Wat is nu echt een diehard kilometerfreter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: Wat is nu echt een diehard kilometerfreter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 08:35

ikke, natuurlijk kan die tent lichter. Wij rijden daar volgens mij alweer 5 jaar me rond, en dat was toen super. Nu kan het lichter, maar dat kost ook geld. En ik vind 2,2 kg al heel licht. Wellicht volgend jaar een lichtere tent. En wat ook scheelt, de tent wordt verdeeld over 2 paarden he! Ik rij altijd met de stokken en Penny heeft het zeil mee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 08:42

TurdusMerula schreef:
Hmm, daar heb je wel gelijk in. :)

Wat een gaaf voorstel, ik wil die ook!

Ik ga straks even kijken of de praktijk net zo mooi is als de foto.

Vandaag is "trektochtdag" :D We gaan een kritisch stuk van de bedachte route bekijken en even naar de Zwerfkei voor spulletjes. Wellicht ook nog even naar enkele andere legerdumps, lekker snuffelen naar nuttig spul.
De ringen zijn aan het zadel gezet, ziet er netjes uit en het lijkt degelijk genoeg voor bepakking. Nu het voortuig nog aanpassen en dan begin ik het redelijk voor elkaar te krijgen.

Antheman schreef:
ikke, natuurlijk kan die tent lichter. Wij rijden daar volgens mij alweer 5 jaar me rond, en dat was toen super. Nu kan het lichter, maar dat kost ook geld. En ik vind 2,2 kg al heel licht. Wellicht volgend jaar een lichtere tent. En wat ook scheelt, de tent wordt verdeeld over 2 paarden he! Ik rij altijd met de stokken en Penny heeft het zeil mee.

Zie mijn link, ik vind 80 euro nou niet bepaald de hoofdprijs. Wellicht is het beeldscherm geduldiger dan de praktijk, maar ik vind het de moeite om het eens te onderzoeken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 09:24

Da's idd een zeer schappelijk prijs, al heel wat anders dan die 200 euro! Voor een tent die notabene zwaarder is.

Klinkt goed Ikke, veel plezier met snuffelen, en fijn dat het al zo goed opschiet. :)

@Kuggur: Maar eer je zover bent steekt er al behoorlijk wat training in.
Plus een extra paard is gewoon extra zorgen, als het even kan wil ik dat niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:33

Gypsy schreef:
@Kuggur: Maar eer je zover bent steekt er al behoorlijk wat training in.
Plus een extra paard is gewoon extra zorgen, als het even kan wil ik dat niet.

Nou, ongeveer een week?
Onze reisgenoot reed vier jaar gelden met een handpaard naar zuid-Frankrijk en dat handpaard had ze op het moment van vertrek zegge een week! Dat dier was ook nog eens "levensgevaarlijk en niet te berijden". Nou ben ik met datzelfde levensgevaarlijke paard vorig jaar door zuid-Limburg gereden en dat was puur genieten. Er bestaat fotobewijs dat ik, zittend op dat paard, op het drielandenpunt sta.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 09:37

Hihi ik moet zeggen dat mijn ervaringen met handpaarden uit eigenwijze shetters bestaan. :')
Dus ik weet dat als het misgaat en het dier niet fijn meewerkt, je echt niet ontspannen zit.
(Ik ben regelmatig bijna van mijn paard getrokken, dat ik me met man en macht moest verzetten, en dat was nog maar een shet.)

Maar denk je dat een handpaard voor mij echt een meerwaarde zou hebben?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:43

Gypsy schreef:
Hihi ik moet zeggen dat mijn ervaringen met handpaarden uit eigenwijze shetters bestaan. :')
Dus ik weet dat als het misgaat en het dier niet fijn meewerkt, je echt niet ontspannen zit.
(Ik ben regelmatig bijna van mijn paard getrokken, dat ik me met man en macht moest verzetten, en dat was nog maar een shet.)

