Positief jureren in relatie tot verliespunten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:48

@gulp: vorige keer had ik dus zo'n kleine smurf in de ring en toen ze klaar was zei d'r trotse moeder iets van: 'Keurig gereden meis! Hele nette proef!"
Dat is wat anders dan dat een ouder direct na de proef tegen een kind begint: 'nou dit was niet zo netjes, daar zat je op het verkeerde been en die volte was niet rond!'
Met de eerste benadering van de trotse moeder kun je daarna met je kind nog even napraten over zijn eigen bevindingen en dan nog wat tips en trucs meegeven. Denk dat het belangrijk is dat de eerste reactie na de proef voor zo'n kind positief is en daarna kun je de verbeterpunten doorspreken. Kind blij, moeder blij, jury blij

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:10

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 02:53

kleinvosje schreef:
Zo Tyke, jij was er vroeg bij vanmorgen..

169 punten, het is niet veel natuurlijk, maar je zit maar 11 punten van een winstpunt. Dat vind ik nog te doen hoor. Niet als het elke keer zo is, maar als je een slechtere dag hebt, vind ik het acceptabel. Zeker als het voor het gevoel nog slechter ging...

ZIt in de nacht dus tja dan ben ik vroeg :+
Nee voor slechtre dag oke. MAar betekend dat het niveau dramatisch zou zijn op die dag op wedstrijd. :+

@jappeloup; dat is idd wel een goede insteek. MAAR met training ben ik er soms in de buurt maar op wedstrijd verergert dit bij mij. (de problemen die ik heb) Dus is het moeilijk te toetsen.

@listiglistje: ik rijd niet voor de prijzen. Wel voor een winstpunt. Maar blijf rijden ook al zou ik geen punten rijden. Probleem wat ik heb kan ik thuis niet oplossen. Moet ik op wedstrijd doen met als gevolg tijdje lage punten denk ik. Dan moet dat maar.

@lielle: ik doe dat niet in de proef maar thuis ook. Opnieuw rijden tot ze het goed doet. Op wedstrijd niet. Dan krijg ik nog minder punten en tja dat doe ik toch liever niet.

@kleinvosje: ik heb dus dat probleem in de proeven. Door spanning (die ik zelf slecht voel) gaat mijn paard vliegen. pakt eerst bit vast en gooit hoofd lucht en en vliegt weg. Voor zicht niet extreem. Maar ik durf haar dus niet op een volte te zetten om terug te nemen en aan te pakken. Zou ik eigenlijk wel moeten doen dus. :+

Ik heb ook met een pony tussen de paarden gereden. Weinig juryleden die het echt opgevallen zijn. Sommige hebben altijd gedacht dat het een paard was.

@texelse: zulke juryleden zijn zeer fijn die zulke positieve opmerkingen er op zetten.

Ik zou meerijden met jurybijscholing dinsdag. MAar mag niet meer mee rijden :+ Zag dit als kans om zelf veel van te leren en ervaring op te doen. Ook betreft spanningen enz omdat het geen wedstrijd is maar wel een proef rijden.
Ze bleken vanuit de knhs al mensen te hebben geregeld.
Hoorde ook deels de reden die erachter zit en dat vond ik zelf niet echt terecht.
Naar mijn idee willen ze in de ring alleen combinaties die "goed" rijden en hun paard "goed" voor elkaar hebben en mag er niet teveel fout gaan. Zo kwam het over. EN tja dat is bij mij niet. (is niet de reden dat ik niet mee rijd hoor. iemand andesr dacht dat zij het moest regelen maar dit bleek niet meer zo te zijn)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:58

Zou je positief jureren niet beter kunnen omschrijven als opbouwend jureren? Aan enkel vanuit de positieve kant kijken heeft niemand iets. Ik kan de opmerking van fitzroy ook goed snappen dat je vanuit die visie eigenlijk geen verliespunten zou kunnen geven en het is gevoelsmatig dan ook moeilijk om verbeterpunten te geven. Terwijl je daarmee juist een ruiter de kans geeft zichzelf en zijn paard te verbeteren.
Als je het als opbouwend benoemd kun je best eens een 3/4 uitdelen waar nodig en ook op een verliespunt uitkomen als je dit maar kunt onderbouwen. En in de onderbouwing zit ook direct de kunst, dat kun je doen door enkel te zeggen wat slecht is, maar je kunt er ook opbouwende kritiek van maken.

