Misselijkmakende adviezen van +/- 13 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bellamy97

Re: Misselijkmakende adviezen van +/- 13 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:18

Er zijn misschien een een paar meisjes van 13 geweest die dit gezegd hebben, maar dat betekent niet dat iedereen dat doet.
Het is waarschijnlijk ook niet hun bedoeling om de paarden te 'mishandelen'.
Ik begrijp wel dat iemand van 13 misschien wat minder ervaring heeft, maar er zijn idd. genoeg ouderen die er net zo weinig verstand van hebben.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:34

JU heb ik geen verstand van en longeren doe ik alleen als het hoogstnoodzakelijk is. Flauwekul allemaal, dat rondjes om me heen rennen, word er zelf duizelig van :7 Trainen kan je aan de hand of aan lange lijnen, energie kwijt raken doen ze maar in de wei.

Ik ken volwassenen die een voorbeeld kunnen nemen aan veel 13-jarigen die heel respectvol en liefdevol met hun pony omgaan. Het gaat erom dat je bereidt bent te leren, of je nou 13 bent of 33.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:39

Buiten alleen de 13 jarigen (ik zoek neit zo snel uit hoe oud mensen zijn die reageren/adviseren :D ) vind ik ook wel dat JU vrij snel als "oplossing of optie" aangedragen wordt. En ik ben het eens met TS dat als je niet weet wat je doet het mentaal echt niet goed is voor je paard.

Daarnaast denk ik dat een Join Up enkel toegepast zou moeten worden als je andere paden al bewandeld hebt. Het reguliere grondwerk, veel wandelen met je paard, herhaaldelijk consequent blijven (ja, ook langer dan een week als het dan nog niet goed gaat :o ) en zelfs hulp inschakelen van iemand die je kan begeleiden met de omgang met je paard. Als dat allemaal niet helpt... dan kun je misschien over een JU gaan denken en dan wel onder de juiste begeleiding...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:11

Ik zie soms weleens rare adviezen maar dat is imo zo.
Ik zelf kijk nooit naar het profiel voor een leeftijd. Al zijn sommige wel typisch het advies van jonge/onervaren mensen.
Verder val ik ook weleens van me stoel dat er vaak een join-up genoemd wordt. Laten we wel wezen dat ik er geen idee van heb wat het precies inhoudt en wat je moet doen. Van het lezen op bokt wordt ik er niet vrolijk van. Maar goed, ik vraag me weleens af als je dat soms leest dat sommige het regelmatig doen met hun verzorg/eigen omdat ze anders niets/weinig met het paard kunnen waar ze mee bezig zijn. Ik zit nu zelf zo'n 12 jaar ofzo in de "paardenwereld". Heb opzich wel verschillende paarden gereden/verzorgt enzo. Niet drastisch veel. En er zat er weleens eentje tussen die wat lastiger was. Maar als ik hier op bokt weleens lees wat sommige paarden doen dan vraag ik me meestal wel af wat flikt de eigenaar/verzorger dan met dat paard. En dat gaat niet specifiek over 13 jarige ofzo. Maar gewoon algemeen. Dat er toch veel zijn die niet op de juiste wijze geleerd hebben met een paard om te gaan.
Nu zeg ik niet dat ik het allemaal perfect weet maar soms dan ja sta ik wel versteld van de problemen die mensen hebben met een paard en dan alles afschuiven op het paard of op het verleden van een paard. Het verleden is voorbij en daar moet je niet meer bij stilstaan.

Het probleem ligt waarschijnlijk ergens bij manege's want daar horen ze toch te leren met paarden omgaan. Maar er wordt vaak alleen maar geleerd hoe je op een paard moet zitten en hoe je moet blijven zitten. Maar de omgang wordt doorgaans geen tijd aan besteed en moet je zelf uit vogelen hoe dat moet geen wonder toch dat er zo veel "probleem" paarden zijn.
En vaak doe je met manegepaarden alleen poetsen opzadelen, rijden en daarna even naverzorgen. Maar met een eigen paard doe je vaak meer, je moet hem uit de wei halen, doet eens grondwerk en doordat dat nooit geleerd is ga je het jezelf aanleren, uit boeken, internet. Maar ieder paard is anders en daardoor komen waarschijnlijk de problemen de hoek om.

