Ik ben er zo klaar mee! Paard wilt niet komen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Ik ben er zo klaar mee! Paard wilt niet komen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 21:15

Ja, dat heeft hij absoluut... de aap hoeft geen reet uit te voeren behalve komen als IK dat zeg. :P en juist dat vertikt hij!!!

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:38

>;) ja nu je het zegt, dat was mij ontschoten...

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:49

Dispar_Vulgo schreef:
Millanka schreef:
Eventueel in de paddock zetten in plaats van in de wei? Weekje in de paddock, weer in de wei. Laat ie zich niet vangen? weer in de paddock, weekje, dan weer in de wei. En dit een paar keer doen. Als ie blijft weg rennen in de wei, dan maar altijd in de paddock. His own loss.

Ik geloof niet dat een paard die link kan leggen hoor :o correct me if i'm wrong..

En sowieso altijd halster om laten he, maar neem aan dat dat wel logisch is.

halster aanlaten is niet echt goed voor wonden en ze of ergens aan haperen

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 22:04

purkie schreef:
>;) ja nu je het zegt, dat was mij ontschoten...

Serieus hoor... hij heeft echt een luizen leven...

liannee001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:21

Ik heb n haflinger beest.. is 19 jaar. En als ik ze in een vers stuk land zet.. Kan ik de eerste tijd wel vergeten dat ze mee komt..
Dat gras kon wel eens verdwenen zijn als ze weer terug komt!

Gelukkig lopen mijn paarden samen.

Beste vriendin van de merrie laat zich wel vangen... Dus die meenemen.. Het land even uit..
En dan heb ik het andere paard zo te pakken.
Geen problemen.

Ook ik heb dr uren achter aan lopen sjokken..
Het hielp geen ene donder, paard is nooit gekomen, en zal ook nooit komen.
Behalve als je dan biks hebt natuurlijk.. Maar heb gelezen dat het bij jou paard niet werkt.

Raad in elk geval aan om een stukje touw aan zijn halster te knopen... kun je hem toch nog enig sinds makkelijker te pakken krijgen.

Zoals een voorganger in dit topic al zei; Als het niet alleen om rijden gaat word het een stuk makkelijker :)
En sjah; eten is en blijft een wondermiddel daarbij.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:48

Als je hem aap noemt snap ik dat ie niet komt :+

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:50

Waves schreef:

_O- Wat een nuttige toevoeging!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 12:54

Corelli schreef:
Waves schreef:

_O- Wat een nuttige toevoeging!

Ja mijn paard kan ook echt lezen dus weet precies wat er over hem gezegt wordt!

paulineb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:22

Mijn "lieve"ruin vertikte het ook altijd om te komen, die voelde zich de baas van de kudde, en wilde de rest niet alleen laten. Wat hielp was de groep apart jagen en hem op die manier scheiden van de anderen. Ook heb ik hem eens met een longeerlijn in het land laten lopen, maar behalve dat alle vier zijn kootholte open lagen, wist ie al heel snel hoe lang de lijn was. bovendien was ie niet te houden als ik aan het eind m vasthad, en hij het toch op een lopen zette. Later, toen ik hem alleen thuis had staan, flikte die het nog, het was gewoon een spelletje geworden. De laatste 5 jaar kwam hij voorbeeldig naar me toe zodra ie me zag (daar heb ik dus jaren op moeten wachten) maar toen trainde ik ook al niet meer met hem, dus kwam ik alleen om te voeren en/of binnen te halen. hij is 36 geworden en ik heb hem 30 jaar gehad, en regelmatig vervloekt omdat ik m weer eens niet kon vangen. Heb m 2 maanden geleden in moeten laten slapen, en ik zou er heel veel voor over hebben weer eens schelden achter m aan te lopen ;-)

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:22

Ben, ik weet echt 100% zeker dat Ol gewoon een spelletje met je speelt.
(Voor de anderen: ik ken paard en ruiter persoonlijk.)