Je hebt meer bagagecapaciteit :D Enne, Sh*itten moet je gewoon iets degelijker opvoeden dan de meeste andere paarden (hetzelfde effect als onopgevoede kleine hondjes) en dan zijn het prima reismaatjes, mits ze het tempo van het grotere paard goed kunnen bijbenen (meestal niet).
Keep in Mind: Sh*itten zijn niet eigenwijs; het gros is gewoon nooit opgevoed!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 09:49

Hahaha bij eentje hebben we het handpaard gebeuren opgegeven. Die was braver als ze los liep dus deden we dat.
De ander tja, neem een paard die gedekt heeft en denkt nog altijd hengst te zijn. 1.17, kruising fjord shet, ga daar op zitten (zonder zadel altijd) en neem zijn shetmaatje die ook denkt hengst te zijn aan de hand mee en ga dan crossen. Meestal ging dat prima maar als die twee weer eens een week stil hadden gestaan, dan hielp zelfs een hengstenketting daar niks aan. Ik heb er wel verdomd goed van leren zitten. :')

Hm, oké een handpaard dus... Tja. :+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:51

Gypsy schreef:

Kwestie van je paarden eerst opvoeden voordat je ermee gaat handpaarden. Ik pak ook wel eens onze nummer 3 aan een touwtje mee om hem ook een "buitenritje" te geven zonder dat ik er dubbel tijd aan kwijt ben. Maar dan zit ik op een paard dat over het algemeen op lichte hulpen en op 1 hand is te rijden en het handpaard laat zich ook vrij gemakkelijk leiden. Het kost inderdaad een klein beetje extra energie, want je moet wat aandacht hebben voor beide paarden in plaats van voor maar eentje, maar het kan gewoon in alle gangen.
Voordeel van een handpaard op trektocht is om te beginnen je bagage, dus minder belasting voor je rijpaard, maar ook het feit dat paarden nou eenmaal niet bedoelt zijn om alleen te functioneren, het is voor het paard gemakkelijker als er een ander paard bij is.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:54

een ijslander als endurancepaard zou goed kunnen zijn, maar ik vind 70 kg+10 kg bagage eigenlijk al heel veel voor een ijslander. Natuurlijk heb je stevige en minder stevige ijslanders. De mijne heeft dan wel stevige benen maar een slank lijf, en bij hem is 80 kg echt te veel vind ik zelf.

een fjord is koel in de kop maar ook wat minder looplust hebben dan een ijslander. Hoeven, pezen en gewrichten zijn bij elk paard individueel van kwaliteit.

Succes met je keuze!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 10:20

Thx allemaal!

Tja opvoeden was geen probleem. Fanny bv stond met haar 5 jaar los met poetsen, verzette geen stap, ingereden geen probleem, voor de wagen geen probleem, maar om als handpaard/wandelpoown te dienen was mevrouw te trots. Vol op de rem en blijven staan. :+ Shetten met grootheidswaanzin. :')

Maar het is dus wel een optie ja, maargoed ik heb meer van voldoende tijd nog. Dit topic is vooral bedoeld om me goed te kunnen orienteren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 11:59

Ook een ander punt is, hoeveel ervaring heb je met trektochten?
Een weken of zelfs maandenlange solotocht in het buitenland is een behoorlijk ambitieus plan (en dat is mild uitgedrukt).
Als je antwoord op die vraag "weinig tot geen" is, dan gaat je voorbereiding heel wat meer moeten inhouden dan het in conditie brengen van je paard.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:38

Zoals in het begin van het topic al is gezegd, zou ik niet naar rassen kijken maar naar het paard zelf.
Ik heb zelf een pony (wss kruising AV x??), ze is fijngebouwd maar heeft zeer goede en 'droge' benen.
Haar hoeven zijn ook in orde, hoefsmid is er al een jaar niet meer aangeweest; natuurlijk kan je er geen ritten van 30 km mee maken over enkel asfalt. Ze is wel een verschrikkelijke heethoofd maar ze heeft ook veel uithoudingsvermogen.

