moeilijk paard en waarschijnlijk zomerexceem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Re: moeilijk paard en waarschijnlijk zomerexceem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 10:27

ja maar tot nu toe heeft het positief uitgepakt en gisteren zijn we geweest en ze was nog lekker rustig en begon lekker rustig te snuffelen aan ons ipv te bijten. En hij is inderdaad 2 1/2 uur bezig geweest inclusief bekappen. Ze moest gewoon mak gemaakt worden. Haar hoeven werden steeds langer en langer en begonnen al te scheuren. Hij heeft echt geen half uur op haar gezeten . Hij heeft een paar rondjes gedraaid en 1 rondje gestapt. En het is echtn iet dat ze het niet leuk vond!! Ze had zelfs een aantal keer haar oortjes naar voren en dat vond ik echt zo super!! Dat zie je haar echt bijna nooit doen. Ze is echt met sprongen vooruit gegaan en we hebben nu tenminste het bewijs dat ze wel braaf kan zijn. en voor ons eigen gevoel is dat wel fijn. We weten dat ze nog lang niet klaar is en dat ze helemaal mak is. Hij zei ook al dat hij meteen kon zien dat het niet makkelijkste zou zijn. Het rondjes draaien deed hij om het paard soepeler en nageefelijk te maken. Als je een paard niet kunt leren dat zij met haar hoofd omlaag kan gaat ze juist snel met haar hoof omhoog en kan ze steigeren. Zolang haar hoofd laag is kan ze niet steigeren. enzovoort hij heeft ons alles uitgelegd

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:34

ach...sommige paarden moeten overrompelt worden.(het is niet mijn manier)Dat rondjes draaien is maar voor een ding goed,hem kreupel krijgen.
Als je wilt voorkomen dat een paard steigert moet je hem voorwaarts houden.
Hoofd omlaag kan ook het evt. bokken makkelijker maken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:46

knappe prestatie van die trainer!
wat een ontzettend koppig paard, niet super intelligent maar ook zeker niet dom
in ieder geval geen bang paard, gewoon één die bij niet begrijpen gelijk blokkeert

ik vind dat hij het paard netjes behandelt, hij vraagt en de enige keus die hij het paard laat is de goede keuze

grappig om de western manier te zien waar blijkbaar veel engelse ruiters moeite mee hebben
zo'n paard op tempo te gaan zetten is vragen om problemen, je moet dit paard letterlijk bij te houden
dat dat inhoud dat je dan in het begin wat meer kleine rondjes loopt, so be it

ik hoop wel dat jullie dit paard nog verschillende keren terug brengen naar deze man want dit is vakwerk wat maar weinig mensen na kunnen doen
anders stranden jullie heel snel weer

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 11:08

dankjewel. Inderdaad hij gebruikt het natural horsmanship en western een beetje bij elkaar. en door deze oefeningen leerde ze dat ze nagevelijk moest worden en zo werden haar spieren wat losser. Zodra een paard stijf is en je gaat er mee aan de gang kan je niks van haar vragen en of er mee doen dan zal ze na de tijd nog stijver zijn denk ik. Ze is inderdaad best koppig en ze moet wel een beetje harder aangepakt worden op de lieve manier is het ons in ieder geval niet gelukt. En dit was gewoon betoverend en is het misschien een beetje hard maar wij hebben wel kunnen bereiken wat wij eerst wilden bereiken. En hij gaf ook aan dat wij het eerst een beetje zelf kunnen proberen met een beetje poetsen en steeds een stapje verder te gaan en als wij dan nog graag willen dat hij ons verder helpt kunnen we naar een soort groepsles met andere paarden dat wij een aantal methodes ook zelf kunnen leren. We hebben tenminste nu weer een beetje hoop op een goeie toekomst voor Lady

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:40

Citaat:
Ze is inderdaad best koppig en ze moet wel een beetje harder aangepakt worden op de lieve manier is het ons in ieder geval niet gelukt
.

Het is je op de vriendelijke manier niet gelukt omdat je niet wist hoe je dat moest doen. Ik had dat je graag geleerd als je me de kans had gegeven. Dat had je ook het geld aan die toekomstige Nh lessen bespaard, want als je eenmaal het systeem begrijpt kun je het gewoon zelf, zonder toverkunst, echt waar ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:10

diana beetje gezeur achteraf

bij een koppig paard moet je kort en duidelijk zijn en geen ruimte geven voor andere mogelijkheden als datgene wat je wilt
dat vergt behoorlijk wat kennis en vaardigheid
te denken dat je dat iemand anders effe leert geeft niet aan dat je serieus genomen moet worden

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 15:34

inderdaad. bedankt spatter fijn dat je mij helpt hahaha. Ik kan het allemaal neit zo goed uitleggen ben nog steeds onder de indruk van alles. Het is een koppig paard en de lieve aanpak heeft niet gewerkt omdat ze bleef bijten en trappen naar ons.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:59

Ach, er zijn natuurlijk altijd meer wegen die naar Rome leiden. (lijden, in sommige gevallen) Maar als je op een dood punt zit is alles wat je weer in het goede spoor schopt welkom. Om dan achteraf te zeggen dat het ook anders had gekunt is vast goed bedoeld, maar komt echt als natrappen over.

