Wat moet je doen met de verkoop van paard van 19 jaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllenB

Re: Wat moet je doen met de verkoop van paard van 19 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:53

Ik heb 2 jaar geleden een 19-jarige gekocht voor 600 euro. Ik had haar niet willen missen, maar ik zou het niet snel nog een keertje doen. Wat Bravura zegt, is helemaal waar. Bij de aankoop liep ze nog goed, maar 2 jaar later ziet het plaatje er toch anders uit. Natuurlijk weet je dat als je een ouder paard koopt, maar ik had niet gedacht dat het zo snel zo slecht zou gaan... Ze staat nu zelfs op bute en ik heb geen idee hoe lang ze nog zal blijven. Maar ik ben nog lang niet op zoek naar een 'nieuw' paard hoor, moet er niet aan denken. Bovendien heb ik nog een oudje van 21 staan die het nog wel redelijk doet.

Als je de tijd neemt, vind je wel zo'n 'gek' als ik, maar je moet wel mazzel hebben. En ergens denk ik dat TS nou ook weer niet zoveel tijd heeft...

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 20:44

Er is al 1 iemand echt geïnteresseerd en nog iemand maar die laat niks meer van zich horen en die heeft het wel gelezen.

jkuipers5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:10

dat ligt een beetje aan wat je zelf het liefst hebt.
ik zou een paard van (bijna) 19 gratis, of tegen een kleine vergoeding, naar een goed tehuis brengen, dat je in iedergeval weet dat ze het daar goed heeft.
wat die mensen er dan mee doen, maakt niet veel uit, zoals of als gezelschaps paard of dat ze er nog op gaan rijden.

lotte557Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:22

ik zou hem gewoon houden! je weet nooit wat er gebeurt als je hem verkoopt!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:48

Lotte, ik denk dat je op jouw leeftijd alle paardjes en pown wel zou willen hebben en houden... TS kan niets met dit paard, dan is het een duur geintje hem toch te houden, en ook nog eens met een hoop ergernis. Daar zijn TS en paard niet mee geholpen.

lotte557Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:30

gamblerscup ik zeg gewoon mijn mening maar ik dacht er niet echt bij na! sorry hoor

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:06

@ gamblerscup, ik heb 4 eigen paarden, heb er op het moment 2 waar ik niets mee kan, moet je ze dan afdanken? heb er toen toch voor gekozen. ik hoop op betere tijden, komen die er niet dan mest ik even goed elke dag de stal, voer ze elke dag en poets ze en komen niets te kort.
vind dat als je 14 jaar ben zoals TS en al een eigen paard heb dat je evengoed al heel blij mag wezen. heb het topic even snel gelezen, maar rijden gaat goed maar buitenrijden niet? nou ja dan maar niet naar buiten.
ben zelf ook 4 jaar niet naar buiten geweest wegens niet braaf paard..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:02

Jij misschien, maar niet iedereen kan alles aanhouden en vind het prima om niet buiten te rijden. Dat jij dat doet, betekend niet dat dat het enige juiste is.

En for the record: Ik heb ook een pony en een paard met pensioen staan, en ik heb ook 5 jaar niet buiten gereden omdat ik een merrie had waarmee dat levensgevaarlijk was ;)

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:21

je heb je paard toch om wederzijds plezier te hebben?

Ik snap heel veel van jullie niet. Tuurlijk dit paard is op leeftijd ( ook al toen ze haar kocht trouwens ) maar als zij dit paard heeft gekocht om lekker op het strand te gaan rijden en dit kan niet.. Dan kan je toch opzoek gaan naar iemand die er wel plezier in heeft om lekker te knuffelen en door de bak te hobbelen?
Waarom zou je dan als 14 jarige, dit paard aanhouden?
Ze is er zelfs een beetje bang voor.. ik zie hier de plezier niet van in.
Dus TS, gewoon een goed baasje zoeken waarbij jij ook een goed gevoel heb.

