Trend: keuring toegestaan, kosten koper?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:07

Aangezien ik ook weer aan het kijken ben naar een eigen paard loop ik straks ook weer tegen het keuren aan.

Ik zoek in het segment 4000-7000 een 3-5 jarig dressuurpaard. Ik wil uiteraard wel een paard wat klinisch en rontgen goed is.
Ik ben wel bereid om deze kosten te betalen bij goedkeuren echter voor afkeuren uiteraard niet....(ik snap ook wel de kant van de verkoper).

Maar ik kan gewoon geen jong dressuurpaard gebruiken wat nu al niet helemaal goed op de foto is, de mankementen kunnen later alleen maar verergeren als je heel erg pech hebt en dan zit er maar mooi mee.

BTW een paard wat al aangeboden wordt als 100% rontgen en klinisch in orde laat ik niet meer opnieuw XRen maar dan wil ik de foto's laten herbeoordelen door een andere arts en indien nodig nog 1/2 foto's nemen als een bepaald gewricht niet goed te beoordelen was.

Ook zou ik altijd een klinische keuring willen. (maar die 100 euro doe ik wel op eigen kosten dan).

Vroeger kon men inderdaad nog wel een paard/pony kopen zonder te keuren, tegenwoordig durf ik zonder het niet meer aan. Maar ik houd daarbij wel in het achterhoofd dat een ouder bewezen paard altijd wel "iets" kan mankeren op de foto's (wij mensen slijten immers ook met de jaren dus paarden ook) maar dat dat niet van invloed hoeft te zijn op zijn/haar functioneren/kwaliteiten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:21

studiemiep schreef:
Ik ben wel bereid om deze kosten te betalen bij goedkeuren echter voor afkeuren uiteraard niet...

Waarom uiteraard? Je hebt de DA opdracht gegeven het paard te keuren. Hij doet zijn werk, maar of je hem wel of niet wil betalen ligt aan de uitkomst? Dat klopt toch niet?
Als je naar de tandarts gaat, betaal je toch ook gewoon voor het consult. Of je nu een gaatje hebt of niet? Het is een arts, die jij besproken hebt, dus de rekening gaat naar jou.
Het is heel mooi als de verkoper de kosten op zich neemt bij afkeuring, maar ik vind het niet zo vanzelfsprekend.

Er is geen enkele goede reden op te geven waarom een verkoper bij afkeuring zou betalen behalve dan uit een soort fatsoen. Hij is het echt niet verplicht.
Er kan van alles besproken worden, maar je kunt niet van dingen uitgaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:03

Varekaj schreef:
Een goed sportpaard voor €2000? Moet je al erg veel geluk hebben dat je dan eentje op de kop kan tikken waarvan de verkoper de waarde totaal verkeerd inschat. Ofwel eentje waarvan ze de misschatting maken over het potentieel dat ie heeft, maar hoe groot is die kans als we eerlijk zijn? Haast nihil. Ik zit zelf helemaal niet in de handel, heb geen flauw benul van prijzen maar dat je een goed sportpaard niet onder de €5000 à €10000 betaald (leeftijd-niveau-papier ff niet meegeteld) weet toch iedereen?

Ik ga er ook van uit dat mensen die een keuring willen, op voorhand aan de DA vragen wat het kost. En dat bedrag dan ook mee voorzien in hun budget bij de aankoop van een paard. Ofwel neem je de keuring erbij en betaal je meer en verhoog je ventueel je bduget dat je ervoor opzij zet, ofwel hou je je budget maar ga je gewoon zoeken in een lagere prijsklasse en tjah, dan beknippel je maar wat op je eisen.

Hoeveel wagonladingen wil je hebben, zelfs ver onder die prijs?
Een goed sportpaard koop je namelijk niet, dat maak je! JIJ zult de capaciteiten moeten hebben en zo niet, dan kom je met geen enkel paard door de M, al heeft ie een ton gekost.........

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:22

Lusitana schreef:
studiemiep schreef:
Ik ben wel bereid om deze kosten te betalen bij goedkeuren echter voor afkeuren uiteraard niet...

Waarom uiteraard? Je hebt de DA opdracht gegeven het paard te keuren. Hij doet zijn werk, maar of je hem wel of niet wil betalen ligt aan de uitkomst? Dat klopt toch niet?
Als je naar de tandarts gaat, betaal je toch ook gewoon voor het consult. Of je nu een gaatje hebt of niet? Het is een arts, die jij besproken hebt, dus de rekening gaat naar jou.
Het is heel mooi als de verkoper de kosten op zich neemt bij afkeuring, maar ik vind het niet zo vanzelfsprekend.

