6maand oud merrieveulen slaat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:04

Waves schreef:
Ariebren schreef:
Sta er bekend om.
Bokt is erg soft, de waarheid moet gezegd kunnen worden in een topic.

Maar gelukkig is TS niet op mijn erf aanwezig met haar manier van aanpakken van veulens.
Dit soort figuren krijgen van mij een schop onder hun kont richting uitgang erf.

Gezellig ben jij.... krijg je veel visite op je erf?

Anyway. Dat gezwets over wel of niet voeren in de wei. TS heeft gelijk, je kan gewoon in een kudde voeren zonder dat ze je omver lopen, zie het hier elke dag en dat zijn 12 paarden die ook wel iets forser dan die paar ponietjes van Ariebren. Als je maar de baas bent!

De manier om de baas te worden begint allereerst met zorgen dat ze direct leert dat: jou slaan = schrik/pijn terug. Grondwerk, halster etc komt daarna wel.
Zweep, bezem, touw, maakt geen moer uit, als je maar snel bent en hard genoeg binnen komt.

Heel dapper van jouw.
Waarom de baas zijn door een dier zijn voer te ontzeggen ?
Enne mijn kleine ponies zijn ook al veel sterker en zwaarder dan ikke.
Maar omdat ik nooit voer in de wei kan ik er gezellig tussenstaan zonder geklapt te worden.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 08-10-11 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:08

neem een halstertouwtje mee? desnoods een wat langere.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:21

Hallo, ik weet niet of ik je kan helpen, maar bij deze.
Dit veulen moet de rangorde leren. Zij mocht misschien bij de merries waarbij ze op de wei stond, de baas spelen, of misschien had ze een dominante moeder (leidermerrie) en heeft ze dat gedrag in extreme mate overgenomen. Het hengstje waar ze bijstaat is, zoals ik het ervaar, onderdanig en dus is het haar weide. Laat haar dan eens zien dat het jouw weide is. Bescherm je gezicht, knieën en andere plaatsen waar je geen hoeven wil hebben goed en vraag zeker iemand mee om te helpen, en probeer dan misschien dit. Zet voor je begint een stuk van de weide af met haar alleen en zo weinig mogelijk afleiding (liefst hengstje wegbrengen.) Het gaat nu tussen jij en haar...

Een paard kijkt een ander paard recht in de ogen om te zeggen: ik wil staan waar jij nu staat, want ik sta boven jou. Dat is de basis van alles bij paarden. Een paard dat uit de weg gaat voor een ander, dàt is de rangorde. Kijk je veulen recht aan, maak je groot, sla met een longeerzweep of iets anders op de grond (maak veel lawaai!). Als ze wil aanvallen, niet tonen dat je bang bent! Jij bent de sterkste (ook al is dat misschien niet echt zo!) Jaag haar weg en ga op de plaats staan waar zij eerst stond. Jaag haar van die plaats verder rond in de wei. Als ze weer stilstaat, doe je weer hetzelfde.
Als alles goed gaat, zal ze hierdoor respect krijgen voor je. Ze zal zelf de signalen doorgeven wanneer ze je wil gehoorzamen, en dan kan je ermee stoppen, belonen, en de weide uitgaan.

(Lees ook: principe van de join-up)

Ariebren

Re: 6maand oud merrieveulen slaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:27

Ja en daarom gaan we op de kleuter school alle kindertjes maar eens flink aanpakken omdat ze om aandacht vragen.
Mensen, please, laat het veulen, veulen zijn en doe niet moeilijk.
Tegen de tijd dat die ukkies op stal komen als ze 2 of 3 jaar zijn gaat alles vanzelf.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:56

Ik ga met Ariebren mee.

Join Up zou ik met een dergelijk paard/veulen alleen maar toepassen als je weet waar je mee bezig bent.
Gezien de reacties van de TS durf ik daar serieus aan te twijfelen.

Een leuk filmpje voor degenen die denken dat je met grondwerk niets kunt bereiken (en daar bedoel ik pertinent NIET de JU mee)

Bekijk even het volgende filmpje
Realiseer je dat er een heel traject aan vooraf gaat.

http://www.youtube.com/watch?v=da7KfzTKjaY

Verdiep je eens in het Parelli traject?
Veel wijsheid toegewenst....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 08:24

Ik ga in veel opzichten met sallandval en ariebren mee.

Ik vind dat het veel te ver wordt gezocht.