Met het positief jureren is dus in mijn ogen niet zoveel mis, alleen het woord positief geeft denk ik niet de lading weer van wat de KNHS voor ogen heeft.

WestBest

Re: Positief jureren in relatie tot verliespunten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:16

Dressuurruiters voelen zich veel te veel persoonlijk aangevallen als een proef als onvoldoende wordt beoordeeld.

'Positief jureren' is niet je punten onterecht hoog houden.

Volgens mij klopt het niet als je in een sport alleen een weg naar boven kent.. Wat ik mij afvraag is of er meer sporten zijn die dat zo hebben?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 13:37

Ik denk het wel. Judo bv. Dan haal je toch ook steeds een hogere band zonder dat je dingen in hoeft te leveren?

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:42

Bij judo zijn er twee verschillende dingen volgens mij (ik ben er niet heel erg thuis)
- je vaardigheid bewijzen en dan krijg je wel of niet een volgende kleur band (daar is idd geen weg naar beneden)
- wedstrijden, waarbij je wel naar een lagere poule/klasse gezet kan worden als je te vaak verliest.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 13:57

Dat laatste weet ik dan niet. Ik weet alleen dat een neefje van ons steeds een hogere band haalt en ook wedstrijden judoot zonder dat hij teruggeplaatst wordt.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:24

@gomir: helemaal mee eens!!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:42

Tyke,
Bedoel je dat je op de wedstrijden juist je mindere punten naar voren komen?
Als dat is wat je bedoeld dan denk ik dat veel daar "last" van hebben.
Ik zie het rijden van wedstrijden niet als een wedstrijd tegen andere ruiters, maar gewoon voor mij zelf. Of ik nu eerste of laatste wordt, ik ga met een tevreden gevoel naar huis als ik punten en commentaar krijg die past bij mijn training.

Helaas moet ik wel zeggen dat er ook jury's bijzitten die puur kijken naar een plaatje en niet naar de staat van africhting van het paard. Klopt de bespiering bij de klasse, zijn de hulpen verfijnt, zit de ruiter en met een glimlach op of met een heel gespannen gezicht. Klikt misschien raar maar in mijn ogen is de doel van de dressuur dat je de oefeningen met "gemak" moet kunnen laten zien. Zou elke jury kijken naar o.a. bovenstaande punten denk ik dat de punten op je protocol en ook de prijs uitreiking er wellicht heel anders uit zou zien.

Gomir ook ik ben het met je eens.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:46

Japeloup schreef:
Tyke,
Bedoel je dat je op de wedstrijden juist je mindere punten naar voren komen?
Als dat is wat je bedoeld dan denk ik dat veel daar "last" van hebben.

Nou hier zit wel waarheid in hoor. Op een wedstrijd komen je zwakke punten in de africhting naar voren. Als je paard bijv. thuis net een wissel springt onder de goede omstandigheden, dan kun je ervan op aan dat hij in de proef de wissels dus gewoon niet of heel slecht springt.
Je presteert op wedstrijd altijd onder je kunnen, als je 80% van je kunnen presteert is dat heel goed.
Daarom moet je ook zorgen dat je thuis meer dan klaar bent voor het nivo. Zodat je wat over hebt in de proef. Je moet eigenlijk 120 % klaar zijn voor je op wedstrijd gaat.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:54

Daarom wil ik thuis een niveau (liefst 2) hoger zitten dan op de wedstrijden.
Maar ja ik ben een basis freek, als de basis klopt dan is de rest alleen verfijning.
Jammer alleen dat de meeste pas tegen een verkeerde basis aanlopen als ze al wat hoger starten.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:52