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:17

Ik denk dat join-ups alleen door echt professionele mensen gedaan mogen worden, en dan alleen bij paarden waar echt geen andere oplossing voor nodig is. Ik heb eens een verhaal gehoord over een aggressief en dominant paard, dat een join-up gekregen had, en een aantal weken later aangevallen werd door een ander paard, en door gebrek aan aggressiviteit en dominantie gestorven was. Dat vind ik dus echt triest :n

knoevel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:16

Mavelle schreef:
Ik denk dat de manier waarop die meisjes de 'join up' toepassen niet zo veel kwaad kan hoor. Die laten het paard wat rennen en dan draaien ze zich om en komt het paard kijken of er nog een snoepje te halen is. Dat is tenminste wat ik zag op de pensionstal waar ik met mijn paard stond. Meisjes zijn er van overtuigd dat ze een join up doen, of NH, maar in werkelijkheid richt het volgens mij niet zoveel schade aan. Dus lekker laten gaan.

_/-\o_ _/-\o_

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:08

:D Daar zit ook wel weer wat in inderdaad! :-)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:13

De join- up de eindeloze discusie. Doe gewoon geen join-up als je er geen verstand van hebt en zelfs als je er verstand van hebt doe je het maar beter niet.

Enkel hier weer dat typische "advies van een 13 jarige" commentaar. Een 13 jarige kan net zo goed; goed advies geven als dat een volwassene dat kan en een 13 jarige kan net zo goed slecht commentaar geven als een volwassene dat kan. Sorry, maar dat altijd over 1 kam scheren 8)7 . Iemand van 13 jaar kan meer verstand en inzicht hebben dan een volwassene en omgekeerd. Het verstand gaat normaal meer zijn bij een volwassene maar het inzicht niet altijd. Dus gewoon dat kinderen er uit laten want iedereen kan het advies geven voor een join- up of ik weet niet wat veel. Het is net zoals een ras over een kam scheren ooh dat ras dat is "koppig" nou het is vaak van zo een ras dat je dan die liefste meewerkende paardjes vindt.

Zoals ik al zij niemand over 1 kam scheren en de join-up is een discusie waar je maar mee kan blijven doorgaan er zijn al zoveel topics over geweest. Zo een meisjes zijn nu eenmaal zo maar ze hoeven niet altijd 13 jaar te zijn +- het kunnen ook volwassene zijn en daar stoor ik me vreselijk aan.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 10:05

Sorry, maar op 13/14 jarige meisjes die hierop reageren als bovenstaand reageer ik nauwelijks, maar omdat het maar blijft gebeuren....
Jullie lezen niet goed of niet alles en er dingen bij verzinnen om maar je gelijk te halen.

Ik zou zeggen. Lees het topic nog eens in zijn geheel. Dan hoef je ook geen onzin uit te kramen als:
- alle 13 jarige over 1 kam scheren
- volwassenen kunnen ook foutief advies geven en star zijn in dingen van anderen aannemen.

LEES HET GOED, EN ALS JE DAT NIET KUNT, REAGEER DAN NIET!!!!

(of deze jonge meisjes voelen zich aangesproken???. Doe er wat mee zou ik zo zeggen)

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:05

Heel veel van deze meisjes hebben dit 'geleerd' door de boek uit de serie Heartland (meisje werkt op een renstals en doet vaak join-ups met hara paarden om vertrouwen te winnen) in deze boeken word eht zo makkelijk beschreven (jaag ej paard op wacht tot zijn nek zakt en begint te kouwe, ga met je rug naar hem toe staan, wacht tot die naar je toe komt en loop weg) zo zit een join-up in elkaar in eht boek en ja als die emiden dat gaan doen doe je dat op een hele verkeerde manier alleen omdat een boek het zo beschrijft en dat eht in het boek ook nog wérkt. En op zon leeftijd geloof je nou eenmaal sneller dingen en ga je het nadoen als gevolg: verkeerde manier en juist vertrouwen verlies.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:26

ROOs dat herken ik wat je beschrijft uit dat boek; het is een mooie serie maar jammer genoeg worden dingen uit de serrie veel te makelijk nagedaan :(