Hij heeft geen hekel aan het werk/rijden, hij heeft geen hekel aan jou. Hij heeft er gewoon een spelletje van gemaakt je te frustreren en dat lukt hem. Het is jou (nogal gefrustreerde) houding waarmee je die wei inloopt waardoor hij het gewoon vertikt bij je te komen. Natuurlijk snap ik dat die houding niet van het ene op het andere moment veranderd is, maar ik weet zeker dat daar de oplossing ligt.

PB me anders even, ik wil je wel wat tips geven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:15

Oooh mijn merrie heeft ook van die kuren.. Sinds gister..

We hebben anderhalfuur achter haar aan gelopen met 2 mensen.. En niet komen, alles geprobeerd.
Vandaag wilde ik het alleen nog een proberen, weer driekwartier geprobeert. Niet komen..

Ik ga nu heeel goed dit topic doorlezen en kijken wat ik morgen kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:19

TS wat is voor jou de beste oplossing geweest tot nutoe?

Loezj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 00:49

Saars schreef:
Hoi Giolli, ik heb hetzelfde probleem, maar ik zie het veel meer zoals jij het soms ziet: ik zie dat paard echt zo graag, en als hij zo onverschillig blijft en van me wegloopt, voel ik me alsof ik niets voor hem beteken.

Ik interesseer hem echt niet. Als zijn shetvriendinnetje wel komt krijgt ze iets lekkers (is een lief ding!). Maar meneer komt dan af, en is als ik één stap zet (zelfs om iets lekkers te geven) terug weg. Als ik hem te pakken krijg loopt ie de hele wandeling met zijn oren naar voor en crosst ie blij over de veldjes.
Ik snap hem echt niet meer.

Ik doe eigenlijk gewoon alsof ik het niet merk. Als hij het doet, wandel ik liefjes pratend terug naar hem toe, alsof hij het helemaal niet heeft gedaan. En als hij braaf meekomt krijgt hij in de inloopweide (waar ik hem poets) een snoepje.
Hij vindt het helemaal niet erg eens ik hem heb, maar ik word er zo verdrietig van...

dit heb ik ook gehad met mijn verzorgpaardje van een tijdje geleden. echt een heel lief beest, maar zodra ik hem wilde vangen op de wei liep hij doodleuk weg, vaak gewoon in stap, soms in een sukkelig drafje (wat hij dan wel na 5 minuten een soort van op gaf). maar dat was dan vooral wanneer hij geen halster aan had en ik met het halster in mijn handen de wei in kwam. als ik geen halster bij me had kon ik hem gewoon knuffelen wanneer ik wilde.
hoe doe jij dat Giolli? heb je ook een halster/halstertouw in je handen waardoor je paard al doorheeft dat je iets van hem wilt?

ik heb dat paardje trouwens ook nog een keer van een andere weide moeten halen om te verplaatsen naar een andere wei (hij staat altijd buiten), toen stond hij met zijn beste vriend en nog wat paarden, en als ik naar hem toe liep, met of zonder halster, liep hij om zijn vriendje heen zodat ik net niet bij hem kon. het andere paard, die vriend, kwam wel steeds naar me toe. na een uurtje in die wei te hebben doorgebracht heb ik het andere paard maar gepakt en voor in de wei vast gezet, het paardje wat ik nodig had liep er achteraan en toen kon ik hem zo insluiten en pakken.

veel succes met Olivier in elk geval!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 01:09

Heb nog niet het hele topic gelezen maar ga dat morgen even doen.

Heb een pony staan met een verleden van mishandeling. Hij heeft van kleins af aan het spelletje gespeeld 'pak me dan'. Gok dat het begonnen is met dominantie. Toen is hij bij een boer terecht gekomen met een kort lontje en een lange wandelstok. Mijn pony heeft zijn spelletje daar doorgevoerd. Gevolg was dat als de boer hem dan eindelijk gevangen had meneer zo kwaad was dat hij de pony letterlijk afroste.