Het begin van het filmpje is niet heel fraai, maar ik denk dat het ook in het belang van het paard is dat hij uiteindelijk mee leert werken. De afweerreacties van het paard worden gedurende het filmpje steeds minder. Ik denk dat dat je heel wat waard is, of niet? :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:32

Ik heb vantevoren uitgebreid contact gehad met de TS, dus het is geen achteraf gepraat van mij. Maar ze was op zoek naar gratis hulp, dus liep het dood op de financiele kant van het geheel. Dat ik nu 'natrap', klopt. Dat is mijn frustratie omdat ik met mijn ervaring weet dat het anders, op een vriendelijke manier en zoveel makkelijker kan. Ik kom helaas in de praktijk veel paarden tegen die via dit soort 'snel resultaat' trainingsmethodes op de lange duur toch weer op de een of andere manier ontsporen.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:59

Ik ben bang dat deze aanpak voor de TS niet de juiste is.
Hiermee wil ik niet zeggen dat deze man het paard verkeerd heeft benaderd
of het anders had moeten doen. Hij kreeg het paard uiteindelijke rustig.
De meningen over de manier waarop zullen verschillende zijn en blijven.
Echter denk ik dat TS hier nu niet heel veel verder mee komt.
Want hoe gaat dat nu verder ??
TS, morgen wil je misschien het paard uit de wei halen en deze
reageert weer net als voor de "behandeling" , hoe ga je dat dan aanpakken ???
Ik geloof niet dat een paard na een eenmalige aanpak meteen rustiger
is en blijft, TS zal het nu zelf op moeten pakken en ermee verder moeten !
En om dan eens langs te gaan voor een les zal geen oplossing zijn,
je moet nu intensief met haar aan de gang en ik denk dat TS daar
dan toch weer hulp bij nodig zal hebben.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:34

Dat maakt het verhaal al wat completer. Ik had niet helemaal uit de tekst begrepen dat dit geen structureel vervolg zou krijgen.

Simpel gesteld: een paard leert niet bijzonder veel in 2,5 uur. Het gedrag wat het paard bij deze man liet zien, zat er dus al die tijd al in. Het probleem is alleen dat het wat lastig is te voorschijn te krijgen. Dan is het inderdaad een kwestie dat TS moet gaan leren hoe met dit paard om te gaan.

Nogmaals, ik meende dat dit nu de bedoeling was.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 17:01

wij gaan echt wel zelf met haar verde.r We hebben samen oefeningen gekregen waar wij eerst zelf mee kunnen gaan proberen en oefenen. Germain komt namelijk uit Eindhoven en is hier niet ieder weekend. We zijn gisteren nog met Lady aan de gang geweest. Omdat ze een hekel heeft om aan haar hoofd te zitten zijn wij ezig geweest met het aanraken van haar oren en de bovenkant van het halster. In het begin ze wel een beetje te kliern maar niet zo erg als normaal. Normaal had ze ons al lang gegrepen. En op het eind vond ze het zelfs fijn en ging ze helemaal scheef met haar hoofd zodat zij mijn hand kon volgen. omdat ze het gekriebel zo lekker vond hahaha was wel heel appart.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 09:54

Deze week zijn we met haar bezig geweest in het weiland en het is echt super. Wehoeven het touw maar omhoog te doen en ze gaat achterwaards. Ze volgt ons terwijl het touw slap hangt en we konde haar poetsen zelfs op haar kont echt wow dat hebben we nog nooit kunnen doen.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:59