Er is geen enkele goede reden op te geven waarom een verkoper bij afkeuring zou betalen behalve dan uit een soort fatsoen. Hij is het echt niet verplicht.
Er kan van alles besproken worden, maar je kunt niet van dingen uitgaan.

@Lusitana, ik ben natuurlijk wel zo slim om eerst dit met de verkoper te bespreken en schriftelijk te laten vast leggen. Is deze optie niet mogelijk dan heb ik pech en kijk ik verder naar een ander paard. Verplicht is een verkoper uiteraard niets, maar dan even goede vrienden hoor. (ik kan de verkoper kant ook wel een beetje begrijpen maar een jong paard heeft nog niets bewezen/gepresteerd)

Een ouder paard zou mij al iets minder uitmaken want ook paarden slijten net als mensen gek he ;) Ik zou niet wakker liggen van een goed lopend Z paard van 10 jaar wat ergens een 3tje op scoort en nog nooit een stap kreupel heeft gelopen.

(ik wil als ik 7000 euro uitgeef voor een jong dressuur paard dat deze nu eenmaal wel goed op de foto is voor dat ik er uberhaupt echt mee aan het werk ga). En consumenten (kopers) zijn nu eenmaal niet bereid om iedere x +/- 450 euro neer te leggen voor een rontgen keuring.

Ik persoonlijk zou een paard in de nog lagere prijs klasse niet op de foto zetten maar dat hangt ook een beetje van het gebruiksdoel af.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:27

studiemiep schreef:
(ik wil als ik 7000 euro uitgeef voor een jong dressuur paard dat deze nu eenmaal wel goed op de foto is voor dat ik er uberhaupt echt mee aan het werk ga). En consumenten (kopers) zijn nu eenmaal niet bereid om iedere x +/- 450 euro neer te leggen voor een rontgen keuring.

Ik persoonlijk zou een paard in de nog lagere prijs klasse niet op de foto zetten maar dat hangt ook een beetje van het gebruiksdoel af.

Ik vraag me dan eigenlijk wel af hoe jij je de gang van zaken rond een goede rontgenkeuring voorsteld......

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:42

Ik weet ook niet waarom er zoveel van uit gaan dat ze meerdere paarden zullen treffen die negatief advies krijgen? Waarom uitgaan van het negatieve? De kans is toch net zo groot, wellicht groter dat een paard wordt goedgekeurd? Dat is de hele reden waarom een verkoper makkelijk kan aanbieden dat ze bij afkeuring wel betalen...

Vooropgesteld dat je bij het juiste soort paard bij de juiste soort verkoper kijkt. :D

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:08

ikke schreef:
studiemiep schreef:

Ik vraag me dan eigenlijk wel af hoe jij je de gang van zaken rond een goede rontgenkeuring voorsteld......

Zou je die laatste opmerking iets willen verduidelijken ik snap hem namelijk niet

Bij de paarden waar ik tot nu toe heb gekeken op internet waren ze bijna allemaal al door de verkoper gekeurd :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:17

Goed, ik heb niet dit hele topic doorgelezen, maar ik zou het zelf persoonlijk erg vreemd vinden dat als het paard afgekeurd wordt, IK de kosten voor de keuring zou moeten betalen.
Ik zou bij zo'n advertentie al mijn vraagtekens zetten.

Studiemiep: gekeurd door de verkoper???
Daarin zou ik ook niet iemand blind vertrouwen.
Met een bevriende DA is een goedkeuring zo geregeld he :Y)
Ik zeg niet dat dit het geval zou zijn, maar tegenwoordig wordt je nog opgelicht waar je bij staat.
Zou ik een paard willen keuren, dan wil ik er zelf bij zijn en mijn eigen DA meenemen (of op 'mijn' kliniek)

Lusitana

Re: Trend: keuring toegestaan, kosten koper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:48

Geef eens en goede reden waarom de verkoper zal betalen voor een dienst die jij besteld hebt bij de DA alleen omdat de uitslag je niet bevalt?
Het is een mooie geste als hij dat doet, maar er is geen echte reden voor.
Hier gaat de rekening gewoon naar de aanvrager, ongeacht het advies dat er uit komt.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:52

Tja de koper wil het paard gekeurd hebben, niet de verkoper.
Waarom zou de verkoper ervoor moeten betalen als het paard afgekeurd wordt? Als het aan hem ligt hoeft het paard helemaal niet gekeurd te worden..

