Zonder cap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Re: Zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:58

en jouw pony kan niet vallen esmolover? Ik ben met mijn hele brave pony wel eens in galop over de kop geslagen, dan blijf je niet zitten hoor!
Als iedereen zo denkt Sporter en zich daarom maar lekker roekeloos gaat gedragen, wordt die premie nog wel veeel hoger.. En natuurlijk heeft Lusitana gelijk, je zou het in eerste instantie voor jezelf moeten doen (en je familie/vrienden).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:00

Ik ben ook ooit over de kop gegaan met een pony. Ik denk dat er ook echt wel een keer wat moet gebeuren voordat je het nut werkelijk ziet want het is gewoon slecht in te schatten voor een tienerbrein, maar een volwassene kan wel oorzaak en gevolg overzien en die moeten het dus aanraden bij de jongeren zodat die het als normaal en logisch gaan zien en niet als iets van zwakte, voor doetjes en mensnen die niet kunnen rijden...

bonjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:02

ik heb 2 jaar terug een ongeluk gehad met mijn super brave merrie, deze schrok van een eend die op vloog uit de sloot, gleed uit en ik en mijn paard lagen op de grond ik kwam met mijn hoofd op de weg en er zat een behoorlijk gat en schaaf plek op de cap, was toen wel erg blij met mijn cap heb daarna ook niet meer zonder gereden.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:06

Ik rijd zonder cap op mijn eigen paarden, waarom? omdat ik vreselijk koppijn krijg met cap, en dan kan ik gewoon echt niet lekker een uurtje dressuur rijden. Verstandig? nee, dat weet ik ook wel, maar dat is mijn keuze.
Als ik op een (jong) paard van iemand anders stap, dan doe ik wel altijd cap op, omdat ik ook niet weet hoe die paarden (kunnen) reageren in bepaalde situaties.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:11

Kleine moeite toch? mijn cap ligt echt boven mijn zadel. Dus ik doe mijn cap op mijn hoofd (2 seconden werk), klik em vast (ook 2 seconden werk) en pak mijn zadel en ga rijden. Ik denk er niet eens bij na. Ik rij ALTIJD met. In het Z2 rij ik op onze hengst gewoon met cap ipv met hoedje, ondanks dat ik van sommige juryleden een kritiekpuntje op het protocol krijg....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:14

blue_kim schreef:
Ik rijd zonder cap op mijn eigen paarden, waarom? omdat ik vreselijk koppijn krijg met cap, en dan kan ik gewoon echt niet lekker een uurtje dressuur rijden.

Bij een goed geventileerde rijhelm op maat krijg je geen hoofdpijn.
Dat komt echt voort uit niet goed passen en te warm worden eronder.
Dus je zou kunnen denken aan een ander type aanschaffen. Zeker als je op jonge paarden wel wat draagt, dan wil je toch ook geen hoofdpijn die je afleid?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:16

Jjoehoe! Mijn favoriete (en gelukkig immer terugkerende! :D ) discussie op bokt!

trustHim schreef:
tja er zijn zoveel smoezen om geen cap te dragen. Heb het ook een tijdje niet gedaan en daar een harde les in geleerd.

meeste wat je hoort is dat cap eigen keus is, en dat het hun eigen hoofd is. tja ik zou zeggen denk eens verder aan mensen die van je houden zoals familie. Die zitten er mee als jij dusdanig op je hoofd valt dat je letsel hebt. Ik kan je uit ervaring vertellen dat het niet leuk is voor je ouders als je ze vraagt wie ze zijn als ze bij je komen

Daarom moet het roken, drinken en ongezonde eten zoals junkfood ook verboden worden! Zo zielig voor mij als mijn naasten daar aan dood gaan! Dat zij het lekker vinden interesseert mij niks! :+

Kom op nou; laat iedereen het zelf lekker weten!