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:56

Het is inderdaad sund om hem weg te geven, goed zoeken naar mensens die hem ook echt op een weilandje gaan zetten. Zeker weet je het nooit.

Ik zou hem zo lang mogenlijk vasthouden en niet verkopen, maarja dat ben ik.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:05

zo lang mogelijk vasthouden heeft natuurlijk geen zin, als je over 2 jaar wilt verkopen wordt het 'probleem' alleen maar groter. Mij lijkt het dan eerder; of houden tot de dood, of nu verkopen, maar een middenweg zit er niet in lijkt me.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:10

GamblersCup schreef:
Lotte, ik denk dat je op jouw leeftijd alle paardjes en pown wel zou willen hebben en houden... TS kan niets met dit paard, dan is het een duur geintje hem toch te houden, en ook nog eens met een hoop ergernis. Daar zijn TS en paard niet mee geholpen.

ben een heel stuk ouder dan Lotte en heb ook een 21, bijna 22 jarige staan die op pre-pensioen is :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:44

Ik denk dat veel mensen zich laten weerhouden om een paard van bijna 19 te kopen. Er is een overschot van paarden op de markt, voor niet veel geld. Dus mensen zullen niet senl hun keuze op een 'oud' paard laten vallen.
Een oud paard hoeft niets te krijgen, maar als ze wat hebben dan duurt herstel vaak langer en ook komen vaak de ouderdomskwaaltjes om de hoek kijken. Ik denk dat velen daarom afhaken bij een ouder paard. Dat bod wat je hebt gehad om haar ergens in maart kwijt te kunnen, ben je daar nog achteraan geweest?

Meestal als mensen het nieuwe paard al op stal hebben staan, komt opeens de haast om het oude weg te doen en wordt er niet altijd mee zo zorgvuldig gekeken naar de volgende eigenaar, maar is men blij van de extra kosten af te zijn, daarom ook liever eerst verkopen en dan kopen.

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 22:03

Ja eerst verkopen dan kopen. Nee daar ben ik niet meer achteraan gegaan. Maar ik heb genoeg mensen die geinterresseerd zijn en dan een bod tussen de 150 en 250 euro maar wat moet ik hier dan mee doen? Want we vragen 500 euro voor haar zonder spullen. Zoals sommige van jullie misschien al hebben gezien. Ik heb dit bedrag verhoogt naar 650 omdat ik dacht als een paard iets duurder is er meer mensen het serieus nemen is dit ook zo of moet ik het weer verlagen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:16

Voor 150 a 250 zou ik haar niet weg doen, vind ik haar te jong voor, 500 is helemaal geen rare prijs. Kijk uit voor handelaren die deze paarden voor een prikkie kopen en op enkel transport naar italie zetten. Check waar ze terecht gaat komen. Iemand die 150 tot 250 euro wil betalen, vind ik niet serieus, maar mensen die voor een duppie op de eerste rang willen zitten.
Met deze paarden moet je bedacht zijn op malafide opkopers, dus check, check en dubbelcheck op waar ze terecht gaat komen. Geef haar niet aan beginners mee, want dan staat ze met een maand weer te koop.

Persoonlijk zou ik echt eens gaan kijken of je met dit paard niet verder kunt komen, onder zeer goede begeleiding. Je zegt dat ze verder erg fijn rijdt. Het meest makke paard kan tot een ongeleid projectiel worden, als de ruiter onzeker is. Dus als ik jou was zou ik eerst of op dit paard leren hoe het wel moet of lessen nemen tot je zelf meer leiding kan nemen over paard, eer een nieuwe te kopen. Deze was immers eerst ook goed verkeersmak?

