Zielig ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:24

Ik zit met een soortgelijk probleem. Ik heb dit paard nog niet zo lang. Speciaal een pensionstalling uitgezocht met weiland (is in de randstad nog niet zo makkelijk). De hele zomer is het ook uitstekend gegaan. Paard overdag lekker op het land, 's avonds nog een keertje rijden.

Maar nu wordt het kouder en natter en laten steeds meer van m'n stalgenoten hun paard de hele dag binnen. Ik heb lang dapper volgehouden. Maar afgelopen week heeft m'n paard alleen op het land gestaan. En is heel hard gaan rennen op een gladde wei. Dus ik zit nu met een kreupel paard :(.

Weet nu dus ook even niet meer wat ik moet. Ik hou 'r nu maar binnen tot ze in ieder geval weer goed loopt. Maar daarna... Alleen op het land is dus duidelijk geen optie. Er zijn op dit moment even geen stalgenoten beschikbaar om paarden samen op het land te zetten (en mijn merrie slaat/bijt, dus ik denk ook niet dat er veel mensen staan te juichen om hun paard bij die van mij te zetten).

Ze staat nu 2 dagen op stal en ik voel me al megaschuldig. Ze heeft op stal wel contact met het buurpaard, omdat de tussenmuur maar halfhoog is. Maar blij ben ik er niet mee.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:47

Tjee Anoeska, dan wordt het je inderdaad niet makkelijk gemaakt nee. Dat géén van je stalgenoten hun paard buiten zet :? zonder schuldgevoel? Is er een mogelijkheid je paard in een minder gladde paddock of bak te zetten?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:50

@Anoeska Misschien tijd om zo zachtjes aan te gaan rondkijken voor een stal waar ze ook in de winter naar buiten kunnen? Waar meer gelijkgestemde zijn. Want dat schuldgevoel gaat niet weg hoor, dat wordt alleen maar erger.

edit: even bijgezet voor wie mn berichtje bedoeld was :)
Laatst bijgewerkt door Sleeper op 09-11-10 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:51

tita schreef:
dat vind ik luxe...oja dat alles gedaan wordt want ik heb hier geen tijd voor

Maar dat is alleen luxe voor jezelf. Hier heeft je paard geen f*ck aan ;)

smurffie

Re: Zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:59

Niet? HIer word binnen en buiten gezet, ook een luxe.. voor mijn paard want zelf heb ik de tijd niet:)

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:00

smurffie schreef:
Niet? HIer word binnen en buiten gezet, ook een luxe.. voor mijn paard want zelf heb ik de tijd niet:)

Uiteraard heb ik het dan niet over het binnen, buiten zetten ;)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:36

Citaat:
Mijn paarden staan 24/7 buiten, ze kunnen wel schuilen overigens. Ik weet dat niet iedereen deze luxe heeft, maar misschien kun je op zoek gaan naar een stalling in de buurt waar je paard een uitloop heeft?
ik vind 24/7 dus helemaal geen luxe en het is overigens ook nooit bewezen dat het beter is voor een paard en er zijn zat paarden die helemaal niet 24/7 in de weide willen staan dus ga nou niet hier lopen zeggen dat dit luxe heeft want luxe is voor elke mens anders

Ik weet dus 100% zeker dat mijn paarden nu gelukkiger zijn dan wanneer ze op stal stonden. Waar denk je dat al die zogenaamde stalondeugden van komen? Onder andere uit verveling, ik ben van mening dat een paard hoort te bewegen en ik zie ze moeiijk rondjes lopen in een stal hoe groot het ook mag zijn. Ik zie paarden die buiten staan niet weven, of andere dingen doen. Behalve het luchtzuigen maar dat kan ook komen door maagzweer en weet ik allemaal. Mijn paarden hebben oon een tent tot hun beschikking van 5 bij 3 maar dan nog is het hun keus of ze erin gaan staan of niet. En ja dat vind ik een luxe(voor mijn paarden).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:40

