Paard o.v.b van betaling verkocht! TIPS gevraagd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kwakernoot

Re: Paard o.v.b van betaling verkocht! TIPS gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:47

Succes ermee.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:59

de americaanse reprodinges bellen;)
nee zonder dollen, erg vervelend dat het allemaal om geld gaat en dat er vanuit de andere kant niet naar het dier echt word gekeken.
het is altijd moeilijk mensen te vertrouwen die je niet kent.
als je in de buurt had gewoond en de staleigenaar wel wat had gekend op een goeie manier was het vast makkelijker geweest.
hoop dat het uiteindelijk toch goed gaat komen

monique_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:46

erg vervelende situatie!!! Ik zou idd ook rechtsbijstand bellen want ik hoorde laatst nog van mijn stalhouder dat degene die het paspoort in bezit heeft, ook nog de eigenaar blijft van het paard. Hierdoor zou je sterk in je schoenen staan.
Staat er in je contract ook iets over wat er gebeurt bij geen betaling? Meestal wordt dit wel opgenomen in een contract en dan zou je daar ook op terug kunnen vallen.
Succes!!!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:01

monique_s schreef:
want ik hoorde laatst nog van mijn stalhouder dat degene die het paspoort in bezit heeft, ook nog de eigenaar blijft van het paard. Hierdoor zou je sterk in je schoenen staan.

Dit is kolder.

Een paspoort is geen eigendomsbewijs en hoort ten aller tijde bij het paard aanwezig te zijn. Officieel moet een pensionhouder de beschikking hebben over het paspoort en dien je het paspoort als je met het paard op stap gaat het paspoort daar op te halen en weer terug te brengen. In de praktijk gebeurd dit niet maar officieel hoort het wel want bij een eventuele controle van de AID dient het paspoort door de stalhouder getoond te kunnen worden. Alleen tijdens een buitenrit oid hoeft het paspoort niet bij het paard aanwezig te zijn.

Wellicht is het wel handig om het stamboek op de hoogte te brengen zodat er geen duplicaat papier aangevraagd kan worden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:31

IK snap niet dat je zonder paard bent weg gegaan. HOe kun je iets als onderpand houden wat niet van de wanbetaler is? NIEt dus...

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:48

Omdat dat diefstal is!! De TS is niet de rechtmatige eigenaar! En daarbij kan ik mij goed voorsellen dat de manegehouder het paard als onderpand aanhoud aangezien er dan geen enkel machtsmiddel meer is om alsnog te betalen. En daarbij nog een leuk punt, wie moet hij geloven, hij heeft een overeenkomst gesloten met de eigenaar om het paard te stallen, hier staat de TS geheel los van. Als hij het paard mee zou geven aan de TS loopt hij het risico om aangeklaagd te worden wegens het vrijwillig meewerken aan diefstal.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 01:01

Juist niet, pas na betaling ben je eigenaar van een paard, dus t.s. is, gezien de betaling niet goed is nog gewoon eigenaar, staleigenaar is nu dus juist medeplichtig aan achterhouden van onterecht toegeeigende bezitten.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 01:19

hecowo schreef:
Omdat dat diefstal is!! De TS is niet de rechtmatige eigenaar! En daarbij kan ik mij goed voorsellen dat de manegehouder het paard als onderpand aanhoud aangezien er dan geen enkel machtsmiddel meer is om alsnog te betalen. En daarbij nog een leuk punt, wie moet hij geloven, hij heeft een overeenkomst gesloten met de eigenaar om het paard te stallen, hier staat de TS geheel los van. Als hij het paard mee zou geven aan de TS loopt hij het risico om aangeklaagd te worden wegens het vrijwillig meewerken aan diefstal.

Ik graag willen weten wat jou er zo zeker van maakt dat de vriendin van TS niet de rechtmatige eigenaar is?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 01:19

@Smurffie
Maar daar heeft de stalhouder geen "boodschap" aan.
Hij heeft een overeenkomst met de nieuwe eigenaar. Die betaald de stal voor het paard niet.

Ik zou als stalhouder ook niet zomaar een paard meegeven aan de eerste de beste die zegt dat het paard van hem is. Mss werkt hij wel samen met de wanbetaler.... en heb je helemaal niets meer.

TS moet de overeenkomst met de nieuwe eigenaar ontbinden, wil diegene daaraan niet meewerken, dan zal de rechter dat moeten doen. Dan pas heeft TS recht op het paard.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 01:31

hier ook een meelezer.. hoop echt dat er een oplossing komt!! sterkte..