Mbt grondwerk, ben je voorlopig ver genoeg als je haar uit je ruimte kunt houden.
Zolang als dat al twijfelachtig is, doe je er idd beter aan om gewoon buiten het hekwerk te blijven als je voert.
Ik weet dat ik heb gezegd dat ik vind dat ik met hooi de wei in moet kunnen lopen, maar ik weet ook zeker dat ik mijn paarden uit mijn ruimte kan houden.
Dat is voorwaarde nummer 1.

Als dat al niet kan, heeft het geen zin om er al grondwerk mee te doen.
(Overigens vind ik het toch al niet nodig om dat beestje meer te leren dan halstertje aan en ff bv mee naar de stal als de hoefsmid of dierenarts komt. )

Dat hele gedoe van Mijn Wei en Ik ben de leider etc... de manier waarop het wordt gebracht, gaat mij te ver.
Iemand die werkelijk de leiding heeft, krijgt die vanzelf als hij eerlijk naar de paarden toe is en neemt die niet dmv allerlei kunstmatige regels zoals het ontzeggen van voer etc. bij een baby.
Iemand die dat roept en vervolgens de wei uit wordt geschopt, is m.i. geen leider en het dan proberen af te dwingen door onthouding voer/join up/slaan etc zal daarin nooit echt slagen.

Gewoon beetje gezond verstand gebruiken, niet moeilijk doen, paarden uit ruimte halen en voerbakken neerzetten en weglopen en als dat ook niet werkt, voerbakken aan de hek hangen
En goed overwegen of dat veulen werkelijk een geschikt paard voor je is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 08:30

Weet je TS...jij wil moet en zal de leider zijn en vind het een vernedering als je het voer gaat geven als ze zo nijdig is, maar voorlopig ben je duidelijk bang voor haar en is zij de baas! Je kan haar met haar 6 maanden niet aanraken laat staan een halster om doen.... dan zou ik daar eerst eens aan beginnen.
Stel het gaat totaal mis zal je het paard allicht willen verkopen of naar een andere stal brengen om opgevoed te worden en moet ze toch mee kunnen lopen aan een halstertje.
Je hebt ook meer te vertellen als je haar vast kan houden en het word een stuk minder gevaarlijk.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:29

Saars schreef:
Hallo, ik weet niet of ik je kan helpen, maar bij deze.
Dit veulen moet de rangorde leren. Zij mocht misschien bij de merries waarbij ze op de wei stond, de baas spelen, of misschien had ze een dominante moeder (leidermerrie) en heeft ze dat gedrag in extreme mate overgenomen. Het hengstje waar ze bijstaat is, zoals ik het ervaar, onderdanig en dus is het haar weide. Laat haar dan eens zien dat het jouw weide is. Bescherm je gezicht, knieën en andere plaatsen waar je geen hoeven wil hebben goed en vraag zeker iemand mee om te helpen, en probeer dan misschien dit. Zet voor je begint een stuk van de weide af met haar alleen en zo weinig mogelijk afleiding (liefst hengstje wegbrengen.) Het gaat nu tussen jij en haar...

Een paard kijkt een ander paard recht in de ogen om te zeggen: ik wil staan waar jij nu staat, want ik sta boven jou. Dat is de basis van alles bij paarden. Een paard dat uit de weg gaat voor een ander, dàt is de rangorde. Kijk je veulen recht aan, maak je groot, sla met een longeerzweep of iets anders op de grond (maak veel lawaai!). Als ze wil aanvallen, niet tonen dat je bang bent! Jij bent de sterkste (ook al is dat misschien niet echt zo!) Jaag haar weg en ga op de plaats staan waar zij eerst stond. Jaag haar van die plaats verder rond in de wei. Als ze weer stilstaat, doe je weer hetzelfde.
Als alles goed gaat, zal ze hierdoor respect krijgen voor je. Ze zal zelf de signalen doorgeven wanneer ze je wil gehoorzamen, en dan kan je ermee stoppen, belonen, en de weide uitgaan.

(Lees ook: principe van de join-up)

Ja goede tip! Dan weet TS tenminste zeker dat het veulen doodsbang van haar wordt en het eerste halfjaar niet in de buurt durft te komen :+ Krijgt ze ook geen schoppen meer!

Edit: dikgedrukt, het is geen tijger of leeuw die je dresseert! Hihi
Laatst bijgewerkt door SpikyBlue op 09-10-11 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:44

Ik ken idd ook geen join-up op die manier...