Paarden zijn gewenningsdieren, het is dus niet dat je paard iets niet wil. Wij dénken dat omdat je het paard blootstelt aan een verandering en het kost het paard tijd daar aan te WENNEN.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:10

mijn volwassen merrie ( en zovele) ken gewoon nie aarde in een opgeslote stal. En ik geef ze geen ongelijk. ze moeten zelf kunnen beslissen of ze er willen staan of niet en in staat zijn te kunnen lopen is mijn mening. maar iedereen heeft natuurlijk recht op een eige mening :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:24

ik vind het ook egoistisch en ben van mening dat als je je paard geen weidegang oid kan bieden, je ook geen paard moet aanschaffen.

op de 1e pagina zei iemand dat z'n paard niet slechter was geworden van t binnen staan: zet hem overdag maar eens op het land voor een paar maanden, dan zal je zien hoe hij zich positief ontwikkeld.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:28

Lang topic al, dus heb niet bijgelezen.
Maar kun je niet met een groepje mensen afspreken de paarden voor elkaar naar buiten te doen?
Zo help je elkaar en komen de paarden meer buiten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:36

JastieHorse schreef:
tita schreef:
dat vind ik luxe...oja dat alles gedaan wordt want ik heb hier geen tijd voor

Maar dat is alleen luxe voor jezelf. Hier heeft je paard geen f*ck aan ;)

>;) vind je...vind het niet hij komt toch buiten...en als het land dadelijk droog is dan mag hij het land op nu moet ie het doen met paar uurtjes paddock en of die dat leuk vind :n

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 20:19

En wanneer weet je dan dat een paard het niet prettig vind om buiten te staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:12

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:15

Mijn merrie was gewoon echt chagerijnig. Luchtzuigen deed ze heel veel op stal.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:09

Mirka, ik bedoel ook juist de mensen die beweren dat hun paard buiten staan niet leuk vind ;). Niet de mensen die hun paard veel buiten hebben staan. Een veel gehoord excuus is dat het paard het zélf niet wil. In 99,9% van de gevallen is dat écht een kulargument ;).

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:15

Oow oke verkeerd begrepen :s

Ik vind dat elk paard buiten hoort. Wel met een stal of iets waar ze kunnen schuilen. Maar dan kunnen ze nog zelf kiezen of ze binnen of buiten willen staan. Ik geloof ook niet dat er 1 paard is wat het buiten absoluut niet vind, mits ze (daar komt ze weer) kunnen schuilen.

_Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:02

Kun je niet proberen een stukje land van de gemeente aan te vragen?
Dan kun je hem misschien wel daar op land zetten en dan snachts gewoon op stal! ;)
Dit doen wij ook! :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:33

>;) mwah sommige paarden kunnen niet meer wennen na jaren.
De mijne staat buiten maar zodra het donker wordt of als het regent dan gaat ie drammen hij wil dan echt naar binnen.
Doe je zijn boxdeur open terwijl ie net binnen staat wilt ie toch echt niet naar buiten

S'morgens breekt ie de tent af omdat ie naar buiten wilt :D in de zomer was het helemaal erg als ze de weide in mochten hij werd zo wild in de stal als ie als laatste pas naar buiten mocht..standaard dat ie de 1e weken losbrak met hem naar de weide te brengen

Hopelijk mag ie nu zijn laatste paar jaar nog extra genieten van nog meer naar buiten maar met nat weer en natte vieze weide moeten ze dus echt in de padock helaas

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:39

Dominoliefde ben toch heel benieuwd hoe je dat geflikt hebt! En wat voor voorwaarden daar aan hangen? Dan moet je een vergunning aanvragen zeker?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:22

Sees schreef:
Mirka, ik bedoel ook juist de mensen die beweren dat hun paard buiten staan niet leuk vind ;). Niet de mensen die hun paard veel buiten hebben staan. Een veel gehoord excuus is dat het paard het zélf niet wil. In 99,9% van de gevallen is dat écht een kulargument ;).

of het paard is zodanig afgestompt en is heel zijn leven op stal gehouden, waardoor het beest zelf niet meer weet hoe hij zich als paard moet gedragen.