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 22:41

Ja ze is nog steeds hartstikke verkeersmak en schrikt ook niet van verkeer maar in het duin ofzo dan geeft ze een bok een dan gaat ze aan de ren. En op de weg kan ze ook ineens omdraaien en wegrennen. Nu ik oip deze stal sta gaat alles veel beter. Maar is het niet zo als ik haar nu nog 4 jaar heb dat ik helemaal niet meer ergens anders te staan? Want de meeste mensen die hier niet op bokt zijn. Zeggen dat je dan veel meer kans hebt dat ze naar de slager gaat. En is vrijheidsdressur niet ook een optie. Misschien vertrouwd ze mij wel helemaal niet. Maar mijn staleigenaar zegt ook dat ze eigenlijk niet te vertrouwen is want haar man heeft ook al een keer een trap gehad van haar in het land. En ik ook al$ gelukkig deed dit geen pijn maar een paard hoort eigenlijk ook niet te trappen in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:13

Met oudere paarden loop je altijd risico. Als ze wat ouder worden krijgen ze ouderdomskwaaltjes, moet er vaker een veearts bijkomen en vaak worden ze dan weg gedaan en komen ze niet altijd even goed terecht. En idd, hoe ouder ze wordt, hoe meer je dat risico loopt en ook bij paarden met een niet altijd even prettig karakter, gebeurt dit vaker. Dat de staleigenaar zegt dat ze niet te vertrouwen is, hoeft niet direct aan het paard te liggen, paarden halen niet zomaar uit, of het moet echt een kwaaie zijn. We hebben er hier eentje die bijvoorbeeld mannen niet moet door een trauma van vroeger. Hij heeft voernijd en je moet voor hem oppassen, maar het heeft bij hem met verleden te maken en je moet weten wat je bij hem kunt en wat niet en dan is er geen probleem. Hij is heel lief verder en komt graag een krabbel halen bij vrouwen. Mijn oude merrie heeft het niet op vreemden, die vertrouwt ze niet, kan ze ook heel zuur naar kijken, laat zich ook niet benaderen. Oudjes hebben vaak al een heel verleden, zekers als ze al een paar maal door handen zijn geweest. Dus dat jouw paard een keer uitgehaald heeft, hoeft niet direct te betekenen dat ze een onbetrouwbaar paard is. Maar eentje met gebruiksaanwijzing :D
Velen willen toch echt een paard om te rijden en geen vrijheidsdressuurpaard en ook geen duur weideversiersel, dan neemt men vaak wel een shetlander. En idd, paarden van deze leeftijd gaan nog wel eens van hand tot hand en belanden uiteindelijk bij de slager of om gedrag, of om ouderdomskwalen of omdat er een nieuw paard komt en men geen geld meer weer spenderen aan het oude paard. Niet leuk om te horen, maar zo is het wel. Daarom ook nooit aan een handelaar meegeven en checken waar het paard gaat komen, pas erg goed op en wees niet te goed van vertrouwen.
We hebben hier een bejaardenhoek en ik weet goed wat het is om een oud paard te hebben en wat er zoal bij komt kijken, ze zijn op sommige vlakken nou eenmaal anders dan de jonge garde. De jongste in de hoek is 21, de andere 2 zijn 26 en 27 welke beide binnenkort een jaartje ouder worden.

Paarden hebben een leider nodig en als jij dat niet kunt zijn en je niet denkt dat met dit paard te kunnen leren, is het waarschijnlijk niet het paard voor jou. Weet wel, dat een ander paard je leiderschap ook op de proef gaat stellen en wanneer je het dan weer niet wint, je met hetzelfde probleem komt te zitten.
Misschien eerst het ruiterprobleem aan pakken en dan kijken naar een nieuwe. Als dit paard jou alleen overloopt met het rijden buiten en verder niet, dan zou ik met dit paard aan de slag gaan met erg goede hulp en de uitdaging zoeken om er wat van te maken, zij kan het immers wel. Maar goed, dat zou ik doen.

