Schema Maximaal Gewicht Ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kyralicious_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:38

Ik vindt het persoonlijk een beetje onlogisch, ik weeg namelijk 62 kilo en rijd op een paard van boven de 1.71, dus zou ik te licht zijn.
Begrijp ik dit nou gewoon zo verkeerd, of waar ligt het aan?

Ireen_

Re: Schema Maximaal Gewicht Ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:44

Er staat toch vrij duidelijk dat het om maximaal gewicht gaat? dan kun je dus niet te licht zijn ;)

Kyralicious_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:05

Dit staat er:

75 - 90 kg

En ik begreep daaruit, dat je tussen dat gewicht moet zitten zodat het goed is.
Maar dan heb ik dat verkeerd begrepen.

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:49

Jeetje je mag jezelf bij het openen van een topic wel in gaan dekken met algemene voorwaarden zeg! Wat een, ik noem het maar even, "kommaneukers" zitten er bokt :-) flauwe reacties en aanvallen naar TS.... jammer hoor. Als je het er niet mee eens bent gebruik je het toch lekker niet?

En omdat het niet wetenschappelijk bewezen is iets te zwaar is betekent toch niet dat je dan met je overgewicht dan zomaar overal op kunt stappen? lekker belangrijk in dit geval of iets wetenschappelijk bewezen is, waarom maken de alles weters in dit topic niet zelf een schema en posten dit om het te delen met anderen als je het zo belangrijk vindt om TS haar ongelijk te bewijzen? Of steek je tijd in een nieuw nutteloos "wetenschappelijk onderzoek" ditmaal over ruiter gewicht en draagkracht...

Ik vind het zelf een goed indicatief schema, de ervarener mensen kunnen beter inschatten of iets wel of niet kan qua gewicht in bouw, voor het gros van de bokkers lijkt mij dit een goede indicatie, helemaal gezien de vragen altijd die worden gesteld "ben ik te zwaar voor mijn pony".

Juliapaard_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:22

Ik mag net niet meer op een A pony haha ik ben wel lang en mijn benen bungelen onder een kleine B pony echt wel..maar met mijn gewicht kan het dus wel..nooit gweten dat er zulke schema's bestaan. Ik denk ook dat het ligt aan hoe goed je kan rijden een ongebalanseerd persoon is misschien niet zwaar maar kan een pony/paard nog steeds heel veel pijn doen door alleen maar verkeerd op te stappen,vaak heen en weer te wiebelen, enz.

Juliapaard_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:24

Ireen_ schreef:
Er staat toch vrij duidelijk dat het om maximaal gewicht gaat? dan kun je dus niet te licht zijn ;)

Haha dat zou ook wel een beetje vreemd zijn, te klein kan natuurlijk wel :)

Rosalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:39

Ik heb een D-pony van 1.48 stokmaat en ik weeg 60 kilo, mijn stalgenootje rijd ook 1 keer per week op haar en weegt ook ongeveer 60 kilo, ik heb een andere bijrijdster gehad waarbij mijn pony duidelijk verzet toonde zodra zij opsteeg, en zij woog 80 kilo kwamen we achter, ze was klein maar woog zwaarder, mijn pony vond dit alles behalve prettig op haar rug, en je zag met rijden dat ze er moeite mee had, ik ben met haar gestopt als bijrijdster, mijn pony wou niet eens in draf gaan,ja...met heel veel pijn en moeite, nu ik dit schema zie schrik ik me kapot! Mijn pony is dus wel nog erg iel, warmbloedje, en nog erg jong, 4 jaar, weinig spieropbouw nog, arm dier, wat heb ik haar aangedaan !!!!!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:50

Rosalove schreef:
Ik heb een D-pony van 1.48 stokmaat en ik weeg 60 kilo, mijn stalgenootje rijd ook 1 keer per week op haar en weegt ook ongeveer 60 kilo, ik heb een andere bijrijdster gehad waarbij mijn pony duidelijk verzet toonde zodra zij opsteeg, en zij woog 80 kilo kwamen we achter, ze was klein maar woog zwaarder, mijn pony vond dit alles behalve prettig op haar rug, en je zag met rijden dat ze er moeite mee had, ik ben met haar gestopt als bijrijdster, mijn pony wou niet eens in draf gaan,ja...met heel veel pijn en moeite, nu ik dit schema zie schrik ik me kapot! Mijn pony is dus wel nog erg iel, warmbloedje, en nog erg jong, 4 jaar, weinig spieropbouw nog, arm dier, wat heb ik haar aangedaan !!!!!

