Paard omdraaien bij het in de wei zetten is gevaarlijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamara_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:42

Ik draai ook altijd eerst mijn paard om voordat ik hem loslaat, want ja je weet maar nooit het blijven dieren en ze kunnen altijd een keer trappen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:45

Tja ik heb een draad en geen hek.
Als ik met paard naar binnen zou lopen dan ligt het draad op de grond en heb je kans dat de rest naar buiten komt lopen.
Ook is mijn ervaring dat als je jonge paarden terug zet in een grote groep ze heel zenuwachtig worden als je ze eerst omdraait.

Maar mijn paarden staan 100% stil totdat ik klaar ben (ook als ik de wei wel in zou lopen).
Normaal doe ik ze los op het moment dat ik het draad open heb en lopen ze zelf rustig de wei in.
(en ook al zouden ze niet de wei in lopen... ze kunnen de weg op komen omdat ik een extra hek aan de weg heb)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:51

Wachten en geduld hebben moet een paard ook leren. Stel je voor dat hij ook geen zin heeft om te wachten, of onrustig wordt als je een weg over moeten steken en er een auto aankomt. Omdraaien als je buiten zet duurt echt niet heel veel langer dan gewoon loslaten. Ik doe bv niet eerst de wei helemaal dichtmaken (moet er best hard aan trekken en dat gaat lastig als ik ook een paard vast heb). Heb wel de draad vast en sta zelf precies in de opening zodat hij de wei niet uit kan. Draad openmaken en vast houden, paard in de wei en omdraaien, los klikken, wei dicht. Zo kun je ook nooit tussen je paard en zijn vriendjes komen te staan. Mocht een paard wel losbreken komt hij trouwens nog een draad tegen, zodat ze nooit de stenen op kunnen rennen richting stal of zelfs van het erf af.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:52

Ik doe het net als Brainless. Mijn paard staat keurig stil tot alles af is en kan intussen naar de groep kijken. Hij merkt het dan ook als de andere paarden eraan komen. Als ik hem omdraai loopt hij steeds naar achteren te gluren en wordt daar heel zenuwachtig van. Laat ik hem dan los dan weer hij niet hoe snel hij zich om moet draaien en dat gaat meestal gepaard met een flinke, ongerichte trap (die dus zomaar tegen je aan kan zijn). Als ik hem rechtdoor weg laat gaan gaat hij een stuk rustiger weg.

Ik snap trouwens niet goed hoe al die mensen een trap van het paard krijgen bij het rechtdoor weg laten gaan. Je gaat er toch niet achter staan? En een paard dat zich omdraait en trapt is veeeeeeel sneller dan jij en bovendien trapt hij dan in het wildeweg naar achteren, met zijn draaicirkel mee, waardoor de kans dus groter is dat hij tegen je aan trapt.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:57

ceesje schreef:
Altijd gewoon doen wat jezelf het beste lijkt , in dit filmpje vinden ze ook dat alles moet kunnen , voerschep , hond etc..... de paarden vinden dat dan ook....
http://youtu.be/GcovwXlsfY0

Wie loopt er dan ook het weiland in waar een groep paarden staat met een voerschep.... }:0
En zo'n springende, blaffende hond kun je er inderdaad ook niet echt bij gebruiken.
Vragen om problemen.

superwoman

Re: Paard omdraaien bij het in de wei zetten is gevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:00

Dat gun je niemand, maar het is idd wel een manier "om de goden te verzoeken".

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:33

Fleurtje100 schreef:
Wachten en geduld hebben moet een paard ook leren. Stel je voor dat hij ook geen zin heeft om te wachten, of onrustig wordt als je een weg over moeten steken en er een auto aankomt. Omdraaien als je buiten zet duurt echt niet heel veel langer dan gewoon loslaten. Ik doe bv niet eerst de wei helemaal dichtmaken (moet er best hard aan trekken en dat gaat lastig als ik ook een paard vast heb). Heb wel de draad vast en sta zelf precies in de opening zodat hij de wei niet uit kan. Draad openmaken en vast houden, paard in de wei en omdraaien, los klikken, wei dicht. Zo kun je ook nooit tussen je paard en zijn vriendjes komen te staan. Mocht een paard wel losbreken komt hij trouwens nog een draad tegen, zodat ze nooit de stenen op kunnen rennen richting stal of zelfs van het erf af.

Mee eens :j Wachten en geduld hebben kun je ze leren. Die van mij was ook verschrikkelijk, wilde gelijk naar de kudde, heel nerveus, trekken, hoofd zwaaien. Het kost wat werk maar inmiddels staat hij keurig omgedraaid te wachten en waggelt dan ontspannen weg.
Daar moet ik bij zeggen dat de kudde op afstand blijft, ook dat is aangeleerd.
Consequent en keihard weg blijven jagen en op een gegeven moment komen ze niet eens meer maar blijven lekker doorgrazen als je een paard er in of uit haalt.