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:54

Cassidy schreef:
Het verschil met kinderen en dieren is dat je aan kinderen uit kunt leggen waarom je dingen doet, en waarom er bepaalde uitzonderingen zijn.
Bij een dier kan dat niet. Wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet.
Negen van de tien keer zijn juist "dierenmensen" heel goed in het omgaan met kinderen....duidelijke regels, en geen uitzonderingen.
Het wordt een heel ander verhaal als mensen "mensenmensen" zijn en hun pedagogische aanpak (of gebrek daaraan) op dieren gaan projecteren....

Maar owee als je aangeeft een dierenmens te zijn en je opvoedkundige methodes die je bij de dieren hanteert ook op kinderen toe te passen. Vertel dat aan geen pedagoog want dan heb je de poppen aan het dansen. En de "trauma's" zijn voorgeprogrammeerd.

Als pedagoog in opleiding wil ik daar even op reageren -:) Ik heb zelf gemerkt dat er veel overeenkomsten zijn in opvoedkundige methodes bij dieren en opvoedkundige methodes bij kinderen. Vooral rond thema's als consequent zijn, discipline, motivatie en respect. Natuurlijk is het niet gewenst een paard te behandelen als kind/mens en andersom, maar er zijn veel principes die op beide toepasbaar zijn. Dus ook als ik afgestudeerd ben, hoor ik graag over mensen die een hoop geleerd hebben van hun paard en dit in de opvoeding van hun kinderen toe kunnen passen ;)
Bedankt trouwens voor de filmpjes die hebt gepost, erg interessant :j

@ TS: Van wat ik lees, ben je er nu te emotioneel over en houd je teveel vast aan je ego om dit zelf te kunnen oplossen.. Dat merrietje weet niet wat ze daarmee moet, ze weet wel dat jij (op dit moment) geen leider bent. Haal er hulp bij van een deskundige en ga er niet alleen mee klooien, want dat loopt waarschijnlijk voor jullie beide niet goed af. Met hulp kan jij leren hoe je wel met dit veulen om moet gaan en kunnen jullie een band opbouwen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:59

Ik blijf erbij dat je veulens met rust moet laten.
Net zoals een baby van 6 maanden, die kan je nog niet sturen.
Ze maken hun eigen ontwikkeling mee en daar moet je niet op ingrijpen zoals je bij een volwassen paard/ mens doet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:12

Ariebren schreef:
Ik blijf erbij dat je veulens met rust moet laten.
Net zoals een baby van 6 maanden, die kan je nog niet sturen.
Ze maken hun eigen ontwikkeling mee en daar moet je niet op ingrijpen zoals je bij een volwassen paard/ mens doet.

Ook een mensenbaby van 6 maanden kan je leren niet in mama's tepel te bijten tijdens het drinken.

Veulens van 6 maanden krijgen ook grenzen mee van kuddegenoten over wat wel en niet mag, ookal is de tolerantie vele malen hoger dan wanneer een 2 of 3 jarige hetzelfde doet. Ook een mens is/kan onderdeel zijn van die kudde en dus grenzen aangeven als : bijten, trappen en omverlopen doen we hier niet. Niet prutsen met een jong dier begrijp ik, maar een paard tot 3 laten lopen zonder controle hoefsmid, ontworming, vacc., etc. aan basisverzorging? Daar kan ik het niet mee eens zijn. Sommige dingen moet een paard zo snel mogelijk kunnen, zodat dat dier goed verzorgd kan worden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:29

De oorzaak van al die problemen komt doordat je het veulen, jaarling, enz de kans geeft om te leren.
Nu loopt erbij TS een 6 maand oud merrie veulen rond die geleerd heeft om te trappen wanneer er gevoerd wordt.
Dit alleen maar omdat de eigenaresse denkt dat een veulen op afstand blijft bij voeren.

Mijn wei, mijn paarden en ik maak uit wat er gebeurd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:49

Ariebren schreef:
De oorzaak van al die problemen komt doordat je het veulen, jaarling, enz de kans geeft om te leren.
Nu loopt erbij TS een 6 maand oud merrie veulen rond die geleerd heeft om te trappen wanneer er gevoerd wordt.
Dit alleen maar omdat de eigenaresse denkt dat een veulen op afstand blijft bij voeren.

Mijn wei, mijn paarden en ik maak uit wat er gebeurd.

