Ik kan de foto's in de openingspost niet zien. Maar de foto op de vorige pagina wel. Als een paard zo verbrand is dan is er meer aan de hand.
Mijn beide paarden hadden het vorig jaar zo erg. Blijkbaar (volgens de dierenarts) hebben ze iets gegeten waardoor ze overgevoelig werden voor zonlicht.
Die neuzen uit de zon houden is het eerste! Daarna; zorgen dat ze een hele ruime waterbak hebben zodat ze zichzelf geen zeer kunnen doen met drinken en tegelijk goed kunnen koelen. Als je kunt koelen (die van mij lieten het niet toe); koelen met stromend water of desnoods coolpacks gewikkeld in theedoeken of gewoon een natte doek. Indien paard buiten komt (al is het maar over de boxdeur) insmeren met factor 50 parfumvrije zonnebrandcreme die de hele dat actief is en tegen water kan. Aan het eind van de dag smeren met arnica of een aftersun (parfumvrij!). Mocht er geen verbetering zijn of het paard heeft er heel erg last van haal dan hydrocortiderm bij de dierenarts. Dan smeer je daarmee in plaats van met de aftersun. Daarnaast de temperatuur 2 keer per dag opmeten.
Uiteindelijk is bij mijn haflinger de hele bles los gekomen. Mijn andere paard had al snel een temperatuur van 40c en kreeg antibiotica. Bij beide paarden heb ik bloed laten onderzoeken om te kijken hoe ernstig het was. Het was voor mij een hele opluchting om te weten dat ze geen leverschade hadden en jacobskruiskruid dus uitgesloten kon worden als veroorzaker.