Gebruiken jullie rijhandschoenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Draag je handschoenen?

Ja, altijd.
382 (61%)
Soms.
137 (22%)
Nooit.
99 (16%)

Totaal aantal stemmen: 618

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:46

JoviBan schreef:
Wanneer je met handschoenen rijdt, voel je niet meer in welke mate je eigenlijk zit in te werken in de mond en hoeveel druk (en pijn) dat bij het paard kan veroorzaken.
Sta er eens bij stil wanneer de teugels pijn doen in je handen en je zelfs blaren krijgt :oo , wat het paard dan moet voelen in z'n mond. ;(
En sta er ook eens bij stil dat zolang jij niks voelt in je handen (omdat je zulke 'lekkere' handschoenen aan hebt), dat het paard de druk wel degelijk voelt.

Vind dit beetje overdreven hoor, met handschoenen aan voel ik net zoveel als zonder :+ En die blaren hoeven echt niet te komen doordat je je paard pijn doet, door springteugels krijg je dat heel gauw.

Zodra ik zonder handschoenen rij dan krijg ik gewoon zere handen doordat de teugels van ruw materiaal zijn, niet eens blaren maar gewoon zere vingers. :P

manonsidney

Re: Gebruiken jullie rijhandschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:33

Ik rijd alltijd met handschoenen :)

LoesvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:32

ik rijd oook altijd met handschoenen, ook al is het 30 graden.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:30

Ik gebruik alleen in de winter handschoentjes, dus enkel tegen de kou.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:32

Ik rij altijd met handschoenen, wou dat ik zonder kon, maar door eczeem hoef ik dat echt niet te proberen. Dus zelfs in de hitte, ik heb altijd handschoenen aan!

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:03

Eigenlijk alleen 's winters met handschoenen en dan inderdaad om verkleumde
vingers te voorkomen (houd ze dan ook met alles aan, niet alleen om te rijden :) )
Buiten de winter om draag ik weinig handschoenen

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:06

Ja, altijd met. Ik kan niet meer zonder. Nou ja, vind 't in ieder geval niet fijn.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:43

ik rijd met handschoenen, met extra grip omdat ik teugels altijd verlies, ik heb mijn handen wel op de correcte manier maar toch heb ik handschoenen en teugels met extra grip nodig ander rijd ik binnen no-time op het-hals-strek-maatje, bij longeren heb ik ook handschoenen aan trouwens, maar dat is meer gewoonte

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:46

best raar trouwens ik zie heel veel rij topic's waarop mensen handschoenen dragen, dan komt daar een keer een topic over en dan zijn handschoenen slecht omdat je dan niet goed voelt hoeveel druk je voelt...

... en het is al helemaal raar als je blaren krijgt, nou iedereen heeft een andere huid, sommige mensen hebben een huidje zo dun als wc-papier, en andere hebben een huid zo dik en eeltig als draken-schubben

Anja1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:46

CRISIS!!!!! Denk doe eens mee aan een poll ... 61% gebruikt handschoenen!!!!
Waarom in godesnaam?

esther_X_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:53

altijd met :j . krijg er alleen maar zere handen van als ik zonder rijd!

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:18

soms, alleen met wedstrijden en in de winter :)

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:20

Ja altijd

Vind gewoon prettig manier van paard rijden

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:23

Ik rijd ook altijd met handschoenen.
Heb namelijk springteugels, en als ze daar aan gaat trekken heb ik heel veel pijn, zelfs al een keer zo erg geweest dat ik zowat huilend op mijn paard zat. En met dressuurteugels, dan of ze glijden uit mijn handen van het zweet of ik moet mijn hadnschoenen aan omdat ik anders mijn handen bevries.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:29

t enige probleem is dat de enige handschoenen die goed grip houden, is dat ze niet luchtig zijn, dus in de zomer zweethanden en vanbinnen natte handschoenen en in de winter zweethanden (die heeeeeeeeeel snel afkoelen) en het maakt niet uit waar ik ze neerleg op stal, maar de volgende dag zijn ze bevroren :')
ik heb er dus 2 paar nu :')

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:33

Ik rij altijd met. Als ik een keer zonder rij heb ik gelijk blaren :=

xSimoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:37

ik rij bijna nooit met handschoenen met uitzondering voor sterke paarden en in de winter ;)

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:39

Ik rij nooit met handschoenen. :n
Ik vind het niet fijn en voel minder dan zonder.
Blaren heb ik nog nooit gehad ;) , mijn paard is heel licht in de hand.
Als het heel erg koud is wil ik wel eens handschoenen dragen, maar meestal gaan ze na 5 min al weer uit, ik vind het gewoon niet prettig rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:44

Ik heb best snel zweethanden als ik rij, zeker bij warm weer. Dus ik draag handschoenen omdat ik dan de grip kan houden op mijn teugels, met zweethanden schuiven ze gewoon los door m'n handen heen. Met blaren en ruwe plekken tot gevolg. Moet voor m'n werk altijd nette handen hebben, dus dan is dit wel het minste.

Heb er ook van Roeckl, heel tevreden over! Heb trouwens ook lederen teugels, dat glijdt ook best makkelijk als je paard gaat zweten of als je tijdens een regenbui buiten aan het rijden bent. Heeft dus niet echt iets met je druk op de teugels te maken die jij zet als ruiter, gewoon met de gladheid van het materiaal.