Dat was dan inderdaad te zwaar. Gelukkig ben je erachter gekomen en gebeurt het niet meer.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:59

Goede richtlijn dit schema..

Ik heb een D pony van 1.40 waar ik de max van 68 kilo voor heb. Ze is een
kruising quarter x haflinger dus echt een mega stevig type, denk
wel dat dat echt uitmaakt trouwens.

Door de kerst en
oliebollen zit ik daar zelf nu iets boven maar ik ga er ook echt niet opzitten :n
Ik ben van mening dat wanneer je zo'n grens gesteld hebt, je je daar ook aan moet houden.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:32

Haha dan kan ik nog steeds op een B welsh hahaah :P
Maar volgens mij is dit wel netjes gezegt ,
Bedankt TS :)

Maar ik denk dat je ook gewoon moet kijken naar de paarden en pony's invidu..
Hoe reageren zij op de ruiter... dat zegt vaak al genoeg :)

bowi2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:41

Heb je ook een schema voor de maximale lengte ?

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:52

Nu een (echt) voorbeeld in de extreme vorm: ik heb een vriend die graag zou beginnen met rijden, nooit eerder gedaan. Hij is ruim 2 meter en weegt zo'n 100kilo, hetgeen hem met zijn lengte slank\normaal maakt. Op wat voor paard zouden jullie hem zetten?

Ikzelf heb met mijn 75kilo, 1.70 en maatje 38 jarenlang een smalle arabierkruising van 1.45 gereden overigens. Met groot succes. Ik ben altijd van mening dat lengte veel meer invloed heeft dan gewicht, omdat het de balans van het paard zo verstoord.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:55

KPet schreef:
Nu een (echt) voorbeeld in de extreme vorm: ik heb een vriend die graag zou beginnen met rijden, nooit eerder gedaan. Hij is ruim 2 meter en weegt zo'n 100kilo, hetgeen hem met zijn lengte slank\normaal maakt. Op wat voor paard zouden jullie hem zetten?

Ikzelf heb met mijn 75kilo, 1.70 en maatje 38 jarenlang een smalle arabierkruising van 1.45 gereden overigens. Met groot succes. Ik ben altijd van mening dat lengte veel meer invloed heeft dan gewicht, omdat het de balans van het paard zo verstoord.

een shire/clydesdale/belgisch trekpaard? of toch zeker minstens een stevig gebouwd warmbloed van 1 M 80 ergens moet je natuurlijk wel een maximaal gewicht stellen vind ik, is eerlijker voor de paarden :)

Meggie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:43

Ik neem zelf altijd 20% en dan op basis van de bouw van het paard haal ik daar zo'n 10 kilo bij of af. Dus als een paard 500 kg weegt en hij is echt stevig (shire achtig) zeg ik 110, maar is hij een en slank vind ik 90 de max.

Chrisanne15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 15:49

Ik zou dus ook nog op een a'tje mogen rijden :D

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:00

Hmmm...
Billy gaat te koop!
Ben dan al wel 8 kilo afgevallen.. maar weeg alsnog 74,5 kilo...
En met zijn 1.46 (D-pony) kan dat dus gewoon niet ....

Nou, ik vind persoonlijk ook dat vanaf een bepaald gewicht (overgewicht) je gewoon niet meer op een paard moet gaan zitten...
Maar ik ben ook van mening dat het echt per paard/pony verschild...
De ene D-pony is de andere niet..
Die van mij is een flinke robuuste haflingerkruising...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:13

Goed schema. Ik zorg zelf dat ik altijd netjes op gewicht blijf en dat is best wel opletten en soms streng zijn. Maar ik zo min mogelijk belastend zijn voor mijn paard, dat vind ik wel zo eerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:17

Dan weet ik genoeg ruiters die niet meer op hun paard zouden mogen rijden omdat ze:

a te lang zijn
b te zwaar zijn

Jammer dat ze het vaak zelf niet doorhebben.