Hij houdt het paard zijn eigen spiegel voor op een eerlijke manier...ik ken ze ook hoor,die supersnel hun tanden in je willen zetten...dat moet je heel consequent omzetten in werken en energie lozen....is op deze manier niks mis mee, maar inderdaad goed opletten wat het paard laat zien...geeft het paard tekenen van het willen volgen dan is het gelijk vrij geven,dus de druk eraf halen en iets nieuws vragen...
Als je zelf onervaren bent en eigenlijk niet weet wat je wilt bereiken is dit inderdaad als het niet goed gaat een dierenkwelling en zal het paard al kwader worden...of zelf kreupel inderdaad, maar wat ik hier zie is een paard die eerst afwijzend maar gaandeweg meegaand wordt...ja zelfs oortjes naar voren en met losse touw volgend...
Als dit paard eerder zo consequent op zijn plek was gezet was er niks aan de hand geweest, maar hier zijn duidelijke menselijke fouten gemaakt ,waardoor het paard alle respect voor de mens verloren heeft en ze dus op afstand wou houden !!!
Dit paard is wat wisselvallig in begrijpen en doen, nog slungelig door combi tuiger/springer !
Dit kun je zien aan de stand van de achterbenen (terugstaand en nog scheef) en de snelheid van een springpaard, daarom is het ook een karateslag wat zij uitdeeld als er teveel spanning komt !
Toen hij op haar zat begon ze gelijk haar hals los te schudden...dragende kracht en voor loslaten...prima toch...het begin van het verdwijnen van de zg.zomerexceem !!!
Je bent zo goed bezig hoor, nu kom je tenminste weer verder en begrijpt het paard tenminste wat de mens wil, maar dit werkt natuurlijk niet bij iedere paard,ik zie weer die pennys en volwassenen voor me die goede paarden kapot maken door onkunde, omdat ze het op een filmpje zo hadden gezien....
niet wetende waar ze mee bezig zijn en niet van ophouden en loslaten weten !!!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 16:55

Bedankt, Hijheeft haar inderdaad goed aangepakt en veel mensen vinden dit geen goeie aanpak maar het heeft wel gewerkt en wij kunnen nu ook zelf verder. En er zij zoveel andere manieren om een paard te trainen maar wat is nu de juiste manier. Over gert van den hoff hoor je ook dat hij het verkeerd doet maar uiteindelijk krijgt hij de wildste paarden wel onder controle. Wie zou het dan bijvoorbeeld wel goed kunnen doen? Iedereen doet het op een andere manier en niet ieder paard is hetzelfde. We zijn blij dat we het gedaan hebben en we gaan zeker nog ene keer bij Germain kijken hoe hij het bij andere paarden doet zodat wij er nog iets meer over kunnen leren en misschien Lady wel een paar keer mee kunnen nemen zodat wij verder komen. WE vonden het super belangrijk dat ze bekapt zou worden en dat is nu half gelukt. Alleen haar achterpoten zijn niet bekapt maardiewaren ook niet lang gelukkig. ZE trapt echt nog wel maar we zijn nu niet meer super bang voor haar en kunnen haar nu zonder problemen uit de stal halen of vast zetten. De rest komt echt wel

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:59

dit is natuurlijk geen normaal gedrag, toch zijn paarden van nature niet zo
dus er schort wat in de communicatie tussen jullie en het paard .
zij is de baas , dit is erg moeilijk om weer goed te krijgen zorg dat je iemand erbij haalt
die er verstand van heeft 9 en dan bedoel ik echt verstand ! niet iemand die haar wel even een lesje leert)
ze heeft duidelijk geen vertouwen in jullie dan is de enige uitweg de verdedeging

qua zomer exceem zou ik een exzeem deken opdoen en misschien wat lotion er op
meestal helpen alleen smeerseltjes niet . het is vervelend als je paard het heeft maar met
een beetje extra zorg gaat het prima met zon paard ik zou zelfs een heel leuk paard niet laten staan als hij exzeem
had als ik er zou willen kopen

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:01

oh en beloon haar ook eens als ze wat goed doet prijs haar de hemel in zo weet ze ook wat goed is
in plaats van dat ze voor fout gedrag straf krijgt

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 19:33

ehm... er is al iemand bij geweest als je iets verder zou hebben gelezen en defilmpjes had bekeken

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:28

breggel1982 schreef:
dit is natuurlijk geen normaal gedrag, toch zijn paarden van nature niet zo
dus er schort wat in de communicatie tussen jullie en het paard .
zij is de baas , dit is erg moeilijk om weer goed te krijgen zorg dat je iemand erbij haalt
die er verstand van heeft 9 en dan bedoel ik echt verstand ! niet iemand die haar wel even een lesje leert)
ze heeft duidelijk geen vertouwen in jullie dan is de enige uitweg de verdedeging

qua zomer exceem zou ik een exzeem deken opdoen en misschien wat lotion er op
meestal helpen alleen smeerseltjes niet . het is vervelend als je paard het heeft maar met
een beetje extra zorg gaat het prima met zon paard ik zou zelfs een heel leuk paard niet laten staan als hij exzeem
had als ik er zou willen kopen

Dat van dat lesje leren denk ik ook. Hij leert haar een lesje, overrrompeld haar. Maar het is juist het vertrouwen waar het aan schort. Daa zou ik toch eerst eens mee aan de gang gaan!

