Wie rijd er in de B met sporen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patty83

Re: Wie rijd er in de B met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:27

Ik heb de B doorgereden met (knop) sporen. Er wordt veel geroepen dat een spoor alleen is om de hulp te verfijnen, maar een voorwaartse hulp is toch ook een hulp?!
Ik neem aan dat als je vindt dat je in de B geen sporen nodig hebt, jullie ook zodra er M gestart wordt de zweep opzij leggen in de training (en niet pas op het allerlaatste moment voordat je de proef begint)
Ik rijd soms met mensen die perse zonder sporen en zweep willen rijden, maar vervolgens zo hard aan (moeten) drijven dat het aan de andere kant van de bak te horen is. Lijkt me ook niet prettig. Iedereen moet maar doen waar ze zich het beste bij voelen ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:43

maradhja schreef:
Ik rijd ook niet met sporen, toen ik mijn paard zadelmak ging maken heb ik er ook voor gekozen om haar vanaf dat moment aan mijn been te rijden en niet met een spoor.
Een tijd terug heb ik hier ook een topic over geopend, dat ik niet snap dat ik de enigste ruiter was in de B zonder spoor, sommige zullen zeker wel een spoortje nodig hebben, maar andere ook zeker niet.
TJaa eigen keuze, maar ik wil in de B echt niet met een flink wieltje rijden, het zou eruit zien, dadelijk reageert ze helemaal niet meer op mijn been, nee daar pas ik voor.

Als je je been goed gebruikt blijft ze gewoon op je been reageren.
Met spoor wil niet automatisch zeggen dat je op je spoor rijdt. Je rijdt nog steeds op je been, met je spoor als ondersteuning.
Ik rijd wel in de B met wielsporen. Maar mijn pony reageert ook gewoon prima op mijn been.
Waarom een spoor, zul je dan denken. Omdat hij af en toe mijn been negeert en recht blijft in de buiging, of omdat hij soms teveel gefocust is op de omgeving (en mij dus vergeet) en ik hem zo even wakker kan kietelen.
Ik hou mijn been stil en ik moet echt bewust mijn hak optrekken en tenen naar buiten draaien om mijn spoor te gebruiken, dus gebruik ze alleen wanneer echt nodig. Hij heeft nogal ronde ribben en daardoor een bolle buik :D

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:36

Ik heb heel snel het idee (zit wel tussen mijn oren maar goed) dat je je paard niet scherp houd wanneer je met sporen rijdt.
Dit heeft puur te maken met het feit dat de bereiders van mijn vorige wedstrijd paard constant met sporen in de buik zaten te porren!! Dit deden ze ook met sporen met een wieltje, met als gevolg dat ik hem nog maar net de L1 kon rondrijden. Hij keek niet meer om naar mijn been, ook heb ik veel geprobeerd hem aan mijn been te maken, maar tervergeefs, het paard was al bijna 21 enjaa, als dat jaáren lang is gedaan dan heeft het geen nut meer.
Ik heb dus zelf bewust gekozen om nog geen sporen te gebruiken, ook probeer ik mijn zweep zoveel als mogelijk weg te leggen, aangezien je deze in het M ook niet mag gebruiken en ik ook niet alleen op een zweep wil rijden.
Wanneer ik zo hard moest gaan schoppen dat het aan de andere kant van de bak nog te horen was, dan ging ik ook echt wel nadenken over een spoortje.
Het is maar net wat bij je paard past, maar het valt wel enorm op dat er in de B weinig ruiters zonder sporen rijden.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:40

Bij mij zitten ze standaard om mijn laarzen dus ik heb ook in de klasse B met sporen gereden, niet dat het nodig was oid. sporen om hebben en gebruiken is wat anders, pure luiheid :') geef ik toch wel toe

krnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:48

heb ook in de B gereden met sporen, doordat mijn paard gewoon iets afgeleidt was en zo net iets beter reageert, had in mijn geval niets te maken met luiheid, thuis train ik namelijk altijd zonder. en zijn ondertussen M2 dresuur.

ZynediLoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:54

Nou, ik rij ook met sporen.. en ik moet dan nog beginnen in de B alleen me wedstrijden ga nooit door.. |(

Maar mijn paard is dan wel redelijk aan me been maar als ze niet op me kuit reageert, kan ik een prikje geven met me spoortje. richting de M mag je geen zweep meer gebruiken dus veel mensen denken dan dan kan me paard er maar al vast aan gewend zijn.
en die van mij flipt met een zweep dus dan heb ik een klein spoortje om.
Met verruimen heb ik hem namelijk wel nodig.

dus als je gewoon met je kuiten aan spoort gebruik je hem niet (wat de bedoeling is) en als ze dan niet reageren heb je een iets scherper hulpmiddel bij de hand.
Dat is mijn reden.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:44

ik rij nog zonder sporen maar wieweet dat ik daar binnenkort wel mee ga beginnen. ik vind dat sporen in de B niks uitmaakt.. het is precies het zelfde als je met sporen gaat rijden in de Z vind ik omdat het paard zou zowiezo aan je been moeten zijn (ongeacht je B of Z rijd) is je paard niet aan het been (lastig op te lossen) dan vallen de meesten terug op een zweepje óf sporen..

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:24

Ik heb een 4 jarige heeele vlugge fries dus ik rijd de komende tijd nog zonder...
Heb met mijn andere paarden voorheen wel altijd met sporen gereden.. ook in de B..., maar aangezien m´n friesje zo vlug is en goed aan de hulpen laat ik ze nog even in de kast liggen :o

xxBritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:52

Ik doe het zelf niet, maar het ligt er ook aan wat voor paard je hebt denk ik :j.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:16

Ik niet, ik hoop in de M nog steeds niet. Persoonlijke uitdaging.
Hoewel ik wel graag de goede beenhouding zou willen krijgen zodat ik eventueel
wel fair met sporen kan rijden.
Zelf vind ik dat t bij een correct opgeleid paard niet nodig zou moeten zijn.
Al snap ik wel het nut van de verfijning van de hulpen met sporen.

Blazie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:11

Dat ligt denk ik heel erg aan je paard. Ik rij met stompe sporen, hij reageert veel beter en sneller erop.

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:01

Ik rijd ook in de B met sporen, waarom? Omdat mijn pony met een super kleine druk van mijn spoor al flitsend en fijn vooruit gaat en als ik geen sporen aanheb en ik kom met mijn been moet ik vaker groter komen voor ze gaat en ze heeft er een ontzettende hekel aan. Dit kan ook komen omdat ze onderhand al 13 is en altijd met sporen is bereden en hier dus al aan gewend is:) Maar zo kan ik mijn hulpen kleiner maken en is het voor haar veel fijner:)

spetter2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:50

Hallo,

ik rij op mijn haflinger met sporen, ook op wedstrijd.
Omdat ik niet goed kan aansporen en weinig kracht in mijn kuiten heb vanwege een ongeluk.

gr

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:56

ik rijd ook met sporen. Heb 2 jaar moeilijk gedaan omdat ik geen sporen wilde op mijn jonge paard maar ze ging steeds in de staak wanneer ik haar een tikje gaf met de zweep wanneer ze niet op mijn been reageerde. (ze moest natuurlijk wel leren dat been voorwaarts betekende) Toch maar aan de spoor dus.... en NOOIT meer in de staak. En ze reageert nu prima op mijn beenhulpen. Wanneer ze dat toch een keer 'vergeet' kan ik dat meteen goed corrigeren omdat ik de spoor al om heb :)

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:58

wandaa schreef:
_Sim_ schreef:
Ik begrijp niet waarom er altijd zo "verwonderd" gereageerd wordt als men in de B met sporen rijdt.
Alsof je in de B alleen maar klungels rijden die hun paard niet snel voor het been hebben en geen verfijnde hulpen kunnen geven met hun spoor. :?