De pony is eigenlijk al 100% verbeterd van bange vluchterd naar brave kinderpony. Echter het uit de wei komen blijft een probleem. Hij speelt een spelletje en wil altijd komen, maar vlak voordat je hem kunt pakken krijgt hij het op zijn heupen en ondergaat een paniekaanval (zo lijkt het). Hij gaat trillen als een rietje en rent dan kei- en keihard weg.

Hij heeft periodes dat het goed gaat en dat hij komt of we zo naar hem toe kunnen lopen. We werken steeds met andere trucjes omdat het probleem altijd maar voor korte duur is opgelost. Hij heeft ook altijd voorkeuren van personen, maar die voorkeurspersoon wisselt net zo vaak als het werkende trucje.

Momenteel heeft hij zo'n periode dat hij niet wil komen.
Inmiddels is het dusdanis irritant geworden dat hij vandaag zijn eerste dag op stal heeft door gebracht. Zijn ruitertje kwam op 3 uur maar ik weet zeker dat ik hem dan (weer) niet te pakken had gekregen! Vooralsnog zou dat betekenen 2-3 dagen in de week "boxrust" (met longeren, wandelen en rijden) maar liever zie ik hem 7 dagen in de week op het land.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 01:47

Ook niet het hele topic doorgelezen... kwart voor 2, wil eigenlijk naar bed :+

Ik heb een paard verzorgd dat 't zelfde probleem had... eerste 2 keer ging prima... maar sindsdien wat een ramp! Uiteindelijk met de eigenaresse (die tevens ook instructice is) aan de slag gegaan. Ze had ook meerdere paarden dus de volgende tactiek is gedaan. Gewoon met wat voer de wei in lekker aandacht aan de andere paarden geven, wat voer, wat wrijven over de hals etc. Als andere paard er aankomt rug toe draaien aandacht aan andere paarden geven. Dan ga je gewoon weer weg.

Dit gewoon een paar keer doen en uiteindelijk als die komt ook over z'n nek wrijven en zo en 'm uiteindelijk ook een hapje eten geven. Maar vergeet die andere paarden niet die zijn het belangrijkst! En weer ga je gewoon weg

doe dit gewoon regelmatig en uiteindelijk neem 'm een keertje mee. Ga 'm gewoon even poetsen en zet 'm dan terug of een keertje alleen een rondje stappen. Uiteindelijk dan ook een keertje rijden natuurlijk, maar regelmatig afwisselen tussen werk en andere dingen. En nog steeds af en toe gewoon aaien en die andere paarden dus ook.

Je kan hier best in 't begin een paar uur mee bezig zijn hoor! Maar 't helpt wel. Tip. ook al is het wat gevaarlijk, laat het halster (tijdelijk) om.

enne... anders. aanmelden voor 'probleempaard' voor horseevent volgend jaar? :Y)

edit: klein stukje gelezen zie dat je dus net een merrie hebt. Dat was min of meer precies de reden dat dat paard dat ik verzorgde niet kwam! Hij was de nieuweling, en hij was gewent alleen bij ruinen te staan. De andere 2 paarden waren ook ruinen, zij de merrie, en hij wou dus niet bij die merrie vandaan. Dus als jij zegt dat 't sinds die merrie er is erger is, is het misschien ook wel dat hij niet van haar weg wilt?

kell199

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:12

Als jij naar hem toe komt, en hij rent weg, dan maakt ie er een spelletje van. Probeer dan niet achter hem aan te rennen, want dat is juist wat hij wil.
Is Olivier toevallig ook een redelijk dominant paard, want dat heeft er dan ook mee te maken. Hij laat zien dat hij lekker fier met zijn kop in de lucht van je vandaan loopt.
Je met proberen om te laten zien dat jij dominanter bent, dat jíj de baas bent. Dit klinkt makkelijker gezegt dan gedaan, want hoe kun je dat nu oplossen?
Ik ga er even over nadenken.
Je hoort nog van me .
succes!