Het is denk ik lastiger als er veel verschillende mensen in de kudde komen die niet consequent hetzelfde doen. Dan leren ze het niet.

Roosstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:40

De paarden gaan bij ons tegelijk het weiland op. We draaien de paarden eerst met zijn allen het hoofd inderdaad de andere kant op, zodat ze geen zicht hebben over het weiland en voor onze veiligheid. Vorig jaar is er een meisje ook verwond, geen idee wat er precies gebeurd was, maar volgens mij met dr paard te dicht langs een ander paard en te dicht opgestaan en een trap gehad van haar eigen paard. Helaas pindakaas. Twee fjordjes mogen pas als laatste aangezien deze altijd losbreken als ze met zijn allen gaan.

Altijd heel leuk gezicht paardjes weer lekker de wei op!:D

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:22

Ook ik draai mijn paard altijd om met het in de wei zetten.
En hij weet het, netjes naar binnen lopen, op mijn commando draaien, wachten tot hij los is en ik een stap opzij/naar achter heb gezet en dan pas gaan.
En moet heel eerlijk zijn dat ik het gewoon "eng" vind om tussen paarden te staan die zomaar los worden geklikt en er als een losgeslagen pjojectiel vandoor gaan :o .

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:30

Mij is ook geleerd om het paard te draaien met zijn neus richting de uitgang en hem dan pas los te maken.
Ik vindt het ook gewoon het handigst aangezien er allemaal andere nieuwschierige paardjes komen kijken als er eentje terug in de wei wordt gezet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:44

calice schreef:
Ook ik draai mijn paard altijd om met het in de wei zetten.
En hij weet het, netjes naar binnen lopen, op mijn commando draaien, wachten tot hij los is en ik een stap opzij/naar achter heb gezet en dan pas gaan.
En moet heel eerlijk zijn dat ik het gewoon "eng" vind om tussen paarden te staan die zomaar los worden geklikt en er als een losgeslagen pjojectiel vandoor gaan :o .

Maar dan heb je het over 2 uiterste van omdraaien en rustig weglopen en niet omdraaien en als een idioot wegrennen.
Mijn paard (als ik die niet omdraai) loopt ook rustig richting weiland.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:44

Al onze paarden lopen in groepjes van twee,drie of vier in het land. Ook merries met veulens en paarden alleen, ze moeten zich allemaal eerst omdraaien. Dan klikken we ze los en mogen ze nog steeds niet weg. Pas als alle paarden, die bij elkaar horen, los zijn van het touw, mogen ze weg. Als er een eerder weg wil of vervelend doet, houden we hem vast, tot hij bedaard is. Dan pas mag hij los en weg met de anderen. En dat weten ze heel goed. Ze mogen zich nooit losrukken. De meeste paarden worden ook twee aan twee weg gebracht. Het zou dan ook ondoenlijk zijn als eentje alvast weg mag. Daarna doen we de draad van het land weer dicht. Het is een kwestie van opvoeden. Ze mogen ook niet naast ons draven, steigeren, vervelend zijn, hapje gras of een tak, nee in het gareel. Vrij zijn ze in het land. Met ons moeten ze gehoorzamen. Altijd.

Anna06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:46

Ik draai onze pony ook altijd om en doe zelf ook nog een stap naar achter, omdat deze ook heel hard weg galloppeerd en tegelijk nog ff een flinke bok/trap na geeft.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:40

Ik draai mijn pony ook altijd om. Niet bewust eigenlijk want anders lutk het stroom draad me niet :')
Maar in jou geval lijkt het me gewoon goed hoor, je pony omdraaien. Een trap in me buik lijkt me ook niet zo fijn!

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:35

_Arwen_ schreef:
jess8 schreef:
wow nooit van gehoord neus na voren dus dat is levengevaarlijk een melige bui en je heb en hoef of 2 voor je hoofd. die lui moeten een trap krijgen zodat ze mee krijgen dat dat levensgevaarlijk is. ik draai de paarden ok altijd om tenzij het en heel oudje is hahah die doen niets. meestal styapik dan na achter maar bij jongere paardn die draai ik om. belachelijk dat ze dat levengevaarlijk is. die lui zijn paardenkenner?? nou niet dus haha

Nou dank je :')

niet voor jou hoor alleen die dat zegge dat juistr met neus niet gevaarlijk is heb liever dat ie stijgert dan en bok boik heeft veeel meer kracht dan stijgeren(het liefst natuurlijk gen van bijde) de mesne die het af en toe do(hek valt vanzelf dicht tenzij hij gpoed is los gegooit maar meestal doen we het met zijn 2 en