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:47

jes_sira; 't gaat er gewoon om dat iedereen dat advies kan geven en dat niet perce van een 13 jarige hoeft te komen, wel met je punt van join_up ga ik akkoord dat je als je geen weet meer weet met je paard 'm beter wegbrengt naar iemand die er wel verstand van heeft of een laat komen die er meer van weet. En vaak komen die adviezen door dat er geen waarschuwingen komen uit boeken zoals heartland, penny, .... het wordt allemaal uitgebeeld als goed en makelijk maar de makelijkste manier die er is wordt vergeten. Dus m'n reactie boven de jouwe is niet zo bedoeld dat ik niet akkoord ga met je bericht. Want ga in vele opzichten er akkoord mee.
Laatst bijgewerkt door Lori op 06-07-11 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:48

<--- 30-jarige pennie: De serie is echt geweldig :D

Geen idee of ik hier nu al gereageerd had of niet :o .
Maar bij ons op stal lopen 13/14 jarige meisjes rond waar ik zeker naar luister als ze me advies geven..en die echt beter weten wat ze doen als ik.
Maar er lopen ook meisjes van die leeftijd rond die me echt geen advies hoeven te geven en die gewoon nog " jong zijn"

Maar hetzelfde geld voor mensen van een jaar of 30 of mischien wel ouder.

En om het nou direct misselijkmakende adviezen te noemen als iemand van een bepaalde leeftijd iets roept wat helemaal niet slim is, of wat mischien alles simpel lijkt/ helpt/ realistisch is in een meiden serie...wat maakt dat nou uit zeg. Laat gewoon lekker banketstaaf en lees eroverheen.

Mischien is het nog wel erger als "volwassenen" zo afgeven op jongeren...dat gezeik zeg. Laat ze lekker kind zijn. Net alsof iedereen vroeger zo slim was en nooit eens meepraatte met dingen waar je geen verstand van had...of dingen riep die alleen in je mooiste dromen vrookwamen ;)

laat het gaan!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:50

Blabla1980 schreef:
<--- 30-jarige pennie: De serie is echt geweldig :D

Geen idee of ik hier nu al gereageerd had of niet :o .
Maar bij ons op stal lopen 13/14 jarige meisjes rond waar ik zeker naar luister als ze me advies geven..en die echt beter weten wat ze doen als ik.
Maar er lopen ook meisjes van die leeftijd rond die me echt geen advies hoeven te geven en die gewoon nog " jong zijn"

Maar hetzelfde geld voor mensen van een jaar of 30 of mischien wel ouder.

En om het nou direct misselijkmakende adviezen te noemen als iemand van een bepaalde leeftijd iets roept wat helemaal niet slim is, of wat mischien alles simpel lijkt/ helpt/ realistisch is in een meiden serie...wat maakt dat nou uit zeg. Laat gewoon lekker banketstaaf en lees eroverheen.

Mischien is het nog wel erger als "volwassenen" zo afgeven op jongeren...dat gezeik zeg. Laat ze lekker kind zijn. Net alsof iedereen vroeger zo slim was en nooit eens meepraatte met dingen waar je geen verstand van had...of dingen riep die alleen in je mooiste dromen vrookwamen ;)

laat het gaan!

_/-\o_ dat bedoel ik nou...

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 14:45

Ik begrijp jullie punt over dat jonge meisjes soms zelfs beter zijn met paarden dan volwassenen. Ik heb never nimmer niet gezegt dat dat niet het geval is.

Ik ga het nu voor een laatste keer weer uitleggen wat mijn punt is.

Dat er hier op bokt door 13 jarige meisjes om de haverklap een JU geadviseerd wordt voor de meest uiteenlopende "problemen"
Zelfs voor angstige dieren. En dat wanneer andere weer zeggen dat dat hardstikke fout is, zij blijven volhouden dat een JU echt het beste is en worden zelfs boos als hun advies niet opgevolgd wordt. Met daarbij nog even fijne kreten als, ik doe dit wekelijks met mijn (verzorg)pony. :(

Dat is wat mij misselijk maakt. Want een JU is iets heel heftigs voor een paard (ook dit is uitgebreid besproken in dit topic) en zou never te nimmer gebruikt mogen worden door mensen die niet weten hoe wat waar.

Wat ik ook al vaker gezegt heb hier is dat ik normaal gesproken wel denk, laat maar kletsen.
En ook zie ik volwassenen geen JU adviezen voor bijv. angstige dieren oid.
Dit zijn alleen betreffende jonge meisjes.
Maar over zoiets ingrijpends voor een paard als JU, sorry maar ben een dierenliefhebber en kan het niet aanhoren/zien dat mensen (meestal dus +/- 13 jarige) hun (verzorg)pony mishandelen met deze techniek.

Maar goed, dit had jullie duidelijk geweest als je het topic volledig had gelezen (of op zijn minst de openingspost goed gelezen had)
Beetje vermoeiend, wel een uitgesproken mening hebben, zonder dat je weet waar je over praat.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:57

Ja idd daar stoor ik mij ook aan aan dat "JU" gebeuren maar dat had ik al gezegd
Het is een grote klap voor een paard ik heb mij hier vorig jaar echt volledig in verdiept.
Ik zelf heb volwassenen het JU advies ook al zien geven.
Je weet m'n punt er van en vindt die mishandeling van de JU ook vreselijk.

Ik ga dat ook niet adviseren ik had ook een JU kunnen gedaan hebben toen het me niet lukte met m'n paard te doen wat ik wou doen omdat die te pitteg was en te graag wou "lopen" maar heb het niet gedaan en heb een thuis gezocht waar die wel tot z'n recht kwam omdat ik weet dat zulke dingen meer slecht doen dan goed. (hij heeft trouwens dat thuis ook gevonden waar die tot z'n recht komt)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:21

Als de meiden roepen dat een JU een oplossing is voor alles...denk je dan echt dat ze het verschil weten tussen het paard los in de bak laten rennen en hoe een JU echt uitgvoerd moet worden?

En jij vindt het mischien vermoeiend dat mensen een uitgesproken mening hebben zonder volgens jou alles gelezen te hebben. Maar mischien is het nog wel vermoeiender als je je zo druk maakt om alles.

Denk je echt dat alles wat er geroepen wordt op internet waar is.
Die heldhaftige cowboy verhalen, meiden die wilde arabieren hengsten temmen, en weet ik veel wat nog meer?

Relax, de helft is niet waar..en de andere helft moet je met een korreltje zout nemen.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:38

Toen ik 11 was had ik ook de boeken van heartland gelezen, en dacht ook even een join up te doen met de pony waar ik toen op de manege op reed.
Ik had een touw in mn hand, liet de pony een paar rondjes galoperen (deed eigenlijk gewoon hetzelfde als longeren alleen dan zonder longeerlijn) en toen ik meende een paar kauwbewegingen te zien draaide ik me om. Natuurlijk kwam de pony een paar snoepjes halen en volgde me toen om te kijken of ik nog meer had.
Ik had dus een join up gedaan.
Tenminste dat dacht ik, natuurlijk was het dat niet. Maar ik denk dat menig 13-jarige ook zo een 'join up' doet en het dus geen kwaad kan.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 15:40

Blabla1980 schreef:
Als de meiden roepen dat een JU een oplossing is voor alles...denk je dan echt dat ze het verschil weten tussen het paard los in de bak laten rennen en hoe een JU echt uitgvoerd moet worden?

En jij vindt het mischien vermoeiend dat mensen een uitgesproken mening hebben zonder volgens jou alles gelezen te hebben. Maar mischien is het nog wel vermoeiender als je je zo druk maakt om alles.Denk je echt dat alles wat er geroepen wordt op internet waar is.
Die heldhaftige cowboy verhalen, meiden die wilde arabieren hengsten temmen, en weet ik veel wat nog meer?

Relax, de helft is niet waar..en de andere helft moet je met een korreltje zout nemen.

LEES MIJN POST, dan weet je dat jouw kreten niet kloppen....

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:45

Ik heb dit topic tijdje terug gelezen.
Maar nu heb ik toevallig in mijn omgeving 2 oudere damens van 40+ die nog geen half jaar paardrijden en verder ook niks van paarden afweten.
Die iedereen wel even de les lezen hoe ze iets moeten doen.

Dan heb ik toch echt nog liever de adviezen van een 13 jarige, waar je rekening mee houd met de leeftijd. (niet dat ik ze aan zal nemen) Dan van een 40+ ..... :')

Ik denk namelijk dat er eerder mensen naar een 40+ luisteren dan naar een 13 jarige. Dus het is maar net wat je erger vind!
Laatst bijgewerkt door LauwtjuhLevi op 06-07-11 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:47

jes_sira schreef:
Blabla1980 schreef:

En jij vindt het mischien vermoeiend dat mensen een uitgesproken mening hebben zonder volgens jou alles gelezen te hebben. Maar mischien is het nog wel vermoeiender als je je zo druk maakt om alles.Denk je echt dat alles wat er geroepen wordt op internet waar is.

LEES MIJN POST, dan weet je dat jouw kreten niet kloppen....

Aan al je hoofdlettergebruik en uitroeptekens te zien maak je je wel degelijk druk :)

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:01

_Zsazsa_ schreef:
Een join up is echt niet zo gevaarlijk hoor. En 13 jarige denken nou eenmaal de wijsheid in pacht te hebben.
Die lezen allemaal Heartland boeken en de penny. Daar staan dingen in en dan denken ze dat ze dat zelf ook kunnen. Die begrijpen niks van paardensignalen dus ze kunnen niet eens een join up geven.

Je moet die meisjes maar lekker laten, want wie neemt ze als volwassene nou serieus...

nou ja ik ben 12 lees ok heartland en de penny maar ik denk dat het deel van deze opmerking ligt aan het feit dat die meisjes domweg maar wat typen en ook niet weten wat het in houd. niet alles wat bijv in heartland staat werkt ook echt enz. ik wist niet eens dat een join/up echt bestond :+ maar ik ken iemand die ook stommen opmerkingen maakt en ik wil niet heel naar overkomen maar ik denk dat het ook temaken heeft met je inteligentie als je vmbo-t doet denken veel mensen dat ze heel goed zijn en een heel groot ego hebben en zich daarom super volen. Ik doe gymnasium en ik denk ook meer na over wat ik type en ik vind dat Zsazsa wel iets meer mocht nadenken dat 13 jarigen de wijsheid en de pracht hebben maar er zijn ook met faal angst en een negatief zelfbeeld en deze denken helemaal nietzo maar goed dat is mijn mening en die van jouw is die van jouw

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:10

ik moest even reageren want ik was het er echt helemaal niet mee eens

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 16:57

Blabla1980 schreef:

Omdat ik mezelf al tig keer heb herhaald hier en omdat er telkens dingen geroepen worden die ik niet gezegt heb maar er domweg bij verzonnen worden.
Ook jij dus en dat maak ik je duidelijk, maar daar kom je niet op terug. En ja vetgedrukt, want wederom weer iemand die half leest, aanvallen doet op iets dat in mijn beginpost al is vermeld. En dan nog eens een paar keer in dit topic.
Je zoekt gewoonweg weer iets om terug te ketsen. Tja, dan blijven we in een totaal nutteloze circel hangen.

Dus ja, behoorlijk frustrerend dat mensen niet lezen, uitvallen geven over dingen die kant nog wal slaan gezien mijn openingstopic en reacties verder in het topic.

Maar goed, wederom sta ik waarschijnlijk tegen een muur te l.ll.n dus waarom doe ik dit eigenlijk....

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:09

jes_sira schreef:
Blabla1980 schreef:

Omdat ik mezelf al tig keer heb herhaald hier en omdat er telkens dingen geroepen worden die ik niet gezegt heb maar er domweg bij verzonnen worden.
Ook jij dus en dat maak ik je duidelijk, maar daar kom je niet op terug. En ja vetgedrukt, want wederom weer iemand die half leest, aanvallen doet op iets dat in mijn beginpost al is vermeld. En dan nog eens een paar keer in dit topic.
Je zoekt gewoonweg weer iets om terug te ketsen. Tja, dan blijven we in een totaal nutteloze circel hangen.

Dus ja, behoorlijk frustrerend dat mensen niet lezen, uitvallen geven over dingen die kant nog wal slaan gezien mijn openingstopic en reacties verder in het topic.

Maar goed, wederom sta ik waarschijnlijk tegen een muur te l.ll.n dus waarom doe ik dit eigenlijk....

wat verzin ik er dan bij?
En voor de duidelijkheid, ik val je niet aan...ik geef mijn mening ;)

Maargoed als jij denkt dat je tegen een muur banketstaaf..prima. jammer dat mensen zo snel boos worden op een discussieforum :)