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 23:23

Oke maar ik ben vaak wel echt bang voor haar en is het dan geen oplossing dat we heel rustig aan opzoek gaan naar een nieuw baasje en uiteindelijk zit dat er wel tussen. En misschien is ze over 2 maanden aan iemand verkocht die er zieldgelukkig mee is. En dan heb ik een D pony en dan neem ik er gelijk doede lessen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:33

Cecile_Len schreef:
Oke maar ik ben vaak wel echt bang voor haar en is het dan geen oplossing dat we heel rustig aan opzoek gaan naar een nieuw baasje en uiteindelijk zit dat er wel tussen. En misschien is ze over 2 maanden aan iemand verkocht die er zieldgelukkig mee is. En dan heb ik een D pony en dan neem ik er gelijk doede lessen mee.

Als dat zo uit kan pakken, zou het mooi zijn. Maar houdt ook er ook rekening mee, dat dat niet zo is.
Helaas heb je de economie niet mee en blijven oude paarden langer onverkocht, omdat men voor hetzelfde geld een goedkoop jong dier kan aan schaffen. Je moet voor jezelf bepalen, hoe je haar toekomst uitstippeld, dat is niet aan mij. Ik hoef er niet wakker over te liggen of mijn paard goed terecht is gekomen of dat ze niet goed is terecht gekomen.
Nogmaals, een D pony, wil niet automatisch zeggen, dat jij daar de baas over kunt worden als je eenmaal bang bent, grootte maakt dan niet zoveel uit hoor. Vergis je daar niet in. Die van mij is 1.55 en die is niet voor de poes en als je daar niet de baas van bent, gaat ie je vreselijk uit proberen. Pony's kunnen juist een stukje feller zijn dan paarden. Misschien even geen paard kopen tot je over je angst heen bent? Maar lessen nemen en er over heen komen?

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 08:04

Ja, ik denk dat ik haar rustig ga verkopen en ik heb een afspraak met de stal eigenaresse dat als ik over m angst heen wil komen dat ik een super lieve en betrouwbare haflinger mag verzorgen en rijden en mee mag met haar lessen. Maar dat ik dan heel rustig opzoek ga naar een nieuwe pony.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 08:42

Ik denk dat je gewoon een heel verkeerd begin met haar hebt gehad en de verhoudingen tussen jullie ontzettend scheef zijn.
Zij heeft karakter en ziet jouw duidelijk niet als leider, daarom zal je ook geen goede band krijgen met haar.
Ik snap ook niet waarom jullie voor deze merrie hebben gekozen in eerste instantie, misschien had het iets geworden met goede begeleiding in het begin.

Ik denk dat als jij intens les zou nemen van een goede ruiter, dat de band uit eindelijk wel goed komt.
Ook kan ik begrijpen dat jij haar wilt verkopen, omdat jij bang bent geworden voor haar.
Zij wordt waarschijnlijk onzeker, omdat jij de leiding niet neemt en jij wordt weer bang van haar onzekerheid en de fratsen die zij daarbij uit haalt, stja dat wordt van kwaad tot erger.

Maar een nieuwe pony/paard is zeker niet de oplossing in mijn ogen, want dit probleem blijft terug keren.
Als ik jouw was zal ik goed les nemen en werken aan je onzekerheid in de omgang met paarden.

Ik las ook iets over een haflinger. Die kunnen ook heel braaf zijn, maar als de verhoudingen tussen ruiter en paard scheef zijn kunnen die ook veranderen in verschrikkelijke draken en dat gaat gepaard met onzettend veel kracht wat je dan tegen je hebt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 08:51

Cecile_Len schreef:
Ja ze is nog steeds hartstikke verkeersmak en schrikt ook niet van verkeer maar in het duin ofzo dan geeft ze een bok een dan gaat ze aan de ren. En op de weg kan ze ook ineens omdraaien en wegrennen. Nu ik oip deze stal sta gaat alles veel beter. Maar is het niet zo als ik haar nu nog 4 jaar heb dat ik helemaal niet meer ergens anders te staan? Want de meeste mensen die hier niet op bokt zijn. Zeggen dat je dan veel meer kans hebt dat ze naar de slager gaat. En is vrijheidsdressur niet ook een optie. Misschien vertrouwd ze mij wel helemaal niet. Maar mijn staleigenaar zegt ook dat ze eigenlijk niet te vertrouwen is want haar man heeft ook al een keer een trap gehad van haar in het land. En ik ook al$ gelukkig deed dit geen pijn maar een paard hoort eigenlijk ook niet te trappen in de wei.