Dus ik zou in jouw geval op zoek gaan naar een kruising met wat AV bloed ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 20:13

@Kugger: Ik zou mezelf idd geen ervaren trekker noemen nee. Maar daarom heb ik ook expres niet gezegd ik wil nu een paard kopen en dan volgende week vertrekken. Alle tijd van de wereld...

Met paarden met een scheut av erin heb ik idd goede ervaringen. :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:03

Gezien het gewicht wat je aangeeft zou ik een boomlooszadel absoluut afraden. Als je kijkt naar andere lange afstandsruiters (long riders guild) kom je geen boomloze zadels tegen.

Ga er van uit dat je een vierkantsmodel pony wil hebben (gewichtsdrager) en dat die maximaal 20% van het gezonde (en liever iets aan de schrale kant) lichaamsgewicht kan dragen gezien de hoeveelheid km's die je van plan bent.
Het is goed mogelijk dat je met jouw plannen aan een pakpaard vast zit. Aan te raden is nl wat stevig dier van ong. 1.50m ivm overal langs kunnen, energieverbruik (groter lijf heeft nu eenmaal meer voedsel nodig) en door compactheid minder kwetsbaar. Dan kom je bij een wat robuste pony van 1.50m uit op ong. 400kg en dus 80kg incl. tuigage.
Die 9kg bagage gaat je dan als ik die 70kg eigen gewicht goed heb gelezen niet lukken.
Let bij het uitkiezen van je pony ook goed op hoeveel ruimte je hebt voor je zadel. Nadeel van compacte pony in deze maat is nl de beperkte ruimte voor een zadel maat 17.5 inch die je als volwassen ruiter vrijwel zeker nodig hebt.

Trekpaard zou ik ivm o.a. energieverbruik afraden.
Muildieren zijn paarden voor ver gevorderden qua omgang, pony's zijn qua karakter vrijwel altijd flink makkelijker er vergevingsgezinder dan een muildier.

Je wollen deken is geen probleem, maar dan als dekje onder je zadel, dan is die deken multifunctioneel en alle moderne uitvindingen ten spijt heeft wol nog steeds meer voordelen dan nadelen als onderlegger op lange afstanden. Netjes vouwen is even oefenen, maar je hebt wel zat mogelijkheden om een schoon stuk op de rug van je paard te leggen elke dag en als jij het koud hebt kan de deken onder of om je slaapzak voor extra warmte.

Borstels : rubber rosborsteltje (kindermodel), als zachte borstel zo'n hoofdborsteltje en een hoevenkrabber met borsteltje is genoeg en neemt minder ruimte/gewicht in dan normale maat borstels.
Het kan heel handig zijn om een goede vijl mee te nemen (laat die wel in 2en zagen, daar heb je genoeg aan, mits 1 kant grof en 1 kant fijn is) Leer dus voordat je weg gaat zelf bijvijlen en voor het geval je ijzers moet gaan gebruiken zelf ijzers afhalen en weer vast zetten. Scheelt een hoop stress in de middle of nowhere in vreemd land.
Over vreemd land gesproken, hoe goed is je frans?

Meer advies en ervaringen :
http://www.thelongridersguild.com/

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 14:03

Thx Tamary.

Het boomloos zadel heeft door plenty goede ervaringen de voorkeur, maar mocht nu blijken dat het niet geschikt is komt er zo een ander zadel, is geen probleem. Ik pin me nergens op vast.

Ik ben nu bezig om bij een fell pony te gaan kijken, ietwat korte rug maar wel een stevig ding dus ik ben benieuwd.
Wollen deken gaat idd mee omdat hij zo multifunctioneel is.