Inderdaad! Dat je in de B rijdt betekent niet dat je een "slecht" paard hebt of "niet" kan rijden, betekent in ieder geval dat je gewoon beginner bent op wedstrijden, dus waarom zou je inderdaad niet met sporen rijden?

Ik rij mijn paard altijd met sporen. Betekent niet dat ik ze non stop gebruik, gewoon om de beenhulp te verfijnen of versterken als dat nodig is.. kan dus toch ook gewoon in de B? :)

ik ken ook zat mensen die zz- licht starten, en ook nog in de l1 rijden.. dus dar maakt verder niks uit.

maartjehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:47

Ik zal nooit met sporen rijden in zo een rubriek. Kijk op een begeven moment moet je natuurlijk. Maar in het begin zou ik echt alleen op benen rijden, en dan wel soms een zweep. Maar dat is ook alles!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:19

ik heb altijd met sporen gereden in de B. het waren wel hele kleintjes, dus alleen om hulpen te verfijnen als dat nodig was.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:22

ik rij met 30mm sporen zonder knopje.
Niet een te scherpe achterkant maar echt een knopje zit er niet op!
Zit doe ik bij alle pony's die wij thuis hebben staan.
ik heb ze altijd om maar gebruik ze weinig.
Als je er goed mee rijd raakt je spoor de buik niet dus heeft je paard er ook geen last van

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:59

ik vind ook dat je in de B gewoon met sporen kan rijden. je hoeft idd geen beginner te zijn als je met wedstrijden meedoet :+ maar wat vinden jullie van dit? een meisje dat ik ken, rijdt met sporen en zweep. ze 'schopt' met haar hakken en de sporen prikken dus in de buik. en ik rijd dus niet met sporen, omdat ik ook vind dat ik er niet goed genoeg voor rijd. maar zij denkt dat ze alles beter weet, terwijl ze er zelf niks van kan. hoe moet ik dit aanpakken :o ?
Laatst bijgewerkt door marloesxx op 21-03-11 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:09

nou, ik had laatst een hele mooie :+
ik rij met wiel spoortjes omdat deze "zachter" zijn dan knop spoortjes zoalng je ze rolt, maar als je ze er recht op zet dan zijn ze dus wel scherper als een knop spoortje...
njaa pony was mijn kuit aan het negeren, dus nog een keertje maar dan wat strenger...
weer niks, rolde met mijn spoortje over zijn buikje heen...
SCHOPT HIJ NAAR MIJN BEEN :oo :(
dus toen heb ik ze maar eens even een keertje gebruikt zoals een knopspoortje...
het arme ding wist even niet meer hoe die het hebben moest, nam een enorme sprong achterwaarts sprong op een of ander maf ding die langs de bak rand stond(boertje zet graag zooi naast de bak) en sprong vervolgens weer vooruit...
de rest van de rit heeft hij braaf naar mijn been geluisterd en heeft hij het niet meer gewaagd die te negeren of er naar te schoppen :)

ik moet overgens zeggen dat ik dit normaal met een zweepje opgelost zou hebben, maar ik heb bij deze er 5 jaar over gedaan om hem met zweep te kunnen rijden, en het leek het laatst jaar goed te gaan, maar hij blijkt er toch nog heel erg gestressd op te zijn kwam ik laatst achter toen ik de zweep vergeten was(hij liep in eens veel rustiger, braver etc)

FLIP123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:44

Ik rij ook met sporen, ter ondersteuning. Soms moet je wat beter inkomen en dan zijn sporen gemakkelijker dan een zweep.

Wanneer een paard niet aan de hulpen staat dan gebruik ik een zweep, maar anders kan een klein duwtje met een spoor net iets beter werken en rustiger.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:04

Afgelopen vrijdag had ik wedstrijd, helaas 178 punten en veel commentaar, vooral Te weinig impuls
Afgelopen zondag weer wedstrijd gehad.. toen toch maar een spoortje omgedaan!
Gelukkig 181 punten..
En nu flink werken aan de impuls voor 17 april ZONDER sporen :)