Mijn paarden staan nu thuis (sinds klein half jaartje). Ze staan zoveel mogelijk buiten, alleen als het echt blijvend stortregent, zet ik ze binnen. (vooral 's nachts dan)
Overdag zien we dat ze zelf wel in de stal komen staan of onder de luifel, wanneer het hun te nat is of teveel wind is.
Mijn paard is ook veel veranderd sinds ze veel buiten kan. Hiervoor stond ze op een privé-stal waar ze in de zomer ook buiten bleef. Enkel in de winter was het ook erg moeilijk, wanneer ze niet buiten kon.
Haar tanden zijn inmiddels al enorm afgesleten van het schrapen over tralies, ze schopte haar achter ijzers eraf, voorhoeven idem door het kappen tegen de deur, enz.

Moet zeggen dat het scheelt in hoefsmid kosten sinds ze thuis staat :+

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:28

Natuurlijk is het beter voor je paard als hij overdag lekker op de wei kan, en natuurlijk krijg je half bokt over je heen als je paard op stal staat, maar toch is het zo dat de andere helft van bokt hun paarden op stal heeft staan. Nee dat is geen excuus, en iedereen weet wel dat het slecht is maar soms ontbreken ook de middelen, er wordt wel heel makkelijk gedaan van ja in de winter geen weide moet je maar ergens anders heen, maar wat nou als er in de winter door de kleigrond (zoals hier) niets is waar ze in de winter altijd buiten kunnen staan. OK 1 of 2 pensionstallen, zo ver dat ik er niet vaak heen kan en met een wachtlijst van bijna 10 personen (laatste keer waren het 6 maar tegen de winter ligt het altijd hoger). Ja dan vind ik dat mijn paard het nog niet eens heel slecht heeft met 2 uurtjes per dag in de paddock met vriendjes waar hij lekker kan rennen en spelen en 2 uurtjes per dag dat ik er ben en hem aandacht en eten geef, verder een ruime lichte stal met contact met andere paarden en genoeg aandacht... En als het anders had gekund natuurlijk maar het gaat prima zo!

_Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:30

mirka1994 schreef:
Dominoliefde ben toch heel benieuwd hoe je dat geflikt hebt! En wat voor voorwaarden daar aan hangen? Dan moet je een vergunning aanvragen zeker?

Nee, hoor.
je moet alleen een weilandje aanvragen.
en dan betaal je daar voor! ;) (als ze een weilandje in de buurt hebben)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:26

Ik las laatst een post van een meisje die iedere dag anderhalf uur (!!!) met het openbaar vervoer naar haar paard reist want dat was de enige stal waar haar paard genoeg buiten komt. Dát is pas échte liefde voor je dier en dáár heb ik heel veel respect voor. Zeggen dat je niet anders kunt vind ik persoonlijk een beetje een slap excuus, er is altijd een oplossing maar die kost veel mensen vaak teveel moeite/tijd/geld etc ;).

En ik geloof best dat er paarden zijn die inmiddels zo GEWEND (daar heb je het weer ;)) zijn geraakt aan hun stal dat ze niet zo nodig meer 24h/7 buiten hoeven te staan. Ik denk echter dat heel veel mensen gewenning verwarren met niet leuk vinden/niet willen etc.

Overigens ben ik niet zó enorm pro 24h/7 dat ik het niet begrijp dat er paarden wél op stal gaan. Het dag -en nachtritme snap ik alleen niet zo goed en ik vind wel dat het aantal staluren (zéker in een standaard afmeting stal) zoveel mogelijk beperkt moet worden.

Overigens heb ik behoorlijk 'makkelijk' praten want hier in de buurt heb je wellicht iets meer keuze en variëteit aan stallen dan elders in het land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:41

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt