Mag politie zomaar wildvreemd paard in je wei zetten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:55

ze hadden het wel even netjes kunnen melden bij de stal eigenaar!

Ra_chel

Re: Mag politie zomaar wildvreemd paard in je wei zetten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:04

ik ben van mening dat ipv de shetjes zomaar in andermans wei te plaatsen de betreffende agenten beter transport hadden kunnen regelen zodat de dieren direkt naar de opvang worden gebracht.
mocht dat kosten met zich meebrengen dan kunnen ze dat op de eigenaar verhalen.(en die weer op zijn WA verzekering mits hij verzekerd is.)
maar ik vind niet dat ze op deze manier het probleem en de verantwoording af mogen schuiven jegens een grondeigenaar.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:10

politie is in mijn ogen hier toch wel fout geweest, ik vind dat ze de eigenaar hadden moeten informeren.
maargoed, het probleem is 'opgelost'...
is de eigenaar al gevonden? ik vind dat die persoon uit fatsoen toch wel een vergoeding zou mogen komen betalen,
of toch op zijn minst een bloemetje brengen...

zelf heb ik een loslopend paard ook al in mijn eigen wei opgevangen hoor, ik verkies de 2 uur werk die ik heb gehad met de wei afzetten en rondbellen dan dat een paard vrij rondloopt op straat...

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:26

@ JL ; dat kan ik goed begrijpen dat je dat hebt gedaan, ik persoonlijk zou dat ook doen, of hem in een stal plaatsen of wat dan ook.
maar dan is het jouw eigen keuze om op dat moment die verantwoording te nemen en in het verhaal van TS ben ik van mening dat de politie hun verantwoording niet heeft genomen.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:26

Als jij een pony in de wei staat en de eigenaar is op zoek dan ziet hij de pony natuurlijk veel sneller staan. Ik snap dat op stal voor de eigenaar van de stal en wei fijner is. waar wei is opvallender.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:43

De politie had wel even iemand kunnen informeren dat zij 2 shetlanders in de wei hadden gedaan.

Een aantal jaren geleden moest m'n vader aan het werk.
Dus hij om 06.15 naar buiten gelopen, stond er een haflinger in onze tuin.
Heeft m'n vader hem maar in het weiland voor het huis gedaan.
De eigenaar opgebeld en snel naar het werk gereden.
Voordeel was dat hij wel wist wie de eigenaar was.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:52

Zijn ze al opgehaald?

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 14:58

XLeandrosX schreef:
Zijn ze al opgehaald?

Ja! Ze zijn eergistermiddag opgehaald.

edit: foutje
Laatst bijgewerkt door Elamor op 11-11-10 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:05

xxriiannee schreef:
XLeandrosX schreef:
Zijn ze al opgehaald?

Ja! Ze zijn gistermiddag opgehaald.
dus het is opgelost. Ze staan nu weer bij hun eigenaar ;)

Eergisteren, (dinsdag dus :) ) en ze staan nu niet bij de eigenaar maar bij iemand anders tot ze de eigenaar hebben kunnen vinden ;)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 15:08

oeps foutje! ik las het gisteren maar toen was het al na 12en savonds dus dan staat er gisteren! hihi

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:09

Kan gebeuren! :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:33

Ik zou echt woest zijn, zeker omdat er geen briefje bij was gehangen of men niet even langs was gegaan om het te melden/vragen.
Ik geloof ook dat ik die beesjes direct naar het bureau had gebracht gezien de omstandigheden.
In overleg wil ik veel doen, maar dit kan imo niet.
Zou mooi zijn als ze een loslopende hond even in je achtertuin zouden parkeren en je bij thuiskomst opgegeten wordt :+

Wel fijn dat ze immiddels opgehaald zijn.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:41

vinurr schreef:
Eergisteren, (dinsdag dus :) ) en ze staan nu niet bij de eigenaar maar bij iemand anders tot ze de eigenaar hebben kunnen vinden ;)

Is het niet zo dat als een eigenaar zich 2 weken niet meldt, de dieren dan van jouw zijn? Of is dat alleen in geval van honden/katten?

Ik had die paarden echt niet laten gaan voordat de eigenaar zich persoonlijk bij mij had gemeld. Dan had hij ten eerste meteen de rekening voor stalling/onderhoud onder zijn neus gekregen en ten tweede had ik hem laten weten wat ik er van vind om dagenlang niet naar je paardjes om te kijken. Kan best zijn dat een shet als grasmaaier wordt gebruikt, maar het is en blijft een levend dier wat ook ziek, gewond kan raken of ...zoals nu...kan uitbreken.

Ik heb ook een keer 2 paarden opgevangen. Ik was zelf bezig met uitmesten, toen ik iets hard over straat hoorde draven. Ik dacht eerst: daar komt een koets. Niet dus, 2 paarden die langsrenden met een hele stoet auto's achter zich aan. :wow:
Ik heb me niet bedacht, heb een halster met touw gegrepen en ben op mijn mountainbike gesprongen. Gelukkig waren ze niet zo ver verdergerend; ze waren bij de schuinoverburen achterom gedraafd en wilden net terug de straat op toen ik aankwam. Heb mijn fiets dwars op de oprit gezet en ze tegengehouden.
Gelukkig stapten heel veel mensen uit hun auto om me te helpen. Mensen dachten dat het mijn paarden waren, omdat ik met een halster met touwtje kwam aanrennen. :+
Politie was inmiddels gealarmeerd en dierenambulance ook.
Ik heb bijna 1 uur staan wachten met die paarden op de oprit. Politie wist niet wat ze met de dieren moesten doen en de dierenambulance ook niet.
Eigenaar had zich nog niet gemeld (die bleek de andere kant op in het veld op zoek te zijn naar zijn paarden en had nagelaten de politie te bellen }:0 )
Uiteindelijk heb ik ze met een agent overgelopen en ze bij mij op stal gezet.
De eigenaar is 's avonds laat langsgekomen om ze na te kijken, want het waren ook nog drachtige merries. Toen het donker werd en hij zijn paarden nog niet gevonden had (hij was de wanhoop nabij , zei hij) viel hem in dat hij de politie maar moest bellen en die verwezen hem door naar ons. Hij was zooo blij dat ik ze had opgevangen en dat ze niks mankeerden. Hij had alleen het "probleem" dat hij én net die avond een babyborrel thuis had en zijn bezoek dus de hele avond al zonder hem moest doen én hij had geen trailer om ze naar zijn huis een dorp verderop te rijden (want in het donker ze terug op een wei zetten waar ze waren uitgebroken durfde hij natuurlijk niet). En dus hebben zijn paarden 1 nachtje bij mij gestaan en moesten mijn paarden het een nachtje zonder stal doen :P . Ik had toendertijd een grote schuur met 2 stallen erin. De stallen maakte ik nooit dicht; paarden mogen bij mij 24/7 loslopen zo van stal de wei in. Mijn paarden konden dus wel droog binnen staan, alleen niet in hun eigen stalletje. De hele nacht hebben ze volgens mij staan neuzen met de drachtige merries.
Heb er toendertijd me niet al te druk over gemaakt of die dieren wat onder de leden zouden kunnen hebben. Neem aan dat mensen die met hun paarden fokken, ze ook alle benodigde entingen geven e.d..
Uiteraard heb ik wel de stal de dag erna helemaal uitgemest (al had ik dat net de dag ervoor gedaan).
De man vroeg uit zijn eigen wat ik voor vergoeding wilde, maar ik wilde niks vanwege het feit dat hij zo zorgzaam was geweest...dat had me helemaal vertederd :o :+ :D . En dus heb ik achteraf een gigantische bos bloemen van hem gehad <3 :D .
Maar iemand die zich dagenlang niet om zijn dieren bekommerd, krijgt van mij echt wel de rekening gepresenteerd!

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 15:56

@isabonny: Nou denk ik dus ook preccies zo. Het is dat het mijn grond niet is, anders mochten ze de pony's ook persoonlijk bij me ophalen.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 15:58

Stiekum vind ik het wel jammer dat ze weg zijn, aan de andere kant:

Ik kan tenminste weer lekker t bos in :o Zodra we langs die shetten moesten begon ze helemaal te flippen en dat hield de hele rit niet op.
Terwijl het normaal gesproken echt de makste en braafste pony is die ik ken <3

Maar goed, hoop dat de eigenaar zich snel meld ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:48

Maar dat zou ik ook doen hoor Isabonny! Vind het gewoon een ander verhaal als iemand (in dit geval de politie) vind dat hij het recht heeft om "mijn" weide ongevraagd te gebruiken zonder noodgeval.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:20

Ik heb het ook een keer meegemaakt.

Op een ochtend wordt ik gebeld door de politie dat ze 's nachts 2 paarden op het dorp hadden gevangen en bij mij in de uitloop hadden gezet.Ik zeg tegen de politieagent dan ga ik even kijken of ik de paarden herken en dan bel ik u zo terug.
Blijken het mijn eigen paarden te zijn :Y) _O- Die waren 's nachts uitgebroken en besloten het dorp maar te gaan verkennen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:48

xxriiannee schreef:
Stiekum vind ik het wel jammer dat ze weg zijn, aan de andere kant:

Ik kan tenminste weer lekker t bos in :o Zodra we langs die shetten moesten begon ze helemaal te flippen en dat hield de hele rit niet op.
Terwijl het normaal gesproken echt de makste en braafste pony is die ik ken <3

Maar goed, hoop dat de eigenaar zich snel meld ;)

Heeft de eigenaar zich eigenlijk nog gemeld?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:53

ik heb zelf een keer een kudde koeien zo een weiland ingejaagd met omstanders.. die liepem op 80km weg...

beter ergens in een weiland dan op de weg!

boer was niet thuis.. gelukkig hadden andere nog een deel van de koeien tegen kunnen houden voor die het erf afvlogen.

ik kan me wel voorstellen dat ze die in een weiland zetten. als je geen verstand van paarden hebt helemaal.
ook als er andere paarden in staan.. als leek denk je waarschijnlijk er verder niet bij na dat ze kunnen gaan dekken ziektes verspreiden of elkaar klreupel slaan..

zelf zou ik het niet doen.

annlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:42

Jeetje, beetje grof is het wel hoor.
Ik denk dat heel veel mensen die paardjes alsnog wel hadden willen opvangen, mits ze het gewoon gevraagd hadden!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:25

Ik zou niet boos zijn, ik zou hooguit versteld staan als er helemaal niets gemeld is.
Is er ook niets gemeld bij de mensen die er wonen?
De politie heeft die beestjes van straat af geplukt en wat moeten hun er verder mee, langs alle deuren gaan met die pony's en de eigenaar zoeken?
Wel vind ik dat het gemeld moet worden! Absoluut.