Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

luve_rozes? schreef:We hadden het over excessen: waarom nu weer een paar paarden op 2 hectare, en heel veel op 1 hectare, en 1 keer per dag controle? Dat hoor je me toch niet zeggen?
Ik kan zien of een veulen aan huis is groot gebracht, zonder vriendjes, op een postzegel land, met dagelijks een wandelingetje met zijn eigenaar, of 2 en een half jaar, met 6 vrienden, op 3 hectare land, waar ze regelmatig bij omgezet worden. (over excessen gesproken)
LecyTinker schreef:luve_rozes? schreef:We hadden het over excessen: waarom nu weer een paar paarden op 2 hectare, en heel veel op 1 hectare, en 1 keer per dag controle? Dat hoor je me toch niet zeggen?
Ik kan zien of een veulen aan huis is groot gebracht, zonder vriendjes, op een postzegel land, met dagelijks een wandelingetje met zijn eigenaar, of 2 en een half jaar, met 6 vrienden, op 3 hectare land, waar ze regelmatig bij omgezet worden. (over excessen gesproken)
maar daar hebben we het niet over. Jij zegt dat alleen opfok DE manier is. Er zijn genoeg mensen die hun paarden thuis hebben in dezelfde omstandigheden als ze zouden hebben in de opfok alleen met gemengde leeftijden, maar mensen er alleen dagelijks mee bezig zijn. Dus dan moet je zeggen dat je vind dat ze de ruimte moeten hebben etc en daar zijn we het allemaal mee eens.
Maar heel erg veel enters en twenters hebben de ruimte en de beweging die ze nodig hebben, maar staan alleen niet in de opfok. Het punt is dat de meeste ( als ik dat mag zeggen) ze liever in een weide hebben dicht bij huis dat mogelijk niet vol staat met leeftijdgenoten, maar ze er elke dag mee bezig kunnen zijn. En dat is het verschil. Dat opfok vaak niet achter de deur ligt en een grote weide met oudere paarden wel.
)
Vienna2007 schreef:Malenka schreef:Veel tekst ja. Maar wat staat er nu eigenlijk? Er worden 2 totaal verschillende dingen met elkaar vergeleken. Namelijk; een dressuurpaard op een handelsstal dat al heel vroeg moet presteren en een paard bij een liefhebber die af en toe spelenderwijs op jonge leeftijd al wat bijleert zodat niet alles in 1 klap op 3 a 4 jarige leeftijd moet.
Probeer die dingen nu eens uit elkaar te trekken. Jij maakt nu namelijk onderscheid. Waarom zou je een 3 a 4 jarige in 1 klap alles willen leren? Waarom niet met het zelfde "geduld" als zogenaamd met een enter of twenter?
Komt ie weer.......... het ongeduld van de baas. Heel simpel! (En ook de verwachtingen vd buitenwereld)
Dat is het grote verschil, ik zie hier allemaal verweren "Dat ze dan beter op het werk voorbereid zijn, betere conditie hebben, beter vertrouwen enz"
Kan 1 van jullie mij ook vertellen waarom je hier niet pas mee begint op 3 a 4 -jarige leeftijd, en er dan 1 a 2 jaar vooruit trekt? Wat is het belang?

fiona1 schreef:Jonge kinderen leer je idd. ook de krant niet lezen, maar ze moeten wel luisteren in eigen belang, bv. niet oversteken, geen andere peuters slaan en bijten, niet gillen tegen je moeder etc.
D00R schreef:fiona1 schreef:Jonge kinderen leer je idd. ook de krant niet lezen, maar ze moeten wel luisteren in eigen belang, bv. niet oversteken, geen andere peuters slaan en bijten, niet gillen tegen je moeder etc.
Dat klopt en ik weet dat het ietwat off-topic is, maar een mensenkind leert dan dus van... jawel... zijn mensenouder.
Mijn pony's leren dus van oudere pony's dat mensen geen speelbal zijn, en dat je daar respect voor moet hebben, dit kijken ze simpel weg af, en kopieeren het gedrag van de oudere pony's. Natuurlijk moeten er ook vriendjes, zijn kinderen hou je ook niet in huis tot ze 18 zijn, dan krijg je ook sociaal gestoorde persoonlijkheden.
Daarbij leert een kind in die leeftijd als het gaat om dat soort dingen impulsbeheersing en agressiebeheersing. Mensen leren geen agressief gedrag aan, maar af, als je de ontwikkelingspsychologie erop naslaat.
Dit geldt voor dieren ook (daarbij agressie uit nood geboren buiten beschouwing latend). Moeten ze dan in de eerste jaren dingen van mensen leren, of juist van soortgenoten?

D00R schreef:fiona1 schreef:Jonge kinderen leer je idd. ook de krant niet lezen, maar ze moeten wel luisteren in eigen belang, bv. niet oversteken, geen andere peuters slaan en bijten, niet gillen tegen je moeder etc.
Dat klopt en ik weet dat het ietwat off-topic is, maar een mensenkind leert dan dus van... jawel... zijn mensenouder.
maar... Het is de mens die ervoor kiest een paard te houden, niet andersom. En een mens wil nu eenmaal uiteindelijk andere dingen van zijn paard dan het medepaard van z'n maatje zal vragen 
maar als ik in NL zou zitten zou ik toch liever voor een gemengde groep kiezen denk ik. Duhelo schreef:omdat die drie of vierjarige al zelf een leven opgebouwd heeft en de mens niet meer "nodig" heeft. die zal je veel meer moeite kosten dan een jong, ietwat onstabieler paard, dat je iets beter kunt leiden of manipuleren
Duhelo schreef:@lecytinker: goede opmerking
een paard dat nooit een trailer van binnengezien heeft, hoe wordt die uti de opfok gehaald? op de trailer gejaagd? vragen we ons af wrom er zoveel paarden trailerangst hebben?
mijn twenter heeft het 2 X 5 minuten geduurd voor ze erop stond, omdat ik zei dat het goed was.
dit was wel al voorgegaan door over planken en zeilen te lopen, en door nauwe doorgangen te gaan. zie ik niet bepaald doen met die 4 jarige (laatste maal dat we in een straal van 3 meter gekomen waren bij de trailer heeft het me een kapot halster en verbogen poort gekost (ze probeerde erover heen te springen) ), laten we maar niet vragen hoe ze haar de vorige keer de trailer wss in gekregen hebben...
amyz schreef:Hoe je ziet dat ze iets niet leuk vinden? Simpel. Ken je paard. Ik let zelden op de oren van mn pony eigenlijk.. Merk alles aan zijn spierspanning, tred, houding, manier van kijken, manier waarop hij zijn hoofd draagt, kleine gedragingen.. Waarom zou ik naar zn oren moeten kijken? Die vertellen me niks. Zn lijf vertelt me alles. LT, idd, wilde zo vlot als t kon dat hij wat basisdingen kende voor het geval hij ziek zou worden..
Daarbij leert een kind in die leeftijd als het gaat om dat soort dingen impulsbeheersing en agressiebeheersing. Mensen leren geen agressief gedrag aan, maar af, als je de ontwikkelingspsychologie erop naslaat.
Dit geldt voor dieren ook (daarbij agressie uit nood geboren buiten beschouwing latend). Moeten ze dan in de eerste jaren dingen van mensen leren, of juist van soortgenoten?