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:38

Pion schreef:
ceesje schreef:
Altijd gewoon doen wat jezelf het beste lijkt , in dit filmpje vinden ze ook dat alles moet kunnen , voerschep , hond etc..... de paarden vinden dat dan ook....
http://youtu.be/GcovwXlsfY0

Wie loopt er dan ook het weiland in waar een groep paarden staat met een voerschep.... }:0
En zo'n springende, blaffende hond kun je er inderdaad ook niet echt bij gebruiken.
Vragen om problemen.

ik gebruik ok weleens en voerschep maar dan puur om ze naar het hek te roepen dan beetje geven schep weg pony aanlijnen.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:49

Ik draai m'n paard meestal ook om, dat is er echt ingeramd bij mij... Zou denken dat wanneer je je paard met z'n neus naar de weide zet dat hij dan eerder zoiets heeft van "vrijheid! :D" en dan niet blijft staan totdat het halster af is...

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:56

Ook mijn paarden moeten zich netjes omdraaien en wachten als ik het hek dichtdoe. Dat gaat heel goed, ze weten het precies.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:58

Ik doe het ook op jouw manier TS lijkt me nou niet echt gevaarlijk.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 23:04

Ik draai mijn pony's nooit om.
Als ze gewoon op de wei gaan is het simpel, deurtje open en ze kunnen er vanaf het stal + uitloopstukje inlopen als ze zin hebben.
En als ik ze mee heb gehad en weer terug zet is het ook simpel namelijk hek open, halster af, hek dicht en gelukt.
Nou moet ik ook wel zeggen dat ik erg makkelijke pony's heb die al laat je ze op het erf los rustig naar hun weiland sjokken.
En vreugde bokjes of keihard wegrennen zit er ook niet in want ze staan elke dag op de wei dus het is iets heel normaals voor ze.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 23:58

Meestal haak ik het draadje open, doe ik het halster al los en duw ik hem zo de wei in. :')

Maarja ik ken mijn paard dan ook, hij doet gaat standaart eerst een paar happen nemen en rustig lopen voordat hij naar de kudde vliegt, met andere paarden draai ik ze gewoon om.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 00:09

Het blijkt wel weer dat er toch meer mensen zijn die ervan overtuigd zijn dat omdraaien gevaarlijk is.
Gelukkig is de meerderheid voor het omdraaien.

Dit geeft maar weer eens aan hoe het er in de paardenwereld aan toe gaat.
Als mensen met jarenlange ervaring al dergelijke dingen niet meer weten dan wordt het voor beginners wel heel moeilijk.
Al met al komen dit soort dingen de veilligheid in de paardenwereld die toch al niet al te hoog is niet ten goede.

Als ik bij ons op stal meeloop met de paarden buiten zetten zijn er bepaalde mensen die ik niet graag om assistentie vraag.
Sommigen doen het hek pal achter mijn kont op slot zodat als ik het paard heb omgedraaid ik nooit meer een stap achterwaarts kan doen.
Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat ik mijn paard had omgedraaid dat ik vervolgens door een ander paard gepasseerd werd die zelfs een paar meter voor het weiland werd losgelaten door degene die er mee liep.
1 keer ben ik boos geworden bij het binnenhalen toen iemand mij de kont van een ander paard toedraaide terwijl ik met een ander paard stond waarvan we wisten dat ze elkaar niet lagen.
De persoon in kwestie reageerde hier heel laconiek onder.
Gelukkig is niet iedereen bij ons op stal zo, maar het is soms wel een ergenis.

Ik wil niet beweren dat ik alles perfect doe ik maak ook fouten, en die maakt iedereen.
Maar ik probeer wel van mijn fouten te leren en er beter op te worden.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 00:23

och die van mij klik ik gewoon zo lekker los hoor...
Ik ken hem... vertrouw hem..
en als je dan zegt blijven beesten he.. als je het zo omgedraait hebt.. kunnen ze je even goed wat doen.. als anders om hoor..

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 00:29

och die van mij klik ik gewoon zo lekker los hoor...
Ik ken hem... vertrouw hem..
en als je dan zegt blijven beesten he.. als je het zo omgedraait hebt.. kunnen ze je even goed wat doen.. als anders om hoor..
nouja.. zeg ook niet dat jullie techniek dan verkeerd is.. wil best geloven dat het veiliger is :)
maar ik heb er nooit zo bij na gedacht... omdat ik in die 10 jaar nog nooit een probleem hiermee ben tegen gekomen

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 00:30

Waarom is bokt soms zo vervelend met die plaatsing van berichten :7