Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
studiemiep schreef:Ik ben wel bereid om deze kosten te betalen bij goedkeuren echter voor afkeuren uiteraard niet...
Varekaj schreef:Een goed sportpaard voor €2000? Moet je al erg veel geluk hebben dat je dan eentje op de kop kan tikken waarvan de verkoper de waarde totaal verkeerd inschat. Ofwel eentje waarvan ze de misschatting maken over het potentieel dat ie heeft, maar hoe groot is die kans als we eerlijk zijn? Haast nihil. Ik zit zelf helemaal niet in de handel, heb geen flauw benul van prijzen maar dat je een goed sportpaard niet onder de €5000 à €10000 betaald (leeftijd-niveau-papier ff niet meegeteld) weet toch iedereen?
Ik ga er ook van uit dat mensen die een keuring willen, op voorhand aan de DA vragen wat het kost. En dat bedrag dan ook mee voorzien in hun budget bij de aankoop van een paard. Ofwel neem je de keuring erbij en betaal je meer en verhoog je ventueel je bduget dat je ervoor opzij zet, ofwel hou je je budget maar ga je gewoon zoeken in een lagere prijsklasse en tjah, dan beknippel je maar wat op je eisen.
Lusitana schreef:studiemiep schreef:Ik ben wel bereid om deze kosten te betalen bij goedkeuren echter voor afkeuren uiteraard niet...
Waarom uiteraard? Je hebt de DA opdracht gegeven het paard te keuren. Hij doet zijn werk, maar of je hem wel of niet wil betalen ligt aan de uitkomst? Dat klopt toch niet?
Als je naar de tandarts gaat, betaal je toch ook gewoon voor het consult. Of je nu een gaatje hebt of niet? Het is een arts, die jij besproken hebt, dus de rekening gaat naar jou.
Het is heel mooi als de verkoper de kosten op zich neemt bij afkeuring, maar ik vind het niet zo vanzelfsprekend.
Er is geen enkele goede reden op te geven waarom een verkoper bij afkeuring zou betalen behalve dan uit een soort fatsoen. Hij is het echt niet verplicht.
Er kan van alles besproken worden, maar je kunt niet van dingen uitgaan.
Ik zou niet wakker liggen van een goed lopend Z paard van 10 jaar wat ergens een 3tje op scoort en nog nooit een stap kreupel heeft gelopen.studiemiep schreef:(ik wil als ik 7000 euro uitgeef voor een jong dressuur paard dat deze nu eenmaal wel goed op de foto is voor dat ik er uberhaupt echt mee aan het werk ga). En consumenten (kopers) zijn nu eenmaal niet bereid om iedere x +/- 450 euro neer te leggen voor een rontgen keuring.
Ik persoonlijk zou een paard in de nog lagere prijs klasse niet op de foto zetten maar dat hangt ook een beetje van het gebruiksdoel af.
ikke schreef:studiemiep schreef:(ik wil als ik 7000 euro uitgeef voor een jong dressuur paard dat deze nu eenmaal wel goed op de foto is voor dat ik er uberhaupt echt mee aan het werk ga). En consumenten (kopers) zijn nu eenmaal niet bereid om iedere x +/- 450 euro neer te leggen voor een rontgen keuring.
Ik persoonlijk zou een paard in de nog lagere prijs klasse niet op de foto zetten maar dat hangt ook een beetje van het gebruiksdoel af.
Ik vraag me dan eigenlijk wel af hoe jij je de gang van zaken rond een goede rontgenkeuring voorsteld......
maargoed)JuliaMaria schreef:Tja de koper wil het paard gekeurd hebben, niet de verkoper.
Waarom zou de verkoper ervoor moeten betalen als het paard afgekeurd wordt? Als het aan hem ligt hoeft het paard helemaal niet gekeurd te worden..
BarockPinto schreef:Nou volgens mij is het bv dat als je een nieuwe auto koopt, deze eerst door de garage apk krijgt, hij niet goedgekeurd wordt de kosten toch ook voor de garagehouder zijn??

BarockPinto schreef:Goed, ik heb niet dit hele topic doorgelezen, maar ik zou het zelf persoonlijk erg vreemd vinden dat als het paard afgekeurd wordt, IK de kosten voor de keuring zou moeten betalen.
Ik zou bij zo'n advertentie al mijn vraagtekens zetten.
Studiemiep: gekeurd door de verkoper???
Daarin zou ik ook niet iemand blind vertrouwen.
Met een bevriende DA is een goedkeuring zo geregeld he![]()
Ik zeg niet dat dit het geval zou zijn, maar tegenwoordig wordt je nog opgelicht waar je bij staat.