Een paard hoort ook niet te bijten. Mijn oude paard heeft zowel mijn vriendje, vriendinnen als onbekenden tussen zijn tanden gehad, maakt hem dat onbetrouwbaar? Nee, je moet weten hoe met hem om te gaan, en tonen dat je niet van zijn grapjes gediend bent. Hij bijt in the end uit onzekerheid.

Je laatste posts klinken erg alsof je excuses zoekt. Je hoeft onze goedkeuring niet om je paard te verkopen. Ik ga mee met de rest dat je echter het leiderprobleem met een nieuw paard gewoon terug tegenkomt, zelfs het braafste paard heeft snel door hoe de verhoudingen zijn en loopt dan even gemakkelijk over je heen.

Mijn jonge paard heeft ook een periode heel hard met mij een loopje genomen, ik was bang van hem geworden en we reden zelfs niet meer in de piste. Dit is met goede begeleiding en lessen goed gekomen, bijkomend voordeel is dat ik ook naar andere paarden toe veel zelfzekerder ben geworden. Van zo'n paarden (die uittesten) leer je dus juist!

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 08:54

Ik geef nooit meer een paard gratis weg!
Heb 10 jaar geleden een goed paard gratis weggeven omdat ik dacht zeker te weten dat ze het bij het meisje waar ik het aan gaf goed zou krijgen. Helaas hebben zij de merrie na 2 jr (en 2 veulens) verkocht. Hierna is ze op tig plaatsen terecht gekomen |(
Wij zijn haar uit het oog verloren aangezien ze via handelaren doorverkocht is. Nu kwam ik op internet per toeval een dochter van haar tegen en hadden we weer aankoopspunten en hebben haar dus gevonden en terug gekocht!
(ja met 9 gratis afgegeven en met 19 duur betaald om haar terug te krijgen!)

Kortom: hier gaat nooit meer een paard gratis weg, je kunt de mensen wel voor hun kop kijken maar niet erin!
Zo ik om wat voor reden dan ook haar weg moeten doen laat ik haar inslapen, ze gaat nergens meer naar toe!

Ik snap wel dat jij je paard weg wil doen, kost veel en als jij er niks mee kunt is dat best te begrijpen. Ik zou dan toch overleggen om hem/haar te laten inslapen. (hier heb je (en je paard) minder verdriet van als dat ze op de verkeerde plaats(en) terecht komt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 08:59

Inslapen van een gezonde 19-jarige vind ik érg ver gaan, zeker als de reden 'ik kan niet buitenrijden is'. Buitenrijplezier lijkt me van héél ondergschikt belang tov een leven... maar goed, denk ook niet dat TS dat van plan is (gelukkig).

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:54

Cecile_Len schreef:
Ja eerst verkopen dan kopen. Nee daar ben ik niet meer achteraan gegaan. Maar ik heb genoeg mensen die geinterresseerd zijn en dan een bod tussen de 150 en 250 euro maar wat moet ik hier dan mee doen? Want we vragen 500 euro voor haar zonder spullen. Zoals sommige van jullie misschien al hebben gezien. Ik heb dit bedrag verhoogt naar 650 omdat ik dacht als een paard iets duurder is er meer mensen het serieus nemen is dit ook zo of moet ik het weer verlagen?

Ik vind dat juist wel goed en ben het eens met de post van Mindim, mensen die onder de 500 euro gaan zitten, daar moet je je bedenkingen bij hebben.