maar ik denk dat ik dan op een gegeven moment nooit meer het terrein alleen af kom..

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:19

prachtig topic!
en toch zijn er weer mensen die niet helemaal mee doen.
jammer.

bij deze maak ik me ook zeker schuldig aan het bekende schoppe trekken en slaan.
en ja krijg ze vaak ook terug, haha (niet letterlijk!)

dit is meestal in de bak tijdens trainen als buiten. die van mij werkt liever niet! maar dat probleem kennen we alle maal!?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:21

Kai_Rosa schreef:
prachtig topic!
jammer.

bij deze maak ik me ook zeker schuldig aan het bekende schoppe trekken en slaan.

dit is meestal in de bak tijdens trainen als buiten. die van mij werkt liever niet! maar dat probleem kennen we alle maal!?

Eigenlijk niet := Die van mij zijn net wat over ijverig soms. :')

jentelovekim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:22

Ik heb mijn ex-pony een keer een dikke mep verkocht met de hand want ze wou maar niet lopen :=
Maar met een tak is echt gewoon zielig, je kon ook gewoon afstappen en haar zelf leidden dan met een tak inde weer gaan ;)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:27

Kai_Rosa schreef:
prachtig topic!
jammer.

Die van mij is gelukkig erg werklustig (en dat soms net wat teveel), maar ik blijf geduldig en probeer mijn paard op de juiste momenten te corrigeren. Ik ben te laat als ik ga staan trekken, schoppen en slaan als een bezetene. Mijn paardje is trouwens erg gevoelig, als ik dit soort acties zou gaan uitvoeren lig ik er binnen enkele seconden naast.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:32

Een half uur schoppen, trekken en schreeuwen?????????????

Misschien is het tijd voor een nieuwe hobby.

Mijne kan ook wel eens een tik verwachten als ze iets doet wat ik echt niet wil. Maar rijtechnisch gezien is het samenspel, mijn paard wil graag voor me werken en als het niet lukt zal het wel aan mijn uitleg liggen.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:32

Ik lees dat sommige mensen hun paard straffen als deze op de heenweg wel ergens langs ging, maar op de terugweg niet. Hebben jullie er ooit bij stilgestaan dat de hersens van een paard anders werken dan die van een mens? Een paard slaat alles wat hij links ziet, ook links op, en wat hij rechts ziet rechts. Als hij er dus op de heenweg links langs komt, weet hij op de terugweg, wanneer hij er rechts langskomt, niet meer dat hij het al heeft gezien en dat het niet gevaarlijk is. Een paard is een prooidier, dus zal veel dingen eng vinden. Ookal is er maar iets heel kleins dat veranderd is aan iets, dan is het bedreigend.

Er zijn bijna geen paarden die iets wijgeren te doen omdat ze daar geen zin in hebben. Er is bijna altijd wel een oorzaak. Probeer eerst door de ogen van het paard te kijken. Wat ervaart hij als bedreigend? Hoe kan ik dit oplossen?

Ik ben zelf ook niet heilig hoor. Ik heb ook wel eens een paard (achteraf soms onterecht) een klap gegeven. Maar ik heb geleerd en zal nu beter nadenken voordat ik wat doe.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:35

Kai_Rosa schreef:

Goh waar zou dit nou aan liggen? 8)7

Waarom denkt men toch dat als je flinkt schopt trekt en slaat een paard wel wilt werken?

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:38

Ondertussen is deze pony geen verzorgpony niet meer van mij (het onderstaande is zeker niet de reden).
Maar voel me er nog altijd schuldig over :n
Als ze echt niet wou meewerken, of het heel de rit super gaat en dan ineens met mijn voeten begint te spelen zoals wegrennen, vreemde sprongen, ergens niet meer voorbij willen gaan waar ze heel de training normaal voorbijgaat, dan durfde ik wel is een mep te geven :\
Meestal helpte dit echt niks en dan stapte ik af en probeerde ik haar zo weinig mogelijk in de buurt te krijgen, wat heel moeilijk was doordat ze altijd bij mij kwam en erna gewoon verder deed met haar gedrag.
De laatste maand dat ik haar verzorgde ging alles super goed en was ze echt heel lief, de klik was er.
Toen deed ik dit helemaal niet meer en moest toen afscheid nemen, voel(de) me echt schuldig.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:40

Als je pony het toch niet snapt kan hij er toch even niks aan doen ik snap best dat je boos word maar zo erg slaan en doen zou ik nooit doen dat is mega zielig en dan heb ik meteen een rot gevoel over mijzelf dus Kappe met deze dingen hoe zou jij het vinden als jij iets niet snap of ff geen zin in hebt en je word meteen geslagen denk er voortaan ff over na!!

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:41

valt mij altijd op aan veel bokkers. ze zullen nooooooit een keer een tik uitdelen, want hun paarden zijn altijd zo braaf en zouden nooit een stap verkeerd zetten..
elk paard heeft zn dag eens niet, of heeft ergens geen zin in. net zoals ze ook allemaal wel eens uitproberen. tja je kan moeilijk poeslief tegen een paard zeggen; wil je daar mee ophouden, dat vindi k niet leuk.
kijk maar eens naar paarden onder elkaar.. die geven ook behoorlijke knallen, dus daar is een tik v an een mens niks bij. tuurlijk, je kan altijd te ver gaan, maar een paard eens goed op de plek zetten ( vooral erg dominante paarden) is niks mis mee