Japeloup schreef:
Jammer alleen dat de meeste pas tegen een verkeerde basis aanlopen als ze al wat hoger starten.
Oh, maar heel veel mensen lopen al veel eerder tegen de basisproblemen aan. Als je (hoe voorzichtig ook) als jurylid een opmerking in die richting maakt word je voor gek versleten.
Het is alleen nog een brug te ver om het te accepteren, en daarom blijven ze eerst nog een tijd doorrommelen.
Zonde van het paard, meestal.

Hm .. om on topic te blijven .. moeten we dat dan ook 'positief' beoordelen?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 17:12

Ik heb vandaag het ultieme voorbeeld gehad van positief jureren zonder dat er met punten gesmeten werd. Ik had terecht baggerpunten maar zo'n leuk jurylid die toelichting gaf en me op m'n gemak stelde dat ik toch met een positief gevoel weg ging.
Misschien had ik verlies kunnen krijgen maar ik wist zelf ook wel dat het slecht was maar ging toch met een positief gevoel weg. Zo kan het dus ook.
Had ik een ander jurylid gehad had ik halverwege afgegroet en was niemand er wijzer van geworden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:27

Fitzroy schreef:
Ik heb vandaag het ultieme voorbeeld gehad van positief jureren zonder dat er met punten gesmeten werd. Ik had terecht baggerpunten maar zo'n leuk jurylid die toelichting gaf en me op m'n gemak stelde dat ik toch met een positief gevoel weg ging.
Misschien had ik verlies kunnen krijgen maar ik wist zelf ook wel dat het slecht was maar ging toch met een positief gevoel weg. Zo kan het dus ook.
Had ik een ander jurylid gehad had ik halverwege afgegroet en was niemand er wijzer van geworden.

Ik punt gewoon per onderdeel. Ik maak me niet druk om waar ik op uit kom. Een 4 is een 4 en niet ineens een 6 omdat ik dreig laag uit te komen. Dat heeft niks meer met jureren te maken. Je waardeert onderdelen en gaat niet sjoemelen met punten omdat het anders zo zielig is. Zo is het spel en zo zijn de regels. Zo moet het gespeeld worden anders moet je niet meedoen.
Ik zet er onderaan altijd commentaar bij zodat de ruiter altijd weet waar hij aan moet werken en er dus altijd wijzer van wordt.
Er gaat niemand met een leeg protocol of een vraag waarom ik die punten gegeven heb (laag of hoog) naar huis.

Positief jureren is eerlijk jureren en punten geven wanneer het kan. Als iets goed is geef dan die 9 of 8. En dat doe ik ook. Maar ook de 1,2 , 3 of 4 als het nodig is. Niemand heeft een boodschap aan punten die niet terecht zijn, in welk opzicht dan ook.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:33

Ik vind het niet erg als ik lage punten heb, of ja niet erg..Ik kan er mee leven. MITS de coupon zou goed als vol geschreven is met dingen die niet goed zijn, of hoe het anders kan.. rond de 160 punten en dan een zo goed als lege coupon zou ik echt niet blij mee zijn.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:18

Suzanne F. schreef:
Ik punt gewoon per onderdeel. Ik maak me niet druk om waar ik op uit kom. Een 4 is een 4 en niet ineens een 6 omdat ik dreig laag uit te komen. Dat heeft niks meer met jureren te maken. Je waardeert onderdelen en gaat niet sjoemelen met punten omdat het anders zo zielig is. Zo is het spel en zo zijn de regels. Zo moet het gespeeld worden anders moet je niet meedoen.
Ik zet er onderaan altijd commentaar bij zodat de ruiter altijd weet waar hij aan moet werken en er dus altijd wijzer van wordt.
Er gaat niemand met een leeg protocol of een vraag waarom ik die punten gegeven heb (laag of hoog) naar huis.