Ik rijd wel zonder als ik een stapwandeling ga maken door de velden met lang los teugeltje. Dan zijn de teugels helemaal lekker lang, heb ik ze aan het slotje vast en zijn handschoenen ook echt niet nodig.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:47

Ik rijd zelfs altijd met handschoentjes :j Ik vond het altijd vreselijk dat ik doordeweeks zonder reed en dan op wedstrijd ineens met. Daardoor ben ik doordeweeks ook gaan dragen, zodat het verschil niet zo groot was. Voor zowel trainen als op concours heb ik hele fijne van roeckle :)
Laatst bijgewerkt door Tanja op 08-08-11 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op offtopic deel verwijderd.

zetpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:59

Ik gebruik op mijn hoofdstel dressuur teugels, en ik krijg altijd erge natte handen:) dus ik gebruik daarom handschoenen.

Plus vaak vet ik de hoeven of gebruik ik glans spray of iets dergelijks en dan zijn mijn handen vet.

Of het is koud of enorme zon (verbranden) of in de winter als mijn handen scheuren (gebeurdt soms) of voor de kouw.
Voor alles handschoenen.

Ook heb ik een lieve damen die wel eens ineens trekt in 1 keer keihard hoofd naar benee of omhoog
of met longereenlijn (van dat schuurspul) doet ook pijn als ze daaraan trekken :) dus ook handschoenen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:06

Ik quote me zelf maar even want ben heel benieuwd naar een antw.
Japeloup schreef:
@Amina22,
Mag ik je dan een vraag stellen: verklaar jij mij eens dat als ik nieuwe klanten help met hun paard, dat ze verbaasd zijn dat ze hun teugels alleen maar vast mogen houden, en er vooral niet mee mogen doen. En dan toch meer controle (tempo en richting) hebben dan ze gewent zijn.

Rijden doe je op je zit, ademhaling, gedachte, gewicht en been, een teugel heb je vast om dat je graag wil dat het paard in aanleuning komt (verbinding maakt vanuit het achterbeen over de rug naar je hand). Het paard legt zijn onderkaak tegen het bit aan en zoekt de hand van de ruiter op, om zo de bovenlijn aan te spannen. Vele ruiters doen het tegenovergestelde, die leggen het bit tegen de onderkaak aan. Lijkt een klein verschil, maar is het niet!!

Of dit off topic is of niet, voor mij wel een groot punt om aan te halen omdat ik vind dat er veel te veel met hand gereden wordt en handschoenen niet nodig zouden moeten zijn om blaren etc te voorkomen of omdat je anders je teugels niet vast kan houden omdat je paard deze uit de teugels trekt. (uitzonderingen daar gelaten zoals ik eerder heb aangegeven)
Handschoenen zijn met wedstrijden verplicht, maar omdat nou als reden aan te geven voor het trainen met handschoenen, vind ik raar, je rijdt thuis toch ook niet elke dag met een jasje en een witte broek...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:16

leuk geschreven Japeloup. Dat is inderdaad waar wel allemaal naar toe werken. Dat betekend dus niet dat we geboren worden met dit gevoel en deze kunde van rijden. Daar zul je voor moeten oefenen en trainen. Paardrijden is een moeilijke sport waarbij je niet alleen te maken hebt met jezelf, maar ook met je paard. Dit te samen met het feit dat veel mensen te weinig begeleiding krijgen gaat het soms niet zoals het moet, maar moet het zoals het gaat. Soms moet je eerst eerst een stap terug voor je weer 2 vooruit kunt. Dit betekend onder andere dat wanneer je begint aan het horizontale evenwicht of de verzameling je eerst wat meer gewicht in je hand krijgt omdat je paard van achter meestal nog niet kan bewerkstelligen wat jij van hem vraagt. Dit is niet meer dan logisch aangezien je het evenwicht van een paard in een onnatuurlijk houding verplaatst. Daarbij wil je ook contact met de mond omdat je anders niets hebt om op te vangen. Handschoentjes zijn dus echt niet alleen voor mensen die trekken, of paarden met een beton mond :)

mijn vraag aan jouw: lukt het jouw altijd om wanneer je een intensieve training achter de rug hebt waarbij je stapje voor stapje de grens van jouw en je paard verlegt zonder handschoen altijd blaarloos van je paard te komen? :)

edit* typfouten

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:26

@themuisje antwoord is heel simpel JA, zelfs niet eens pijn in mijn handen. Ook geen ringen die in mijn vingers snijden (draag er 2). Heb 2 paarden en zit met enige regelmaat op andere paarden, ook mijn leerlingen dragen geen handschoenen en blaren kennen zij ook niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:30

je hebt gewoon de afgelopen jaren ontzettend veel eelt gekweekt! :D
just kidding, ik vind het knap :j ik ben zeker geen top ruiter en ik heb zeker wel blaren gehad. de laatste tijd gelukkig niet meer. onafhankelijk wat voor teugels of het al dan niet dragen van handschoenen. toch ben ik inmiddels erg verknocht aan mijn handschoentjes.