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:46

De cavalerie richtlijnen waren en zijn nog altijd 20% van het paardengewicht, oftewel 125 kilo.
De meeste legers hebben toch een paar eeuwen ervaring gehad met ruitergewicht, en paardenkrachten

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:08

CoolCorrie schreef:
De cavalerie richtlijnen waren en zijn nog altijd 20% van het paardengewicht, oftewel 125 kilo.
De meeste legers hebben toch een paar eeuwen ervaring gehad met ruitergewicht, en paardenkrachten

In oorlogstijden stel je toch al gauw je richtlijnen bij. Dan is paardenwelzijn toch echt een stukje minder belangrijk en denk je gewoon praktischer.

Ik vind het eerlijk gezegd best een goed schema omdat ik denk dat je hiermee zowiezo veilig zit.

Het is gewoon een hartstikke gevoelig onderwerp want niemand wil horen dat het misschien nadelig kan zijn voor je paardje als je zelf boven het gewicht zit. Nu hoeft het ook niet meteen grote consequenties te hebben voor je paardje maar ik denk zeker dat een aantal keer per week een te zwaar iemand op een paardenrug zeker schade kan aanrichten.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:13

Femke_L schreef:
Hmmm...
Billy gaat te koop!
Ben dan al wel 8 kilo afgevallen.. maar weeg alsnog 74,5 kilo...
En met zijn 1.46 (D-pony) kan dat dus gewoon niet ....

Nou, ik vind persoonlijk ook dat vanaf een bepaald gewicht (overgewicht) je gewoon niet meer op een paard moet gaan zitten...
Maar ik ben ook van mening dat het echt per paard/pony verschild...
De ene D-pony is de andere niet..
Die van mij is een flinke robuuste haflingerkruising...

Ben ik het mee eens.
Ik heb een paard van 1,64 maar daar zou ik liever niet meer als 60 kg op zien zitten bijvoorbeeld. (Hij word nu niet meer bereden).
Er spelen zoveel factoren mee :j

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:46

A study was recently published from Ohio State Technical Institute that looked at eight light riding horses and had them carry from 15% to 30% of their body weight while they were exercised using a submaximal mounted standard exercise test. Horses were fitted with a wireless heart rate monitor, and blood samples were taken before and after exercise. The study revealed a weight load of 25% to 30% was found to influence work rate, heart rate, and blood tests. However, horses that carried only 15% to 20% of their body weight did not experience a difference in heart rate, respiratory rate, or work rate compared to riderless horses at exercise. This would indicate the 1920 U.S. Cavalry estimate of 20% of a maximum carrying capacity of a horse printed 90 years ago was pretty accurate. So this would indicate that a 1,000-pound horse should only carry 200 pounds and that includes saddle, rider, and equipment. The only concern is that if a horse is overweight, it does not indicate they can carry more weight because their bones and tendons are the same size, so the 20% should be figured on the horse’s normal body weight.

deze studie was van 2011. Met andere woorden 20% is het maximale toegestane gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:13

Aaah dan mag ik precies op mijn pony ;)

Kusevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:17

Oeh handig zo een schema! ^^

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:45

CoolCorrie schreef:
A study was recently published from Ohio State Technical Institute that looked at eight light riding horses and had them carry from 15% to 30% of their body weight while they were exercised using a submaximal mounted standard exercise test. Horses were fitted with a wireless heart rate monitor, and blood samples were taken before and after exercise. The study revealed a weight load of 25% to 30% was found to influence work rate, heart rate, and blood tests. However, horses that carried only 15% to 20% of their body weight did not experience a difference in heart rate, respiratory rate, or work rate compared to riderless horses at exercise. This would indicate the 1920 U.S. Cavalry estimate of 20% of a maximum carrying capacity of a horse printed 90 years ago was pretty accurate. So this would indicate that a 1,000-pound horse should only carry 200 pounds and that includes saddle, rider, and equipment. The only concern is that if a horse is overweight, it does not indicate they can carry more weight because their bones and tendons are the same size, so the 20% should be figured on the horse’s normal body weight.

deze studie was van 2011. Met andere woorden 20% is het maximale toegestane gewicht.

Dat er een studie naar is gedaan wil niet zeggen dat het ook zo IS. :)

edit: vind het persoonlijk best een goede richtlijn hoor, 15 tot 20%. Dan hou je het allemaal best safe. Maar dat er een studie naar gedaan is wil niet zeggen dat het dan meteen ook helemaal waar is.