Positief jureren is eerlijk jureren en punten geven wanneer het kan. Als iets goed is geef dan die 9 of 8. En dat doe ik ook. Maar ook de 1,2 , 3 of 4 als het nodig is. Niemand heeft een boodschap aan punten die niet terecht zijn, in welk opzicht dan ook.

Mooi gezegd/geschreven.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 18:41

De punten waren meer dan terecht, Suzanne. Ik had 4-en en ook 8-en. Protocol was helemaal vol geschreven. Het was een Subtop-jurylid dus echt geen Sinterklaas. Maar bij dit jurylid had ik wel een positief gevoel en niet het idee dat deze iemand aan het afzeiken was. En dat gevoel heb ik helaas bij een aantal juryleden wel. Daar wordt niet meer positief gekeken en dat is ook wat er op de bijscholing bedoeld wordt met positief jureren imo.
Anyway, ik geloof dat mijn gevoel en idee echt niet over komt, dus ik laat het hier maar bij.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:49

Thuis zit ik hoger in niveau als op wedstrijd. Althans in sommige dingen.
Maar door de spanning ga ik anders rijden en komt het er niet uit.

Ik rijd zelf ook voor mezelf en niet voor anderen. Eindig ik laatste ach maakt me niet uit.
Als mijn punten maar kloppen met mijn gevoel en met lage punten goed commentaar op coupon staat dan ben ik tevreden.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 11:40

Ik verbaas mij er nog steeds over dat juryleden zo verschillend kunnen jureren en zo niét naar de bouw van je paard willen kijken. Vervolgens krijg je weer een coupon met een leeg ondergedeelte met 5en voor de gangen (normaal toch wel 8en) een 5 voor je houding en zit maar toelichting hierop? Ho maar. Het lijkt wel alsof juryleden denken dat je zelf wel weet wat er aan mankeert. Maar als je steeds met hetzelfde rijden of hoog, of laag krijgt, hoe moet ik dan weten wat er slecht aan is?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:05

Mosh schreef:
Ik verbaas mij er nog steeds over dat juryleden zo verschillend kunnen jureren en zo niét naar de bouw van je paard willen kijken. Vervolgens krijg je weer een coupon met een leeg ondergedeelte met 5en voor de gangen (normaal toch wel 8en) een 5 voor je houding en zit maar toelichting hierop? Ho maar. Het lijkt wel alsof juryleden denken dat je zelf wel weet wat er aan mankeert. Maar als je steeds met hetzelfde rijden of hoog, of laag krijgt, hoe moet ik dan weten wat er slecht aan is?

5-en zonder toelichting kan niet naar mijn mening.
Maar kijken naar de bouw mag een jury niet. Een jury mag alleen kijken naar de getoonde verrichting. Maakt niet uit hoe het paard gebouwd is of welke kleur die heeft. Het gaat om de uitvoering van de oefeningen.

Als je met een Lada Formule 1 wil gaan rijden weet je ook dat je niet vooraan zult meedoen. Een Ferrari is net wat beter daarvoor gebouwd dan een Lada.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:10

van mij mag er nog veel strenger gejureerd worden, ik zie soms dingen zoals een schouderbinnen wat eigelijk een verkapte wijken voor de poedersuiker is, en ik midden, uit gestekte draf waar van ik den oke, wat positief gejureerd word, dan vraag ik me oprecht af hoe dit dus kan, nee doe mij maar streng maar rechtvaardig, daar hou ik van, onderdeel niet getoont is niet getoont, klaar simpel toch, vind ook dat het biginners nivo zeker wat omhoog kan en zwaarde gejureed mag worden

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:15

Moll, leuke teipvaud. :))

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:17

tja lees blind, is dat het ergste dan?
in een schriftelijke discussie worden schrijfouten eerder ondekt dan denk fouten

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:17

KarinvdM schreef:
Moll, leuke teipvaud. :))

Hahaha, welke van de 40?