Wanneer wordt eindelijk zomertenue versoepeld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:02

_Esther_87_ schreef:
abcde schreef:
ik heb gister nog gejureerd,
en er werd gevraagd voor zomer tenue, ik heb het niet toegestaan.
Ik vind dat de amazones, best met jasje kunnen rijden die 2 x 7 min.
Als het weken achter elkaar 25 + aan temperaturen is dan wordt het een beetje een ander verhaal.
maar om nu gelijk bij de eerste de beste lekkere zomerse week in NL in zomer tenue te gaan rijden daar ga ik dus als jury niet in mee :+
daarnaast start ik zelf ook dus weet heus wel dat het even warm is.

Ik vind dit een hele vreemde redenatie...dus als het deze temperatuur al vier weken is, mag het wel, maar omdat het nu pas net zo warm is, mag het niet? Het is toch even warm?? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Vind er van wat je wil vinden, gelijk miepen om een zomer tenue.
Als je de redenatie niet snapt van een keer wat warmer op concours, of weken achter elkaar hoge temperaturen dan ga ik daar geen uitleg meer aangeven ;)
De regels zijn heel duidelijk 30 graden, dus alle keren dat het eerder mag mogen de mensen die het zomer tenue graag willen blij wezen :+

su72

Re: Wanneer wordt eindelijk zomertenue versoepeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:31

Mischien zijn mensen nu nog niet zo aan de hoge temperaturen gewend.
Na een paar weken 25+ heb je er waarschijnlijk minder last van dan nu.
Van mij mogen ze er ook wel wat soepeler mee omgaan, in mijn ogen draait het om het rijden en niet om het pak wat je draagt.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:36

Tja paardrijden is trouwens bijna de enige sport waarin we het meest onhandige en onsportieve outfit hebben van alle andere sporters: die trekken het liefste zo min mogelijk en makkelijk bewegend aan: wij gaan in een strak, warm en dik kostuum.. :+

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:03

Trouwens in de regelementen staat dat er vanaf 30 graden besloten KAN worden dat zomertenue toegestaan is.
Maar een jury mag dus zelf bepalen dat er bij bv 35 graden nog in normale outfit gestart moet worden.

Dat vraagt natuurlijk ook om willekeur

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:03

Dubbel post

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:32

Ik snap niet waarom het ineens niet meer netjes kan zijn als men in zomer tenue start? Daar valt ook best wat van te maken toch?!

Ik ben er wel voor om de grens te verlagen en dan niet ter interpretatie van de jury maar gewoon bij 25 graden. Ik had vroeger ook nooit last van de warmte, reed altijd lekker met jas en al aan. Helaas is daar de laatste 2 jaar verandering in gekomen en ik kan me nu helemaal vinden in de mensen die het gewoon te warm hebben. Ik heb het nog wel geprobeerd hoor, zolang ik op mijn paard zit alles prima, ik stap er af en ga gewoon volledig van mn stokje. Vorig jaar nog in Cornwerd, ineens allemaal mensen om me heen. :=
Wanneer het dus echt niet gaat, start ik niet. :n (Nou zit ik sowieso in een risicogroep met mijn astma en verminderde longfunctie, dus als t echt warm is, dan is een zomertenue ook niet meer relevant.)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:35

Dispar_Vulgo schreef:
Trouwens in de regelementen staat dat er vanaf 30 graden besloten KAN worden dat zomertenue toegestaan is.
Maar een jury mag dus zelf bepalen dat er bij bv 35 graden nog in normale outfit gestart moet worden.

Dat vraagt natuurlijk ook om willekeur

En daar heb je helemaal gelijk ik.
Kijk maar naar de antwoorden van de juryleden in dit topic.
De een zal dus wel toestemming verlenen en de ander niet.
Het KNHS laat het dus over aan de officials.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:44

de federatievertegenwoordiger is degene die beslist of er in zomertenue gereden wordt.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:45

Hier in Spanje kennen ze het zomertenue niet eens. Of het nou 15 of 35 graden is, jasje is verplicht.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:47

Als je dus als enige jury bent op een wedstrijd mag je het dus zelf beslissen.
Bij een OS vind ik het prima en de nationale wedstrijden ook,maar zo'n klein wedstrijdje ergens in een bakje achteraf?
Nee,dan zie ik de meerwaarde er niet van in.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:16

Dispar_Vulgo schreef:
Wat is het zomertenue precies?
Op de site van het KNHS staat, onder andere een overhemd of dressuurblouse.
Zelf heb ik dit shirt, maar dan met lange mouwen, en effen wit

Mag je hier nou wel of niet in starten, in zomertenue?