Ik rij liever zonder omdat ik dat gewoon lekkerder vind! 8-)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:22

Dat moet je zelf weten er is niemand die wie dan ook wil verplichten, we raden het alleen aan.
Waar we wel vanaf moeten is het idee dat een cap een teken is dat je niet zou kunnen rijden en dat daarom mensen zonder gaan rijden om te tonen dat ze best wel kunnen rijden. etc.
Het is normaal om in deze sport hoofdbescherming te dragen, dus het mag best als onverstandig en abnormaal gezien worden dat er mensen zijn die het niet doen.
Dat die dat zelf willen, moeten ze ook zelf weten maar dat neemt niet weg dat het onverstandig blijft.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:46

Ik heb echt al zoveel soorten cappen geprobeerd, ook allemaal verschillende maten, en ik heb wel een gereden met 1 waarbij ik geen hoofdpijn kreeg, maar die was dusdanig groot dan die geen bescherming gaf als ik zou vallen.
Bij jonge paarden zit ik er nooit langer als een kwartier op, dus dat is net uit te houden qua koppijn.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:40

RT-->RUI

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:48

Lusitana schreef:
Dat moet je zelf weten er is niemand die wie dan ook wil verplichten, we raden het alleen aan.
Waar we wel vanaf moeten is het idee dat een cap een teken is dat je niet zou kunnen rijden en dat daarom mensen zonder gaan rijden om te tonen dat ze best wel kunnen rijden. etc.
Het is normaal om in deze sport hoofdbescherming te dragen, dus het mag best als onverstandig en abnormaal gezien worden dat er mensen zijn die het niet doen.
Dat die dat zelf willen, moeten ze ook zelf weten maar dat neemt niet weg dat het onverstandig blijft.

Onverstandig? Hmm.. da's discutabel en abnormaal?! Wie bepaalt wat abnormaal is? >;)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:09

sflj schreef:
Lusitana schreef:

Onverstandig? Hmm.. da's discutabel en abnormaal?! Wie bepaalt wat abnormaal is? >;)

Onverstandig en abnormaal zijn heel verschillende dingen. Like it or not, wetens en willens zonder bescherming rijden is op een paard net zo goed onverstandig als zonder helm op een brommer of motor gaan zitten.

Ik rij altijd met cap, ik ben in de drie of vier jaar dat ik weer met paarden bezig ben misschien drie keer gevallen, maar wel een keer met zo'n rotklap dat ik mét cap wel even een half uurtje stil moest zitten voordat de wereld weer stil stond.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:12

Niet vallen is het allerveiligst! ;)
En jij draagt willens en wetens geen bodyprotector? Elleboog,- en kniebeschermers? Veiligheidsschoenen? enz enz?
En iemand die zonder helm op een brommer en of motor wil zitten, moet dat ook vooral zelf weten.
Er ís echter wel een heeeeel klein verschilletje.... ;) Een helm op een brommer of motor is verplicht. Te paard mag je het gelukkig nog steeds zelf weten! :)

Therocker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:16

Moet je dan ook meer premie gaan betalen als je een auto zonder airbags hebt enz enz........?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:18

Er zit een verschil tussen jezelf inpakken tot je eruit ziet als een michelin mannetje, en zorgen voor goede, degelijke en afdoende bescherming...

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:37

ik heb altijd mn cap op. Waarom? ik voel me veiliger met, ik heb geen eigen paard dus er is geen sterke vertrouwensband, het is verplicht op mijn manege, en de paarden waarop ik rij zijn vrij jong. Waarom rij ik met bodyprotector? Omdat het van mijn moeder moet. :+
ben er ook helemaal aan gewend, niks raars meer aan. een paar vrienden kijken me altijd raar aan als ik mn harnas weer aantrek, vooral in de zomer, maar in de winter is t tot nu toe nog best warm! :D
ben ook altijd blij dat als ik val, dat ik hem op heb. Gelukkig nog nooit zo gevallen dat ik tegen mijn hoofd aan kwam, maar ik neem het liever het zekere voor het onzekere en draag braaf mn cap. Zweet en niet zittend haar neem ik dan maar voor lief.

ik vind het eigen keus als mensen zonder cap willen rijden, net zoals het voor mij eigen keus is om met te rijden, maar zal iemand niet aanmoedigen om zonder te rijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:44

De helmverplichtig is redelijk modern en ook niet voor niks ingevoerd, evenals de autogordel verplichting. Daar zijn vele jaren vrije keus en gruwelijke uitkomst daarvan aan vooraf gegaan.

Wat het abnormaal betreft, ik heb het over abnormaal tegenover normaal dat je in deze sport hoofdbescherming draagt, net als op een mountain bike of een racefiets. Wie bepaald dat? Nou, de bond en de federatie bv. Ik bedoel er niks negatiefs mee, alleen iets feitelijks. Het gaat om afwijkend gedrag van de norm. De norm is dat hoofdbescherming gewenst en hier en daar zelfs verplicht is bij een dergelijke sport. Als je daar niet aan mee wenst te doen, is dat dus per definitie anders=abnormaal of als je daar aanstoot aanneemt a-normaal of zo je wilt a-typisch.
Daar kun je, wat mij betreft gewoon voor kiezen.
Nogmaals, ik geloof niet dat er mensen tegen een cap zijn en ik geloof niet dat mensen een ander willen verplichten een cap te dragen.
Maar men wil wel graag mensen laten inzien dat ze nut hebben en niet voor niets bestaan en dat het verstandig is om ernstig hoofdletsel, dat iemands totale leven kan veranderen, te voorkomen als dat met zoiets simpels kan.