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:18

Nou volgens mij is het bv dat als je een nieuwe auto koopt, deze eerst door de garage apk krijgt, hij niet goedgekeurd wordt de kosten toch ook voor de garagehouder zijn??
(niet helemaal een kloppend voorbeeld omdat APK verplicht is := maargoed)
Als je iets koopt wil je dat het goed is, is het dat niet dan wil ik het niet en hoef ik ook niet voor de kosten op te draaien.
Dit is hoe ik het vind, als een ander dat niet vind dat is dat zijn of haar mening toch.?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:20

JuliaMaria schreef:
Waarom zou de verkoper ervoor moeten betalen als het paard afgekeurd wordt? Als het aan hem ligt hoeft het paard helemaal niet gekeurd te worden..

Omdat de verkoper VERPLICHT is een deugdelijk 'product' af te leveren.
Behalve als hij al vooraf gemeld heeft dat het paard bv een rontgenologische aanmerking heeft.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:26

Het is heel simpel, een gezond paard met geen gebreken levert nou eenmaal meer op dan een paard dat niet gezond is of afwijkingen heeft waar hij in de toekomst last van kan krijgen. Als verkoper bied je een gezond paard aan, geschikt voor de sport etc. Dan lijkt het mij niet meer dan normaal dat je daarvoor enige vorm van bewijs levert in de vorm van een gezondsheidskeuring.
Net als dat je geen extra geld kan vragen voor een Z dressuur paard als dat paard geen winstpunten in de Z heeft behaald.
Toen mijn ouders afgelopen winter hun oude auto verkocht wilde de koper idd de auto alleen hebben als hij door de apk kwam. Was geen probleem auto is apk gekeurd en verkocht. Had er iets aan gedaan moeten worden om door de apk heen te komen hadden mijn ouders dat betaald. Want ze verkochten een goed werkend product, daar was de prijs ook naar.
Ook heeft iedereen het hier over de kans dat het paard afgekeurd wordt. Het lijkt me dat het risico groter is voor de koper. Hij/zij kent het paard minder goed dan de verkoper en loopt bovendien het risico van meerdere paarden de keuring te moeten betalen als het paard wordt afgekeurd.
Gelukkig werkt het zo in ieder geval bij de professionele verkoper, die moeten namelijk een paard ook van de wet terugnemen als het binnen 6 maanden niet aan het gebruiksdoel voldoet. Dus die kijken wel uit een gezond paard te verkopen dat niet gezond blijkt te zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:38

BarockPinto schreef:
Nou volgens mij is het bv dat als je een nieuwe auto koopt, deze eerst door de garage apk krijgt, hij niet goedgekeurd wordt de kosten toch ook voor de garagehouder zijn??

Als de garage die aanvraagt, betaalt de garage, ongeacht de uitslag.
Het gaat er juist om dat als de koper het aanvraagt en dus de DA inschakelt, het raar is als de rekening, als de uitslag tegenvalt, naar een ander gaat die het helemaal niet heeft aangevraagt.
Als jij een deskundige inschakelt om de auto na te kijken, moet je die ook betalen, ook als hij zegt dat de auto niet deugt en je hem beter niet kunt kopen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:45

Nou in mijn geval niet, daar ik 1,5 geleden een auto had gekocht waar achteraf zo veel aan mankeerde dat ik er gek van werd.
Elke x bracht ik m naar de garage waar ik m gekocht had en elke keer had ik weer dezelfde problemen.
Heb het probleem uiteindelijk laten fixen door een ander en de rekening naar de garage gestuurd waar ie weg kwam.
En hij is betaald door hún.
Maar zoals ik al zei, dit is mijn mening.punt. :D
Peerd nie goed: kosten verkoper.
Peerd wel goed: Kosten koper.

ze werkt het ook met zogenoemde verborgen gebreken bij een huis en geloof me, ik kan het weten. gebreken waren er niet vóór het tekenen van het contract en inspectie door de makelaar

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:50

Dat is toch heel wat anders! De garage heeft je iets verkocht waar garantie op valt. Je hebt al zelf beslist die auto te kopen.
Ik heb het over als jij een auto bij een particulier gaat kopen (of een garage) en jij neemt een deskundige mee, die jij opdracht hebt gegeven om naar de auto te kijken om al of niet te bepalen of je hem moet kopen. Dan moet die deskundige gewoon betaalt voor zijn werk, door de opdrachtgever, en dat ben jij. De garage of de verkoper heeft er niets mee te maken als jij ene mannetje mee neemt die moet helpen bepalen of je hem koopt of niet...