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 01:35

Dat stalgeld is niet jouw schuld, jij bent gedupeerd, je paard is wettelijk nog van jouw.
Contractbreuk of niet, ik haalde hem op.
Wie en welk leger houd me dan nog tegen??? _-:(

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 01:38

Brainless schreef:
@Smurffie

TS moet de overeenkomst met de nieuwe eigenaar ontbinden, wil diegene daaraan niet meewerken, dan zal de rechter dat moeten doen. Dan pas heeft TS recht op het paard.

Als in het contract staat dat het paard pas officieel van eigenaar verwisseld zodra het complete bedrag is over gemaakt dan valt er weinig te ontbinden. Het is de ellende dat wij niet de inhoud van dat bewuste contract kennen.

Het lijkt mij het beste om allemaal onze meningen en gedachtes op een zijspoor te zetten en af wachten wat de advocaat ervan zegt. Dat is tenslotte iemand die er verstand van heeft.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 02:07

Wat een ruk situatie maar ben blij dat ze er goed bij stond. das tenminste positief ja en verder overleggen met die advocaat of politie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 02:11

orlando_2010 schreef:
het blijkt dus te zijn dat de stalachterstand 1700 euro is en dat eerst betaalt moet worden ongeacht door wie voordat romanova opgehaald mag worden want hij gebruikt romanova als onderpand voor het bestaande schuld daar.

Was wel te verwachten eerlijk gezegd...
Die staleigenaar ziet met het paard ook zijn kans om ooit nog betaald te worden de deur uit lopen dus logisch dat die een slot op de deur hangt.
Hebben jullie er nog politie oid bij gehad? Zou ik persoonlijk wel hebben gedaan, niet om banketstaaf te zijn tegenover die stalhouder maar jullie zitten wel samen dik in de problemen.
Want watvoor reden heeft die kerel nog om te gaan betalen? De stalhouder wil geld of het paard, als hij die betaald en het paard komt vrij kan hij die meteen afgeven aan jou dus voor hem is er alleen nog maar verlies te boeken, hoe je het ook bekijkt. Daarom zou ik er politie bij halen, situatie uitleggen en kijken wat je kunt doen.
Heb je nog iets afgesproken met die stalhouder? Persoonlijk zou ik ook een slot op de deur hebben gehangen, niet dat dat veel tegenhoud maar toch, die stalhouder weet ook wel wat het paard waard is en wil er waarschijnlijk geen extra kosten meer aan hebben, aangezien de huurschuld de waarde van het paard al te boven is. Dus de kans is best reel dat hij het paard verkoopt, zeker als die kerel 'spoorloos' is.

Daarnaast is het NIET zo dat degene met de papieren de eigenaar is, voor de wet is degene die de afgelopen x maanden de verzorging en bijkomende kosten op zich heeft genomen, de eigenaar (tenzij uitdrukkelijk anders vermeld in het contract). In dit geval gaat het om een huurachterstand van 1700 euro, dat paard zal dus al zeker een half jaar op die stal staan wat de stalhouder de wettelijke eigenaar maakt :)*
Tijd om afspraken te maken met de stalhouder, wellicht kunnen jullie samen een kort geding aangaan?

Ebony_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 10:16

Ja dat is idd ook mijn idee. Samen met de staleigenaar kijken wat jullie voor elkaar kunnen betekenen.
Is de staleigenaar ook zo slim geweest een contract op te stellen? Of doet deze het zwart...anders staat deze ook weer zwakker.
Ik zou proberen een "goede" band op te bouwen met die staleigenaar. Jullie zitten in t zelfde schuitje en jij wil het beste voor je paard.
Succes en hoop dat je met je advocaat verder komt.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 10:45

Dit wordt nog lachen maar als je eerlijk bent kan die merrie beter op die stal blijven!
Dan weet je zeker dat ze gevoerd wordt en water heeft :o
Zeker het beste voor je paard.

Als beide het verkoop contract ondertekent hebben dan MOET hij betalen en zal de 1e verkoopster betalings gegevens van deze man moeten aan kunnen tonen.
Maar goed de wet is scheef en je kan overal onderuit.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 10:55

Brainless schreef:
@Smurffie
Hij heeft een overeenkomst met de nieuwe eigenaar. Die betaald de stal voor het paard niet.

Ik zou als stalhouder ook niet zomaar een paard meegeven aan de eerste de beste die zegt dat het paard van hem is. Mss werkt hij wel samen met de wanbetaler.... en heb je helemaal niets meer.