Eeeh mijn frans? C'est horrible. :+
Maar ook hier geld, alle tijd van de wereld! Gelukkig is mijn engels wel goed, en met mijn handen en voeten ben ik een genie. :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:40

Alleen heb je aan Engels niet altijd wat in Frankrijk, veel Fransen vertikken het nog steeds. :')

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 20:24

Haha ik weet het...
Ik moet wel zeggen dat ik een taal het best al doende oppik.
Toen ik bv voor het eerst een week tussen de belgen zat, werd ik thuis nog 2 dagen voor belg aangezien omdat ik hun woorden had overgepakt en echt helemaal overschakeld was. (Echte belgen horen meteen dat het accent niet klopt, maar da's ook wel heel moeilijk.) Zo heb ik engels ook geleerd, gewoon doen.
Gramaticalessen etc. zijn niet aan mij besteed. Dus naar frankrijk gaan met mischien een op reis woordenboek is voor mij de laatste hoop, aangezien ik al heel wat leraren tot wanhoop heb gedreven. :o

betssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:59

wat een gaaf en heerlijk idee heb jij zeg, helemaal alleen (op je paard na dan) lekker de hort op voor een flink aantal weken... Kan me erg goed voorstellen dat je hier naar uitkijkt!
Mag ik vragen hoe je op dit idee bent gekomen? En hoe kun je dit financieel allemaal redden? Heb je een kans op een baan als je weer terugkomt? Of doe je écht alles op de bonnefooi? ;) Heel veel succes en geniet van de voorpret!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 21:06

Tja ik werk momenteel als aupair, dus kost en inwoning heb ik, plus nog 400 per maand.
In principe zou ik makkelijk volgend jaar moeten vertrekken. Maar over de praktijk twijfel ik nog want ik ben niet goed in sparen. :')
Tijdens de reis is wel het plan alles (of iig zoveel mogelijk) op de bonnefooi te doen, moet normaal geen probleem zijn. Eventueel onderweg af en toe een korte pauze om ergens te werken en wat bij te verdienen.
Als ik terugkom wsl eerst weer een poosje als aupair, met mijn ervaring zou ik binnen een week een job moeten kunnen hebben. Vorige keer dat ik een advertentie plaatste was dat namelijk binnen 1 dag het geval. En daarna eens zien of ik nou echt nog wil studeren, wie weet doe ik tijdens mijn reis wel inspiratie op.

Het zou dus tof zijn om een sponsor te vinden, maar aan de andere kant wil ik ook geen 2e laura dekker met giga mediacircus eromheen worden. :+ Zie de dierenbescherming in nl er wel voor aan om mijn paard in beslag te nemen ofzo. :')

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 08:37

Citaat:
Onze reisgenoot reed vier jaar gelden met een handpaard naar zuid-Frankrijk en dat handpaard had ze op het moment van vertrek zegge een week! Dat dier was ook nog eens "levensgevaarlijk en niet te berijden". Nou ben ik met datzelfde levensgevaarlijke paard vorig jaar door zuid-Limburg gereden en dat was puur genieten. Er bestaat fotobewijs dat ik, zittend op dat paard, op het drielandenpunt sta.

Hooooo braaf, zo komen de broodjeaapverhalen in de wereld, ik had Joy echt heus al maar liefst ZES weken voor wij naar Frankrijk vertrokken!!!! En in de basisomgang was ze helemaal niet levensgevaarlijk, ze was aan de hand echt een schatje, je moest alleen NIET, ik herhaal, NIET, proberen een voet richting de stijgbeugel te bewegen :D En als je zo stom was om TOCH door te zetten bedacht je je alsnog HEEL snel met verder opstijgen voor je een been erover had :') Maar dat is allemaal keurig opgelost, was in de basis gewoon een fantastisch maar volstrekt verkeerd begrepen paard.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 08:58

ik zou in jou geval gaan voor een haflo (haflinger x arabier) toch stevig maar ook genoeg pit maar wel koel in het hoofd.over het algemeen hebben ze goede benen en hoeven

