Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
blue_kim schreef:Ik rijd zonder cap op mijn eigen paarden, waarom? omdat ik vreselijk koppijn krijg met cap, en dan kan ik gewoon echt niet lekker een uurtje dressuur rijden.
) discussie op bokt!trustHim schreef:tja er zijn zoveel smoezen om geen cap te dragen. Heb het ook een tijdje niet gedaan en daar een harde les in geleerd.
meeste wat je hoort is dat cap eigen keus is, en dat het hun eigen hoofd is. tja ik zou zeggen denk eens verder aan mensen die van je houden zoals familie. Die zitten er mee als jij dusdanig op je hoofd valt dat je letsel hebt. Ik kan je uit ervaring vertellen dat het niet leuk is voor je ouders als je ze vraagt wie ze zijn als ze bij je komen
Lusitana schreef:Dat moet je zelf weten er is niemand die wie dan ook wil verplichten, we raden het alleen aan.
Waar we wel vanaf moeten is het idee dat een cap een teken is dat je niet zou kunnen rijden en dat daarom mensen zonder gaan rijden om te tonen dat ze best wel kunnen rijden. etc.
Het is normaal om in deze sport hoofdbescherming te dragen, dus het mag best als onverstandig en abnormaal gezien worden dat er mensen zijn die het niet doen.
Dat die dat zelf willen, moeten ze ook zelf weten maar dat neemt niet weg dat het onverstandig blijft.
sflj schreef:Lusitana schreef:Dat moet je zelf weten er is niemand die wie dan ook wil verplichten, we raden het alleen aan.
Waar we wel vanaf moeten is het idee dat een cap een teken is dat je niet zou kunnen rijden en dat daarom mensen zonder gaan rijden om te tonen dat ze best wel kunnen rijden. etc.
Het is normaal om in deze sport hoofdbescherming te dragen, dus het mag best als onverstandig en abnormaal gezien worden dat er mensen zijn die het niet doen.
Dat die dat zelf willen, moeten ze ook zelf weten maar dat neemt niet weg dat het onverstandig blijft.
Onverstandig? Hmm.. da's discutabel en abnormaal?! Wie bepaalt wat abnormaal is?

Een helm op een brommer of motor is verplicht. Te paard mag je het gelukkig nog steeds zelf weten!
Vjestagirl schreef:Er zit een verschil tussen jezelf inpakken tot je eruit ziet als een michelin mannetje, en zorgen voor goede, degelijke en afdoende bescherming...
1x raden!

sflj schreef:Vjestagirl schreef:Er zit een verschil tussen jezelf inpakken tot je eruit ziet als een michelin mannetje, en zorgen voor goede, degelijke en afdoende bescherming...
Juist!! En wie bepaalt wat voor mij voldoende bescherming is?1x raden!
Wat jij voldoende vindt, vind ik misschien te weinig (voor jou!) En wat jij voor mij te weinig vindt, vind ik overdreven!
@ Lusitana: De meeste ruiters die ík tegenkom (zowel op wedstrijden als tijdens bosritjes) dragen geen helm. Dus wat nou abnormaal, a typisch?!
Lusitana schreef:Ik ga niet weer herhalen in welke context het bedoeld wordt.
Waarom ben je precies zo fel in "ik doe waar ik zin in heb?" Er is nl niemand die zegt dat je dat niet kan doen.

FZ_Lin schreef:Ik ben zelf een grote voorstander van een cap. Vroeger reed ik altijd zonder, maar heb genoeg gehoord en zelf meegemaakt dat ik nu altijd mijn cap op heb.
Mensen die op mijn paard stappen, ongeacht hoe goed ze kunnen rijden en hoe oud ze zijn, ze moeten hun cap van mij op, anders komen ze niet op mijn paard.
Ben zelf laatst op een super haflingertje gestapt, zit totaal niks verkeerds in. Achteraf maar goed dat ik mijn cap op had. Hij kreeg de gekte in zijn hoofd. Ben er niet afgevallen, maar het zal je maar gebeuren dat je eraf valt, en met je hoofd op het hek valt.
Of dat als je in het bos bent, en je met je hoofd tegen een boom aanvalt.
Bij mensen waarbij iets ergs is gebeurd, zie je nu 9 van de 10x dat ze een cap op hebben. Het is jammer dat de mens tegenwoordig zo hardleers is. En ik heb er spijt van dat ik vroeger ook zo naief was.
Een paard is en blijft een vluchtdier. Hoe erg je je paard ook vertrouwd!!
Ik heb in mijn paard de volste vertrouwen, maar afgelopen april is het toch helemaal misgegaan.
Ze werd in het bos aangevallen door een hond, en haar vluchtgedrag kwam omhoog. Ik ben eraf gelanceerd, en mag van geluk spreken dat ik mijn cap op had. Ik had mijn sleutelbeen gebroken, een scheurtje in mijn heup, en mijn cap was kapot.
En mijn paard is 8km naar huis gerend, in volle verblinding is ze over 2 80 wegen gegaan, en over een spoorweg.
En haar heb ik bijna 10 jaar, en altijd als er iets gebeurde, bleef ze bij mij. En heb nu nog steeds de volste vertrouwen in haar, maar mijn cap heb ik altijd op.
Je mag blij zijn dat je op zo'n machtig dier kan rijden, dat je daar de 'baas' over kan zijn. Maar als ze eenmaal op de vlucht slaan, dan ben je nergens.
En liever dat je een nieuwe cap moet kopen, dan dat er een kist voor jou gekocht moet worden.