Gebreken die achteraf naar boven komen zijn ook bij paarden gewoonlijk weer te verhalen bij de verkoper.

Het gaat om een aankoopskeuring dus voordat het paard gekocht wordt!!!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:10

BarockPinto schreef:
Goed, ik heb niet dit hele topic doorgelezen, maar ik zou het zelf persoonlijk erg vreemd vinden dat als het paard afgekeurd wordt, IK de kosten voor de keuring zou moeten betalen.
Ik zou bij zo'n advertentie al mijn vraagtekens zetten.

Studiemiep: gekeurd door de verkoper???
Daarin zou ik ook niet iemand blind vertrouwen.
Met een bevriende DA is een goedkeuring zo geregeld he :Y)
Ik zeg niet dat dit het geval zou zijn, maar tegenwoordig wordt je nog opgelicht waar je bij staat.
Zou ik een paard willen keuren, dan wil ik er zelf bij zijn en mijn eigen DA meenemen (of op 'mijn' kliniek)

@BarockPinto

Bij een paard wat al goed is gekeurd door de verkoper. Dan wil ik iig wel de foto's laten herbeoordelen door mijn(andere) dierenarts.....(dit wel op mijn kosten). Is het herbeoordelen van de foto's niet mogelijk omdat de verkoper dat niet wil dan is dat geen probleem maar dan nemen wij vriendelijk afscheid en kijk ik verder.

Ik heb met mijn vorige pony's altijd geluk gehad nooit laten keuren en hebben ook nooit iets gemankeerd. (maar goed dit was 18 en 15 jaar geleden en toen keurden maar weinig mensen hun paard/pony ) Bij mijn eerste pony was de prijs er ook niet naar op de keuren.

Het spijt mij gewoon zeer maar ik ga geen 5000-7000 euro uitgeven alvorens ik weet of een paard goed is.

Maar goed ik denk dat wij nooit uit de discussie zullen komen. Ik begrijp het standpunt van de verkoper maar ook de koper. (een jong paard wat aangeboden wordt voor 7000 euro en die op de foto toch niet goed is wordt meteen minder waard. Vind ik dan ook echt sneu voor de verkoper).

Helaas zijn niet alle verkopers eerlijk en die zullen hun afgekeurde paard weer gewoon te koop zetten met keuren KK toegestaan en dan begint het riedeltje weer opnieuw.

Hopelijk komt er ooit een systeem dat keuringsuitslagen ergens officieel geregistreerd gaan worden zodat er hopelijk minder gesjoemelt kan worden. Al geloof (hoop) ik nog wel dat het merendeel van de mensen gewoon naar eer en geweten handelt.

Wat een verkoper ook kan doen is bv tijdens zo'n keuring steeds 1 foto laten maken en steeds meteen laten beoordelen. Zo blijven iig de kosten mocht er bij bv foto 5 iets niet goed zijn de kosten beperkt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:44

studiemiep schreef:
ikke schreef:
studiemiep schreef:
En consumenten (kopers) zijn nu eenmaal niet bereid om iedere x +/- 450 euro neer te leggen voor een rontgen keuring.

end quote

Zou je die laatste opmerking iets willen verduidelijken ik snap hem namelijk niet

Een RX-keuring hoeft helemaal geen 450 euri's per keer te kosten.
Als dat wel zo is, doe je structureel iets verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:58

Ikke: Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar als je hier een potentieel goed sportpaard wil, zelfs al hèb je zelf de kwaliteiten, maar je hebt ook maar een beetje eisen dan zit je hier al snel aan die prijs hoor. Minste braaf paardje zonder papier en groen als gras, maar doodbraaf en goudeerlijk gaat hier al 2000-2500. Zet daar 2 mooie namen op papier bij en hopsa, prijs stijgt ook alweer makkelijk 1000€ en als ie dan nog toevallig mooi donker kleurtje heeft, goede maat en beetje mooie gangen dan zit je snel aan 5000. Of je goed kan rijden of niet, dat maakt dan geen zak uit. Hier betaal je gewoon zoveel omdat er zoveel vraag naar is én jammer genoeg heb je hier een pak idioten rondlopen die met plezier een overprijst paard betalen. Als het maar ooooh's en aaaah's oplevert bij de concurrentie. :roll: (Ik weet het, ik zit in een achterlijke regio).