Ik ken mensen die een miljoen zouden willen geven om hun kind/partner/moeder/vader weer terug te hebben of weer normaal willen hebben en die zich nu voor de kop slaan dat ze niet meer aangedrongen hebben op het dragen van een cap.

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:26

Ik rijd altijd met cap, behalve als ik er maar voor 5 minuutjes opzit en alleen ga stappen, dan vind ik het niet echt nodig :D
Soms zit ik net op mijn pony, denk ik van mijn cap moet nog op :o

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:16

Vjestagirl schreef:
Er zit een verschil tussen jezelf inpakken tot je eruit ziet als een michelin mannetje, en zorgen voor goede, degelijke en afdoende bescherming...

Juist!! En wie bepaalt wat voor mij voldoende bescherming is? ;) 1x raden!
Wat jij voldoende vindt, vind ik misschien te weinig (voor jou!) En wat jij voor mij te weinig vindt, vind ik overdreven! :)

@ Lusitana: De meeste ruiters die ík tegenkom (zowel op wedstrijden als tijdens bosritjes) dragen geen helm. Dus wat nou abnormaal, a typisch?! 8-)
En ik zou graag willen dat mensen waar ik om geef stoppen met roken, drinken, junkfood eten en sommigen met risicovolle hobbies als racen, parachutespringen enz. Sommige zijn er gewond geraakt of al dood aan gegaan. Toch drong/dring ik daar niet steeds op aan zoals vreemden hier op een forum wel doen. Waarom? Omdat ik om ze geef, ze hen gun wat ze zelf het liefste doen omdat dat nou eenmaal bij ze hoort en ze maakt tot wat ze zijn en hoe ze zijn. Bovendien zijn het allemaal volwassenen waar ik dus van aanneem dat ze zelf kunnen inschatten wat de risico's voor hen zijn. Mochten ze tengevolge van die bezigheden toch gewond raken of erger, weet ik tenminste dat ze gedaan hebben wat ze zelf graag deden. Mijn naasten gelukkig zien maakt mij gelukkiger dan het feit dat ik me gelukkig voel door ze zo lang mogelijk bij mij te wensen.
Oftewel; ik stel hun geluk boven dat van mijzelf. ;)
Ik hoop dat ze dat ook voor mij/bij mij doen.
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 30-11-10 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:22

En, rijden jullie dan ook met bodyprotector? Als je die aanhebt rol je niet door, en kom je gemakkelijk onder het paard.. typisch geval van teveel veiligheid...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:27

sflj schreef:
Vjestagirl schreef:

Juist!! En wie bepaalt wat voor mij voldoende bescherming is? ;) 1x raden!
Wat jij voldoende vindt, vind ik misschien te weinig (voor jou!) En wat jij voor mij te weinig vindt, vind ik overdreven! :)

@ Lusitana: De meeste ruiters die ík tegenkom (zowel op wedstrijden als tijdens bosritjes) dragen geen helm. Dus wat nou abnormaal, a typisch?! 8-)

Ik ga niet weer herhalen in welke context het bedoeld wordt.

Waarom ben je precies zo fel in "ik doe waar ik zin in heb?" Er is nl niemand die zegt dat je dat niet kan doen.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:31

Ik ben zelf een grote voorstander van een cap. Vroeger reed ik altijd zonder, maar heb genoeg gehoord en zelf meegemaakt dat ik nu altijd mijn cap op heb.
Mensen die op mijn paard stappen, ongeacht hoe goed ze kunnen rijden en hoe oud ze zijn, ze moeten hun cap van mij op, anders komen ze niet op mijn paard.

Ben zelf laatst op een super haflingertje gestapt, zit totaal niks verkeerds in. Achteraf maar goed dat ik mijn cap op had. Hij kreeg de gekte in zijn hoofd. Ben er niet afgevallen, maar het zal je maar gebeuren dat je eraf valt, en met je hoofd op het hek valt.
Of dat als je in het bos bent, en je met je hoofd tegen een boom aanvalt.

Bij mensen waarbij iets ergs is gebeurd, zie je nu 9 van de 10x dat ze een cap op hebben. Het is jammer dat de mens tegenwoordig zo hardleers is. En ik heb er spijt van dat ik vroeger ook zo naief was.
Een paard is en blijft een vluchtdier. Hoe erg je je paard ook vertrouwd!!

Ik heb in mijn paard de volste vertrouwen, maar afgelopen april is het toch helemaal misgegaan.
Ze werd in het bos aangevallen door een hond, en haar vluchtgedrag kwam omhoog. Ik ben eraf gelanceerd, en mag van geluk spreken dat ik mijn cap op had. Ik had mijn sleutelbeen gebroken, een scheurtje in mijn heup, en mijn cap was kapot.
En mijn paard is 8km naar huis gerend, in volle verblinding is ze over 2 80 wegen gegaan, en over een spoorweg.
En haar heb ik bijna 10 jaar, en altijd als er iets gebeurde, bleef ze bij mij. En heb nu nog steeds de volste vertrouwen in haar, maar mijn cap heb ik altijd op.

Je mag blij zijn dat je op zo'n machtig dier kan rijden, dat je daar de 'baas' over kan zijn. Maar als ze eenmaal op de vlucht slaan, dan ben je nergens.

En liever dat je een nieuwe cap moet kopen, dan dat er een kist voor jou gekocht moet worden. ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:32

Lusitana schreef:
Ik ga niet weer herhalen in welke context het bedoeld wordt.

Waarom ben je precies zo fel in "ik doe waar ik zin in heb?" Er is nl niemand die zegt dat je dat niet kan doen.

Ik heb nog ff iets toegevoegd. ;)
Ik krijg wel het gevoel dat dat gebeurt en ik hou nou eenmaal niet van dat betuttelende. En daarnaast klinkt 'abnormaal' nou niet bepaald positief. Ik vind 'abnormaal' in deze dus onzin.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:35

FZ_Lin schreef:
Ik ben zelf een grote voorstander van een cap. Vroeger reed ik altijd zonder, maar heb genoeg gehoord en zelf meegemaakt dat ik nu altijd mijn cap op heb.
Mensen die op mijn paard stappen, ongeacht hoe goed ze kunnen rijden en hoe oud ze zijn, ze moeten hun cap van mij op, anders komen ze niet op mijn paard.

Ben zelf laatst op een super haflingertje gestapt, zit totaal niks verkeerds in. Achteraf maar goed dat ik mijn cap op had. Hij kreeg de gekte in zijn hoofd. Ben er niet afgevallen, maar het zal je maar gebeuren dat je eraf valt, en met je hoofd op het hek valt.
Of dat als je in het bos bent, en je met je hoofd tegen een boom aanvalt.

Bij mensen waarbij iets ergs is gebeurd, zie je nu 9 van de 10x dat ze een cap op hebben. Het is jammer dat de mens tegenwoordig zo hardleers is. En ik heb er spijt van dat ik vroeger ook zo naief was.
Een paard is en blijft een vluchtdier. Hoe erg je je paard ook vertrouwd!!

Ik heb in mijn paard de volste vertrouwen, maar afgelopen april is het toch helemaal misgegaan.
Ze werd in het bos aangevallen door een hond, en haar vluchtgedrag kwam omhoog. Ik ben eraf gelanceerd, en mag van geluk spreken dat ik mijn cap op had. Ik had mijn sleutelbeen gebroken, een scheurtje in mijn heup, en mijn cap was kapot.
En mijn paard is 8km naar huis gerend, in volle verblinding is ze over 2 80 wegen gegaan, en over een spoorweg.
En haar heb ik bijna 10 jaar, en altijd als er iets gebeurde, bleef ze bij mij. En heb nu nog steeds de volste vertrouwen in haar, maar mijn cap heb ik altijd op.

Je mag blij zijn dat je op zo'n machtig dier kan rijden, dat je daar de 'baas' over kan zijn. Maar als ze eenmaal op de vlucht slaan, dan ben je nergens.

En liever dat je een nieuwe cap moet kopen, dan dat er een kist voor jou gekocht moet worden. ;)

en dan heb je een avater waar je geen cap op hebt... :D

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:36

Hahahaha hypocriet hea! :D Dat was in de tijd dat ik dus zonder cap reed

Je bent trouwens wel wakker! Vroeg me al af wanneer het iemand zou opvallen ;)