Zou jij nog een paard aanschaffen na overlijden huidige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BlueStar

Re: Zou jij nog een paard aanschaffen na overlijden huidige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:03

Als onze oudste komt te overlijden (nu 13 jaar) komt er geen nieuwe bij. Wel verhuis ik dan naar half of vol pensionstal met uitloop. Ik ben dan even veel kwijt als nu met 2.
Mocht onze jongste overlijden (nu bijna 2.5 jaar) dan koop ik dus een shetter of wat oudere haf terug aangezien ik de oudste niet wil aandoen ergens op een box te komen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:16

Ik heb een pensioenpaard van 14 en een jong paard van 4, zelf ben ik 42. Ga ervan uit dat ik ze nog heel lang bij me mag hebben en dat het mijn laatste paardjes zijn. Als mijn jonkie echt oud wordt moet ik er al met de rollator naar toe :o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:21

Wij hebben er op dit moment het geld niet voor een nieuw paard terug te kopen mocht ons huidige paard komen te overlijden, en dat heeft vooral met de huidige crisis te maken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 15:34

Ik denk dat ik niet echt tijd nodig heb om de dood van mijn paard te verwerken in die zin dat er geen nieuwe kan komen. Hoe dol ik ook op hem ben, ik kan prima verwerken met een ander paard ernaast en zou niet het idee hebben dat die 'in de plaats van de ander' zou komen of zoiets. Het is gewoon een ander paard.
Met vriendjes heb ik dat niet hoor, maar dat vind ik toch ook wel heel iets anders dan een paard.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 18:37

Als mijn huidige paard zou overlijden, dan koop ik geen nieuw paard weer.
Ik denk dat ik dan opzoek zou gaan naar een paard om bij te rijden.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:43

Sheran schreef:
Ik denk dat ik niet echt tijd nodig heb om de dood van mijn paard te verwerken in die zin dat er geen nieuwe kan komen. Hoe dol ik ook op hem ben, ik kan prima verwerken met een ander paard ernaast en zou niet het idee hebben dat die 'in de plaats van de ander' zou komen of zoiets. Het is gewoon een ander paard.
Met vriendjes heb ik dat niet hoor, maar dat vind ik toch ook wel heel iets anders dan een paard.

Dat is ook heel logisch :j . Je hebt, over het algemeen, ook maar één vriendje tegelijkertijd. Maar wel twee huisdieren/ paarden als dat zo uitkomt. Als je twee paarden zou hebben en er gaat er een dood, dan verwerk je dat verdriet ook met het andere paard erbij.

annemiekje40

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:01

ik dacht altijd (tot een jaar geleden) dat dat voorlopig wel mijn laatste paard zou zijn, ik was 27, had een 12 jarige haflinger voor het plezier, die zou nog wel even meekunnen en tegen de tijd dat die zou overlijden zou ik misschien toe zijn aan kinderen. verder is alleen een eigen huis en pony onderhouden vrij prijzig. Maar het leven kan je niet voorspellen...
In jan. overleed mijn pony plotseling, in maart reed ik de pony van mijn zus omdat zij ziek werd en door de behandelingen niet kon rijden. Maar ondanks alles miste ik mijn eigen maatje. Je echt eigen pony. In mei heb ik alweer mijn nieuwe pony gekocht, het verdriwt van mijn vorige is er nog regelmatig. Maar ik ben ook blij met mijn nieuwe lieve haf!
Ik zie dus wel hoe mijn leven gaat lopen en beslis dan wat ik kan en wil, maar ik zeg iig nooit meer dit is mijn laatste.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:15

Sheran schreef:

Meestal dump je een vriendje en gaat die niet dood. Is ook een tekkeltje anders

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:27

Ik bedoelde meer dat voor mij paarden toch wel anders zijn dan mensen en dat je een paard niet moet vergelijken met een vriendje. Een vriendje 'vervang' je voor mij meer dan een paard. Het voelt toch eerder alsof die op de plek van iemand anders komt.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:33

Ik heb mijn paardje nu alweer 15 jaar en ik gilde altijd dat als hij te overlijden kwam ik geen ander paard meer zou kopen omdat ik mijn vriendje er toch niet mee terug krijg. Maar ik ben inmiddels bevallen van een dochter en als zij straks net zo gek is op paarden als ik, komt er zeker wel weer een paardje. Ik denk een d pony ofzo. Kan ik er zelf ook op rond hobbelen, want ik ben maar 1.58. :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:37

Ligt eraan op welke leeftijd maflingertje zou gaan hemelen. Ze is nu 8 en ik ben 46. Als ze 30 wordt komt er daarna geen nieuwe meer :D .