Simpel.. contract met handtekeningen tonen ;)
gezien als de handtekeningen niet waar zijn dat fraude is krijgt ie daar geen problemen mee.
Dus geef de staleigenaar maar een kopie van het contract en laat het paard in.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:19

smurffie schreef:
Brainless schreef:
@Smurffie

Simpel.. contract met handtekeningen tonen ;)
gezien als de handtekeningen niet waar zijn dat fraude is krijgt ie daar geen problemen mee.
Dus geef de staleigenaar maar een kopie van het contract en laat het paard in.

En je paspoort natuurlijk,Denk wel dat er dan een veearts bij moet zijn ivm chip controle. er zijn nl zoveel bruine pony's met aftek snap je...

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:08

Idd alles hangt van de overeenkomst af wie de wegmatige eigenaar is.

Bij koop op afbetaling sluit je een overeenkomst waarbij de koper direct eigenaar is van het paard en in termijnen de koopsom aan jou afbetaald. Vanwege het feit dat de koper per direct eigenaar is van het product heeft hij of zij het recht het product door te verkopen, het geen de verkoper niet graag ziet. Daarom is er ook een bijzondere vorm van financieren/verkopen. Hierbij is de verkoper eigenaar zolang er niet is voldaan aan alle betalingstermijnen. Deze vorm heet huurkoop maar moet wel expliciet vermeld staan in het koopcontract.

Als er in het koopcontract niets vermeld staat m.b.t. huurkoop wordt er standaard uitgegaan van de koopsomregeling. Om je paard terug te krijgen zal je een juridische procedure moeten opstarten om het koopcontract te vernietigen. Tot een aankoopbedrag van € 5000,- moet je naar de kantonrechter Vanaf € 5000,- moet je naar de rechtbank (sector civiel).

Hoe weet ik dit zo zeker? Onbetaalde leveranties (veelal op rekening) zijn zodra de goederen afgeleverd zijn per direct eigenaar. Wij hebben helaas meermaals procedures moeten opstarten om onbetaalde goederen terug te vorderen van bedrijven die op de leverdatum net hun faillisement hadden aangevraagd. Curator legt onmiddelijk beslag op alle waar en dus ook op de net geleverde goederen. Ook daar blijkt dan al weer dat je als verkoper geen poot hebt om op te staan aangezien zodra het hier de voordeur verlaat de koper eigenlijk al wettelijk eigenaar is.

Discussieren hierover heeft geen zin de wet zit eenmaal zo scheef in elkaar. Aan de andere kant ook begrijpenlijk, het zou niet best zijn dat je als leverancier/industrie/assemblage bedrijf pas met de goederen/producten bezig kunnen gaan wanneer de rekeningen aan de verkoper is betaald terwijl de meeste bedrijven "tegenwoordig"een factureringstermijn van 30 dagen hanteren.
Zo zie je maar dat betaling en eigendomswisseling zoals in dit bovenstaande voorbeeld in zekere mate los van elkaar moeten worden gezien.

Daarom is het dus ook goed om te weten dat je met een huurkoop regeling zeker van je zaak bent.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:13

Oke prima dat neem ik zo van je aan maar dan nog weten we niet zeker of dit alles aan de orde is in deze zaak omdat de inhoud van het contract voor ons niet bekend is.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:34

Sieppus schreef:
Dat stalgeld is niet jouw schuld, jij bent gedupeerd, je paard is wettelijk nog van jouw.

Inderdaad, zolang jij je geld nog niet binnen hebt, is het paard ook niet verkocht en nog steeds van jou dus!
Ben benieuwd wat je advocaat hier van zegt.

RedZone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:47

Met een hoop spanning hoopte ik op een al goede update.
Ik hoop dat alles die avond goed is gegaan eergisteren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:04

monica08 schreef:
Sieppus schreef:

Inderdaad, zolang jij je geld nog niet binnen hebt, is het paard ook niet verkocht en nog steeds van jou dus!
Ben benieuwd wat je advocaat hier van zegt.

Dus zou TS ook de stallingskosten van haar paard moeten betalen (als je het zo bekijkt).

Wat is er afgesproken qua stalling en DA kosten??
Wie heeft het paspoort?

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:37

TS heeft er niet voor gekozen om haar paard daar neer te zetten dus hoeft imo ook niet te betalen voor de stalling.
Lastige situatie, dat is 1 ding wat zeker is.

Ik neem aan dat de man het paspoort heeft, want je mag het paard toch niet zonder paspoort vervoeren?

orlando_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:56

monica08 schreef:
Ik neem aan dat de man het paspoort heeft, want je mag het paard toch niet zonder paspoort vervoeren?

nee de man is niet in bezit van het paspoort