Tja, hier is de bedelmethode om het emmertje te krijgen ook achteruitlopen, immers als pony strak tegen me aan zou staan te de drammen kan ik die emmer niet omhangen :P . Hier is dat normaal en of dat aan mijn houding ligt of aan dat ik bij mij passende pony's uitkies of een combi van beide? Geen idee, maar ik hoef niet streng op te treden als het om de huisregels gaat hier. Voor mij is het normaal dat pony zich zo gedraagd en kennelijk is dat genoeg.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:58

Waarom allemaal zo moeilijk doen.
Bij mij springen de veulens en jaarlingen over de stalwand of deur heen.
Ze worden zonder commentaar weer terug gezet in de stal waar ze horen.

En als ze wat ouder geworden zijn doen ze gewoon normaal.
Normaal is wat er hier geaccepteerd wordt.
Een paard is een paard en moet zich gedragen zodat de mens er normaal mee om kan gaan.

Maar veulentjes al belasten met een leer proces op voeren.
TS moet maar eens een tijdje stage gaan lopen op een grote ren / draf / opfokstal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:54

Op een grote ren/draf/opfokstal is er zelden tijd voor de aandacht voor veulens. Dan verval je in de ranches in de USA met honderden veulens per jaar waar de paarden zelden tot niet in handen komen en er bij het halstermak maken veulens aan een ezel vastgeknoopt moeten worden. Die ezel blijft gewoon zijn eigen ding doen en het veulen leert vanzelf meelopen hoor! Maar moet dat echt op die manier?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:36

Dat is weer de andere kant van het hele verhaal.
Is wel makkelijk, het veulen vecht tegen de ezel en niet tegen de mens.

De grootste fout die tegenwoordig gemaakt wordt is dat men veulentjes dingen wil leren waar hij nog lang niet rijp voor is.
Opvoedkunde is een vak apart.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 00:02

Mee eens. En het is een kunst om de tijd waarin je een veulen probeert iets bij te brengen kort genoeg te houden dat het veulen het ook echt op kan nemen. Urenlang blijven oefenen werkt averechts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 00:57

Een veulen dat op die leeftijd al slaat komt vanzelf bij de slager terecht, ik zou daar niet eens meer moeite voor doen. En veulen slaat niet en als die dat wel doet, dan is er iets mis in de bovenkamer.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 01:15

Lovely schreef:
Een veulen dat op die leeftijd al slaat komt vanzelf bij de slager terecht, ik zou daar niet eens meer moeite voor doen. En veulen slaat niet en als die dat wel doet, dan is er iets mis in de bovenkamer.

kan hier ook niks anders van maken.
ik heb zelf ook een 5,5 maand oud merrieveulentje en die schopt en bijt ook niet.
die heeft het zelfs nog nooit in haar hoofd gehaalt en dat allemaal terwijl ze een moeder had die dat wel deed en ook gericht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 04:06

Niet mee eens. Een veulen kan ook op een half jaar dingen gaan ontwikkelen zoals slaan als er niet navenant ingegrepen wordt. De veulens die ik heb gehad hebben op leeftijd van drie weken gericht naar me uitgehaald en werden toen gecorrigeert. Ik heb ze nog in bezit, en het is allemaal heel goed uitgepakt, het zijn hele zoete paarden geworden. Gewoon een keer serieus inkomen in een intensiteit die aankomt en ze doen het nooit meer. En die correctie was een trap onder hun waarde achterwerk en geen opgeheven vingertje en "foei".....

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:00

Het zou zo kunnen zijn dat er inderdaad iets mis is in de bovenkamer, maar dat zou dan onderzocht moeten worden. Ik denk niet dat er automatisch van zoiets sprake is als een veulen slaat. Ik ken ook een veulen die op een gegeven moment gericht uit heeft gehaald naar mensen, die is gecorrigeerd en daarna was er niks meer aan de hand. Hoe die correctie precies in zijn werk is gegaan, weet ik niet want daar was ik niet bij, maar dat zal waarschijnlijk gegaan zijn zoals Cassidy al zei.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:36

Ik denk dat we wel even een tandje terug moeten schakelen wat betreft de hoeveelheid reacties, aangezien TS maar 1x in de zoveel tijd komt kijken en niet zoveel tijd besteed aan dit topic. Straks ziet ze door de bomen het bos niet meer en gaan alle goeie tips verloren.
Zou zonde zijn van de energie die wij er in stoppen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:40

Ik vind van niet, misschien komen de tips niet bij de ts aan, maar er zal gerust wel een meelezer zijn waarbij het ene of het andere kwartje valt.
En daar doe ik het voor! :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:42

Daar heb je gelijk in. De meelezers met een vergelijkbaar probleem was ik even vergeten.
Gaat u verder! :D