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:40

De mijne is vorige maand overleden....
Ik deelde hem met mijn zusje en we hebben besloten om voorlopig geen nieuw paard te kopen.
De reden is dat we ons paard nog erg missen en ook financieel is het zo wel even prettiger.
We mogen nu ook op het paard van iemand anders rijden, das wel fijn.

Maar ik denk dat er ooit wel weer een eigen paard in mijn leven komt, zie mezelf over een jaar ofzo wel weer op zoek gaan naar een leuk paardje :D Als ik het natuurlijk nog steeds financieel op kan brengen.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:40

Mijn oudste wordt in februari 25 jaar, komt hij te overlijden, zou ik denk ik geen nieuwe aanschaffen.
Waarschijnlijk zal ik dan ook een goed huisje ofzo voor de jongste (nu 1,5 jaar) zoeken.

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:52

Mijn man die zet me af en toe op mijn andere paarden.
Zonder hem en het overlijden van mijn schimmel was ik er ook mee gestopt.
Soms dan heb ik ook geen,maar ga toch naar stal voor het nodige werk,als er een nieuw paard bij komt dan neem ik er echt de tijd voor.
Het klinkt gek maar ik probeer me er niet gelijk aan te hechten eerst een tijd op proef en dan zien we wel weer. :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:03

ik heb eigen land waar mijn 2 shets op lopen, als een van hen komt te overlijden moet ik kiezen tussen een nieuwe kopen of mijn land wegdoen, ik wil een pony niet alleen houden en ook geen pensionklanten (meer), voorlopig althans. Ik denk dat er dan een nieuwe komt.

Als mijn paard komt te overlijden moet ik met een kaarsje op zoek naar een paard wat net zo braaf is als hij, ik betwijfel of dat bestaat. Ik heb daar nog niet over nagedacht verder.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:02

tsja...ik heb er 3...

als mijn shet overlijdt dan weet ik niet of ik nog wat terug zou kopen...
Als mijn pony of paard overlijdt dan zal ik niet meteen wat terug kopen maar gezien de verzekering dan in de meeste gevallen uitkeerd heb ik wel het geld weer wat anders te kopen....
Wel denk ik dat ik dan mijn wens om een andalusier hengst/ruin zal nemen...maar ik moet er echt niet aan denken dat 1 van mn toppers overlijdt :(:)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:10

Ik heb mijn vorige paard vanwege haar gezondheidsproblemen naar het oosten van het land
gebracht. We hadden zo'n klik dat het bijna eng was.
Ze zou voor me door het vuur gaan. En beschermde mij toen ik zwanger was tegen iedereen.
Vanwege mijn zwangerschap en een constant ziek kind heb ik geen paard meer gehad.
Vorig jaar een 17jaar oude PRE gekregen, waar ik weer heerlijk mee aan het rommelen ben.
We rijden niet, hij stond al 2 jaar stil. Maar het verplicht iedere morgen en avond moeten voeren
en verzorgen, vind ik heerlijk.
Even mijn zinnen verzetten van mijn zaak en gezin.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:03

micha_a schreef:
Ik wil even inhaken op het deel crisis en een paard aanschaffen. Ik zit niet in hetzelfde schuitje van dat ik twee paarden heb, maar ik ga nu heel vaak naar het paard van mijn moeder. Hij is 20 jaar en mijn moeder heeft er een tijd erover gedacht dat ze het paard willen verkopen.

Wij hebben even zitten kijken of het voor ons financieel haalbaar zou zijn om hem over te nemen en of het mogelijk is een paard te kopen mocht hij dood gaan. Nu op dit moment zou het makkelijk kunnen, want we wonen in een koop appartementje. Het appartement staat te koop en we willen graag naar een huisje verhuizen. Als ik een schatting maak van de kosten die we dan hebben, dan zouden we echt heel moeilijk een paard kunnen betalen. En als we onze inkomens bij elkaar leggen verdienen we echt niet weinig, ik vraag me al vaak af hoe mensen nu een paard betalen...

micha_a schreef:
Heb je die paarden dan aan huis? Of in pensionstalling staan?

Ik heb een schatting gemaakt waarop ik uit kwam op 350 euro per maand gebaseerd op de stallingskosten hier in de omgeving, hoefsmid, inentingen, wormenkuren en 50 euro per maand opzij te zetten. We willen dan ook nog graag sparen gewoon voor onvoorziene kosten in het leven en vakanties, zeg 150 euro per maand. We zouden dan 400 euro in de maand overhebben voor boodschappen, de katten, uitstapjes. En dan heb ik zelfs mijn auto al uit de kosten gehouden want ik zou liever een paard dan een auto hebben...