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:28

ik had een pony en die joeg me het land uit,
ja wat moet je dan? :D (die heette vloeka)
ik zei toen...bekijk jij het effe!

kell199

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:29

purkie schreef:

zo is dat!
idd gewoon laten zien dat jij de baas bent, en niet mee doet aan dat soort spelletjes!
good job!"D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 12:52

purkie schreef:

Serieus.. Als mijn paard me het land uit zou jagen zou ik idd ook weg gaan, en terug komen met een bats of bezem. Dat gaat mij niet gebeuren..
Pff, helemaal betoeterd! :(

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:05

die kwam helemaal uit Ysland.. mogelijk een betoverde trol ofzo
iig die spoorde echt niet! helemaal de kolder in de bol -:(-

leek trouwens wel erg veel op mijn profielfoto... zulke vergeet je nooit meer

Faith_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:28

Ik wil je nu niet ontmoedigen.. Maar ik heb een merrie van 11 jaar, die vroeger heel wat mep kreeg als ze haar opleerden. Die liet haar zelfs in de stal niet meer vangen. Deed ook niet de moeite om weg te lopen, als je te dicht kwam kreeg je trap. Als ze 6 jaar was heb ik haar op half pension genomen, en na enkele jaren ook gekocht. Nu staat ze bijna 24/7 op wei, en het is al veel beter, maar er zijn nog dagen dat het niet lukt. Het heeft dan ook lang geduurd vooraleer er uberhaupt enige verbetering was. Dus persoonlijk ben ik nu al vrij tevreden. Maar ik wil maar zeggen: Het kan lang duren.. Hangt van paard tot paard af. Ik ben gewoon geduldig blijven volhouden en geprobeerd zoveel mogelijk dingen met haar te doen die ze zelf ook leuk vond.

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:41

Mijn paard komt ook nooit naar me toe als ik haar wil pakken. Soms lukt het om haar heel rustig te benaderen en op 2 meter afstand met haar mee te lopen (ze loopt altijd weg) tot ze het opgeeft en me haar laat pakken. Als ze net op nieuw gras staat gaat dat niet zo makkelijk, ik jaag haar dan net zo lang op tot ze het opgeeft (waabij ik haar laat rennen en dat zelf zoveel mogelijk beperk). Dan kan ik haar zo pakken, duurt soms wel 10 minuten hoor.
Ook zij is een vrij dominant paard. Staat in de wei met zo'n 15 anderen en wordt af en toe ook nog eens beschermd door haar vriendje. Wel goed oppassen dus. Maar het werkt wel, als je maar nooit opgeeft, dan zijn zij de baas en kan je het wel schudden.

Het ideaal van een paard dat naar me toe komt lopen als ik roep heb ik allang opgegeven, gelukkig ben ik niet de enige met dit probleem.

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:24

zo mijn probleem, merrie rent altijd weg. laat altijd het halster aan. (staan met 5 paarden) zet de andere vier binnen en ze komt, soms. niet altijd. weet echt geen raad met haar

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:36

echt mensen die problemen hebben met hun paard uit de wei halen en jullie hebben meerde paarden, probeer wat ik daarboven heb gezegt. Zo is 't bij mijn verzorgpaard opgelost en die persoon heeft écht verstand van paarden :j

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:57

Giolli schreef:
purkie schreef:

Serieus.. Als mijn paard me het land uit zou jagen zou ik idd ook weg gaan, en terug komen met een bats of bezem. Dat gaat mij niet gebeuren..
Pff, helemaal betoeterd! :(

Mijn lief had ook zo'n discussie met mijn hit, maar die hit heeft het toch geweten dat ie dat deed en ik weet zeker dat ie zich nog wel eens bedenkt voor ie het weer doet! Echt, de wei uit gejaagd worden door je paard is bij ons echt een 'not done' ding. Ze hebben hier ook een luizenleven, maar zodra ze capsones krijgen, dan krijgen ze de trekken thuis. :+ En raad eens? Na dat gevecht, staat ie sindsdien altijd braaf als eerste bij het hek om gepakt te worden. Alleen niet bij mij. Dus vandaag had ie weer een aanvaring. :Y)