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:17

Ik heb even de eerste reacties in je topic gelezen en daar zag ik dat de draver ook al benoemd werd. Mijn ervaring is dat de draver zeer geschikt is voor lange afstand ritten, ook een aantal dagen op een rij. Je hebt dravers dan ook in in verschillende hoogtes en ze zijn lang niet allemaal zo rank. Ook het karakter verschilt per paard. Ik weet niet wat je gewicht is bij een lengte van 1.75? Ik rij met mijn 1.72 en 65 kg op een rank dravertje van 1.55 hoog en dat gaat prima.
Wat wordt er trouwens onder 'afgeragde' dravers verstaan? Een paard wat heel wat koersen heeft gewonnen en met een leeftijd van 8 bijvoorbeeld afscheid moet nemen van zijn carriere, kan juist heel sterk zijn, omdat deze anders nooit zover heeft kunnen komen in de drafsport.
Uiteindelijk gaat het erom wat je zelf wilt, want buiten het karakter en de bouw die toch erg belangrijk zijn voor je, wilt het oog natuurlijk ook wat!

StarAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:30

Ik heb een aantal jaren geleden een trektocht van een drietal dagen gedaan,
ook gewoon alles op het gemakje. (hadden toch ongeveer een 35km per dag gemaakt)
Dit allemaal op mijn vorige haflinger (onder het zadel).

Het is de beste vakantie geweest die ik ooit gedaan heb, zou het zo opnieuw willen doen
(heb dit jaar een veulen dus ben een beetje gebonden op het moment)

Een tip: als het mogelijk is iemand laten meegaan met een koets dan hoef je dat gewicht niet allemaal mee te dragen (bij onze trektocht waren er 3 koetsen bij)
's avonds kwam iemand met de auto na om nog eten te brengen (hoef je ook niet alles mee te slepen)
wij sliepen namelijk in tentjes bij de paarden in de wei .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:56

keona schreef:
ik zou in jou geval gaan voor een haflo (haflinger x arabier) toch stevig maar ook genoeg pit maar wel koel in het hoofd.over het algemeen hebben ze goede benen en hoeven

Ja, zoeentje met een verkeerde genenmix..... De looplust van de Arabier met de lompheid van de Haflinger.... veel plezier.........

licorne schreef:
Citaat:

Hooooo braaf, zo komen de broodjeaapverhalen in de wereld, ik had Joy echt heus al maar liefst ZES weken voor wij naar Frankrijk vertrokken!!!! En in de basisomgang was ze helemaal niet levensgevaarlijk, ze was aan de hand echt een schatje, je moest alleen NIET, ik herhaal, NIET, proberen een voet richting de stijgbeugel te bewegen :D En als je zo stom was om TOCH door te zetten bedacht je je alsnog HEEL snel met verder opstijgen voor je een been erover had :') Maar dat is allemaal keurig opgelost, was in de basis gewoon een fantastisch maar volstrekt verkeerd begrepen paard.

Solly, telfout...... :o

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:12

Citaat:
Ja, zoeentje met een verkeerde genenmix..... De looplust van de Arabier met de lompheid van de Haflinger.... veel plezier.........

Goh wat zijn we toch weer lekker positief :D Neeeeeee eentje met de GOEDE genenmix natuurlijk! Heb er 15 jaar eentje gehad en dat was, inderdaad, het ideale trektochtpaard. Sterk, fit, vrolijk, onvermoeibaar, overal voor in en nergens bang van.
Volgens mij zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, en die kun je dus met meerdere types paarden bewandelen. Kies binnen je eisenpakket gewoon voor iets dat bij je past, want DAT is het belangrijkste. Als jij graag een fjord wilt, dan zoek binnen fjordenland jouw ideale trektochtfjord, want ze bestaan NET zo goed als de ideale trektochtdraver, haflo-arabier, KWPN-er, Merens, Criollo of whatever.
Ik ken fjorden die voor een woonwagen MEERDERE keren naar Zuid-Frankrijk EN terug zijn gelopen, en ik ken een draver die het tot Madrid geschopt heeft. Als ze fysiek gezond zijn, goed in elkaar zitten, ze zijn goed in de kop, en ze willen graag lopen en kunnen economisch lopen, dan kom je héél héél ver, zeker als je geen haast hebt. Beetje geluk moet je altijd hebben, maar mijn ervaring is dat, ALS er al zoiets als een "God" bestaat, hij zonder enige twijfel een zwak heeft voor echte reizigers :j