Je geeft zelf het antwoord al. Een shirt is wat anders dan een overhemd/blouse.

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:19

ojee, ik heb een Roze kingsland shirt.
Dus met dressuur als je in zomertenue mag mag ik daar helemaal niet mee starten?
even voor de zekerheid.. want ik zie sommige springen met ook een soort shirt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:33

Nee Bente, dat mag niet. Dat staat ook duidelijk in het reglement.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 10:23

De discussie wat betreft hoe het zomertenue eruit hoort te zien, is vorig jaar al geweest. Daar is volgens mij makkelijk wat van terug te vinden.

Het gaat er in dit topic over óf en wanneer er een versoepeling met betrekking tot het overgaan op zomertenue gewenst zou zijn.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 11:32

Persoonlijk zou ik het erg prettig vinden als de grens een paar graden naar beneden vastgesteld kan worden en dat het ook vast in het regelement komt en niet meer jury afhankelijk zou zijn. Heb in m'n hele wedstrijdcarriere pas 1 keer meegmaakt dat we in zomertenue mochten starten van de jury omdat het 32 graden was. Moet wel zeggen dat ik niet echt vrolijk werd van de kledij welke sommige ruiters onder hun jasje droegen.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:19

Een versoepeling zie ik wel zitten. Zelf heb ik eigenlijk nooit last van de warmte maar kan me heel goed voorstellen dat het niet leuk is als je er juist wel erg last van hebt.

Afbellen omdat het te warm is of de hele zomer niet starten is ook zo onzin. Je weet vaak een week van tevoren niet hoe warm het gaat worden en dus ben je je startgeld kwijt.Hier in Nederland kun je ook een koele zomer hebben en dan kun je wel starten maar dan ben je te laat met inschrijven.

Sommige mensen zijn wel heel kort door de bocht en zien het wel heel zwart/wit.
Als je meerdere paarden start is het ook fijner om zonder jasje te gaan starten, je zit heel wat langer op een paard dan die 7 minuten.Voorheen had ik een paard waarbij ik te paard een jasje aan of uit kon trekken. Momenteel heb ik paarden waarbij dat niet kan.
1 paard kan ik echt niet afstappen voor de proef en even een jasje aan trekken omdat ze zeker 10 min voor de proef aan het werk moet blijven.
Daarnaast is het voor sommige ruiters geen hobby maar wel werk en ik vraag me af hoe jullie piepen als jullie een halve dag ingepakt aan het werk moeten zonder airco :D

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:13

Ik vind een versoepeling niet nodig. Het jasje hoort toch bij de etiquette en verzorging van de dressuur. Als ruiter en paard lekker fit zijn overleef je die 2 proeven best hoor. Daarbij wil je sommige combi's echt niet zien in een witte broek met strak wit shirt erin, niemand hoeft perfect te zijn maar het oog wil ook nog wat.

Wat mij wel fijn zou lijken als de markt er meer op in zou spelen, en mooie jasjes zou gaan maken van stof zoals bijvoorbeeld de Nike dry fit stof dat draagt zalig namelijk met warm weer, daar zou je dan een plastron en een hemdje onder kunnen dragen en dan draagt koeler dan een traditioneel jasje.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:04

Ik hoop wel op versoepeling en zoals al gezegd zou het al heel fijn zijn als we van de willekeur van verschillende jury's af zijn en er duidelijke regels zijn, dan kan iedereen die graag zo mooi in een jasje wil rijden dat vooral blijven doen.

@sythaa: het paard moet altijd fit zijn dat heeft niets met een jasje te maken en met eens shirt mag je niet in zomertenue, alleen met een blouse. Bovendien zien sommige jasjes er ook niet uit.

Ik vind dat ruiters er in correct zomertenue keurig uitzien en nogmaals wat je aan hebt heeft niets te maken met paardrijden en daar gaat het om als het goed is, hoewel ik door de opmerkingen hier van sommige juryleden sterk begin te twijfelen.