Snap dat jullie denken dat het nu heel goed gaat, maar de basis is toch het vertrouwen en dat is hier nog ver te zoeken!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 10:42

We weten ook echt wel dat we er nog lang niet zijn. Maar we gaan nu de goeie kant op en daar gaat het om. Eerst konden we helemaaaaal niks met haar en nu kunnen we haar poetsen en weten we dat ze eerst even aan de borstels moet snuffelen of het halster wat je haar om wil doen enzovoort en zo zijn er nog wel meer dingen. Mar het is fijn dat ze nu mooi achter ons aan loopt als we haar uit de stal halen en niet stokstijf op de rem gaat staan of ons gaat bijten. En dat als ik in het weiland loop dat ik niet bang hoeft te zijn dat ze keihard achter mij aan komt rennen. Nee ze sjokt nu lekker rustig achter ons aan. Als we haar borstellen trapt en bijt ze ook niet. Daar ging het ons om. Dat wij meer vertrouwen in haar zouden krijgen en zij in ons. en dat moet groeien en dat gaat echt niet in 1 keer

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 01:06

Ja, want een beetje vertrouwen van baasje in het paard is ook wel leuk... en ook een voorwaarde!

Bij ongewenst gedrag wat al zo vast zit in alle omgang tussen paard en mens is het wel nodig om een vicieuze cirkel te doorbreken. Daarbij wordt de menselijke helft van de combinatie vaak wat minder streng aangepakt. En dat is weer minder raar dan het lijkt, want diegene heeft dan al aangegeven te willen veranderen. Maar juist daarom is dat ook degene die daarna het meeste werk moet doen...!

TS, ik hoop dat je geniet van het leren omgaan met dit paard. En dat je paard leert te genieten van de omgang met mensen.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:14

Normaal gesproken is een spiegel voorhouden genoeg en is er géén reden om het zo te doen...een paard die met beleid beleerd wordt, wordt met respect beleerd...het zal respect reflecteren omdat het paard óók jouw spiegelbeeld reflecteerd !
Ben je respectloos of niet leidend dan krijg je dat terug maar dan is de reactie afhankelijk van het type paard waar je voor hebt gekozen...dus óf ervoor vluchten of zich (achterover) laten vallen... óf van zich afbijten door verzet (bijten,slaan,bokken,steigeren of tegen de wand drukken)
Een paard die respectloos is geworden wordt vaak gevaarlijk als je niet weet waar je mee bezig bent...
Blijf je gevoel volgen, je bent op de goede weg hoor !!!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 18:50

dankjewel......

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:24

Super hoe ze langzaam veranderd :j

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:31

Even iets heel anders waar niet snel aangedacht wordt. Maar krijgt ze niet gewoon veelste veel krachtvoer te eten? Probeer het eens met alleen veel goed hooi en klein beetje brokken als ze werkt? Want vaak schuilt daar ook een hoop ellende in. Veel suikers wat ook niet bevordelijk is voor zomerexceem:)

Daarbij maak een mix van technieken en methodes die bij het paard passen. Een hele methode volgen is vaak op de lange termijn ook niet alles omdat je per paard ook verschillend bent. Daarbij we blijven bij leren in deze tijden toch hoe dingen nog beter kunnen werken bij je paard. En die methodes blijven vaak hangen als ze iets hebben gevonden wat op veel paarden lijkt te werken:) Maar..als je net als ik een uitzonder paard heb wat het echt niet zomaar doet:) Pas je aan aan het paard met je methode die je toepast. Leer van verschillende meesters;) Niet een is mijn ervaring met een paard wat niet wilde laden. En mijn paard is zwaar beledigd als je hem in zijn gezicht iets vraagt:) Die is meer van subtiler vragen maar wel duidelijke taal. Hij bot tegen mij ik bot terug. Hij lief ik lief enz. Mijn paard was niet bang voor trailer maar wilde gewoon niet mee:) En nu loopt hij spontaan de trailer in terwijl ik naast de klep sta. Dit is aangeleerd op de Chris Irwin methode..maar had daarvoor al een reks andere technieken gehad van meesters (monty roberts, trailerladen.com enz) die bij mijn paard niet gewerkt hebben en het alleen maar erger maakte. Maar wilde toch van huis weg. Dus blijven zoeken enleren wat wel werkt bij ons samen. Terwijl ik in die cursus ook weer andere dingen geleerd heb die wel weer werkte bij mijn paard. Dus van elke meester kun je iets leren wat bij jou en je paard past en blijf daarin dicht bij je eigen gevoel jij kent het paard tenslotte het beste en weet wat ewerkt en wat niet. Want je moet jezelf ook goed voelen bij de techniek die gebruikt wordt anders is het gedoemd te mislukken zeg maar:) Dus mix het op gevoel..en leer van verschillende en pak eruit wat jullie past;)