Zou ik een paard willen keuren, dan wil ik er zelf bij zijn en mijn eigen DA meenemen (of op 'mijn' kliniek)
studiemiep schreef:ikke schreef:studiemiep schreef:
En consumenten (kopers) zijn nu eenmaal niet bereid om iedere x +/- 450 euro neer te leggen voor een rontgen keuring.
end quote
Ik vraag me dan eigenlijk wel af hoe jij je de gang van zaken rond een goede rontgenkeuring voorsteld......
Zou je die laatste opmerking iets willen verduidelijken ik snap hem namelijk niet
(Ik weet het, ik zit in een achterlijke regio).Varekaj schreef:Ikke: Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar als je hier een potentieel goed sportpaard wil, zelfs al hèb je zelf de kwaliteiten, maar je hebt ook maar een beetje eisen dan zit je hier al snel aan die prijs hoor. Minste braaf paardje zonder papier en groen als gras, maar doodbraaf en goudeerlijk gaat hier al 2000-2500. Zet daar 2 mooie namen op papier bij en hopsa, prijs stijgt ook alweer makkelijk 1000€ en als ie dan nog toevallig mooi donker kleurtje heeft, goede maat en beetje mooie gangen dan zit je snel aan 5000. Of je goed kan rijden of niet, dat maakt dan geen zak uit. Hier betaal je gewoon zoveel omdat er zoveel vraag naar is én jammer genoeg heb je hier een pak idioten rondlopen die met plezier een overprijst paard betalen. Als het maar ooooh's en aaaah's oplevert bij de concurrentie.(Ik weet het, ik zit in een achterlijke regio).
studiemiep schreef:@ Ikke
Uh hoezo dat dan?
(misschien ben ik wel lekker blonT) dat ik je niet volg.
RX is toch echt vaak tussen de 400-500 euro afhankelijk van de kliniek, klinisch zit rond de 100 euro soms willen ze samen wel een "pakketprijs" er van maken
Je kunt wel foto voor foto laten maken en deze meteen door de betreffende dierenarts laten beoordelen zodat je bij een negatieve beoordeling meteen zou kunnen stoppen. (Weet niet of ze dit bij iedere kliniek doen maar ik heb het weleens meegemaakt. Maar vaker heb ik gezien ik dat ze gewoon die standaard 18 foto's nemen en pas daarna alles gaan beoordelen).
BarockPinto schreef:JuliaMaria schreef:Tja de koper wil het paard gekeurd hebben, niet de verkoper.
Waarom zou de verkoper ervoor moeten betalen als het paard afgekeurd wordt? Als het aan hem ligt hoeft het paard helemaal niet gekeurd te worden..
Omdat de verkoper VERPLICHT is een deugdelijk 'product' af te leveren.
Behalve als hij al vooraf gemeld heeft dat het paard bv een rontgenologische aanmerking heeft.
Die noemen dat "veredelde wandeltochten met een wedstrijdlintje". JuliaMaria schreef:BarockPinto schreef:Omdat de verkoper VERPLICHT is een deugdelijk 'product' af te leveren.
Behalve als hij al vooraf gemeld heeft dat het paard bv een rontgenologische aanmerking heeft.
Klopt, maar die verplichting reikt voor zover ik weet niet verder dan de meldingsplicht. Niet zover als keuren, dat is slechts een extraatje.
Varekaj schreef:Endurance? Dat kent 3/4 hier niet eensDie noemen dat "veredelde wandeltochten met een wedstrijdlintje".
Zelfs over afstammingen heb je er hier veel die je nog vanalles kan wijsmaken en die een goed dressuurpaard niet van een matig kunnen onderscheiden. Dus tjah, dat daar overdreven prijzen voor gevraagd worden...
Ik heb mijn jong paard eigenlijk ook te veel betaald. Maar dan moet je weten dat de verkoper eerst niet WOU verkopen, en dan plots wel en tegelijk ook met zo'n 2000 is gezakt. Ik ken de reden, die lag in de verkopers privésfeer en had dus niks met paard te maken. Voor de prijs die hij eerst vroeg had ik makkelijk een jong ingereden paard kunnen kopen dat B of L-klaar stond, met matig leuk papiertje bij.
Daarbij kwam dat ik het paard ook liet keuren. Voor die prijs wilde ik wel waar voor m'n geld! Ik wachtte eerst nog de bloedtest af en de 2nd opinion die m'n DA zelf altijd aanvraagt bij een prof. Hij had het paard al wel goed verklaard, maar doet die 2nd standaard en dat zit in de keuringsprijs. Verkoper wist dat ik die resultaten ook eerst wilde weten voor ik zou beslissen. Keuring was 100% door mij betaald, maar HIJ ging wel doodleuk rondbrullen naar andere geïnteresseerden "paard is goedgekeurd op RX". Gelukkig ben ik daar achter gekomen en heb gedreigd met fikse zaak als hij paard zou verkopen voor ik de resultaten van de keuring had. (Betaling keuring + schadevergoeding). Ik ging geen keuring ophoesten zodat een andere koper dan het paard onder m'n neus zou wegkapen...