Enneuh, een keuring hier kost toch echt wel 400 euries voor klinisch + rx. Stel dat je naar enkele paarden gaat kijken. Eerste paard ziet er piekfijn uit, loopt netjes, komt goed door de klinische maar blijkt op RX toch al wat beginnend mankement te hebben of OCD. Paard afgekeurd, dag euries. Volgend paard. Loopt netjes, komt goed door klinische en RX. Je wacht enkel de bloedtest nog af. Voor je die uitlsag hebt, is paard echter nét verkocht. Dag euries! (dat is hier al voorgevallen bij een kennis) Paard 3, loopt goed, komt goed door de keuring en je koopt het paard. dag euries.

Al bij al heb je dan wel het paard, maar je bent ook wel even lekker zo'n €1200 kwijt aan keuringen!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:03

@ Ikke

Uh hoezo dat dan?

(misschien ben ik wel lekker blonT) dat ik je niet volg.

RX is toch echt vaak tussen de 400-500 euro afhankelijk van de kliniek, klinisch zit rond de 100 euro soms willen ze samen wel een "pakketprijs" er van maken

Je kunt wel foto voor foto laten maken en deze meteen door de betreffende dierenarts laten beoordelen zodat je bij een negatieve beoordeling meteen zou kunnen stoppen. (Weet niet of ze dit bij iedere kliniek doen maar ik heb het weleens meegemaakt. Maar vaker heb ik gezien ik dat ze gewoon die standaard 18 foto's nemen en pas daarna alles gaan beoordelen).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:10

Varekaj schreef:
Ikke: Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar als je hier een potentieel goed sportpaard wil, zelfs al hèb je zelf de kwaliteiten, maar je hebt ook maar een beetje eisen dan zit je hier al snel aan die prijs hoor. Minste braaf paardje zonder papier en groen als gras, maar doodbraaf en goudeerlijk gaat hier al 2000-2500. Zet daar 2 mooie namen op papier bij en hopsa, prijs stijgt ook alweer makkelijk 1000€ en als ie dan nog toevallig mooi donker kleurtje heeft, goede maat en beetje mooie gangen dan zit je snel aan 5000. Of je goed kan rijden of niet, dat maakt dan geen zak uit. Hier betaal je gewoon zoveel omdat er zoveel vraag naar is én jammer genoeg heb je hier een pak idioten rondlopen die met plezier een overprijst paard betalen. Als het maar ooooh's en aaaah's oplevert bij de concurrentie. :roll: (Ik weet het, ik zit in een achterlijke regio).

Jij zit inderdaad in een achterlijke hoek. Ik heb leuke namen op het papier, maar vooral een heel fijn karakter en daar heb ik echt geen 5000 euri's voor neergeteld, nog niet eens bij benadering.
Wellicht zit er een degelijk verschil in het gebruiksdoel, dat het prijsverschil bepaalt. Als ik een paard al laat keuren, is de eis: endurance klasse 2-3 en dat is niet voor het wedstrijdcircuit.......

studiemiep schreef:
@ Ikke

Uh hoezo dat dan?

(misschien ben ik wel lekker blonT) dat ik je niet volg.

RX is toch echt vaak tussen de 400-500 euro afhankelijk van de kliniek, klinisch zit rond de 100 euro soms willen ze samen wel een "pakketprijs" er van maken

Je kunt wel foto voor foto laten maken en deze meteen door de betreffende dierenarts laten beoordelen zodat je bij een negatieve beoordeling meteen zou kunnen stoppen. (Weet niet of ze dit bij iedere kliniek doen maar ik heb het weleens meegemaakt. Maar vaker heb ik gezien ik dat ze gewoon die standaard 18 foto's nemen en pas daarna alles gaan beoordelen).

Een kliniek die dat niet doet, daar doe ik niet eens zaken mee! Je denkt toch niet als ik slechte spronggewrichten op de foto heb, dat ik dan nog wil weten hoe de voorbenen eruit zien? Dan gaat ie linea recta retour afzender; volgende graag........

Als ik al iets wil weten zijn het voorkogels en spronggewrichten en dan in principe in omgekeerde volgorde. Als ik uit het voorrijden vermoedens krijg van slijtage aan de voorkant, dan moeten er al hele goede argumenten komen wil ik zelfs maar een keuring overwegen!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 00:14

BarockPinto schreef:
JuliaMaria schreef:

Behalve als hij al vooraf gemeld heeft dat het paard bv een rontgenologische aanmerking heeft.

Klopt, maar die verplichting reikt voor zover ik weet niet verder dan de meldingsplicht. Niet zover als keuren, dat is slechts een extraatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 00:17

Endurance? Dat kent 3/4 hier niet eens :+ Die noemen dat "veredelde wandeltochten met een wedstrijdlintje".
Zelfs over afstammingen heb je er hier veel die je nog vanalles kan wijsmaken en die een goed dressuurpaard niet van een matig kunnen onderscheiden. Dus tjah, dat daar overdreven prijzen voor gevraagd worden...

Ik heb mijn jong paard eigenlijk ook te veel betaald. Maar dan moet je weten dat de verkoper eerst niet WOU verkopen, en dan plots wel en tegelijk ook met zo'n 2000 is gezakt. Ik ken de reden, die lag in de verkopers privésfeer en had dus niks met paard te maken. Voor de prijs die hij eerst vroeg had ik makkelijk een jong ingereden paard kunnen kopen dat B of L-klaar stond, met matig leuk papiertje bij.

Daarbij kwam dat ik het paard ook liet keuren. Voor die prijs wilde ik wel waar voor m'n geld! Ik wachtte eerst nog de bloedtest af en de 2nd opinion die m'n DA zelf altijd aanvraagt bij een prof. Hij had het paard al wel goed verklaard, maar doet die 2nd standaard en dat zit in de keuringsprijs. Verkoper wist dat ik die resultaten ook eerst wilde weten voor ik zou beslissen. Keuring was 100% door mij betaald, maar HIJ ging wel doodleuk rondbrullen naar andere geïnteresseerden "paard is goedgekeurd op RX". Gelukkig ben ik daar achter gekomen en heb gedreigd met fikse zaak als hij paard zou verkopen voor ik de resultaten van de keuring had. (Betaling keuring + schadevergoeding). Ik ging geen keuring ophoesten zodat een andere koper dan het paard onder m'n neus zou wegkapen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:09

JuliaMaria schreef:
BarockPinto schreef:

Klopt, maar die verplichting reikt voor zover ik weet niet verder dan de meldingsplicht. Niet zover als keuren, dat is slechts een extraatje.

Nope, de enige verplichting van de verkoper is: "niet liegen op gestelde vragen" Daar eindigt de verantwoording van de verkoper en nergens anders!
Wat de koper daar vervolgens mee doet is zijn probleem......

Varekaj schreef:
Endurance? Dat kent 3/4 hier niet eens :+ Die noemen dat "veredelde wandeltochten met een wedstrijdlintje".
Zelfs over afstammingen heb je er hier veel die je nog vanalles kan wijsmaken en die een goed dressuurpaard niet van een matig kunnen onderscheiden. Dus tjah, dat daar overdreven prijzen voor gevraagd worden...

Ik heb mijn jong paard eigenlijk ook te veel betaald. Maar dan moet je weten dat de verkoper eerst niet WOU verkopen, en dan plots wel en tegelijk ook met zo'n 2000 is gezakt. Ik ken de reden, die lag in de verkopers privésfeer en had dus niks met paard te maken. Voor de prijs die hij eerst vroeg had ik makkelijk een jong ingereden paard kunnen kopen dat B of L-klaar stond, met matig leuk papiertje bij.

Daarbij kwam dat ik het paard ook liet keuren. Voor die prijs wilde ik wel waar voor m'n geld! Ik wachtte eerst nog de bloedtest af en de 2nd opinion die m'n DA zelf altijd aanvraagt bij een prof. Hij had het paard al wel goed verklaard, maar doet die 2nd standaard en dat zit in de keuringsprijs. Verkoper wist dat ik die resultaten ook eerst wilde weten voor ik zou beslissen. Keuring was 100% door mij betaald, maar HIJ ging wel doodleuk rondbrullen naar andere geïnteresseerden "paard is goedgekeurd op RX". Gelukkig ben ik daar achter gekomen en heb gedreigd met fikse zaak als hij paard zou verkopen voor ik de resultaten van de keuring had. (Betaling keuring + schadevergoeding). Ik ging geen keuring ophoesten zodat een andere koper dan het paard onder m'n neus zou wegkapen...

Lekkere mensen wonen daar. Ik geloof dat ik daar nog niet dood gevonden zou willen worden........

xx_marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:22

Als een paard voor het eerst gekeurd wordt, zowel klinisch als rontgenologisch zijn de kosten bij goedkeuring voor de koper en bij afkeuring voor de verkoper.

Is het paard binnen minimaal een jaar al eens gekeurd zowel klinisch als rontgenologisch zijn in alle gevallen de kosten voor de koper. Dus ook bij afkeuring.