Ik denk dat veel mensen minder kwijt zijn aan maandelijkse kosten met stalling/hoefsmid/wormenkuur/entingen en dat ze andere dingen (zoals auto, vakanties, dure kleding/schoenen/uitgaan/andere hobby's of sporten) er voor laten.

Bekappen in plaats van op ijzers scheelt per 2 maanden al snel €50,- tot €70,- Stal met alleen buitenbak in plaats van stal met binnenbak...

Hier is stalling gemiddeld zo'n 150 euro met alleen buitenbak, bekappen €15,- per maand (maar niet elk paard moet elke 8 weken)
entingen 1x per jaar ong. €4,- per maand, wormenkuur of mestonderzoek zo'n €5,- per maand. Zonder extraatjes zit je dan op zo'n €175,- per maand en dan nog sparen voor onvoorzien of verzekeringspremie betalen...

Ik heb een 20 jarige pony en 13 jarig afgekeurd paard. Dus ja, als 1 dood gaat, komt er zeker een gezond jong en rijdbaar paard voor terug. Ik doe ze er niet om weg, maar baal wel regelmatig dat ik niet onbezorgd lekker kan trainen en het bos in kan. Mijn pony gaat nu richting de 21 en merk toch wel dat hij het rijden in de bak minder goed vol houdt. Buiten vindt hij leuker, dus dan is hij enthousiaster en merk je het minder.
Ik heb de paarden aan huis en ben per paard zo'n €75,- per maand aan onderhoudskosten kwijt en verhuur stallen om de rest van het onderhoud van stal en terrein van te betalen. Een paard meer of minder om de crisis zal het niet oplossen, die enorm hypotheek drukt meer op onze schouders als mijn man geen werk meer heeft...

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:30

Hm.. ik denk zelf dat er geen ander paard zou komen. Tenminste voorlopig niet. Heb het toch best druk met m'n studie enzo, en ook het financiële plaatje liegt er niet om aangezien ik alle kosten op me neem. Denk wel dat ik het zou missen, aangezien het erg gezellig is op stal en het altijd fijn is om even te kijken bij de paarden.
M'n paard is ''nog maar'' 8 dus hoop nog heel veel jaren van haar te kunnen genieten, maar zou ze bijv. koliek krijgen oid dan is het aan m'n ouders om te kijken of er een nieuw paard komt. Ik heb mijn paard namelijk gekregen van mijn ouders toen mijn oma is overleden.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:23

Ik zou geen nieuw paard kopen. En dan puur om financiële redenen. Alles is zo duur tegenwoordig. En ik wil met een jaar of 4 toch ook een stel kids, en die kosten ook een godsvermogen.

M'n huidige en tevens 1e eigen paard zal ik nooit verkopen. Ik zal er echt krom voor liggen en me het brood uit de mond sparen om hem te behouden. Nu is hij niet een van de jongste meer. Hij is nu 17. Maar ik geef m toch nog wel een jaar of 8.

Ik heb de mazzel dat m'n ma ook erg gek is op m'n paard. En als ik het straks financieel wat moeilijker heb wil zij met alle liefde bijspringen. <3

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 01:02

k heb nu n ruintje van 14, hoop dat ie erg oud word.
als ik er geld voor zou hebben komt er wel een nieuwen

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 01:04

Ik heb twee paarden en als ze er beide niet meer zijn, dan komt er ook geen nieuw paard meer. Ik stop dan helemaal met de paarden.

HorsePower96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:08

ik zou er wel nog een aan schaffen
want dan kan je gewoon weer verder
en ik zou ze een groetplekje geven en een goed aandeken maken aan hem/haar

Raudkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:11

Mijn paardje is laatst overleden. En nee ik schaf voorlopig geen nieuwe aan. Kan nog rijden bij een vriendin. Maar moet er even niet aan denken om opzoek te gaan naar een nieuwe. Misschien in de toekomst, maar voor nu.... nee bedankt :)

Cyrain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:27

Mijn paardje is vorige maand overleden aan een koliek, amper 4 jaar oud. Ik had altijd gedacht dat hij op laaaate leeftijd bij mij thuis zou sterven... en dat we nog een leuke toekomst hadden.. maar een dag op de andere was dat helemaal weg. Op sommige momenten heb ik zin om terug een paard te kopen, maar als ik echt doordenk van mijn "liefde" aan de andere te geven.. voel ik me een beetje slecht tegenover mijn dood paardje. Dus ik ga toch nog een paar maandjes wachten. Heb zin om te rijden, maar tegerlijkertijd wil ik niet. Heel raar.. weet niet of dit bij jullie, degene die het hebben meegemaakt, ook voorkomt.